מה הילדים באמת לומדים בבית ספר
עם כל הכבוד לעברית, חשבון ומדעים, ילדים לומדים בבית ספר דברים חשובים נוספים שיעזרו להם בחיים, כמו לקיחת אחריות, התנהלות מול דמות סמכותית ועמידה בזמנים. איך אתם קשורים לזה וממה להימנע כדי לא להפריע להם?
הרצון האוטומטי של הורים הוא לגונן על הילד, לעטוף וללוות אותו בכל רגע, אבל אם כך נעשה, הרי שלמעשה נפעיל חסות יתר עליו. חסות זו נשענת על תפיסת עולם לפיה העולם (או בית הספר) הוא מקום מסוכן ומאיים, ותפקידם של ההורים הוא למנוע מהילד התנסויות העלולות להקשות או לפגוע. לכן נלווה אותו בכל צעד, נמנע ממנו התנסויות ונפתור עבורו כל קושי שיצוץ.
התנהלות הורית של חסות יתר, מונעת מהילד להתנסות במשימות החיים השונות, וכך למעשה מונעת ממנו לגלות בעצמו מה הוא יכול ומסוגל לעשות. ככל שהילד יתנסה ויתמודד עצמאית במגוון רחב של התנסויות, כך הוא יאמין בעצמו יותר ויהיה מוכן להצליח גם באתגרים שמזמנים לו החיים בכל תקופת גיל.
בבית ספר הילד לומד שפע של מיומנויות חדשות שחושפות בפניו את יכולותיו המתפתחות. האתגר ההורי הראשון הוא להאמין בילד. האתגר השני הוא לתת לו להתנסות לבד, ללא עזרתנו, תוך שאנו כמובן מהווים עבורו רשת הביטחון.
הנה מספר דוגמאות הממחישות כיצד בית הספר הוא "מעבדה" המכשירה את הילד ל"חיים האמיתיים":
1. למצוא פתרונות
האוטומט שלנו הוא להיות "מכונת פתרונות" עבור הילד. הילד בא עם קושי ואנחנו מיד אומרים לו משפטים כמו: "אז למה לא הלכת למורה?", "אני אדבר עם המורה בערב" וכו', אבל מטרתנו היא להכשיר את הילד להתמודד בעצמו. לכן, נשאל אותו שאלה כמו "מה אתה חושב שאפשר לעשות?", נפתח איתו שיחה ונעודד אותו לפתור את הקושי בעצמו, תוך שאנחנו מלווים אותו. כך נלמד את הילד כי יש מרחב גדול של אפשרויות להתמודדות וגם כי אנחנו סומכים עליו שהוא מסוגל לפתור את הבעיות שלו בעצמו.
2. המאמץ משתלם
בית הספר מזמן לילד מחויבות לימודית מעבר לשעות בית הספר. הצורך להכין שיעורים, לשקוד על משימה וללמוד למבחנים, מלמד את הילד יכולות של חריצות והשקעה. זהו כלי לחיים. לא תמיד הכול מגיע בקלות. הילד לומד שהוא מסוגל להתרכז, לשקוד, לשנן, להתאמץ, ובסוף גם יצליח לקטוף את הפירות.
קראו עוד:
- בן 5 לא הולך לגן בגלל בירוקרטיה
- ילדים אומרים כמה ההורים מרוויחים
3. אחריות
המטלות הלימודיות, מעבר לערכן הלימודי, מלמדות את הילד לגלות אחריות אישית. לכן, אין סיבה שאנחנו ניקח אחריות על כך. זה הזמן של הילד שלנו לגלות אחריות על מעשיו ולהתנהל בהתאם לדרישות המסגרת. הרי, בכל מסגרת עתידית בה ישהה הוא יידרש לגלות אחריות ולהתנהל בהתאם לדרישות. לכן, לא נזכיר לילד כל הזמן שיש לו שיעורים, לא נשב איתו ביחד לעשות שיעורים וגם לא נבנה עבורו את הדגם של תיבת נוח לשיעור תורה.
