ההורים שאספו 12 אלף שקלים לגן - מבקבוקים
איך אפשר לקנות לגן שידות, מגירות, ספרים, מיקסר, מיקרוגל, מקרר, סירים וכלי מטבח, וזו רק רשימה חלקית - מבלי להוציא שקל? אוספים 40 אלף בקבוקים. הכירו את ההורים והגננות שחרטו את נושא הקיימות והמיחזור על דגלם ומיישמים זאת בשטח
"אני מהנדסת תוכנה, בעלת תואר, עובדת בהייטק, ומוצאת את עצמי באמצע חתונה עוברת משולחן לשולחן ואוספת בקבוקים ריקים", מספרת רעות כהן מדימונה, אמא לשלושה ילדים (חמש, שלוש ושנה). "החלטתי שאם זה מה שהופך את הילדה שלי למאושרת, אז גם אני מאושרת".
אומרים שהורים מוכנים לעשות הכל עבור הילדים שלהם אבל מה עושים אם הילד שלך מסביר לך שהדבר הכי חשוב שאתה יכול לעשות למענו הוא לאסוף בקבוקים ריקים או למחזר קליפות בננה לפח מיוחד?
הכירו את ההורים והגננות שחרטו את נושא הקיימות והמחזור על דגלם, אבל עושים זאת בדרך שונה. באמצעות פרויקט של תאגיד המיחזור אל"ה, הילדים, בבית ספר ובגנים ממחזרים ומקבלים דמי פיקדון. כאשר הם עומדים ביעדי איסוף הם זוכים בפרסים אטרקטיביים, כגון: אוטובוס ליום פעילות, ערכת ציוד ספורט, שולחן פינג פונג, וכמובן חינוך ומודעות לשמירה על איכות הסביבה.
"הבת שלי נכנסה לגן שחרת על דגלו את נושא הקיימות בכלל, ומחזור בקבוקים בפרט", מספרת כהן. "בגן מדרבנים את הילדים כל הזמן, לאסוף בקבוקים ומסבירים להם למה זה חשוב. לילדים בגן חשוב לשמור על הסביבה, והם אלו שמחנכים את ההורים. ובעצם, הילדה שלי מחנכת אותי למחזר".
מה זה אומר בפועל?
"אם אנחנו הולכים נניח לאירוע משפחתי או יוצאים למסעדה, הבת שלי מבקשת שנעזור לה לאסוף את הבקבוקים הריקים. כשאנחנו הולכים ברחוב, הבת שלי עוצרת אותי ואוספת בקבוקים. אני מודה שבהתחלה שאלתי את עצמי: 'מה קורה? זה עד כדי כך חשוב לילדה? עד כמה כל הנושא הזה חשוב שם בגן?'"
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
איך הגבת לבקשות הילדה?
"בהתחלה לא הבנתי על מה המהומה. אנחנו משפחה שמנסה להיות מחויבת לסביבה, מאלו שהולכים לסופר עם תיקים מבד ומסבירים לילדים מדוע חשוב שלא נשתמש בשקיות, אבל כשהבנתי מה קורה התלהבתי. הבנתי שברמה האישית - הילדים גם לוקחים על עצמם אחריות. הם מתוגמלים בתוארי 'אלוף הבקבוקים' ובהפתעות אישיות מהגננת, וזה בנוסף לתגמול שכל הגן מקבל כקבוצה.
"כיום כולנו במשפחה שותפים לעניין, ואנחנו מגייסים גם את הסבים והסבתות. בכל מקום שאני נמצאת, נניח במסעדה בצהרים, בהפסקת עבודה, ואני רואה בקבוקים, אני חושבת אם לקחת לילדה שלי".
האם יש הורים שזה פחות מוצא חן בעיניהם?
"ישנם כאלו שמרימים גבה, כאלו ששואלים 'בשביל מה צריך לעשות תחרות בין הילדים?' יש הורים ששואלים: 'מדוע עוסקים בגן דווקא בתכנים האלו במקום בתכנים אחרים?' אבל בעיני זו דרך טובה, וכמי שנמצאת בוועד הגן אני מסבירה להם שזה חשוב. בעיני זהו חינוך סביבתי ערכי, ואני חושבת שכיום הגננת מעבירה את המסר וההורים מקבלים את זה יותר. לדעתי, גם בתחרות יש מסר חינוכי והילדים לומדים לפרגן זה לזה".
ההורים לא שיתפו פעולה בהתחלה
נורית שבתי, גננת בגן "ניצן" בדימונה, מספרת כי כיום רוב ההורים מצטרפים למיזם בהתלהבות רבה: "ההורים שומעים על העניין ומתפעלים. כשאני רוצה להדביק אותם בהתלהבות שלי אני מראה להם כיצד דברים שהיו יכולים להיות פסולת הופכים את הגן לעשיר במשחקים ובציוד. אני מסבירה להם גם את החשיבות הערכית בנושא".
