שתף קטע נבחר

 

אגדות הילדים שיכולות לעזור לילדיכם

למרות שגדלנו על "כיפה אדומה" ו"סינדרלה", יש הורים שמעדיפים שלא לחשוף את ילדיהם לאגדות שעוסקות במוות וסבל. לידיעתכם - אגדה היא לא סתם סיפור חביב אלא כלי המסייע להתפתחות רגשית ולפיתוח חוסן נפשי

היה היה ילד בן חמש ששיחק עם אמו ואיתי בטיפול, כשלפתע נתקל במשימה להמציא סוף אחר ל"כיפה אדומה". האימא החווירה בו ברגע, ולחשה לי "הוא לא מכיר". יצאתי מהטיפול ותהיתי כמה הורים עוד קוראים אגדות ילדים לילדיהם.

 

מסקר קצר ולא מהימן במגרש המשחקים, גיליתי שרוב ההורים היו מזועזעים מהאפשרות להפגיש את הילדים שלהם עם אגדות העוסקות במוות ובסבל. מטרתי בכתיבת הטור היא להאיר את היתרונות העצומים שיש לקריאת אגדות ככלי המסייע להתפתחות הרגשית של ילדים, להתמודדות עם טראומות וחרדות וככלי לפיתוח חוסן נפשי, להעלאת ביטחון עצמי ולפיתוח עצמאות.

 

נתחיל מהסוף, לא סתם ילדים רבים נמשכים לסופיה, סינדרלה או נסיך כלשהו. אגדות ומעשיות הן עולם קסום. קריאת ספר שהוא אגדה יכולה להיות כלי לעיבוד תכנים שאינם נגישים באופן טבעי (כלומר נמצאים בתת-מודע) מפאת העוצמה שבה הם מפגישים את הילד עם עצמו.

 

אגדות ילדים (צילום: shutterstock)
התמודדות עם חרדות(צילום: shutterstock)

אגדות העם והמעשיות המוכרות כוללות סיפורים כגון "כיפה אדומה", "הנזל וגרטל", "הענק וגנו", "רפונזל", אגדות האחים גרים הידועות ועוד רבות.

 

רבים מההורים מונעים מילדיהם חשיפה לתכנים הכוללים תוקפנות וחרדה, פעמים רבות מתוך חשש שלהם להיפגש עם התכנים האלה בעצמם או העדר כלים לתווך אותם לילדים. עם זאת, כבר בספר בראשית מצוין כי "יצר האדם רע מנעוריו", וגם אבי הפסיכולוגיה זיגמונד פרויד עסק לא מעט ביצריו הטובים והרעים של האדם המשתכנים תחת כפיפה אחת.

 

לתת לגיטימציה לחלקים פחות טובים

בהורות ובטיפול אנחנו שואפים לעזור לילד או למבוגר לקבל את עצמו קבלה מלאה, להכיל את כל חלקי אישיותו ולקבל כלים להתמודדות עם קשיים שעלולים מטבע הדינמיות של החיים להופיע בדרך.

 

הורים שמצפים מהילד שלהם רק להתנהג "טוב" ו"נכון" עלולים למעשה לשדר שהם לא מקבלים אותו גם כשהוא פחות "מתאים" ו"נכון". ויניקוט, אחד מאבות פסיכולוגיית הילדים, העלה חשש שבעדר נתינת לגיטימציה גם לחלקים הפחות טובים להופיע, יפתח הילד בבגרותו "עצמי כוזב" (False Self), הווה אומר אדם המתקשה להתמודד עם ביקורת ובעל ציפיות גבוהות עד בלתי מושגות בעצמו.

 

להעביר לילדים מסרים דרך הסיפורים (צילום: shutterstock)
להעביר לילדים מסרים דרך הסיפורים(צילום: shutterstock)

ילדים בגילאי 8-4 שנים נוטים לראות ולהבין את העולם באופן קונקרטי (מה שרואים זה מה שקיים) ודיכוטומי (קוטבי) - טוב/רע, יפה/מכוער, רשע/נחמד, שחור/לבן - ולכן זהו הגיל שבו אגדות העם יהיו האפקטיביות ביותר. עם זאת, מחקרים שעשה פסיכולוג הילדים ברונו בטלהיים בנושא (ומוזכרים בספרו "קסמן של אגדות") מראים כי אגדות אפקטיביות בכל גיל ברמה ובעוצמה אחרת.

 

באגדות העם הדמויות שטוחות מאוד, מתוארות במעט מאוד מלל אך עם אפיון ברור של תכונה בולטת טובה או רעה. האגדה משולה לאדם - גם בנפש האדם מתקיים הטוב לצד הרע. ככל שהדמות תתואר בפשטות גדולה יותר, כך יהיה לילד קל להזדהות או לדחות אותה בהתאם לצרכיו הפסיכולוגיים.

