שתף קטע נבחר

גלנט רומז: המנכ"ל הבא - לא מתחום החינוך

שר החינוך הדף באולפן ynet את הביקורת על החוק שמאפשר מעקב אחר חולי קורונה: "חסר מודיעין". גלנט כינה את בני הנוער "מרדנים מטבעם", הדגיש שהידבקויות לא היו בהכרח בבתי הספר, ורמז שהמנכ"ל הבא לא יהיה איש חינוך

 

שר החינוך יואב גלנט (הליכוד) טען הבוקר (יום ה') ברקע הזינוק בתחלואה בנגיף קורונה כי לטעמו "צריך להסתכל על המגפה בתור מלחמה". בריאיון באולפן ynet, שבו הרבה להשתמש במושגים מיליטנטיים, ציין השר גלנט כי "אין לנו הרכב התקפי במובן הזה שאין לנו חיסון ולא תרופה, לא למנוע מבעוד מועד ולא להבריא את החולים. יש לנו מרכיב הגנתי מרכזי אחד - נושא הבידוד".

 

יום לאחר שמליאת הכנסת אישרה את החוק שמאפשר לשב"כ לבצע איכון סלולרי אחרי חולי קורונה, אמר השר גלנט כי "חסר לנו מודיעין. אילו היינו עושים את התהליכים שקשורים לניטור דיגיטלי באמצעות השב"כ לאורך כל הדרך - הסיכוי שהיינו מגיעים למצב הזה היה פחות".

 

- זו טעות שביטלו את הניטור?

"זו הייתה שגיאה לבטל. התנגדתי לזה אז, ברמה העקרונית של זה, והיה קשה להניע את זה דרך הכנסת. אני אומר את זה כי אנחנו חייבים להחליט על מה מוותרים, ובהחלט יש פה דבר שאני לא הייתי רוצה לוותר עליו, נקרא לזה הפגיעה המסוימת בזכויות הפרט.

 

"אבל הציבור צריך להבין איך זה נראה. אם בתקופה הקודמת בערך 50% מהמבודדים היו אנשים שלא ידעו בכלל שהם קשורים לעניין אבל קיבלו הודעה הביתה כי היו ליד חולה, היום המצב הוא שונה. לכן, הדבר הזה מרכזי בקטיעת השרשראות, היינו צריכים לעשות את זה מוקדם יותר. בהיבט הזה, התהליך החשוב מאוד שדמוקרטיה עוברת קצת פגע בזה".

יואב גלנט (צילום: יריב כץ)
השר גלנט באולפן ynet(צילום: יריב כץ)

על המשבר הכלכלי שממשיך להחריף אמר השר גלנט: "יש פה תופעה כלל עולמית בהיקפים חסרי תקדים. יש מאות אלפי מתים בעולם, בישראל לשמחתנו הפרופורציות מאוד קטנות, קודם כל הגנו על הנפש. אנחנו חיים בתמרון מאוד עדין. תהום אחת היא תחלואה בקורונה, תהום שנייה היא כלכלה, ואנחנו הולכים על שביל ומנסים לנווט".

 

- אתם יודעים לפתור את זה?

"אני חושב שכן. אני מסתכל על הפעולות של ראש הממשלה ושר האוצר שביסודן באות מצד אחד לסייע לאנשים שנמצאים במצב קשה, בעיקר עצמאים אבל גם אחרים".

 

- אבל הם לא הזרימו כסף. זה לא טיפול, זה סיסמאות.

"אני סמוך ובטוח ששר האוצר ואנשיו עושים ויעשו את כל מה שנדרש. זה תפקיד קשה בכלל ובמיוחד בתקופת הקורונה, ואני בטוח בשר האוצר שיעשה זאת".

 

- למה לא הזרמתם כסף? על כתפיכם ואחריותכם אנשים שאין להם מה לאכול".

"אני מצוי בעניינים אחרים, אני מציע שנתרכז בהם".

 

מחסומים והגבלות בעיר לוד (צילום: איתן אלחדז, TPS)
הגבלות תנועה בלוד. "אנחנו הולכים על שביל ומנסים לנווט"(צילום: איתן אלחדז, TPS)

בהתייחסו לתבוסה שספג בבית הדין הארצי לעבודה שסירב לכפות על המורים להמשיך ללמד ימים נוספים, אמר השר גלנט: "אין מנצחים ומפסידים מי שחשובים פה אלה התלמידים והמורים, ובעניין זה יש לנו אינטרס משותף והוא לגרום לכך שמעמד המורה יהיה גבוה יותר והתפוקות שאנו מביאים אל התלמידים יהיו טובות יותר.

