שתף קטע נבחר

סדצקי לצה"ל: המעבדות לא עומדות בעומס, מבקשים את המשך הסיוע

לנוכח נתוני התחלואה והעלייה במספר הבדיקות, פנתה ראש שירותי בריאות הציבור לצה"ל וביקשה להמשיך לקבל סיוע של חובשים במעבדות ש"לא מצליחות להתמודד עם עומס הבדיקות". בהסכם לתגמול עובדי המעבדות שנחתם הלילה אין התחייבות לגיוס כוח אדם חדש

על רקע העלייה החדה במספר הבדיקות, שהגיעה ביום לשלישי לכמעט 20 אלף בדיקות, פנתה אתמול (יום ה') פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, לצה"ל וביקשה להאריך את שיתוף הפעולה שבמסגרתו מסייעים חובשים לעובדי המעבדות. היא כתבה ש"המעבדות לא מצליחות להתמודד עם עומס הבדיקות". 

 

לעיון במכתבה של פרופ' סדצקי - לחצו כאן

עובדי המעבדות יקבלו מענקים - לחצו לעיון בהסכם

Prof. Siegal Sadetzki  ()
פרופ' סיגל סדצקי

בדיקות של נגיף הקורונה ברחובות (צילום: AFP)
בדיקות לנגיף קורונה ברחובות(צילום: AFP)

בדיקות של נגיף הקורונה ברחובות (צילום: AFP)
בדיקות לקורונה בבית ספר ברחובות(צילום: AFP)

מעבדה של נגיף הקורונה ברחובות (צילום: AFP)
מעבדת בדיקות קורונה ברחובות(צילום: AFP)

עמדה של בדיקות הקורונה ()
עמדת בדיקות של מכבי לקורונה

"מצב התחלואה כיום מחייב את מערכת הבריאות לבצע מספר גדול של בדיקות לאבחון קורונה והמעבדות לא מצליחות להתמודד עם עומס הבדיקות יחד עם ביצוע הבדיקות השגרתיות עקב מחסור בכוח אדם", כתבה פרופ' סדצקי. "הגיוס של חובשי צה"ל לטובת המעבדות ולעזרה בביצוע הבדיקות מסייע למדינה להתמודד עם מצב החירום החדש".

 

בהמשך הוסיפה: "עם זאת, עקב המחסור הלאומי בעובדים מוסמכים, מאמצים אלה טרם הצליחו לייצר נפח משמעותי של כוח אדם לטובת המשימה. אנו מבקשים את המשך הסיוע של צה"ל, להעניק הארכה לשלושה חודשים לתוכנית הרפואה הצבאית על מנת לאפשר זמן רב יותר למעבדות לגייס כוח אדם ולהיערך לכמות הבדיקות הנדרשת".

 

בהסכם קיבוצי שנחתם הלילה בין נציגי עובדי המעבדות למשרד האוצר, סוכם על הסדר תגמול מיוחד לביצוע בדיקות לגילוי נגיף הקורונה במעבדות בריאות הציבור ובבתי החולים הממשלתיים, ועל סיום סכסוך העבודה שהכריזה ההסתדרות לעניין בדיקות הקורונה. עם זאת, ההסכם לא עיגן את הדרישה לתקנים נוספים כפי שדרשו העובדים.

 

 

  (צילום: AFP)
מצוקה במעבדות(צילום: AFP)

 

לא רק עובדי המעבדות מתמודדים עם מחסור חמור בכח אדם. אמש הכריזה הסתדרות האחים והאחיות בישראל על סכסוך עבודה על רקע טענות של מחסור בכוח אדם ולקראת היערכות לפתיחה מחודשת של מחלקות הקורונה. המשמעות היא שתוך 14 יום יוכלו האחיות לנקוט צעדים ארגוניים ולשבש את הפעילות במחלקות.

 

יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן קיימה אתמול כינוס של המזכירות שבו הוחלט להוציא לפועל את הסכסוך. יש לציין כי לאחיות יש כבר סכסוך עבודה פעיל אחד. "האחים והאחיות נאלצים לעבוד בהיעדר כוח אדם ותחת עומסים כבדים, שפוגעים ביכולתם להעניק טיפול הולם וראוי לכלל המטופלים" ,כתבה לוי במכתב שבו הכריזה על סכסוך העבודה.

אילנה כהן בדיון על המו
"פגיעה ביכולת להעניק טיפול הולם". כהן(צילום: מוטי קמחי)

בהמשך הוסיפה: "אנו ניצבים בפתח הגל השני של הקורונה בצירוף תחלואת החורף, המשך עבודת האחים והאחיות בתנאים הקשים יביא בהכרח לקריסתם. אנו לא ניתן ידינו להמשך הפגיעה הקשה באחים והאחיות בישראל ובמטופלים".

 

גם נושא השכר עבור הצוותים הרפואיים ששהו בבידוד במרץ ובאפריל כתוצאה מחשיפה אפשרית לחולים או לאנשי צוות שנדבקו בנגיף – טרם הוסדר. על פי הצעת משרד האוצר, הימים ינוכו מימי המחלה של העובדים, וזאת בניגוד לעמדת ההסתדרות הרפואית.

 

 

ברקע העלייה בתחלואה בקורונה, אמרה אתמול פרופ' סדצקי בריאיון לאולפן ynet כי ייתכן שהיציאה מהסגר וניסיונות החזרה לשגרה בוצעו מוקדם מדי. לדבריה, "יכול להיות שפתחנו מהר מדי. הציבור לא ממושמע ולא עוטה מסכות". היא המליצה לאנשים מבוגרים לא ללכת לאירועים ולהימנע ככל שניתן מנסיעה באוטובוס.

 

היא הוסיפה: "יש עלייה במספר החולים הקשים החדשים, ואני מודאגת. אנחנו עדיין מגינים על הקשישים והאוכלוסיות בסיכון יותר מהשאר, אבל לא לעולם חוסן. אני מציעה לאנשים מבוגרים לא ללכת לאירועים. נכון מאוד לדון בחזרה לאחור עם מספרי האנשים באירועים". באשר לנסיעה באוטובוס, היא אמרה כי עדיף למבוגרים להימנע מנסיעה באוטובוס - ובכל מקרה, לנסוע תמיד עם מסכה.

 

על השאלה האם המספרים מהימים האחרונים הם לא עדות לטרגדיה שמתחוללת נגד עינינו, השיבה פרופ' סדצקי: "ברור שאנחנו עדים להתפרצות תחלואה. אני לא רוצה לדבר במילים גדולות, ואני לא חושבת שצריך. מה שצריך זה לעשות סיעור מוחות ולחשוב טוב-טוב מה צריך לעשות, ולנהוג בהתאם.

 

"אנחנו צריכים להגדיר את האמצעים: להפסיק להתקהל, להקפיד על מסכות ושני מטרים. לעשות את הפעולות הפשוטות האלו שיכולות למנוע תחלואה ולהתייחס אליהן ברצינות. כל זמן שאנחנו מתנהגים לא בהתאם - ממשיכה ההדבקה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים