מנהל בית הספר שהחליט לא לתת שיעורי בית
מה קורה כשמפסיקים לתת לתלמידים שיעורים בזמנם החופשי? מנהל בית ספר יסודי בארה"ב החליט לבטל את שיעורי הבית ובמקומם לבקש מהתלמידים לקרוא כל יום אחר הצהריים ולצאת לשחק. אחרי חצי שנה, הישגי הילדים השתפרו
האם שיעורי בית מועילים או שאפשר לוותר עליהם? בזמן שדנים בישראל אם לבטל את שיעורי הבית, מארק טריפיליו, מנהל בית ספר יסודי בוורמונט, ארצות הברית, הביע חוסר שביעות רצון מכמות שיעורי הבית שניתנים בבית ספרו ומהפער בין כמות ורמת הקושי של השיעורים בין הכיתות. הוא חיפש ומצא מחקרים רבים שהעידו כי שיעורי בית בבית ספר יסודי אינם תורמים לשיפור הכישורים האקדמיים, למעט השפעתם על שיפור יכולות הקריאה.
על פי דיווח של ה"וושינגטון פוסט", טריפיליו כינס את צוות המורים שלו והציע להם את ההצעה הבאה: לבטל את שיעורי הבית ובמקומם לבקש מהתלמידים לקרוא כל יום אחר הצהריים. במידה ויש תלמידים שאינם מסוגלים לקרוא באופן עצמאי, הם יקראו יחד עם הוריהם.
עדיף לקרוא ספר כל ערב
המנהל הופתע לגלות כי כל צוות בית הספר - 40 מורות ומורים מכל שכבות הגיל, הסכימו פה אחד להצעה. כתוצאה מכך, הונהגה מדיניות חדשה בבית הספר, מדינות ה"אין שיעורי בית". להלן סעיפים המדינות החדשה, כפי שפורסמה באתר בית הספר:
1. קראו ספר כל ערב ובקשו מהוריכם להקריא לכם גם.
2. צאו החוצה לשחק (ואל תוסיפו זמן מסך).
3. אכלו ארוחת ערב משפחתית ועזרו להוריכם בהכנה או בפינוי.
4. שנו שנת לילה טובה.
ומה התוצאה? אחרי חצי שנה של ניסוי התברר כי הישגיהם האקדמיים של התלמידים לא נפגעו, ויתרה מזאת - הם השתפרו. "הערך החשוב ביותר", אמר טריפיליו, "הוא שהילדים הפכו יצירתיים יותר וניצלו את שעות אחר הצהריים לעשייה משמעותית ולמציאת הדברים שמלהיבים ומעניינים אותם".
אולי יעניין אותך גם:
- ההורים שמכינים שיעורי בית במקום הילדים
- שיעורי בית: צריך לעזור לילד או לא?
בסקר שערך בית הספר, עליו השיבו ההורים, עלה כי הורי התלמידים חשים שלילדיהם יש יותר זמן פנוי אחר הצהריים והם רואים שיפור משמעותי בקריאה של ילידיהם - בשטף, בדיוק וברצון לקרוא עצמאית. קבוצה קטנה של הורים הביעה דאגה כי העובדה שאין שיעורי בית תפגע בכישורים האקדמיים של ילדיהם ובמעבר לחטיבת הביניים.
שיעורי הבית אינם מקדימים את מרבית הילדים
בית הספר היסודי בוורמונט חולל מהפך. הוא חולל מהפך בחייהם של התלמידים בכך שהעניק להם אפשרות לזמן איכות עם הוריהם באמצעות קריאה, נתן להם לגיטימציה וחופש לבלות בחוץ, במרחבים ובטבע והאיר את ערך המשפחתיות. כמחנכת כיתות א'-ב' אני מעריכה מאוד את המנהל הזה ונלהבת מהיוזמה שלו.
גם אני לא נותנת שיעורי בית לתלמידיי מתוך אותה ידיעה ששיעורי הבית אינם מקדמים את מרבית הילדים ומשניאים במידה מסוימת את הלמידה עליהם. הבקשה שלי מתלמידיי היא לקרוא מדי ערב יחד עם הוריהם, מתוך הכרה בתרומה הגדולה שיש לקריאה משותפת לקשר שבין הורה לילד.
בנוסף, לקריאה מדי ערב יש השפעה על רכישת הקריאה ויש לה תרומה אדירה לטיפוח כישורי החשיבה של הילד, הסקת מסקנות, אוצר מילים, הרחבה של ידע עולם, פורקן רגשי ועוד.
אני מאמינה שכשילדים לא יקבלו שיעורי בית, היוזמות שהם יבואו איתן לבית הספר יהיו רבות יותר. וכן, אלה שצריכים תרגול נוסף עדיין יתרגלו, אולי התרגול האישי יהיה מותאם יותר, אולי הם יתרגלו בדרכים יצירתיות יותר ואולי מתוך מוטיבציה שתגיע ממקומות חדשים.
מקווה שהמנהל הנפלא הזה יפקח את עיניהם של רבים ונזכור כולנו, מה באמת חשוב.
הכותבת היא מחנכת כיתות א'-ב' ובעלת הבלוג מורה בפיג'מה