שתף קטע נבחר

הסטודנטים נאבקים להיבחן: "השנה הבאה בסכנה"

בריאיון לאולפן ynet הסביר יו"ר התאחדות הסטודנטים את הדרישה לבחינות מקוונות מחשש להידבקות ופגיעה בציונים לפי הצורך ולא באופן גורף: "פתרון מאוזן שישמור על הרמה האקדמית - וגם על הבריאות שלנו". ראשי האוניברסיטאות: "ביטול הבחינות הפרונטליות - סכנה לביטול הסמסטר"

 

 

 

לאחר שקבינט הקורונה התפזר אתמול מבלי שאישר את בקשת שר הבריאות והשר להשכלה גבוהה לבחינות מרחוק בשל העלייה בתחלואה בקורונה, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות, שלומי יחיאב, הדגיש היום (שני) בריאיון לאולפן ynet: "לא דרשנו להעביר הכול למערך מקוון, אלא למצוא פתרונות לסטודנטים שנמצאים בבידוד או כאלה שלא יכולים להגיע לקמפוסים".

 

נזכיר כי סטודנטים רבים דורשים מהמועצה להשכלה גבוהה להורות לאוניברסיטאות לקיים את המבחנים מרחוק ולא לחייב אותם להגיע לקמפוסים, מחשש שיידבקו בנגיף ולאור הדאגה שהציונים וההישגים האקדמיים שלהם ייפגעו.

 

סטודנטים חששו מהדבקות, וקבינט הקורונה יאשר מבחנים מרחוק?

עימות בקבינט הקורונה: "לצמצם אירועים ל-50 איש"

תלמידים בבידוד יוכלו להיבחן בבגרות: הנוהל החדש במלואו

 

"יש קמפוסים בישראל שאומרים היום לסטודנט שנמצא בבידוד, או שהמשפחה שלו מוגדרת בסיכון, שהפתרון הוא בסמסטר הבא, מועד ג' וכן הלאה. זה קו אדום מבחינתנו", אמר יחיאב, "כל הסטודנטים התחילו את הסמסטר - ויסיימו את הסמסטר.ברור שבמערכים המקוונים קיימים אתגרים בנושאי העתקות וטוהר הבחינות, וכמו שאמרתי אתמול בוועדת החינוך - סטודנט שמעתיק פוגע בחבר שלו ולכן אנחנו רוצים להיות שותפים ולהוקיע את זה".

 

לדברי יחיאב, "רק עכשיו אנחנו מגיעים לשיח. עד כה היה שיח מקומי, לא ארצי רחב, ואנחנו מנסים למצוא פתרונות. הגענו לדקה ה-90, ועם העלייה בתחלואה, הדברים מכניסים אותנו למערבולת".

שלומי יחיאב, יו
שלומי יחיאב. "הגענו לקו אדום"(צילום : יאיר שגיא)

- אתם יודעים איך תיראה שנת הלימודים הבאה? יש היערכות לקפסולות, למבנה אחר?

"עדיין אנחנו לא יודעים. אתמול יצאו באיום מסוים, שאם באמת כל המערכים יהיו מקוונים אז הבחינות יידחו ואולי הסמסטר לא יסתיים. אנחנו עדיין עסוקים עכשיו בכך שכל הבחינות יסתיימו. אני לא יודע אם זה איום, מבחינתנו הבחינות הסתיימו. מוסד שבו הבחינות והסמסטר לא יסתיימו השנה בקיץ - לא צריך גם להיפתח בשנה הבאה.

 

"הרי בסוף אם הגל ימשיך לשנה הבאה, אז מה שיקרה עכשיו הוא מה שישקף את נראות השנה הבאה" הוא הוסיף, "לכן אני מקווה שהיום בקבינט הקורונה יגיעו לפתרון מאוזן, שגם ישמור על הרמה האקדמית - וגם ישמור על הבריאות של הציבור והסטודנטים".