 

"הייתי ב-25-30 בתי ספר, ומצד שני אני רואה מה קורה אצלנו ב'מפקדה' בירושלים. יש פער בין הדברים, והדבר העיקרי שאני אעשה והודעתי עליו ומתחילים ביישום שלו זו גמישות ניהולית ופדגוגית לדרג המנהל בפועל. למנהלי בתי הספר יהיו יותר משאבים משל עצמם, יותר אחריות משל עצמם ויותר סמכויות משל עצמם".

 

- תתנהל אחרת מול מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד? היחסים ביניכם היו מתוחים.

"קיבלנו הסכם נתון שנחתם בתקופת הממשלה הקודמת, מול שר האוצר הקודם, מנכ"ל משרדו וכן הלאה, והתהליך הזה זרם אל בית הדין באופן טבעי. הערכתי כמו שקורה שאתה צריך להכין לעצמך גם חלופה שבה אתה לא מנצח והייתה לכך סבירות גבוהה. בשנייה שבית הדין הודיע את החלטתו, כבר היינו בסיכום עם הסתדרות המורים והשלטון המקומי, והבאנו את בתי הספר של החופש הגדול שפעילים עכשיו ב-99% מהמקומות".

רן ארז יפה בן דוד (צילום: מוטי קמחי, עידן ארבל)
רן ארז ויפה בן דויד. "אין מנצחים ומפסידים"(צילום: מוטי קמחי, עידן ארבל)

- לא ויתרתם מהר מדי על הקפסולות בבתי הספר?

"אני חושב שהמחקר שלנו בנושא הזה הוא לא מספיק מתקדם. אני חושב שאנשים צעירים, בעיקר בגילים 12 עד 18, הם מרדנים מטבעם כמו שכולנו היינו. אם אתה שואל אותי איפה נדבקים, זה בחוף הים, במסיבות, במסעדות, בבתי קפה. לא בבתי ספר. בית הספר באופן כללי זה המסגרת הלאומית המשמעותית היחידה שהיא מפוקחת כמו שצריך חוץ מצה"ל". 

 

- אין הדבקות בבתי הספר?

"לא אמרתי. אם יש חולה אחד בבית ספר, ברגע שהוא ישנו אנחנו סוגרים את בית הספר, בודקים את החולה, בודקים את הכיתה, בודקים את השכבה, פותחים אחרי שבוע. מי עוד עושה את זה בישראל? איפה יש מעגל שנסגר? באיזה מפעל או גוף זה קורה? אצלנו זה קורה. לכן זה מקנה גם יציבות וגם מקום שבו הדברים ממושטרים. אני חושב שיש סיכוי שאנשים יידבקו כשהם הולכים למסיבות וחוף הים באופן המוני ולא מה שקורה כאן".

מקיף ו' באר שבע (צילום: חיים הורנשטיין )
"נדבקים בחוף הים, במסיבות, במסעדות, בבתי קפה. לא בבתי ספר" (ארכיון)(צילום: חיים הורנשטיין )

- אתה קורא למשרד החינוך "מפקדה" ומשתמש במונחים צבאיים. יכול  להיות שאתה קצת מתייחס למורים כמו לחיילים שלך?

"אני מציע שתפנו למורים. פגשתי מאות מורים, מאות מנהלים. בכל מקום שאליו אני מגיע אני פוגש את רוב המורים. אני חושב שכדאי שתלכו אליהם ותשאלו אותם מה הם חושבים. אי אפשר להתעלם מכך שהבעיה העיקרית של מערכת החינוך בשנה הקרובה היא בעיה ניהולית של לימודים בצל קורונה. זו הבעיה העיקרית".

 

- אין בעיה עם זה שהתחלפו הרבה שרי חינוך אבל יו"ר ארגון המורים העל יסודיים רן ארז נותר במקומו?

"כשאני מסתכל על מערכת החינוך בואכה תשפ"א ושואל את עצמי מה קורה - הבעיה העיקרית זה איזה סוג לימודים נעשה ואם נתנו פתרונות".

 

- ארגון המורים לא צריך להכניס דם חדש?