 

החיים עצמם

האגדות נותנות לילד ולהורה הזדמנות לעסוק בתכנים הטבעיים בחיים כגון חתונה ("ויחיו יחד באושר ועושר" - סינדרלה), לידה ("ותיוולד להם בת" - היפהפייה הנרדמת) גירושין ("וייקח לו אישה חדשה"), מוות והזדקנות ("כאשר נפטר האב הזקן" – החתול במגפיים) ועוד.

 

קראו עוד:

תפסיקו להגיד לילדים - "מה שיוצא אני מרוצה"

ההורות מתישה? שיטה מהירה לשחרר כעסים

ההורים שישנים יחד עם הילדים

 

לרוב באגדה או במעשייה יש בעיה או מצוקה שיש לפתור. החזק גוזל את זכויותיו ואת מקומו של החלש (כמו בהנזל וגרטל/עמי ותמי, רובין הוד, ג'ק והאפונים) לרוב. אך לבסוף החלש או הקטן מנצח - המסר הוא שגם לחלש ביותר יש סיכוי לנצח ולהצליח בחיים, וכן שאסור לאבד את התקווה.

 

באגדה פעמים רבות הגיבור משקר או לא מקשיב לעצת החכם (משולים להורים או לכוח עליון כמו אל), אך לבסוף הוא נענש על כך. המסר באגדה כזו הוא שהפשע אינו משתלם, ולמעשה היא יכולה לתמוך בפיתוח מצפון אישי.

 

אגדות ילדים (צילום: shutterstock)
אגדות אפקטיביות בכל גיל(צילום: shutterstock)

באגדות כוחו של העונש מוגבל, ואם תביע חרטה, יבטלו לך אותו. כך למשל ב"כיפה אדומה", היא לא הקשיבה לעצת אמה ושוחחה עם זר בדרך, "הזאב" שטרף את סבתה, אך כשהביעה חרטה הגיע הצייד להצילה.

 

כניסה לעולם אחר

באגדות רבות יש גבר או נסיך או גיבור אחר שמציל את האישה, זהו הרובד הגלוי, אך אם נביט באגדות לעומקן נוכל לשים לב כי רפונזל למשל הצילה את עצמה באמצעות חלק מגופה שלה - הצמה שלה. התבוננות כזו יכולה להעביר מסרים של תושייה, יוזמה, עצמאות ובעיקר אי תלות - מסר של עשיתי בעצמי.

 

בהנזל וגרטל, אמנם עמי הוביל את תמי אל בית המכשפה אך מי שהצילה אותו הייתה אחותו. אגדה זו מפגישה את הילד עם פחדים גדולים מאוד וטבעיים שלו, כגון פחד מנטישת הורים ומהחושך, אך גם עם אומץ, יצרתיות (שביל הלחם), עוצמת אישה ולא רק גבר וחשיבות הקשר בין האחים.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

האגדות מעניקות לילד ידע בתרבות ובדת, כך למשל ב"אגדות אלף לילה ולילה" נוכל להתוודע לאיסלאם ולתרבות פרס. סיפורי המקרא, אגב, דומים מאוד במבנה שלהם לאגדה, ורובן הגדול של אגדות העם גם נכתב בתקופה שבה הדת מילאה תפקיד חשוב בחיי האדם.

 

עבור ילד אגדה היא כניסה לעולם אחר, רחוק ושונה, היא קסומה בעיניו. האגדות מעניקות לילד הנאה וכן מסייעות בתהליך ההתפתחות הרגשית.

 

פרשנות של הילד

כלל בקריאת אגדות: אין לנו דרך לדעת איזו אגדה נכונה עבור איזה ילד ומתי. ילדים שונים לאורך שנים הגיבו באופן שונה בהתאם להתמודדות האישית שלהם בחייהם באותו זמן. לכן כדאי להציג אגדות שונות בכל עת, לשים לב לתגובות של הילד ובהתאם להשתהות או לדחות את הסיפור.

 

כמו כן, גם אם אנחנו כהורים יודעים מהו המסר שבו לדעתנו האגדה יכולה לעזור לילד בחייו כרגע, רצוי שנשמור זאת לעצמנו, משני טעמים: הראשון - האגדה נוגעת בתכנים בלתי מודעים של הנפש, חשיפה שלהם טרם הגיעו מהילד עלולה להיות בבחינת חשיפת סוד כמוס. שנית, אנו עלולים להרוס את הקסם והיופי שהילד מוצא בה אם נשים שם את פרשנותנו שלנו.

  

הכותבת היא מטפלת באמצעות מוסיקה (MA), מומחית בהתפתחות ילדים (B.ED חינוך מיוחד) ומנהלת קבוצת ייעוץ חינמית להורים ברשת "התפתחות רגשית - ייעוץ מקצועי להורים"

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אגדה היא כניסה לעולם אחר
צילום: shutterstock
מומלצים