שתף קטע נבחר

מחקר: מאיזה גיל ילדים זוכרים יותר פרטים?

בעבר חשבו שהחלק שאחראי על הזיכרון במוח מגיע לסוף התפתחותו בגיל שש. מחקר חדש מגלה כי הוא בעצם אינו מפותח לגמרי עד גיל 14. אז איך להגיב בפעם הבאה כשהילד שוכח? מומחים מסבירים

הילד שכח מה שביקשתם ממנו? הוא כנראה לא אשם: מחקר חדש מגלה כי החלק במוח שאחראי על זכירת פרטים מגיע לבשלות רק בתחילת גיל ההתבגרות.

 

ילדים בני שש נמצאים בשלב של התפתחות מהירה. בגיל זה, אוצר המילים שלהם גדל בכעשר מילים ביום, יכולתם לזהות דפוסים משתפרת והמוח שלהם קולט הן את העולם האמיתי והן את עולם הדמיון לפרטיהם הרבים שאותם הם מתארים בפירוט רב. אבל יכולתם של ילדים להיזכר בהבדלים קלים בין שני אובייקטים דומים עדיין מתפתחת.

 

בעבר סברו מדענים שאיבר מוחי בשם היפוקמפוס, חלק המוח שאחראי על הזיכרון והרגש, מגיע להתפתחות מלאה כבר בגיל שש. כעת המדענים ממכוני מקס פלאנק בברלין ואוניברסיטת סטירלינג בסקוטלנד, מצאו שהתפתחות ההיפוקמפוס מושלמת רק הרבה יותר מאוחר.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

אזורי המוח משתנים גם אחרי גיל שש

החוקרים נתנו למבוגרים וילדים משימה הבודקת את יכולתם לזכור פרטים, ומצאו כי יכולתם השתפרה ביחס ישר להתפתחות ההיפוקמפוס שנמצאה בסריקות המוחיות שעברו. הם הראו תמונות לילדים הנבדקים, בגילאי 6 עד 14, כמו גם לקבוצת מבוגרים, ואחר כך הראו להם תמונות דומות עם פרטים מעט שונים. הנבדקים התבקשו לזכור מאפיינים כללים או ספציפיים.

 

בהמשך, עברו הנבדקים סריקות MRI, בזמן ששכבו ללא תנועה. הסריקות הראו אזורים בהיפוקמפוס הקרויות dentate gyrus ו- entorhinal cortex שהיו גדולים יותר אצל נבדקים מבוגרים שביצעו טוב יותר את המשימה. החוקרים מצאו כי אזורים אלה עדיין נמצאים בגדילה אחרי גיל שש.

 

קראו עוד:

- תפסיקו לבקש מהילדים לנשק את הדודים

- הילד רב עם חבר? זה מה שהוא מצפה מכם

- כך אתם הורסים לילד את היכולת להצליח

 

"הממצאים מעניקים הבנה חדשה כיצד אזורי המוח משתנים ומתפתחים", אמרו החוקרים. "קשה לנתח את הפעילות המוחית של ילדים וההבנה שלנו על התפתחותו עדיין מוגבלת. בעבר המדענים היו משוכנעים שבלידה מגיע המוח לבשלות מלאה. המחקר החדש מעניק כלי חדש של הבנה".

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

שכחה של דברים באופן קבוע דורשת מעקב

"לגיטימי שילד שוכח פה ושם דברים או לא מבחין בפרטים קטנים, ועכשיו יש לכך גם הוכחה מחקרית", אומר פסיכולוג הילדים, ד"ר שי חן גל. "אבל הכול צריך להיות במידה והורים צריכים לזכור ששכחה של דברים כן יכולה להעיד על הפרעת קשב וריכוז.

 

"ילדים עדיין מוסחים כמעט מכל גירוי ומתקשים לתת קשב מלא לדברים שפחות מעניינים אותם, ולעתים אנחנו ההורים כועסים עליהם שלא באשמתם. אין מה לכעוס עליהם סתם, אבל אם השכחה משבשת את אורח החיים התקין של הילד היא דורשת תשומת לב, מעקב ובמקרה הצורך גם אבחון".

 

בניגוד לזיכרון עליו אמון ההיפוקמפוס, מציין ד"ר חן גל כי הזיכרון הרגשי אצל הילדים קיים כבר מהשבועות הראשונים לחיים: "אזור האמיגדלה מגיע לבשלות קצת אחרי הלידה, ולכן הילד יזכור את התחושות שילוו אותו מרגע זה ואילך, גם השליליות שבהן, כמו התעללות, טראומות או בעיות בקשר עם ההורים".
 

מתברר ששנת צהריים עשויה להשפיע על הזיכרון. צפו בראיון:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אין טעם לכעוס אם הם שוכחים
צילום: shutterstock
מומלצים