בקיבוץ ניר עוז הצטרפו היום (רביעי) לשורת היישובים בעוטף שמסרבים לקחת חלק בטקס הזיכרון הממלכתי לאסון 7 באוקטובר, שיוקלט מראש וייערך ללא קהל. "נסרב לשתף פעולה עם טקס פוליטי שינוהל על ידי הממשלה", מסרו בקיבוץ, ש-29 מחבריו עדיין חטופים בעזה.
3 צפייה בגלריה
טקס כיבוי משואות של מטה משפחות החטופים
טקס כיבוי משואות של מטה משפחות החטופים
טקס כיבוי משואות של משפחות החטופים, מאי
(צילום: נחום סגל)
הם הוסיפו כי "בזמן שאנו קוברים את מתינו שנרצחו בשבי החמאס, לא מפתיע שממשלת ישראל והעומד בראשה, שנמנעו עד היום מביקור בניר עוז, הקיבוץ שהופקר כליל, לא הציעו לחברי ותושבי הקיבוץ להשתתף בטקס. הרי אין זה מסתדר שתפאורת ההצגה תהווה תזכורת למחדל הגדול ביותר שאי פעם אירע במדינת ישראל.
"מי שהוביל לשבר מוחלט באמון, לא יוכל לטשטש אותו באמצעות טקסים ולהשתמש בנו כניצבים. במקום לתכנן טקסים תוכל הממשלה לבקר לראשונה במקום בו רבע מהאוכלוסיה נרצחה או נחטפה, לקדם עסקת חטופים, להסתכל בעיניים לקהילה שרק אתמול התבשרה שוב כמה גדול מחיר ההפקרה איתו היא מתמודדת כבר מעל עשרה חודשים. הזמן לא משחק לטובת החטופים. תתעסקו בעיקר ובמה שעוד אפשר וחייב לתקן".
בצל דיווחים לפיהם הלחץ מצד הקיבוצים הביא את הממשלה לשקול לבטל את קיום הטקס, בלשכתה של השרה מירי רגב שהופקדה על הפקת הטקס דחו את הטענות.
גם בקיבוץ נירים הסמוך הודיעו שלא ישמשו תפאורה לטקס ממלכתי, ובקיבוץ ניר יצחק הביעו תקווה לחזרתם את החטופים עד לקיום הטקס: "אנו מקווים שעד קיום הטקס תיחתם עסקה שתשיב את גופותיהם של חברינו ליאור רודאיף וטל חיימי שנהרגו בלחימה על הבית ונחטפו. כרגע הדבר החשוב ביותר מבחינתנו הוא לא קיום טקסים ממלכתיים, אלא השבת כל החטופים לארצנו וכינון ועדת חקירה בה ייבדק לעומק המחדל שהביא למותם של רבים כל כך מיקירינו, וממסקנותיה נוכל להשיב את תחושת האמון והביטחון חזרה".
מזכירת קיבוץ רעים נגד הטקס של רגב
(רלוונט)

עצרת להשבת החטופים בקריית גת, מקום מושבה של קהילת קיבוץ ניר עוז

בקיבוץ יד מרדכי הודיעו כי "אנחנו מבהירים שגם אנחנו, כמו שכנינו, לא ניקח חלק בטקס הזיכרון ל-7 באוקטובר במתכונתנו הפוליטית הנוכחית", וציינו כי יערכו עצרת זיכרון דווקא במוצאי שמחת תורה - ב-24 באוקטובר - "ברוח ערכי הציונות והסולידריות". הם הוסיפו: "כל ישובי העוטף ומשפחות הנופלים מוזמנים להשתתף בה. דיוק התכנים יתואם בהמשך וישוקף לציבור".
הבוקר הודיעו גם חברי קיבוץ כפר עזה כי לא ישתתפו בטקס הזיכרון הממלכתי, ויקיימו טקס פרטי. הם ציינו כי "109 חטופים, ובהם חמישה מחברי קהילת כפר עזה, עדיין נמקים בשבי החמאס". בקיבוץ בארי מסרו את התנגדותם כבר אתמול, מעט אחרי שהתבשרו על חילוץ גופותיהם של ששת החטופים.
"עם חסרונם של חברינו ובני משפחותינו אנחנו מתמודדים יום יום, וטקס לזכרם נקיים באופן פרטי", הודיעו בבארי. " אנו דורשים מהממשלה להשקיע את כל מרצה בקידום עסקה להחזרת החטופים ולהפסיק את הפקרתם - אל תאפשרו לאבד חיים נוספים של חברינו, איבדנו מספיק".
3 צפייה בגלריה
סיור עצוב בניר עוז, אחד מכל ארבעה חברים נרצח, נחטף או נעדר
סיור עצוב בניר עוז, אחד מכל ארבעה חברים נרצח, נחטף או נעדר
קיבוץ ניר עוז
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
משפחות החטופים בסיור בכפר עזה
משפחות החטופים בסיור בכפר עזה
כפר עזה
(צילום: תומר שונם הלוי)
במקביל, גם בקיבוץ נחל עוז הודיעו על קיום טקס קיבוצי. "כבר זמן רב שאנחנו עובדים על הנושא", אמרו בקיבוץ. "מסתמן שיהיו שני אירועים, אחד מהם טקס אינטימי. הוא עדיין בהתהוות". על מנת שלא "לטרטר", כלשונם, את המשפחות השכולות, הטקס ייערך בשלושה מוקדים בהם שוהה הקהילה בימים אלו - בנתיבות, בת ים ומשמר העמק. לפני כן, ב-5 באוקטובר, תתכנס הקהילה בבית יצחק. "פשוט נהיה יחד, אחד עם השני. יהיו טיפולי שיאצו בשביל עמרי מירן ואת צחי עידן ננכיח עם ויסקי ובירה כמו שהוא אוהב".
לאחר הכרזות הקיבוצים, גם מטה משפחות החטופים הודיע הערב רשמית כי לא יקח חלק באירועים לציון הטבח המאורגנים על-ידי הממשלה: "הכישלון המהדהד של ממשלת ישראל הנוכחית להשיב את החטופים והחטופות לא יאפשר לה להמשיך ולנסות לסגור מעגל, זאת בעוד המצב לא השתנה מאז 7 באוקטובר, ואת השלכותיו עדיין חשות משפחות המפונים בכל יום ויום, אשר קהילתם נחרבה וביתם נהרס. מטה משפחות החטופים יחבור אל קהילות ויישובי עוטף עזה והדרום לציון יום הטבח ובדרישה להשבת הביטחון, החזרת החטופים, שיקום הקהילות ובחינת המחדלים שהובילו לאסון 7 באוקטובר".
בעקבות הודעות הקיבוצים על החרמת הטקס, המערך לטקסים ולאירועים ממלכתיים ביקש להבהיר כי "הטקס נמצא עדיין בשלבי גיבוש וכי לא נעשתה בשלב זה פנייה בנושא לאף יישוב".