שתף קטע נבחר
 

שינוי מדיניות במשרד החינוך: מורידים גז משיעורי בית

משרד החינוך החליט לאסור על בתי הספר היסודיים להעניש תלמידים שלא יכינו שיעורי בית, וממליץ שבשעות אחר הצהריים ילדים יקראו או ישחקו במשחקים חוויתיים במקום להכין שיעורים. המומחים וההורים מברכים על ההחלטה. פסיכולוגית קלינית: "היוזמה היא התחלה של חשיבה נכונה על הצרכים האמיתיים של הילדים"

מחקרים רבים כבר הוכיחו: לשיעורי בית אין השפעה על הישגים בלימודים בבית הספר היסודי. על פי מדיניות חדשה של משרד החינוך, שיעורי הבית במתכונתם המקובלת יבוטלו, כך פורסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות".

 

ההחלטה אם לתת שיעורי בית או לא תינתן לבתי הספר, ומורים שיתעקשו לתת שיעורי בית יקבלו הנחיה לצמצם אותם משמעותית - עשר דקות של קריאה או משחק בכיתות הנמוכות וחצי שעה ביום בכיתות הגבוהות. בנוסף לכך, מורים לא יוכלו להעניש תלמידים שלא מכינים שיעורי בית.  

בית ספר (צילום: shutterstock)
עדיף לבצע פעילות חוויתית(צילום: shutterstock)

על פי ההמלצות החדשות, אין לתת שיעורי בית כהשלמת חומר אותו לא הספיקו ללמוד בכיתה ואם נותנים שיעורי בית צריך לתת עליהם משוב ולהתאימם לגיל הילד, כדי למנוע מצבים שההורים צריכים לשבת עם הילד ולעזור לו כי הוא לא מסתדר לבד ולא מבין את החומר.

 

במקום שיעורי הבית, ההמלצה היא לעודד את התלמידים לקרוא ספרים במשך לפחות עשר דקות מדי יום או לבצע פעילות חווייתית כגון משחק חווייתי בחשבון, צילום מודרך בסביבת הבית, משחקי מילים או ניסויים מדעיים עם ההורים.

 

צעד ראשון בדרך למהפכה

"בחודשים האחרונים אנחנו עובדים יחד עם מורים, הורים ומנהלים לגבש קואליציה שתבטל את שיעורי הבית", אומר ד"ר אייל דורון, חוקר חשיבה יצירתית. "חשוב להזכיר שהמהלך הזה מבוסס על תובנות מהחוקרים המובילים ביותר בתחום שלשיעורי בית בבית הספר היסודי אין שום השפעה חיובית על הישגים בלימודים אבל יש להם הרבה מאד השפעות שליליות, כמו שחיקה, שעמום, ויכוחים בבית, הגדלת פערים בחברה והכי חשוב העובדה שהילדים לומדים לא לאהוב ללמוד. שיעורי הבית הם טכניים, קרים, נטולי הקשר ולא רלוונטיים לעולם.

 

"ההודעה היום של משרד החינוך מגיבה באיחור אבל טוב שכך על ההתפתחויות במדינות בעולם, שעברו כבר מזמן לדרך אחרת של תרגול יצירתי ומחובר למציאות. אנחנו מזה חודשים עובדים עם מורים למתמטיקה, לעברית ולאנגלית, ומוצאים איתם ביחד דרכים אחרות ומקוריות של תרגול. צריך להניח במהירות את חוברות העבודה של שיעורי הבית בצד ולהתקדם אל העולם החדש והמשתנה.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

"ביטול שיעורי הבית הסטנדרטיים במתכונתם היבשה והטכנית הוא רק צעד ראשון בדרך למהפכה שאין יותר זמן לחכות שתקרה. מערכת החינוך צריכה לעדכן גרסאות בדיוק כמו בעולם התחבורה, הרפואה, הבנקאות, העסקים והטכנולוגיה. הכי חשוב להדגיש שזה לא מצריך כסף, תקציבים ובנייה ושיפוץ מחדש של בתי הספר. זה יכול לקרות כאן ועכשיו באופן מיידי.

 

"אני בדיאלוג עם מנהלות ומנהלים שביטלו על דעת עצמם את שיעורי הבית בבתי הספר בשנים האחרונות, והתוצאה - הציונים רק עלו, אבל יחד עם זה גם שמחת החיים, הסיפוק והעניין של התלמידים והמורים. מהפכת שיעורי הבית לא באה נגד המורים, אלא בשיתוף עם המורים, וכך היא צריכה להיעשות ובהקדם. מרגש אותי אישית שמפעל ההתנדבות שלי ושל אנשים רבים איתי בחודשים האחרונים נותן את אותותיו ועוזר להזיז את הגלגלים במערכת החינוך הרבה יותר מהר מבדרך כלל".

 

שיעורי בית - אפשר גם אחרת:

 

צילום: אורי דוידוביץ'

צילום: אורי דוידוביץ'

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

"כמחנכת כיתות א'-ב' מזה שש שנים, אינני נותנת שיעורי בית לתלמידיי מתוך הידיעה שהם אינם תורמים לשיפור הכישורים האקדמיים, למעט השפעתם על שיפור יכולות הקריאה", אומרת ליאת שמרלינג מאיר. "כשיש שיעורי בית הילדים מכינים אותם בצהרון בדרך כלל ללא תיווך מתאים, והדבר אינו תורם או מקדם אותם, אלא עושה בדיוק את ההפך.

 

"הבקשה שלי מתלמידיי היא לקרוא מדי ערב יחד עם הוריהם מתוך הכרה בתרומה הגדולה שיש לקריאה משותפת לקשר שבין הורה לילד. בנוסף, לקריאה יש לה תרומה אדירה לטיפוח כישורי החשיבה של הילד, הסקת מסקנות, אוצר מילים, הרחבה של ידע עולם, פורקן רגשי ועוד. מניסיון אישי, כשילדים אינם מקבלים שיעורי בית אך ישנה הזמנה של המורה לחקר, להתנסות וליצירה, הילדים מגיעים עם יוזמות רבות יותר לכיתה והמוטיבציה הפנימית ללמידה הולכת וגדלה. ומה עם הילדים שזקוקים לחיזוק ולתרגול נוסף? הם מתרגלים בבית דרך משחקים, יצירה ומתוך התאמה מדויקת לצורך שלהם".

 

קראו עוד:

מהפכת שיעורי הבית יוצאת לדרך

מנהל בית הספר שהחליט לא לתת שיעורי בית

אי אפשר להכריח ילד להכין שיעורים

 

עושים בשביל הפרוטוקול

"ילדים רבים מפתחים אנטי לשיטת הלימוד המובנית שבה אין מקום לחשיבה יצירתית, בחירה וחוויה", אומרת אסנת גרתי, פסיכולוגית קלינית ומנהלת "מרכז גרתי". "הילדים חוזרים מיום לימודים מעייף שבו הם נדרשים ליישר קו עם הבחירות של המורים לגבי מה נחוץ וחשוב שילמדו, ולפעמים מרגישים שלא מספיק מקשיבים להם או רואים אותם ואת ההעדפות שלהם.

 

"שיעורי הבית הם עוד סמפטום לשיטה ארכאית שלא לוקחת בחשבון את הצרכים של הילדים בחיברות ומשחק בשעות אחר הצהריים ולרוב פועלת על עקרונות של שינון שאין לו ערך לימודי. הילדים לומדים לעשות וי על המשימה ולסיים מהר כדי להיות פנויים לענייניהם. הם חשים לפעמים שהמורים רק בודקים שהם עשו שיעורים בשביל הפרוטוקול, ולא מתעמקים בתוכן התשובות.

