שתף קטע נבחר

 

האוטובוסים לא מונגשים לאנשים עם מוגבלות: "נמאס להיות תלוי באנשים"

אנשים עם מוגבלות מעשרות יישובים אינם יכולים לצאת מיישובם בגלל שהאוטובוסים הבינעירוניים לא נגישים עבורם. קמפיין חדש קורא לשנות את המצב. מחמוד מחיפה: "מחכה יותר משעה בתחנה ומפספס הרבה אוטובוסים". טל מנתניה ויתרה על החלום ללמוד עבודה סוציאלית - כי התחבורה למכללה לא נגישה

 

 

צילום: משי בן עמי

צילום: משי בן עמי

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

מאות אלפי אנשים עם מוגבלות, המתגוררים בעשרות יישובים ברחבי הארץ, אינם יכולים לצאת מיישובם בתחבורה ציבורית. הסיבה: האוטובוסים הבינעירוניים אינם נגישים עבורם ורכבת ישראל אינה עוברת בקרבת יישוביהם. כך עולה מדו"ח חדש של "לינק 20", תנועה חברתית שהוקמה ביוזמת קרן משפחת רודרמן ופועלת לשילוב אנשים עם מוגבלות בחברה. לכן התנועה החלה היום (ראשון) לפרסם על אוטובוסים תמונות שבהן ייראו אנשים עם מוגבלויות עם הכיתוב "הדרך היחידה שלי להיות על אוטובוס בינעירוני היא בפרסומת".

 

מחמוד חמודה, תושב חיפה בן 28, סובל מעיוורון ועובד כמורה. מדי שבוע, כשהוא נוסע לבקר את הוריו בכפר בועיינה נוג'ידאת, הוא מתקשה לעלות לאוטובוסים כי אין כריזה בתחנות. הוא מספר כיצד נהגים "בורחים" לו בתחנה ואף על מקרים בהם נופל כי אין סימון לנהג היכן לעצור בתחנת האוטובוס.

 

 

קמפיין הנגשת התחבורה הציבורים לאנשים בעלי מוגבלות (צילום: תנועת לינק 20)
הקמפיין להנגשת התחבורה לאנשים בעלי מוגבלות(צילום: תנועת לינק 20)

 

לאולפן ynet סיפר: "אני מתנייד עם מקל וכשאני עומד בתחנה, עוברים הרבה אוטובוסים ואני לא יכול לדעת בתור עיוור מהו האוטובוס שעוצר. פספסתי הרבה אוטובוסים, וחיכיתי יותר משעה לאוטובוסים ,רק כי לא ידעתי. השגתי הישגים בחיים, למדתי לתואר שני, ואני לא רוצה להישאר תלוי באנשים. כל הזמן צריך לבדוק, לחפש אנשים כדי לשאול אותם. אני רוצה הנגשה לתחבורה ציבורית בינעירונית", הוא אמר.

 

טל מעיין בן ארי היא צעירה מנתניה עם שיתוק מוחין שמתניידת על כיסא גלגלים. טל וויתרה על החלום ללמוד עבודה סוציאלית כי מכללה המציעה מסלולים ייחודיים ללקויי למידה נמצאת בתל חי בצפון, אליה התחבורה הבינעירונית לא נגישה. טל אמרה לאולפן Ynet: "אם אני רוצה לבקר את הדודים שלי שגרים בקרית שמונה אין לי דרך לעשות את זה כי אין לי את האופציה. עכשיו אנחנו יוצאים בקמפיין. חשוב לי לציין שבתקופת הקורונה עשו סקר של מעסיקים שהעידו שאחת הבעיות של החזרת אנשים עם מוגבלות לעבודה זה עניין של תלות בתחבורה הציבורית, אז אני חושבת שזה משליך על הרבה מאוד דברים. זה משהו שישנה חיים של רבים".

