צה"ל עדכן הערב (שני) על מותם בשבי של ארבעה חטופים - חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול. מותם נקבע לאחר קבלת מידע מודיעיני שהגיע לידי צה"ל ואומת לאחרונה. הודעה רשמית נמסרה למשפחותיהם בשעות האחרונות. גופות הארבעה עדיין מוחזקות ברצועת עזה, יחד עם 120 חטופים נוספים, שעל מותם של 43 מהם נודע במהלך 241 ימי המלחמה.
• 124 חטופים: השמות, הפנים, הסיפורים | הרשימה המלאה
קביעת מותם של הארבעה אושרה היום באופן סופי על ידי ועדת מומחים של משרד הבריאות, משרד הדתות והרב הראשי לישראל שבחנו את הממצאים. הם מתו בזמן שהוחזקו בידי מחבלי חמאס, לפי ההערכות יחד, במרחב חאן יונס. בצבא עדיין בוחנים את החומר המודיעיני לגבי נסיבות מותם - ומעריכים שהם נהרגו כבר לפני מספר חודשים, ייתכן שכתוצאה מאש צה"ל שפעל בחאן יונס בשעתו.
3 צפייה בגלריה
חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול
חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול
יורם מצגר, חיים פרי, נדב פופלוול ועמירם קופר
דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר בהצהרה מיוחדת כי "אנחנו מעריכים כי הארבעה נהרגו יחד, במרחב חאן יונס, לפני מספר חודשים, בעודם מוחזקים על ידי מחבלי חמאס ובעת שכוחות צה"ל פעלו בחאן יונס. אני יודע שיעלו שאלות קשות בנוגע לנסיבות המוות, אנחנו בוחנים אותן לעומק ונציג את הממצאים בהקדם בשקיפות - קודם למשפחות ואחר כך גם לציבור". הוא הוסיף: "נמשיך בכל המאמצים המבצעיים והמודיעיניים כדי להביא מידע נוסף על מצב החטופים והחטופות ועל מנת להשיב את כלל החטופות והחטופים הביתה בהקדם. זו החובה המוסרית שמוצבת לנגד עינינו".
חמאס פרסם סרטון של שלושה מהם - חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר - כשהם חיים, בחודש דצמבר. ההערכה היא שהם נהרגו שבועות לאחר מכן, ייתכן בזמן שצה"ל תמרן בחאן יונס עם אוגדה 98. בצבא לא פוסלים שהם נהרגו כתוצאה מפעולה התקפית של צה"ל, במישרין או בעקיפין. עם זאת, בצה"ל מדגישים כי לא הייתה תקיפה במקום שבו היה ידוע על נוכחות חטופים.
אות החיים האחרון שהתקבל מחיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר היה כאמור בסרטון טרור פסיכולוגי של חמאס ב-18 בדצמבר, זמן קצר לאחר עסקת החטופים הראשונה. בסרטון עצמו הזדהה פרי בשמו - ודיבר בשם השלושה. הוא אמר כי הוא נמצא בשבי עם קבוצה של אנשים מבוגרים - וקרא לישראל לא להפקירם.
3 צפייה בגלריה
הטרור הפסיכולוגי של חמאס: פרסם סרטון של 3 חטופים -  חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר
הטרור הפסיכולוגי של חמאס: פרסם סרטון של 3 חטופים -  חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר
פרי, מצגר וקופר בסרטון של חמאס, מחודש דצמבר האחרון
3 צפייה בגלריה
נדב פופלוול
נדב פופלוול
מתוך הסרטון שבו הופיע פופלוול - כשהוא חבול בפניו
סרטון של נדב פופלוול מהשבי הופץ לפני פחות מחודש, ב-11 במאי. בסרטון נראה פופלוול כשהוא סובל מחבלה בפניו, ולא ברור מתי הוא צולם.
ממטה משפחות החטופים נמסר לאחר היוודע דבר מותם של הארבעה כי "שברון הלב עם הידיעות הכואבות צריך לערער כל אזרח במדינת ישראל, ולהכניס לחשבון נפש עמוק כל מנהיג. חיים, יורם, עמירם ונדב נחטפו בחיים, חלקם היו עם חטופים אחרים שחזרו בעסקה הקודמת - והיו צריכים לחזור בחיים לארצם ולבני משפחותיהם. על ממשלת ישראל להוציא משלחת מו"מ כבר הערב ולהחזיר את כל 124 החטופים, החיים והנרצחים, לביתם - די להקרבה ולהפקרה. רציחתם בשבי היא אות קלון, ומראה עצובה על משמעות עיכוב העסקאות הקודמות. אנחנו שבים ודורשים ממשלת ישראל: אשרו מיד את עסקת נתניהו!".
משפחתו של חיים פרי אמרה כי "חיים שרד בגבורה במנהרות חמאס בתנאים בלתי אנושיים כארבעה חודשים, בתקווה ואמונה שמדינת ישראל תמלא את חובתה המוסרית ותחזיר אותו הביתה. אפשר היה להצילו, צריך היה להצילו. אין לממשלת ישראל והעומד בראשה זכות להפקיר את החטופים בשבי ולפורר את יסודות הערבות ההדדית הישראלית. אנחנו קוראים לממשלת ישראל לחתור מיידית לעסקה, להציל את מי שניתן, ולהביא לקבורה את מי שכבר אינו. לא תהיה מחילה על הפקרה נוספת".
הגרי הבהיר הערב בהצהרתו, בצל המגעים לעסקה וההצעה הישראלית שחשף נשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "צה"ל יֵדע לעמוד בכל עסקה ולוודא שיהיה ביטחון לאזרחי מדינת ישראל. זו החלטה של ממשלת ישראל. אני אומר עוד פעם - צה"ל ידע לעמוד בכל עסקה ולתת ביטחון".

סיפורי ארבעת החטופים

חיים פרי, שמשפחתו ציינה את יום הולדתו ה-80 במהלך המלחמה, הגיע לקיבוץ ניר עוז יחד עם גרעין "צבר", בשנת 1962. היה נשוי לאסנת, אב לחמישה ילדים וסב ל-13 נכדים. חיים הוא יזם, הומניסט, מצפן ערכי ופעיל שלום. ב-7 באוקטובר הוא נחטף מביתו, ובאותה העת הציל את אשתו אסנת שהתחבאה בממ"ד.
עמירם קופר, שציין יום הולדת 85 בשבי, הוא ממקימי ניר עוז. כלכלן במקצועו, עבד שנים רבות ככלכלן הראשי של יישובי חבל מעון. עמירם הוא גם משורר ומלחין - הוציא לאור ספרי שירה, כתב מחזות ופרסם מאמרים רבים העוסקים בפוליטיקה ובכלכלה. היה אב לשלושה ילדים וסב לתשעה נכדים. הוא נחטף מביתו עם אשתו נורית קופר, ששוחררה ב-23 באוקטובר מהשבי יחד עם יוכבד ליפשיץ, עוד לפני עסקת החטופים. קיבוץ ניר עוז מסר כי "עמירם ייזכר בליבנו כאיש של אנשים, בעל נפש של משורר, אדם של רעיונות ושל יוזמה".
יורם מצגר, בן 80 מקיבוץ ניר עוז. נחטף מביתו יחד עם אשתו תמר, ששוחררה ממשבי חמאס לאחר 53 ימים. מטה המשפחות סיפר על "איש של משפחה ואנשים, סיפורים והומור. לפני שנים בודדות היה ממקימי יקב ניר עוז". יורם השאיר אחריו את אשתו תמר, שלושה ילדים ושבעה נכדים. בקיבוץ ניר עוז ציינו כי הוא עבד במפעל נירלט ובשנים האחרונות במוסך. חבר ביקב הקיבוץ. "יורם ייזכר בלב כולנו כאיש נעים וחייכן, שתמיד גרם לכל אדם להרגיש מיד בבית", מסרו אנשי הקיבוץ.
נדב פופלוול, בן 51, נחטף מקיבוץ נירים. היה אדם שקט ורגיש, איש מחשבים מחונן, חובב ספרים ומדע בדיוני. בן ואח מסור ודוד אוהב. נדב נחטף מממ"ד ביתו יחד עם אימו חנה פרי, ששוחררה לאחר 49 ימים בשבי. אחיו הבכור רועי נרצח בשבעה באוקטובר.