בישראל חוששים שהחלטתו של נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי אמש (רביעי) להחליף את ראש המודיעין שלו עבאס כאמל תעכב עסקת חטופים. בצל הזזתו לתפקיד אחר, ראש ממשלת קטאר, המתווכת במגעים, אמר כי "לא התקיימו כלל מגעים בשלושת-ארבעת השבועות האחרונים".
משפחתו של אוהד בן עמי ציינה את החג בסוכה הרוסה בכיכר החטופים
(צילום: בן כהן )

4 צפייה בגלריה
השבעתו של חסן מחמוד רשאד, ראש המודיעין המצרי החדש
השבעתו של חסן מחמוד רשאד, ראש המודיעין המצרי החדש
בישראל חוששים שהמהלך יעכב עסקה. מחליפו של כאמל נשבע אמונים בפני א-סיסי
כאמל, שהיה בתפקיד מאז 2018, הוא דמות מאוד מוכרת ומוערכת בישראל, והיו לו קשרים עם כל הצמרת הביטחונית שלה, וגם של ארה"ב. כעת, לפי הדיווחים במצרים, הוא ימונה ליועץ לנשיא א-סיסי ולמתאם כללי של שירותי הביטחון. מי שיחליף אותו הוא מחמוד רשאד, ששימש בתפקידים שונים בשירותי המודיעין של מצרים לפני שהתקדם לתפקיד החדש. בישראל לא מכירים את רשאד, והדבר עלול להשליך גם על היחסים בין המדינות, שכן הוא ייכנס לתפקיד ברגע של משבר ומתיחות ביחסים - על רקע אקורדים צורמים - בעוד האיש שהכיר וניהל בשנים האחרונות את הקשר עם ישראל כבר לא יהיה שם.
בתוך כך, ראש ממשלת קטאר ושר החוץ שלה מוחמד אאל-ת'אני התייחס אמש למבוי הסתום במגעים להפסקת אש ולעסקה לשחרור חטופים, ואמר בנוגע לסיכויי הצלחתה כי "למעשה, בשלושת-ארבעת השבועות האחרונים לא התקיימו כלל שיחות בנוגע לעסקה להפסקת אש ברצועת עזה". לדבריו, "אף אחד מהצדדים לא יצר קשר, אנחנו פשוט נעים באותו מעגל של שתיקה מצד כל הצדדים". א-ת'אני, שבתור שר החוץ הקטארי מוביל את מאמצי התיווך במגעים מול חמאס, אמר את הדברים לכתבים בסיום פסגה של האיחוד האירופי ומועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC).
בינתיים, משפחות החטופים ממשיכות במאבק לשחרורם, כמו גם במאמצים לשמר את הנושא על סדר היום. אמש, קרוביו של החטוף אוהד בן עמי - אחיו קובי, הבנות יולי, אלה ונטלי, ואשתו רז ששוחררה מהשבי - ציינו את ערב חג הסוכות בסוכה הרוסה בכיכר החטופים. בית המשפחה בבארי נהרס, וכך גם הסוכה שהייתה בחצר בבוקר שמחת תורה.
4 צפייה בגלריה
משפחתו של אוהד בן עמי קיימה את ארוחת החג בסוכה הרוסה בכיכר החטופים
משפחתו של אוהד בן עמי קיימה את ארוחת החג בסוכה הרוסה בכיכר החטופים
משפחתו של אוהד בן עמי: "סליחה שלא הצלחנו להביא אותך"
(צילום: בן כהן)
4 צפייה בגלריה
משפחתו של אוהד בן עמי קיימה את ארוחת החג בסוכה הרוסה בכיכר החטופים
משפחתו של אוהד בן עמי קיימה את ארוחת החג בסוכה הרוסה בכיכר החטופים
"מחכה שתחזור, הלוואי שזה יהיה מחר". רז בן עמי
(צילום: בן כהן)
בתפילה מיוחדת ומותאמת שהקריאו היו כמה וכמה התייחסויות לחטופים ולתקווה הגדולה לחזרתם בהקדם. "אח שלי לא פה, ולכן אנחנו לא באמת עושים חג", אמר בכאב קובי. "אנחנו באים לפה לשבת שייראו כולם שאנחנו עוד ב-7/10 מלפני שנה. אנחנו עוד שם. ושאוהד יידע שלא שכחנו אותו. אנחנו נבקש ממנו היום עוד פעם סליחה שעד עכשיו לא הצלחנו עדיין להביא אותו, אבל עוד קצת. לכן אנחנו מציינים את החג פה, ונאחל לכולם שיחזרו כולם כמה שיותר מהר, בריאים ושלמים". בסיום דבריו נשאו בני המשפחה תפילה שכל החטופים יחזרו "עד סוף החג".
בהמשך נשאה דברים גם אשתו של אוהד, רז, ופנתה אליו: "אוהדי, אתה חסר לנו פה בסוכה, אתה חסר לנו בחיים, אני מתגעגעת אליך, הבנות מתגעגעות. אין לי כבר אוויר, זה שאני פה זה נס. אני מחכה לנס שגם אתה תחזור וכל שאר החטופים יחזרו. אנחנו באמת מנסות לעשות הכול, באסה שזה שלא תלוי בנו, אנחנו עושות מה שאנחנו יכולות. אני רוצה אותך מהר פה, תבוא אלינו הביתה. הלוואי וזה יהיה מחר, אני אוהבת אותך. תחזיק מעמד, אתה תחזור, תחזור בחיים, וכולם יחזרו אלינו, כי המקום שלהם פה עם המשפחות שלהם".