אולם לפני שבע שנים, כששבתי הצטרפה לפרויקט, המצב היה שונה: "כשנכנסתי לגן הבנתי שחסר לנו ציוד רב. בתקופה הזאת נחשפתי יותר לעניין של המחזור, וחשבתי שאם אני רוצה להשיג ציוד אז זאת דרך טובה במקום לחכות לתקציבים מהעירייה. הצעתי את היוזמה הזאת לסייעת, והסברתי לה שהגן חדש וחסר ציוד, ובדרך זו אנחנו יכולות לעזור לעצמנו. הצעתי לה ששתינו יחד נעודד הורים וילדים למחזר".
אילו תגובות קיבלת על היוזמה?
"הסייעת הייתה ממש סקפטית. בזמנו כל נושא הקיימות היה ממש בחיתוליו, ולא הייתה בכלל מודעות לנושא. זה היה נראה בעיניה כסוג של בלגן, הן מבחינת שכנוע ההורים והן מבחינת איסוף ואחסון הבקבוקים, והיא טענה שזה לא יצליח והציעה שננסה לחשוב על דרכים אחרות להשיג כספים, אבל אני לא ויתרתי. מבחינתי היה לי ברור שפרוייקט כזה חשוב, ושהוא מצריך שיתוף פעולה מצד שתינו, ובסופו של דבר הצלחתי להלהיב אותה.
"בשלב שלאחר מכן, כתבתי להורים ובקשתי שירתמו לעניין אבל ההורים לא שיתפו פעולה, וכך, במשך שנה אספנו רק 1,500 בקבוקים, וזה היה ממש מעט. הייתי לוקחת את האוטו לירוחם, מזדכה על הבקבוקים, ומקבלת את הכסף".
קראו עוד:
- 7 רעיונות לעיצוב חדר מרגיע לילדים
- המטרה: להיות צמודים לתינוק מרגע לידתו
מה עשית בכסף שקיבלת?
לקראת סוף השנה אספתי 500 שקלים. שאלתי את הסייעת מה היא תרצה שנקנה, והיא ביקשה עגלה לבקבוקים. בשנה שלאחר מכן היא כבר נכנסה לעניין, ובאסיפת הורים כבר סיפרתי להורים על הפרוייקט, ומה שקנינו. ככה התחלנו לעלות את הכמויות, ואז כבר היו 5,000 בקבוקים ויותר, ומאז אנחנו בעלייה מתמדת. בשנה שעברה אספנו 40,000 בקבוקים, השווים לכ-12 אלף שקלים, וזכינו במקום השלישי".
מה קניתם בכסף שקיבלתם?
"התגמול הכספי מאפשר להפוך עולמות, ובשנים האחרונות מימנו הבקבוקים: פינת קוביות, שידות, מגירות, פינת ספר, כיסאות, עגלת בקבוקים, מכונת כביסה, מיקסר מקצועי, תנור אפיה, מיקרוגל, מקרר מיני בר, סירים וכלי מטבח, מסך מקרן, בידורית, מחסן ומשחקים דידקטיים".
איך את מסבירה את השינוי הזה?
"קודם כל ענין המחזור קיים כיום גם בדימונה, ובעיר יש עידוד לקיימות. חוץ מזה, מבחינתי כל הנושא מאד משמעותי, ונראה לי שבשל כך הצלחתי להלהיב את הילדים. כשילד רוצה משהו, ההורים לרוב מסכימים, ומהר מאד הם נכנסו לעניין".
איך מעבירים את המסר לילדים?
"בתחילת השנה אני מבקשת מההורים להביא דברים שאפשר למחזר, ומספרת לילדים שאנחנו נעזור לשמור על כדור הארץ. כך המודעות עולה והם נחשפים לנושא. בנוסף לכך, יש לנו מדי יום שישי טקס שבו מי שהביא כמות גדולה של בקבוקים, זוכה במקום הראשון באותו שבוע. כיום כל הגן הוא ברוח הקיימות, וזה אומר שאנחנו עובדים רק עם נייר משומש, והילדים יוצרים יצירות אמנות מחומרים ממוחזרים".
כיצד נערכים לפרויקט כזה?
"הילדים מביאים בקבוקים, וכולם עוזרים להכניס אותם לאחסון. הם שופכים, ומתחילים למיין וצריך לספור, לשים בשקים ולרשום. מזמינים את המשאית ומלווים אותה. לפרוייקט כזה צריך סדר, ארגון ושיתוף פעולה מצד הצוות, אבל כל זה לדעתי מתגמד לעומת התוצאה שהינה חינוך ערכי.
