שתף קטע נבחר

מוקש 1 ביולי של המתנחלים

במועצת יש"ע נערכים לסיפוח בערפל מוחלט, ללא מפות, ובצל המתח הפנימי שמגיע לשיא. לטענתם הם נתקלים בהתחמקויות מצד הדרג המדיני

 

מעלה אדומים התנחלויות התנחלות סיפוח (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מחר (יום ד') אמורה להתרחש היסטוריה ביהודה ושומרון. או שלא. אבל למתנחלים זה לא משנה: הם מטמיעים את התאריך, 1 ביולי, כיוונו את המטרה ועכשיו מנסים בכל דרך להגיע ל-2 ביולי עם משהו. אין מפות מוסכמות, הם לא מעורבים בתהליך, יש רק תאריך ‑ ואיתו יוצאים למאבק על ארץ ישראל.

 

 

במועצת יש"ע מתנהלים כבר תקופה ארוכה בערפל עם ראות מצומצמת. למרות זאת, ככל שהשעות חולפות מבינים יותר ויותר גורמים במערכת שהסיפוח לא יתקיים במתכונת שהובטח. ככל הנראה לא יסופחו 32 האחוזים מהשטח, אלא רק חלק. אבל כאן נכנסים לספקולציות: האם מדובר על פעימה אחת או יותר? ואיזה תא שטח יסופח ‑ האם בקעת הירדן, מעלה אדומים, גוש עציון, או אולי בית אל ושילה?

 

"נתניהו, הבטחת ריבונות - תקיים. השמאל והערבים לא יחליטו, רק אתה תחליט", זועקים ראשי יש"ע ‑ ודורשים ריבונות על כל היישובים, גם אם מדובר באחוזים מעטים. הם לא מתייחסים למה שאינם יודעים אלא מתמקדים בסכנות: החשש ממדינה פלסטינית, הקפאת הבנייה והיישובים שיהפכו למובלעות. מקיימים שיחות הסברה עם התושבים ומתריעים מפני הסכנות. אבל שוב, עד כמה שזה נשמע אבסורד, הם לא יודעים הרבה.

 

הם גם מתכוננים למצב שבו החלת הריבונות לא תהיה משמעותית ומנסים לקדם בנייה של יחידות דיור, אך נתקלים לטענתם בהתחמקויות מצד הדרג המדיני. "כבר תקופה ארוכה שלא התכנסה מועצת התכנון העליונה. אין אישורי בנייה ולא מפקידים תוכניות", אומר בכיר ביש"ע ומוסיף: "בכל פעם שאנחנו פונים ללשכת נתניהו בנוגע לבנייה אנחנו לא מקבלים תשובות. הישיבה על הגדר וההמתנה לסיפוח שלא ברור אם יבוא ומתי גורמות לתוכניות להיתקע, ולהקפאה לצבור תאוצה בשטח".

 

תאריך היעד הוא גם מוקש עבור הנהגת יש"ע. הרי כבר כמה חודשים מתנהל שם מאבק בין ראשי המועצות: אלה התומכים בעסקה מצד אחד ואלה המתנגדים לה מצד שני. עודד רביבי, ראש מועצת אפרת וממובילי התומכים בעסקה, שכבר תקף בעבר את ראשי יש"ע על כך שהם מטרפדים את החלת הריבונות, כבר הביע את חששו וכתב בטוויטר: "מקווה שלא פספסנו את ההזדמנות".

 

מנגד מהלכים ראשי יש"ע המתנגדים בין טיפות הריבונות. הם לא רוצים להצטייר כמי שבגללם תחיל ישראל רק ריבונות מצומצמת, אלא ככאלה שמנעו הקמת מדינה פלסטינית והקפאת בנייה.

 

  • אלישע בן-קימון הוא כתב יהודה ושומרון של ynet ו"ידיעות אחרונות"

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
אלישע בן-קימון
צילום: אבי מועלם
מומלצים