"להציל חיים זה מרגש"
שירה ורום פעילים במד"א, ענת מתנדבת בגן לילדים עם צרכים מיוחדים ומיקה חונכת ב"כנפיים של קרמבו". הכירו את המחוננים שאוהבים לתרום ולעזור לאחרים
בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים
הם משקיעים הרבה זמן בלימודים ובמחקר ומוצאים גם את הזמן להתנדב ולתת מעצמם לחברה. לקראת סיום ההרשמה לתוכניות המחוננים והמצטיינים "אלפא", "אודיסאה" (לשעבר תכנית מדעני וממציאי העתיד) ו"אידיאה", המופעלות כמיזם משותף עם משרד החינוך, האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים, שוחחנו עם בני נוער שאוהבים לתרום וטוענים שהכל זה עניין של ניהול זמן נכון.
רום קינן, תלמיד כיתה יא', חקר שלבים בהתפתחות עוברית מוקדמת במסרת לימודיו בתוכנית "אלפא" במכון ויצמן והגיש לא מזמן את עבודתו. הלימודים פתחו בפניו עולם חדש אך במקביל הוא לא ויתר על התנדבותו במד"א. קינן מתנדב שלוש פעמים בשבוע לפחות במד"א קריית אונו. שמונה שעות משמרת שמתחילות בשעות הצהרים המוקדמות ומסתיימות בשעות הערב המאוחרות. בימי שישי כשאין לימודים, הוא משתדל להתנדב גם.
"אנחנו מקבלים קריאה למישהו במצוקה, נכנסים לאמבולנס ונוסעים למקום", הוא מספר. "פגשתי במקרים שונים, פצועים קשה מתאונות דרכים, צורך בהחייאה ואנשים שזקוקים לעזרה נפשית. לפני כשבוע למשל, בצעתי החייאה באישה מבוגרת. מצאנו אותה ללא דופק ובמהלך העיסוי חזר הדופק והאמבולנס פינה אותה לבית חולים עם דופק ולחץ דם יציב, זה היה מרגש". קינן מרגיש הנאה וסיפוק בהתנדבות, רכש חברים חדשים והוא מתכוון להמשיך להתנדב עד הצבא ולאחר מכן ללמוד רפואה.
"אפשר להספיק הכל"
גם שירה בן עמי מתנדבת במד"א במהלך השנתיים האחרונות. "זו הרגשה טובה", היא מספרת. "כבר מגיל קטן ידעתי שאני רוצה להתנדב במד"א. רפואה מעניינת אותי וגם הצלת חיים. אני מגיעה למקרה כשאדם במצוקה ומסייעת לו להרגיש יותר טוב".
היא רק בת 16 ובמקביל להתנדבות לומדת בתוכנית "אלפא" במכון ויצמן למדע. בן עמי לומדת בימים מרוכזים ובמהלך השבוע משקיעה שעות רבות על מחקר ולמידה עצמאית בבית. "המחקר שלי הוא על מדעי החיים - בתחום של הגנטיקה והסרטן. גם במסגרת התוכנית אנחנו עושים פרויקטים חברתיים בינלאומיים ופרויקטים שמשלבים תרומה לקהילה", היא מספרת.
- איך מספיקים הכל?
"הכל עניין של ניהול זמן. במהלך השבוע אני לומדת, נפגשת עם חברים ומתנדבת בשבתות. אם מתכננים את הזמן נכון, אפשר להספיק הכל".
"אוהבת לתרום"
ענת פישר לומדת בכיתה ט' באולפנת הראל בכפר סבא. זו שנתה הראשונה בתוכנית "אלפא" באוניברסיטת אריאל. בשנה הזו היא נחשפת למגוון תחומי מדעים: ביולוגיה, כימיה ופיזיקה. טרם בחרה נושא למחקר אך נמשכת לתחום הביולוגיה. "כרגע אין לימודים סדירים, אלא מספר מפגשים מרוכזים בשנה לאחר מכן יש תרגולים בבית".
היא חניכה בבני עקיבא ומתנדבת במש"צים, מעין תנועת נוער שפועלת בבית ספר. "אנחנו נפגשים אחת לשבוע, בונים את תוכנית ההתנדבות של החודש, מתכננים מה עושים, למי תורמים ואיך. כל חודש עושים משהו למען הקהילה. לפני חודש למשל היה לנו פרויקט לעמותת איל"ן".
בנוסף, בשנה שעברה החלה להתנדב בגן תקשורתי עם ילדים עם קושי בהבנה, דיבור ושפה. "מרגש לראות איך ילדים מתקדמים במהלך השנה, חלקם הצליחו להשתלב בכיתות א' רגילות", היא אומרת.
- מהיכן רוח ההתנדבות?
צוות בית הספר ובבית מעודדים ואני נהנית מהעשייה ואוהבת לתת ולתרום".
היא לא מתכוונת להפסיק ולהתנדב, גם בשנה הבאה, כשהלימודים יהיו יותר אינטנסיביים. "יש יומן צפוף וצריך לסדר את הלו"ז. לשלב לימודים, לצד בילוי עם חברות וסתם כיף. אני בטוחה שגם בשנה הבאה אני אמצא זמן לעשות הכל. תמיד יש זמן, רק צריך לדעת לתכנן את היום כמו שצריך".
"לא מתכוונת לוותר על כלום"
מיקה קרמן לומדת באוניברסיטת תל אביב והצטרפה לניסוי בנושא הגורמים למחלת האלצהיימר. "המטרה היא לגלות עוד מידע על המחלה כדי לדעת איך לטפל בה. אנחנו לומדים באוניברסיטה בימים מרוכזים ומשלימים חומר בבית: קוראים מאמרים, מסכמים, חוקרים", היא אומרת.
במקביל ללימודי המחוננים, קרמן פעילה ב"כנפיים של קרמבו". "זו תנועת נוער לילדים עם ובלי צרכים מיוחדים. לכל חניך עם צרכים מיוחדים יש שני חונכים שמלווים אותו. לכל אחד מהחניכים נמצא בקבוצה עם חניכים אחרים בעלי אותה יכולות, ככה שיוכלו לעבור אותן מתודות וכדי שיהיה להם כיף. אחרי הפעולה, עוברים החונכים פעולה רגילה".
היום היא לא חונכת אבל מרכזת את תחום החונכים, כך שהיא מבלה בסניף 3-4 פעמים בשבוע. "זה סיפוק אדיר. אין שום מקום אחר שילדים בגילנו יכולים ליצור קשרים עם ילדים עם צרכים מיוחדים וגם לילדים המיוחדים שקשה להם ליצור קשרים חברתיים זו הזדמנות גדולה".
- איך משתלב העומס?
"אני רוצה הכל ולא מתכוונת לוותר על שום דבר, וכשאהיה גדולה אני רוצה להשתלב בתחום המחקר והמדע".
"אנו מייחסים חשיבות רבה למעורבות של בני נוער במסגרות התנדבותיות ובפעילויות מגוונות לקידום התרומה לקהילה", אומר אלי פריד, מנכ"ל מרכז "מדעני העתיד". "הפעילות הערכית-חברתית היא חלק בלתי נפרד מהתפיסה שלנו, וזאת מתוך מהרצון להצמיח קהילה איכותית, מובילה ומגובשת, בעלת רצון ויכולת לתרום בעשייתה לחברה הישראלית ולאנושות כולה".