כולם מחויבים
גם טלי מרחבי, גננת בגן "נוריות" בטבעון, מספרת כי הדבר החשוב בעינייה בנושא הוא החינוך הערכי הניתן, בדרך זו, לילדים: "מדי שנה, באסיפת הורים אני מעלה את עניין הקיימות, ומסבירה להורים את הרווח הערכי, האידיאולוגי, האקולוגי הקיים בנושא. זה הולך לטובת ילדי הגן, וכיום אנחנו במקום הראשון בישוב".
כיצד ההורים מגיבים?
"ישנם בגן הרבה הורים ממשיכים, הורים שאותו ילד ממשיך או אחים. הם אלו שמסבירים לאחרים כי בדרך זו יהיו לנו תוספת כספית שתאפשר לנו לעשות פעילויות שונות עבור הילדים. ההורים מתלהבים, מגייסים סבים, דודים ושכנים ומקומות עבודה כדי שיאספו בקבוקים, ואני מסבירה שגם אם זה בקבוק אחד או שניים כדאי שיביאו אותם לגן, כי זה חשוב".
מה האתגרים?
"האתגר הוא לרתום את המחויבות של כולם לעניין. בנוסף לכך, הסייעת או אני מקפידות מדי יום, יחד עם הילדים, לרכז את מה שהביאו ולמיין. יש פה עוד כמה דקות התעסקות ביום שהגננת צריכה להיות מחויבת אליהן".
מה קניתם בכסף שקיבלתם?
"בשנה שעברה אספנו בקבוקים בשווי של כ-3,000 שקלים. בכסף הזמנו לילדים הצגות, מפגש עם סופרת, משחקים ופעם בשלושה שבועות יש מדריך טיולים שלוקח את הילדים לטיול בטבע.
"בנוסף לכך, הכסף חוזר לקהילה. אנחנו קונים מהכסף של המחזור את מארזי חנוכה ואת משלוח המנות בפורים מעמותות. מקבלים שוברים לספרים, ואז תורמים את הספרים הישנים לגנים אחרים".
אם לא היה תגמול כספי את חושבת ההורים היו נרתמים לעניין?
"כן, בדיוק כמו שהורים מביאים ניירות משומשים או שאריות של אוכל, במקום לזרוק לפח. ההורים מספרים שכאשר הילדים הולכים לטיול ורואים פחית או בקבוק הם מיד לוקחים ויש להם מודעות רבה לסביבה. בעצם הילדים הופכים להיות שגרירים קטנים של מודעות לנושא".
אוספים שאריות אוכל בשקיות
מירי שטרית מטבעון, אמא לארבעה ילדים (11, עשר, שמונה ושש) מספרת כי נחשפה לנושא המחזור בעקבות ילדיה שלמדו כולם באותו גן: "כשהילדים שלנו נכנסו לגן, היינו מגיעים למצב שבו אנחנו יושבים במסעדה והילדים רק רוצים לקחת בקבוקים", אומרת שטרית.
"טלי הגננת למדה אותם שיש דברים שצריך למחזר, וככה הגענו לעניין הבקבוקים. היא הייתה נותנת להם מדליות ותמריצים שונים".
מתי הצטרפת לעניין?
"כבר מההתחלה. כשעברנו לטבעון ידענו שזהו מקום ירוק, ושיש ימים בהם אוספים גזם וימים שאוספים אשפה אבל לא הכרנו את כל העניין של לאסוף קרטונים ובקבוקים ולהרגיש שאנחנו יוצאים נשכרים. מעולם לא הלכתי עם שקית של בקבוקים לסופר וקיבלתי כסף. בחיים לא. השינוי חל בזכות הילדים.
"כשאנחנו הולכים לים למשל כל בקבוק מבחינת הילדים זה נכס. כשאת שומעת ילד בן חמש שאומר לך: 'אל תזרקי את הקליפה, פחומי אוהב את זה', ולא מבינה במה מדובר, את מתחילה לברר, ואז הילד מסביר שטלי אומרת שמה שבא מהאדמה אפשר להחזיר והאדמה מודה לנו. לשמוע את זה מילד בן חמש זה מדהים. אני מוצאת את עצמי אוספת שאריות אוכל בשקיות, למרות שזה לא תמיד נעים, ומביאה לגן".
היו הורים שלא התלהבו?
"כבר מההתחלה הורים נרתמו לעניין. רובנו לא כאלה שנלך עם שקית לסופר ונמחזר בקבוקים אבל כאן אנחנו מבינים שהילדים שלנו מדרבנים אותנו לעשות את זה. לילדים הרי לא חשוב הכסף. הם לומדים ומבינים את המשמעות של קיימות, מחזור, שמירה על הסביבה. אלה ערכים וידע שהם לומדים ומקיימים הלכה למעשה. זוהי דרך חיים שאתה גדל לפיה, ולכן, רווח נקי של כולנו".