נדאג שיהיה מועד קבוע למטלות, נסייע לו אם יתקשה, אך נזכור כי אנחנו כוח העזר והאחריות היא שלו בלבד. במידה ולא יגלה אותה, הוא יראה שיש תוצאה הגיונית להתנהלותו (כמו ציון נמוך או נזיפה), וכך תהיה לו מוטיבציה לשנות את התנהגותו ולגלות אחריות.
4. התנהלות מול דמות סמכותית
"אבל המורה...". היכולת של הילד לשוחח ישירות עם המורה, שהיא הדמות הסמכותית עבורו, אינה פשוטה לכל הילדים. נסביר כי המורה הוא "ההורה" של הכיתה ולכן, אין צורך בתיווך שלנו לקשר. הרי, לנו ההורים קל מאוד להתקשר למורה ולהתלונן על ציון נמוך למשל. נוכל אפילו להתקשר למורה בכיתה י"ב לצורך משימה זו אך סביר להניח שבאוניברסיטה כבר לא נתקשר למרצה לגבי הציון של הבן הסטודנט שלנו. חשוב לעודד את היכולת של הילד להתנהל מול דמויות סמכותיות. זוהי יכולת שימושית, החל מהקשר בין הילד למורה, הקשר עם המדריך בתנועת הנוער, עם המפקד בצבא ועד להתנהלות של הילד בבגרותו מול בוסים במקום העבודה.
5. האומץ להעז
המעמד של מענה לתשובות המורה מול כל הילדים בכיתה הוא מעמד מלחיץ. אם הילד עונה תשובה שגויה הוא יכול להיעלב או להיות מובך. עם זאת, חשוב שנעודד את הילד שלנו להעז ולענות. היכולת להבין כי הערך שלו אינו נפגע כתוצאה מטעות היא חשובה ביותר. אנחנו הרי רוצים שהוא יאמר את דעתו ולא יחשוש להתבטא. לכן, חשוב שנעודד את הילד לאזור אומץ ולהעז. נעודד אותו על האומץ להתנסות ונסביר כי התוצאה פחות חשובה במקרה זה.
לכתבות וטורים נוספים - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
6. התמודדות עם הישגים
בבית הספר הילד נמדד בהתאם ליכולתו ומקבל ציון או הערכה ליכולת זו. זאת סיטואציה שיכולה להלחיץ, לייצר תסכול ואף אכזבה לעיתים. עם זאת, חשוב להבין כי מערכת המודדת את הישגינו ואף מתייגת אותנו בהתאם לכישורינו מתרחשת בכל סביבה בוגרת בה אנחנו חיים (מבחני קבלה לקורסים בצבא, מבחני הערכה למציאת עבודה, קידום במקום העבודה וכו'). אנו צריכים להבין כי בדיוק כמונו, גם הילד שלנו אינו מושלם. ומכאן שלא נצפה להישגים מושלמים בכל התחומים. הילד שלנו הוא כל כך הרבה יותר מציון או הערכה במקצוע מסויים, ואנו כאן כדי להזכיר לו את זה.
7. עמידה בזמנים
מסגרת הזמנים של בית הספר מחייבת את הילד להיות אחראי ולעמוד בזמנים על מנת לא לאחר, לדעת להתאפק עד הצלצול הפסקה וללמוד להתנהל בצורה מכבדת במסגרות זמן פורמליות. הרי הוא עוד יימצא במסגרות כאלו לרוב במהלך חייו.
הילד נמצא בבית ספר שהוא מסגרת המדמה את המציאות בה הוא יתנהל לאורך כל ימי חייו. נהיה רגישים למה שעובר עליו ונסייע לו, אך בעיקר, נהיה רשת הביטחון עבורו להתמודדות עצמאית שלו.
הכותבת היא מוסמכת מכון אדלר להנחיית קבוצות, מרצה בארגונים ובעלת קליניקה פרטית להדרכת הורים