שתף קטע נבחר

צילום: טל שחר, רויטרס

עצמאים סוגרים עסקים: "שהמדינה תתבייש"

תומר סגר את הנגרייה שלו על אף שלקח הלוואה כדי לנסות להציל אותה, ועובד כעת כנהג בסופרמרקט. אדי ואווה פתחו חנות בתל אביב ימים לפני הסגר בעלות של מאות אלפי שקלים, שתיסגר גם כן. "המענק בדיחה, אם המדינה הייתה עוזרת - היינו שורדים", הם אמרו באולפן ynet

 

 

העצמאים זועקים - והעסקים נסגרים: תומר טפר (28), בעל נגרייה מהיישוב בית אריה, לא מצליח לעבוד בה עוד מתחילת הסגר שהוטל בתחילת משבר הקורונה. לאחר שהוסרו חלק מההגבלות, הוא לקח הלוואה שתאפשר לו להתאושש - אולם גם זה לא עזר, וכעת הוא סוגר את העסק. ימים אחדים לפני הסגר, אדי (44) ואווה (42) פלבניק מגבעתיים פתחו חנות ברחוב דיזנגוף בתל אביב בהשקעה של מאות אלפי שקלים, שנמצאת גם כן בשלבי סגירה. "המדינה צריכה להתבייש", הם אמרו היום (שני) בריאיון לאולפן ynet, "אם היינו מקבלים עזרה - היינו שורדים".

 

משבר העצמאים: 60 אלף טרם חזרו לעבודה

 הפנים מאחורי נתוני האבטלה: "כרגע אין הווה ואין עתיד"

מפת האבטלה: זינוק ביותר מאלף אחוז בשש ערים

נתניהו ושר האוצר כץ סיכמו: הזכאות לדמי אבטלה תימשך עד אמצע אוגוסט

 

נגריה שנסגרה בעקבות הקורונה ()
תומר בנגרייה שנסגרה. "אם המדינה הייתה עוזרת, הייתי שורד"
 

תומר טפר אווה ו אדי פלבניק (באדיבות אווה ו אדי פלבניק ותומר טפר)
מימין: תומר טפר, אווה ואדי פלבניק(באדיבות אווה ו אדי פלבניק ותומר טפר)

- תומר, מתי בעצם הפסקת לעבוד?

"ברגע שהתחיל הסגר כבר אי אפשר היה לקבל לקוחות. עצרתי את השיווק, את הכול. יש לי בנגרייה ציוד כפול, את כל הכלים, רק כדי שיגיעו תלמידים לקורסים. הקמתי אתר אינטרנט גדול. בערך שבועיים מיום הסגר לקחתי הלוואה כדי לכסות את מה שצריך, אבל אחריו אנשים כבר לא הגיעו. הכלים, ההזמנות, הכול עדיין מונח".

 

 

נגריה שנסגרה בעקבות הקורונה ()

- ציפית שהמדינה תעזור לך?

"ברור, אין ספק שאם הייתי מקבל עזרה כלכלית - הייתי מצליח לשרוד את זה לגמרי. אני לא צריך להתבייש אלא המדינה. המענק שקיבלתי הוא בדיחה, אחרי שלושה חודשים אני עדיין לא יכול לקבל אנשים בעסק. אם הייתה עזרה, הייתי עדיין בנגרייה שלי.

 

"אנשים בחל"ת, הם לא משלמים על מותרות. הרבה מהם עצרו לגמרי את ההוצאות. ניסיתי להשאיר את העסק מעל המים, פרסמתי והצעתי עבודות נגרות אישיות, אבל אנשים פשוט לא יכולים", הוא המשיך.

 

תומר סיפר כי היום הוא יומו השני בעבודה חדשה כנהג באחת מרשתות המזון הגדולות. "למזלי, יש לי רישיון נהיגה על משאית. החלטתי לעבוד ברשת מזון בשנה או בשנתיים הקרובות לפחות, עד שאתייצב כלכלית. גם אם יהיה גל שני, גל שלישי, העסקים האלה יחזיקו מעמד ואפילו יעבדו חזק יותר".

