מדריך: הדרכים לזהות לקויות למידה אצל ילדים
אם הילד מתקשה לזכור אותיות, מרבה בשגיאות כתיב, קורא באופן לא ברור ואינו מצליח להביע רעיונות בכתב, יכול להיות שיש לו לקויות למידה. למה כדאי לשים לב ואיך אפשר לעזור לו בבית לפני שפונים לטיפול?
לצד הקשיים ברכישת מיומנויות היסוד, יכולים להיות לחלק מהילדים גם קשיים נלווים, כדוגמת קשיים רגשיים, הפרעת קשב וריכוז, קשיי התנהגות, בעיות תקשורת ולקות שפתית.
כיצד ניתן לדעת אם לילדים יש לקות למידה?
ילד עם לקות למידה מראה רמת תפקוד גבוהה ונורמטיבית. למרות שיש לו יכולות וכישורים שכליים נורמטיביים הוא מתקשה ברכישת מיומנויות הקריאה, הכתיבה והחשבון. ילד שלמד במסגרת רגילה את מיומנויות היסוד ולנוכח הקשיים אף קיבל עזרה בשעות שילוב והוראה מתקנת, ועדיין מציג קשיים ופער משמעותיים ביחס לקבוצת גילו, סביר להניח כי הוא מתמודד עם לקות למידה.
מהם סוגי הלקויות?
לקות קריאה/דיסלקציה: מאופיינת בקשיים בקריאת מילים בשל לקות בזיהוי ומתן שם לאותיות (שיום), לקות בעיבוד פונולוגי (מודעות ליחידות היסוד שמהן מורכבות מילים) של צלילי המילים ולקות במודעות אורתוגרפית, כלומר סדר האותיות שיכולות להרכיב מילה.
לקות כתיבה/דיסגרפיה: לקות במוטוריקה העדינה, המקבלת ביטוי בקשיים בעיצוב אותיות, גודל האותיות, שמירה על רווח בין האותיות במילה ובין המילים, שגיאות כתיב וכתיבה איטית.
לקות בחשיבה חשבונית/דיסקלקוליה: לקות בהבנת מושג המספר, ביכולת לבצע חישובים, בזכירת עובדות ובעיבוד מידע חשבוני.
קשיים שניתן לזהות אצל ילדים עם לקויות למידה
קושי ללמוד ולזכור אותיות, ניקוד וצלילים, קושי בחריזה ו/או בהתאמת הצלילים לאותיות, שגיאות בקריאה קולית, עצירות רבות, חזרות על מילים וקושי להבין את מה שקוראים. כמו כן, ניכרים קשיים באיות וריבוי שגיאות כתיב, קריאה לא ברורה, קשיים באחיזת העיפרון וקושי להביע רעיונות בכתב.
מתברר שיש קשר בין לקויות למידה לבין קושי בגיל הינקות והילדות המוקדמת בהתפתחות השפתית והמוטורית. מרביתם התחילו לדבר בגיל מאוחר וההתפתחות המוטורית שלהם הייתה מאוחרת. ילדים כאלה מציגים על פי רוב אוצר מילים מוגבל, מתקשים להבחין בין מילים דומות, מתקשים לבטא מילים באופן נכון ולעתים אף עושים שימוש לא מתאים במילים בעלות צליל דומה.
הם מתקשים לארגן ולבטא את מה שהם רוצים לומר, ולא פעם מתקשים להבין בדיחות, מטפורות, הערות ציניות, נורמות וחוקים חברתיים. רבים מהם מתקשים לעקוב אחר הוראות או לספר סיפור שקראו. הם אינם יודעים היכן להתחיל משימה, מבלבלים בין סימני החשבון, מתבלבלים בקריאת מספרים, הולכים לאיבוד באמצע חישוב של תרגיל חשבוני, הופכים מספרים ועוד.
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
מה ההורים יכולים לעשות כדי לעזור לילדיהם?
לפני שפונים לטיפול, יש כר נרחב של אפשרויות לעבודה של ההורים עם הילד בבית (מבוסס על ספרו של סטלר, 2014):
• עודדו את הילד לשתף אתכם במחשבותיו וברגשותיו ולימדו להקשיב לו באופן פעיל ואמפתי.
• אל תנסו לשכנע את הילד שקשייו אינם אמתיים.
• הציגו לו חלופות שונות להתמודדות עם לימודיו במקום להציב דרישות נוקשות.
• הקפידו על תזונה מאוזנת ועל שינה טובה.
• אם הילד נמנע מללכת לבית ספר, בדקו קודם מדוע, ונסו לעזור לו לחזור למסגרת מוקדם ככל האפשר.
• גייסו את צוות בית הספר (מורים, יועצת ופסיכולוגית) על מנת לתת לילד את התמיכה המיטבית.
• היו תמיד כנים וישירים עם הילד בכל הנוגע לתפקודו ולקשייו, ודברו איתו על האופן שבו ניתן להתמודד עם האתגרים שמציבה הלקות.
• יתכנו נסיגות במהלך התפתחותו של הילד. יש לגלות סבלנות ולתת תמיכה בתקופות משבר אלה ולדעת שהן חולפות. משברים הם הזדמנות לצמיחה.
ישנן מספר אסטרטגיות למידה שהורים יכולים לנסות בבית:
1. עברו עם הילד על החומר לפני השיעור, כדי להקל עליו את ההתמודדות בשיעור עצמו.
2. למדו אותו, תוך שימוש באמצעי המחשה ונושאים הקרובים ללבו.
3. למדו סוגיה אחת בכל פעם, בקול רגוע ובאווירה נינוחה.
4. חלקו כל פעילות ליחידות קטנות לפי יכולת ההתמודדות של הילד.
5. בדקו שהילד מבין את המסר שאתם מעבירים לו.
6. גלו הבנה והסבירו לילד כי טעויות הן בלתי נמנעות וכי ניתן ללמוד מהן.
7. פתחו אצל הילד את יכולת ההתמדה: "תמיד לנסות, ולנסות שוב".
8. חשוב לתגמל השתדלות בנפרד מהצלחה.
9. נסו ללמד את הילד מיומנויות חדשות רק כאשר הוא במיטבו.
10. למדו אותו להבחין ביחסי סיבה ותוצאה.
11. לילד שלא קורא בעצמו, הקריאו לו ועודדו אותו לעקוב אחרי דף הקריאה.
12. עודדו האזנה למוזיקה, התורמת לפיתוח חוש קצב, התורם גם לקריאה ולכתיבה.
אם נראה שהילד/ה עדיין מתקשה, למרות המאמצים המרובים שהשקעתם כהורים, מומלץ לפנות לאבחון ולטיפול מקצועי כמה שיותר מוקדם, כדי למנוע צבירה של פערים ושל תחושות כישלון, ולגייס לשם כך גם את צוות בית הספר. ילד המקבל את התמיכה הרגשית והלימודית הנכונה יצליח למצות את יכולותיו ולהגיע להישגים.
הכותב הוא פסיכולוג חינוכי בעמותת "מרום" ללקויי למידה בכפר הירוק. העמותה מפעילה תיכון לילדים לקויי למידה. יום פתוח לקראת ההרשמה לשנה הבאה יתקיים ב-20 במרץ.