 

קמפיין ההנגשה של התחבורה הציבורית    (צילום: תנועת לינק 20)

קמפיין ההנגשה של התחבורה הציבורית    (צילום: תנועת לינק 20)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 



קמפיין הנגשת התחבורה הציבורים לאנשים בעלי מוגבלות ()
"צריך כל הזמן לשאול אנשים". מחמוד חמודה

 

קמפיין הנגשת התחבורה הציבורים לאנשים בעלי מוגבלות ()
לא יכולה לבקר את הדודים. טל מעיין בן ארי

 

בישראל 7,537 אוטובוסים בינעירוניים גבוהי קומה שאינם מונגשים בעבור אנשים עם מוגבלויות (זאת בשונה מאוטובוסים עירוניים נמוכי קומה). בנוסף, על פי התקנות, תחנות האוטובוס אמורות להיות מונגשות אף הן לאנשים עם מוגבלויות אלא שנמצא ש-6,203 תחנות בינעירוניות המהוות 22% מסך תחנות האוטובוס בישראל - אינן מונגשות.

 

במשרד התחבורה טענו בעבר כי רכבת ישראל מונגשת בעבור אנשים עם מוגבלויות והתקנות לא מחייבות אותם להנגיש את האוטובוסים הבינעירוניים. אלא שבארגון מציינים כי ישנם יישובים רבים בישראל שאינם מחוברים לשירותי רכבת כמו אילת, קריית שמונה, צפת, ירוחם, טבריה ואחרים. הנגשת כלל האוטובוסים הבינעירוניים במדינה תעלה מעל 300 מיליון שקלים ואולם הנגשה של 10 קווים בלבד שיוכלו לחבר חלק מהיישובים האלו תעלה שישה מיליון שקלים בלבד.

 

 

צילום: משי בן עמי

צילום: משי בן עמי

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

עוד מציינים בארגון שבעקבות משבר הקורונה, המחסור בתחנות וקווי אוטובוס בינעירוניים נגישים פגע במיוחד בתעסוקת ציבור העובדים עם מוגבלות. במהלך משבר הקורונה, 40% מהעובדים עם מוגבלות הוצאו לחל"ת - פי ארבעה לעומת יתר העובדים במשק; עם החזרה לעבודה, הוחזרו פי שניים יותר עובדים ללא מוגבלות לעומת עובדים עם מוגבלות. בארגון תולים את הסיבה המרכזית לחזרה האיטית של עובדים עם מוגבלות לעבודה בבעיות הניידות בשל תחבורה הציבורית בינעירונית לא נגישה עבורם. לצד הביקורת על משרד התחבורה, גם הרשויות המקומיות השקיעו בשנים 2018-2015 רק 40% מתקציב הנגשת מערך התחבורה הציבורי העירוני בשטחן: מתוך 57 מיליון, 34 מיליון שקלים לא נוצלו.

 

התנועה דורשת ממשרד התחבורה ומשרת התחבורה מירי רגב להנגיש את כל תחנות האוטובוס בישראל בטווח של חמש שנים מהיום בעלות 100 מיליון שקל, וכן לעגן בחקיקה את תקנות ההנגשה של התחבורה הציבורית בישראל. עוד במסגרת הקמפיין, החל מהיום מאות אוטובוסים ברחבי הארץ ייצבעו בשלטי פרסום, עליהם יופיעו אנשים עם מוגבלות הקוראים להנגשת האוטובוסים הבינעירוניים בישראל.

 

שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן אמרה כי "לא ניתן יהיה למגר את האבטלה ואת המשבר הכלכלי והחברתי שיצרה הקורונה, אלא אם הממשלה תפעל מיידית למציאת פתרונות ובהם הנגשת האוטובוסים הבינעירוניים. מדובר בתנאי הכרחי כדי להחזיר אלפי ישראלים עם מוגבלות לשוק העבודה, וכדי לאפשר להם להתפרנס בכבוד ולקיים שגרת חיים סבירה בצל המגיפה. לא ניתן גם להשלים עם ההפרה הנמשכת של תקנות הנגישות בתחבורה הציבורית, אשר נחקקו שנים לפני הקורונה. אסור לתת לתקנות האלה להפוך לאות מתה ולמציאות להמשיך בדרכה, הממשלה חייבת ליישמן לאלתר ולהשקיע בהנגשת הקווים הבינעירוניים ותחנות האוטובוסים, פתרון לא מורכב וישים מיידית".

 

במשרד התחבורה בחרו שלא להגיב לכתבה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תנועת לינק 20
הקמפיין להנגשת התחבורה לאנשים בעלי מוגבלות
צילום: תנועת לינק 20
מומלצים