 

עם זאת, תומר עדיין חולם שהנגרייה שלו תיפתח. "ברגע שאתייצב ואחזיר את ההלוואה, ואעמוד שוב על הרגליים, העסק ייפתח. אעשה הכול כדי שזה יקרה, זה החלום שלי. אני עובד מגיל מאוד קטן ולא מתכוון לוותר על זה", הוא אמר.

 

"פתחנו חנות במרץ, עבדנו בה רק כמה שעות"

אווה ואדי פתחו חנות למכירת תכשיטים ועבודות צורפות ברחוב דיזנגוף בתל אביב. במשדר ynet הם סיפרו כי בחנות שנפתחה ב-12 במרץ, ושבה הם השקיעו מאות אלפי שקלים, הם הספיקו לעבוד רק שעות בודדות, היות שימים לאחר אירוע ההשקה הוטל סגר במדינה. "חתמנו על החוזה בפברואר, כשעדיין לא שמענו על הקורונה. העסק היה קיים עוד קודם, עבדנו המון מול ארצות הברית ואירופה, וברגע שהשמיים נסגרו גם העבודה מולם נעצרה. החנות הזו הייתה אמורה להיות חנות הדגל שלנו", הם אמרו.

 

קושי נוסף שעומד בפניהם הוא תשלומי הספקים שלא מגיעים: "ובינתיים אנחנו צריכים לשלם חשבונות גורפים, לשלם אותו הדבר, והבנקים לא מתחשבים".

חנות תכשיטים שנסגרה בעקבות הקורונה ()
"פתחנו - וסגרנו". חנות התכשיטים של אווה ואדי

חנות תכשיטים שנסגרה בעקבות הקורונה ()

חנות תכשיטים שנסגרה בעקבות הקורונה ()
אווה בחנות הדגל שפעלה כמה ימים

  ( )
 

בתוך כך, מנתונים שעובדו על ידי לה"ב, ארגון העצמאים בישראל, עולה כי 60 אלף עצמאים לא חזרו עד היום לעבודה ועוד כ-40 אלף חזרו לעבודה חלקית מאוד - עד 30% בלבד מהיקף עבודתם ערב משבר הקורונה. לפי הנתונים, 95% מהעוסקים בתחום האמנות, הבידור והפנאי לא חזרו לעבודתם, ו-50% מהעוסקים בענפי התיירות והאירוח לא שבו גם הם לעבודה. בענפי הבינוי, המוסכים, המסחר הסיטוני והקמעוני ותיקון כלי רכב לא חזרו 30% מהעצמאים לעבודה. 20% לא חזרו בענפי הנדל"ן, המידע והתקשורת, עובדים במשקי בית ובשירותים השונים.

 

עוד עולה מהנתונים, שעובדו במכון הישראלי למחקר כלכלי וחברתי על ידי ד"ר רובי נתנזון, כי המצב של כ-100 אלף מהעצמאים חמור: 26,300 עצמאים בתחומי האמנות, הבידור והפנאי לא חזרו לעבודה עד היום. 9,000 עצמאים בתחום התיירות לא חזרו לעבודה.

 

"שוב המציאות היא שהעצמאים הם רק פרה חולבת, שיש להם רק חובות ואין להם שום זכויות. אני חושש שהאנשים יאבדו תקווה, והמחאה תעבור לפסים קשים של חוסר אונים", אמר אתמול נשיא ארגוני העצמאים, עו"ד רועי כהן, ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet. "אנחנו מדברים על קטסטרופה. המדינה נוהגת בעצמאים כמנהג להשתמש ולזרוק. אנחנו מהווים שיעור עצום מהצמיחה במשק, אבל שיעור מזערי מהסיוע שהמדינה מעניקה עקב משבר הקורונה. ההחלטה שקיבלו ראש הממשלה ושר האוצר בעניין הארכת דמי האבטלה לשכירים, שהיא החלטה מתבקשת, מותירה את עשרות אלפי העצמאים שהמדינה סגרה להם את העסק ללא מענה, ללא יכולת קיום, כאילו שהיו אזרחים סוג ב'".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים