שתף קטע נבחר

כשהילד מתנהג מוזר: 6 דרכים להתמודד עם רגרסיה

אם הילד שלכם פתאום בוכה יותר מהרגיל, חזר להרטיב בלילה או מתנהג באגרסיביות, יכול להיות שהוא מתקשה לחזור למסגרת של הגן או בית ספר. במקום לכעוס עליו או להעיר לו, כדאי שתבינו את הקושי האמיתי ותעזרו לו להתמודד עם המצב

ילדים עוברים הרבה תקופות וההרגשה היא שכל תקופה היא עוצמתית ולא תעבור - כניסתם של מאכלים חדשים, שינה לא סדירה, הסתגלות למסגרת חדשה וחזרה לשגרה אחרי חגים או חופשים ארוכים. הדוגמאות הן רבות ובמקרים מסוימים חלה רגרסיה בהתנהגותם של הילדים. הם חוזרים להרטיב בלילה, מגיבים באגרסיביות לדברים או מדברים כמו תינוקות ובוכים מכל דבר. חשוב להבין שהרבה פעמים הילדים חוזרים אחורה באופן לא מודע כדי להתמודד יותר טוב עם הרגשות, וכך יוכלו להתקדם ולהתמודד בהמשך.

 

רגרסיה אחרי חופשים היא תופעה שכיחה אבל יש להתייחס לסימפטומים ולעזור לילד לחזור למסלול כדי להקל עליו. חשוב לא להגיב בשליליות לדברים שקורים לילד. כלומר, ילד שחזר לעשות פיפי במכנסיים ושומע תגובות כמו: "מה קרה לך? אתה כבר יודע איפה עושים פיפי. למה חזרת להרטיב?" אם הילד היה יודע את התשובה הוא לא היה מרטיב. תתמקדו בסיבה - "אני מבין שקשה לחזור לשגרה, אני בטוח שאתה יודע איפה עושים פיפי, אני כאן ואני אעזור לך".

 

תנו לילד הרגשת ביטחון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
תנו לילד הרגשת ביטחון(צילום: shutterstock)

חשוב שלא תתיאשו ותציבו גבולות ברורים, למשל לבקשות כמו "תנו לי להישאר היום בבית". עם זאת, תכניסו לתקופה הזאת מינון גדול של סבלנות. זה יעזור לילד להתמודד עם השינויים. למשל, כדאי להקפיד על שגרה קבועה - זמן התעוררות, אכילה וטקסי שינה.

 

איך נוכל לעזור?

1. תנו לילד הרגשת ביטחון והעבירו את המסר שאתם לא נבהלים ממה שקורה. הבית הוא המקום לאימון. שם אפשר להתפרק ולמצאו הורים שיכולים "לספוג" ולעזור בכל מצב.

 

2. אל תראו רחמים, כעס או הזדהות. נסו לדמיין בור עמוק והילד שלכם נמצא בתוכו. מה תעשו בכדי להוציא אותו משם? יש הורים שאומרים - "אני אקפוץ כמובן בכדי להיות שם איתו שלא יהיה לבד" ויש הורים שאומרים "אני אזרוק לו חבל והוציא אותו משם".

 

שימו לב - בתשובה הראשונה אתם פשוט תישארו שם יחד אתו (זאת הזדהות ולא הצלה), לכן הורים יקרים, האופציה השנייה צריכה להיות המטרה שלכם.

 

קראו עוד:

הסבים שעושים הכל למען הנכדות שלא יכולות לדבר

"אמרו לי להחביא את הרגל של בתי"

החלום התגשם: אחרי ארבעה בנים - נולדה בת

 

3. דברו בגובה עיניים, התכופפו לגובהו של הילד, תוך הקשבה אמיתית לדבריו,  וכך תעבירו את המסר שאתם איתו. זה ייתן לו ביטחון.

 

4. תשאלו אותו איך עבר לו היום ושתפו אותו ביום שעבר עליכם. הוא ילמד עם הזמן מתוך הקשבה לכם. לתת דוגמה אישית של שיתוף רגשות מלמד את הילד שמותר לדבר גם על דברים שלא כל כך נעימים לנו. למשל - "אני כעסתי היום על..." או "אני רואה שאתה עצוב".

 

5. כדי להרגיע את הילד אפשר לעשות עיסוי עדין על פני העור עם קרם היפואלרגני, נטול ריח. חשוב לשמור על קשר עין ולדבר עם הילד בלחש ורצוי לשלב ברקע מוסיקה קלאסית נעימה ושקטה.

 

6. אם אתם מרגישים שהדברים לא מסתדרים, אפשר להתייעץ עם איש מקצוע שייתן מענה לילד ולכל המשפחה. כאשר אנחנו לא מצליחים להתמודד עם אותם סמפטומים והם מתעצמים עד עיבוד שליטה או שנוספים עוד סמפטומים כמו חוסר תיאבון מומלץ לפנות לעזרה.

 

רגרסיה היא חלק מההתפתחות שילד עובר בדרך זאת או אחרת. חשוב לעקוב אחרי הסממנים, להיות שם, להציף רגשות ולדעת שהם הסימפטומים ולא הסיבה.

 

הכותבת היא מדריכת הורים ומשפחות, ומטפלת בוויסות חושי

 

משפטים שילדים אומרים בבוקר:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
דברו עם הילד בגובה העיניים
צילום: shutterstock
מומלצים