 

יחיאב ציין כי "הפתרונות לא חייבים בהכרח להגיע מקבינט הקורונה, אלא גם מהמועצה להשכלה גבוהה. במקום שהמערך יהיה פרונטלי, ואז ינסו להעביר פתרונות לשיטות מקוונות, אז שהבסיס יהיה מקוון ואם יהיו קורסים או תחומים שהיכולת לייצר עבורם מערך מקוון הוא באמת מורכב - אז בואו נדון עליהם. זו העמדה שלנו, זה מה שאמרנו לאורך כל הדרך".

 

ועד ראשי האוניברסיטאות לאדלשטיין: לא לסגור קמפוסים לבחינות פרונטליות

בתוך כך, ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) דורש משר הבריאות יולי אדלשטיין להשהות לאלתר את הכוונה של קבינט הקורונה להורות על סגירת הקמפוסים לקיום בחינות פרונטליות של סוף סמסטר ב' תש"פ. במכתב ששיגר יו"ר הוועד, פרופ' רון רובין, הוא הזהיר כי בהחלטה כזו שתחייב קיום בחינות מקוונות, קיימת סכנה אמיתית לביטול סמסטר זה.

 

תמונה של פרופ' רון רובין (צילום: גיל נחושתן)
"לא לסגור קמפוסים". פרופ' רון רובין(צילום: גיל נחושתן)

 

"קבינט הקורונה, ללא היוועצות עם איש מאיתנו או עם אנשי המקצוע שלנו בשום שלב, החל אתמול בדיון על ביטול הבחינות בקמפוסים", ציין רובין. "מדובר בהחלטה הרת גורל, לא רק עבור עשרות אלפי סטודנטים שרוצים וצריכים לסיים כראוי את השנה או התואר שלהם - אלא בהשלכות הרסניות על המשק והכלכלה הישראלית עקב דחיית הכניסה לשוק העבודה של בעלי מקצוע חדשים נדרשים, פגיעה קשה בתעשייה וסכנה אמיתית לביטול הסמסטר, אובדן כל המאמצים והמשאבים שהושקעו, ופגיעה בפתיחת שנה"ל תשפ"א".

 

עוד כתב יו"ר הוועד: "כלל לא מובן לנו מדוע בשעה שבחינות הבגרות מתקיימות כסדרן, ותלמידים בבידוד אף הורשו לצאת ולהיבחן בבתי הספר, חתונות מתקיימות בהשתתפות 250 איש, מקומות העבודה פתוחים, וכך גם מקומות הבילוי - לא יאפשרו לנו לסיים את הסמסטר. זו פגיעה ביודעין בהכשרתם האקדמית והמקצועית של הסטודנטים שלנו, ללא שום היגיון או הצדקה".

 

גם נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת, התייחס לדברים: "השר אלקין מוביל החלטה שעל פיה המוסדות להשכלה גבוהה לא יוכלו לקיים בחינות בקמפוס. החלטה זו פוגעת בראש ובראשונה בציבור הסטודנטים, שכן משמעות ההחלטה היא שבחלק ניכר ממקצועות הלימוד לא נוכל לקיים בחינות כלל".

 

עוד ציין פרופ' פורת כי "האוניברסיטאות כולן עשו מאמץ רב לקיים בחינות רבות ככל האפשר מן הבית. אלא שבחלק ניכר מן המקרים אין אפשרות טכנית לעשות זאת (בעיקר במקצועות כמו הנדסה ורפואה), ובמקרים אחרים החשש להעתקות הוא רב, ורק בחינות בקמפוס ימנעו זאת. "קשה להצדיק החלטה תמוהה זו בשיקולי בריאות, שכן כמעט ואין הדבקות בקמפוסים, וכל כללי משרד הבריאות של ריחוק חברתי, מסכות והיגיינה - נשמרים בהם טוב יותר מאשר בכל מקום אחר. השר אלקין לא טרח כלל להיוועץ בראשי מוסדות ההשכלה הגבוהה, והתנהגות זו של השר מצטרפת לשורה של פעולות שמעלות חשש כבד שלא טובת ההשכלה הגבוהה עומדת לנגד עיניו, אלא שיקולים אחרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום : יאיר שגיא
שלומי יחיאב
צילום : יאיר שגיא
מומלצים