פגישת גלנט עם המשפחות: "אין קצה חוט"

ביום שני נפגש שר הביטחון יואב גלנט עם משפחות חטופים, ועדכן אותן במשא ומתן לשחרור יקיריהן - שנתקע. הוא סיפר למשפחות שישנה הקשחה מצד חמאס לגבי החטופים, ואמר כי בארגון הטרור מצפים להסלמה בצפון שתוביל גם להסלמה מול איראן. "מה שקורה בצפון משרת את חמאס, והם ממתינים", אמר גלנט למשפחות.
עם זאת, שר הביטחון הבהיר כי אם תיווצר הזדמנות לקשור בין הזירות, עזה ולבנון, זו לזו עבור עסקה - ישראל תשתמש בה, על אף שעד כה פעלה לפרק את הקשר שיצר חיזבאללה לסיום המלחמה עם חמאס. גלנט לא היה אופטימי בשיחה והבהיר שנכון לעכשיו, נוכח המציאות ברצועה, אין לחמאס מה להפסיד - ואמר כי הוא לא רואה הזדמנות לעסקה כרגע. "אני מחפש כל דרך כדי להתניע את המשא ומתן מחדש בכל שיטה שהיא", אמר שר הביטחון. "אני מקווה שנגיע למשהו אבל כרגע אין קצה חוט. חמאס איטי ביצירת הקשר, ישנה זחילה בתקשורת מולם ואין שליטה מרכזית של סינוואר או מי מטעמו".
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עם האלוף במיל' ניצן אלון לצורך גיבוש מתווה לשחרור החטופים
שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עם האלוף במיל' ניצן אלון לצורך גיבוש מתווה לשחרור החטופים
משוחחים כל יום. גלנט והאלוף במיל' ניצן אלון
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
הוא שיתף שנפגש עם אלוף (במיל') ניצן אלון, שמופקד על המאמץ המודיעיני לשחרור החטופים, וצוותו לפני יום כיפור, וכי השניים משוחחים מדי יום. גלנט ביקר את המתווכות בשיחה עם המשפחות ואמר כי "האמריקנים לא מאוד על העניין". הוא אף חזר על עמדתו בנוגע לעתיד ניהול רצועת עזה ב"יום שאחרי", ואמר למשפחות: "לא טוב שצה"ל ישלוט בעזה, אנחנו לא נישאר שם". הורה של אחד חטופים, שהגיע לפגישה עם גלנט, שיתף בשיחה עם ynet: "שר הביטחון לא חידש לנו כלום. יש קיפאון מוחלט בין הצדדים ואין קצה של חוט לחידוש המשא ומתן. התסכול שלנו החמיר, שכן מ-7 באוקטובר לא הייתה תקופה כל כך תקועה".
ברקע הדברים, ישנם ניסיונות מצד ישראל לשבור את המבוי הסתום במגעים לעסקה, והיא ממשיכה לפעול בכמה צירים מול קטאר, מצרים וארה"ב. ההערכה היא שמנהיג חמאס יחיא סינוואר ימתין בזמן הקרוב כדי לראות איך מתפתח העימות בין ישראל לאיראן, שכן השאיפה שלו למלחמה אזורית שרירה וקיימת.
בישראל מעריכים שאם סינוואר יראה שהמצב לא מסלים, ייתכן שתהיה פריצת דרך במגעים לעסקה, וזו תהיה מהירה ולא בסגנון של מה שהכרנו עד כה - משא ומתן מתיש עם עליות ומורדות. העסקה ההומניטרית, שבה דנו בחודשים האחרונים, כבר לא נמצאת על הפרק ומדברים על עסקה גדולה בפעימה אחת. במסגרת המגעים האלו, ראש השב"כ רונן בר ביקר לפני כמה ימים בקהיר, לראשונה מאז חודש אוגוסט האחרון, וראש המוסד דדי ברנע ממשיך לדבר עם הקטארים.
פורסם לראשונה: 23:39, 16.10.24