 

"אני חושבת שהיוזמה לבטל את שיעורי הבית היא התחלה של חשיבה יותר נכונה על הצרכים האמיתיים של הילדים, ויציאה מההצמדות האוטומטית לנורמות שאין להן ערך רגשי לימודי או חינוכי. צריך כמובן להשקיע את החשיבה בחלופות מתאימות במסגרת שעות הלימודים בבית הספר שמעודדות את הילדים לחשוב, להשקיע, לבחור וליצור. לטעמי זה יכול דווקא להעלות את המוטיבציה ללמידה ולא להוריד".

 

ללמוד בדרכים אחרות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ללמוד בדרכים אחרות(צילום: shutterstock)

חדוות למידה

"אנחנו כבר שנתיים וחצי גרים בפרובנס שבדרום צרפת ונמצאים במערכת ללא שיעורי בית ומבחנים", אומרת נורית גאון, אמא לשלושה. "זה לא שהילדים מנותקים, להיפך, בית הספר מעודד אותם ללמידה וחקירה בתחומי הלמידה וגם בתחומים המעניינים אותם, כאשר החשיבה היא שכל פעילות הלמידה מתקיימת רק בשעות בית הספר.

 

"זה היה כל כך מפתיע לראות את שירה בת השמונה מבקשת לכתוב מיוזמתה חיבור בשעות אחר הצהריים ולהביא אותו לבית הספר, או כשהיא ביקשה שנתרגל את לוח הכפל ויום אחד אפילו ראיתי אותה יושבת בזמן ארוחת הבוקר, כותבת תרגילי כפל ופותרת אותם, מיוזמתה מבלי שמישהו הורה לה לעשות זאת.

 

"אני חושבת שזה קורה כי יש חדוות למידה וגילוי, היא מאוד אוהבת ללכת לבית הספר וללמוד. יש להם פעם בשבוע משהו שמקביל להכתבה, אבל לא כזאת שהם מתכוננים אליה בבית, אלא כזאת שבודקת את רמת הידע שהם צברו ובשבוע שלאחר מכן החומר הלימודי יכלול חיזוק במידת הצורך ובנוסף המשך למידה. הכי חשוב - זמן אחר הצהריים מוקדש לדברים שילדים באמת צריכים - להיות ילדים".

 

הסוף לריבים ולצעקות

"זו החלטה מבורכת של משרד החינוך, למרות שהיא מסויגת ועדיין לא מגובשת וכמובן כוללת רק את הכיתות הנמוכות", אומרת אפרת מונשרי גורן, אמא לארבעה. "אני מאמינה שבבתים רבים נשמעה קריאת שמחה לא רק מכיוון התלמידים, אלא גם מכיוון ההורים. שיעורי הבית הפכו לאחד המאבקים הגדולים בין הורים לילדים במהלך שנת הלימודים. הם גוררים כעסים ולעיתים שקרים מצד הילדים שטוענים קבוע 'אין לי שיעורים'.

 

"המאבקים האלה נגרמים כיוון שחלק מהשיעורים לא פרופורציונלי מבחינת כמות או רמת השיעורים - מי מכם לא בנה תיבת נוח בכיתה ב' או ישב על עבודת שורשים ועיצובה? חלק מהשיעורים הוא המשך לחומר שלא נלמד בכיתה ומחייב את ההורים לעזור לילדים להשלים את החומר. רוב ההורים רוצים שהילדים יצליחו בבית הספר ולכן הם יעזרו ואפילו יכינו במקומם, אבל כל זה גורר מאבקים, צעקות וכעסים.

 

"בחלק מהמדינות העולם שיעורי הבית בוטלו מזמן ובמקומם יש זמן לתרגול בבית הספר. זה הפורמט הנכון וההגיוני. המורים מלמדים וההורים נשארים בתפקיד ההורים. ילדים שמתקשים יקבלו מענה לקושי שלהם ולא יצטרכו לבות את כל אחר הצהריים בלמידה וויכוחים על שיעורי בית".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
עדיף לקרוא ספר
צילום: shutterstock
מומלצים