"אני רואה את עצמי כמנהיג של מערכת החינוך, והמשמעות של העניין הזה היא שאני צריך לשתף פעולה עם השלטון המקומי, עם המורים, הורים, ארגוני המורים, ובוודאי עם התלמידים והמועצות שלהם על מנת להוביל את זה. לא מדובר פה על צבא, מדובר פה על אנשים שצריכים להזדהות עם יעד, דרך, ולפעול בצורה משותפת".

 

עם הודעתו של מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב על פרישה מתפקידו, גוברת הדרישה במערכת החינוך למצוא לו מחליף מתוך המנגנון. על כך רמז השר גלנט כי הוא לא בהכרח יבחר לתפקיד אדם עם עבר בתוך מוסדות החינוך: "האתגר של לימודים בצל קורונה מחייב להציב בראש משרד החינוך איש בעל יכולות ניהוליות מעולות. זה הסיפור העיקרי. צריך מנהל".

 

- אבל מתחום החינוך או לא?

"המרכיב העיקרי - מנהל מצטיין. לא קיבלתי עדיין החלטה. אבל אם אתה שואל אותי מה התכונה הבולטת - בראשות משרד החינוך צריך להעמיד מנכ"ל שהוא מנהל מצטיין".

שמואל אבואב (צילום: עידו ארז)
המנכ"ל היוצא אבואב(צילום: עידו ארז)

 

על השאלה מדוע בתקופה כל כך מורכבת עוסקת הממשלה בענייני סיפוח אפשרי של שטחים, השיב השר גלנט כי "למדינה יש יעדים אסטרטגיים ארוכי טווח, והחלת הריבונות על שטחי יהודה ושומרון, ובמיוחד בקעת הירדן, היא צורך אסטרטגי ארוך טווח של מדינת ישראל על מנת להבטיח את ביטחונה וקיומה".

 

- זה הזמן?

"יש חלון הזדמנות מסוים, כולם מכירים אותו, התנאים נוצרו על ידי ראש הממשלה במשך שנה, כמעט שנתיים, מול הנשיא טראמפ, ויש פה הזדמנות להבהיר בצורה מפורשת ביותר שלא יהיה מצב שבו אי פעם המרחק מגבול עוין לחוף הים בישראל יהיה 16 קילומטר, מי שלא זוכר את קווי 67', בין קלקיליה לחוף הים".

 

- זה צורך ביטחוני? לא מתנה להתיישבות או לבחירות הבאות?

"להבנתי, הבטחת גבולה המזרחי של ישראל והצבתו על נהר הירדן, אומר את זה באחריות מלאה, זה צורך ביטחוני-אסטרטגי שקודם כל צופה פני מזרח. אנחנו רואים מה קורה שם, עיראק ואיראן, ונכון שבאמצע יש חיץ עם מדינה ידידותית, עם הסכם שלום, אבל אנחנו יודעים שבמזרח התיכון דברים עלולים להתערער".

בני גנץ וגבי אשכנזי (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
שר הביטחון גנץ ושר החוץ אשכנזי. "הייתי מעדיף אפשרויות אחרות"(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

על חבריו לממשלה, השרים בני גנץ וגבי אשכנזי שאותם הוא תקף בעבר, אמר גלנט: "עם חברים אני חותר ביום שישי בבוקר בקיאקים. עם אחרים אני יושב בממשלה ועובד איתם. רצינו ממשלת ימין בראשות הליכוד בהובלת נתניהו, קיבלנו את מה שהציבור אמר".

 

- אתה רגוע שאחד, שאמרת שהקצינים שלו יודעים למה הוא שותק, מופקד על ביטחונה של ישראל - והשני מופקד על יחסי החוץ? את ישן טוב בלילה?

"הייתי מעדיף אפשרויות אחרות אבל אני מקבל את ההכרעה הדמוקרטית של ישראל. אני מניח שהסכם הרוטציה יקוים. לא טוב לנו לצאת לבחירות מוקדמות, אני מקווה שהממשלה הזאת תמלא את ימיה".

 

בסוגיית המתקפה של ראש הממשלה בנימין נתניהו מול היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר שר החינוך: "דברים קיימים, אני מציע להיכנס לדברים ולפרסם אותם לציבור למען הסר ספק. אני מציע שנזכור שכל אזרח במדינת ישראל זכאי כל עוד לא הוכח שהוא אשם. אני מציע שהדבר הזה של שוויון בפני החוק, שנכון לכל אזרח, יהיה נכון בוודאי לאזרח רב זכויות כמו נתניהו. מבחינה מוסרית ראוי שבראש המערכת המשפטית יעמוד אדם נקי מכל רבב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים