דרכים להראות לילדים את החוזקות שלהם
אם תתמקדו בחוזקות של הילדים, תשפרו את הרגשתם ואת תחושת המסוגלות שלהם. איך מתחילים ומה עושים כשחוזרים הביתה וכל הרצפה מלאה בלגו וטושים?
נתחיל בתרגיל. תבחנו את התרגילים: 6=4+2, 8=1+7, 5=4+1, 7=3+5. אני כמעט בטוחה שמה ששמתם לב אליו הוא הטעות שעשיתי. לא שמתם לב בוודאי שפתרתי נכון את כל התרגילים הקודמים לזה. גם לא התכוונתם להגיד לי מילה טובה עליהם. רק להעיר על התרגיל האחד הפתור לא נכון.
ולפני שתאמרו לי שזה בגלל שאתם מצפים מאדם בגילי לא לעשות טעויות כאלה ושאין מה להתפעל מזה שפתרתי כמה תרגילים בסיסיים וטעיתי בתרגיל אחד, עצרו ותחשבו אם זה לא משהו שאתם (אנחנו כולנו) לא נוטים לעשות גם במקרים אחרים.
אם הייתם מסתכלים על חלון - האם הייתם שמים לב לטביעת האצבע שעליו או על החלקים הנקיים? כי הנטיה הזאת להתמקד במה שלא פועל ולא מושלם. הטיית השליליות היא נטייה טבעית ואבולוציונית. הנטייה הזאת עוזרת לו להשמר מסכנות, לתקן את מה שלא פועל או דורש שיפור ובאופן כללי לדחוף את עצמנו קדימה ולהשתפר. הנקודה היא שאנחנו נוטים להשתמש בה באופן גורף מדי, ולעיתים קרובות כלפי הילדים שלנו.
כשאנחנו מגיעים הביתה מהעבודה אנחנו נוטים לראות את העובדה שהם רובצים (שוב) על הספה מול מסך כלשהו, את הציון הלא ממש מוצלח, את העובדה שעלו כמה קילו מיותרים או שהם מזמן נטשו את לימודי הכינור או התכנות שרשמנו אותם אליהם ושלמנו במיטב כספנו.
להתמקד בחוזקות
הנקודה היא שהמחקר מראה שאם נתמקד בחוזקות שלהם ונטפח אותן, נגרום להם לפרוח, נשפר את איכות חייהם ותחושתם לגבי עצמם, נקדם אותם יותר ואף נאפשר להם להצליח, מאשר אם נתמקד במה שלא.
קראו עוד:
מה התנהגות ילדיכם אומרת עליכם?
בזכות הגננת - ההורים יצאו לחופשה
מחקר החוזקות התפתח כחלק מתחום המחקר של הפסיכולוגיה החיובית והצביע על היתרונות הרבים של מיקוד בחוזקות. המחקר זיהה 24 חוזקות מרכזיות הנקראות חוזקות חותם. אלה כוללות יכולות כגון התמדה, סקרנות, הוגנות, פתיחות מחשבתית, הערכת יופי, אומץ, וטוב לב, ומאורגנות במספר קטגוריות מרכזיות.
הורות מבוססת חוזקות פרושה הכרה והתמקדות בחזוקות של הילד, לפני מה שהולך פחות טוב. מקומו של ההורה הוא בזיהוי החוזקות האלו ועזרה לילד לזהות אותן בעצמו. כשההורה מתמקד בחוזקות של הילד, במקום במה שלא פועל או מעצבן, הוא מתייחס אליו אחרת.
אפשר להסתכל אפילו באותה סיטואציה בדיוק על דברים אחרים: במקום על זה שהילד שוב עשה בלגן וערבב בין הלגו לטושים, על זה שהוא משחק באופן יצירתי ופורץ גבולות. עצם העלאת המודעות לדברים הטובים בו מעלה אצל הילד תחושת מסוגלות ורגשות חיוביים, שישפיעו לחיוב גם על התנהגותו.
חשוב גם לשים את הזיהוי הזה בשם חוזקה ולא רק התנהגות - במקום להגיד רק "עבדת קשה", להגיד "יש בך יכולת התמדה", זה חזק וכוללני הרבה יותר.
תחושת מסוגלות
אתם יכולים גם לשוחח עם הילד על החוזקות שלו באופן ממוקד ויזום יותר, להציג אותן בפניו לשאול אותו איזה חוזקות הכי משמעותיות יש לו לדעתו, ולהוסיף לו כמה משלכם.
אם הילד יבחר שלוש, וכל אחד מהוריו יבחר שלוש נוספות, יהיה לילד מאגר של חוזקות. גם מורים יכולים לפתוח כך אספות הורים: הילד, ההורה והמורה בוחרים כל אחד שלוש חוזקות אחרות של הילד. יש היום גם קלפים שונים ומצויירים לשימוש.
חשוב לציין, זה לא "לטייח" ולהתעלם או לתת לגיטימציה להתנהגויות לא רצויות אלא ליצור תחושת מסוגלות והשענות על החוזקות. פיתוח תפיסה רב מימדית כזו, בה לילד יש מגוון חוזקות, תעזור לילד גם להתגבר על קשיים ואכזבות בעתיד.
אבל מעבר לכך, הורות מבוססת חוזקות גם מספקת לילד הזדמנות להשתמש בחוזקות שלו. כלומר, כדי שילד יוכל לחוות את החוזקות שלו, עלינו לייצר לו הזדמנויות להשתמש בהן, לחזק אותן עוד יותר ולהפוך אותם לשלו ממש.
זה אומר לאפשר לילדים יצירתיים, או שאפילו מראים הבלחה ראשונה של יצירתיות הרבה התנסויות וחמרים יצירתיים שיאפשרו להם להשתמש בחוזקה יותר, ולכם לחזק אותם עליהן.
אפשר להתנדב עם ילדים שהחוזקה שלהם היא טוב לב. פעוללה זו יכולה להביא אותם לקחת עוד אחריות, לקבל הכרה בתרומתם ולהוביל מהלכים, מה שיחזק גם יכולות אחרות כמו מנהיגות או מסוגלות שלא בהכרח היו שם קודם. כלומר, שימוש בחוזקות לא מקבע מה שכבר מובן מאליו ומזניח יכולות אחרות שחשוב במקביל לחזק, אלא תומך בהתפתחות כוללת.
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
דרך נוספת ואהובה עליי במיוחד להשתמש בחוזקות היא לשים חוזקה בראש יום או פעילות. דרך זו יכולה גם לתמוך בפיתוח יכולות הדורשות חיזוק נוסף. לדוגמה, אפשר לומר "היום נשים בראש את חוזקת הסקרנות. מה נוכל לעשות כדי להשתמש בה כמה שיותר היום?"
עצם המודעות או המיקוד (המיינדפולנס) לאותה חזקה גורמת לילד (גם למבוגרים, טכניקה דומה מוכנסת לארגונים) לנסות ולהשתמש בה יותר מהרגיל, אם זו חוזקה ממשית של הילד, משהו שאתם חושבים שכדאי שיפתח, או חוזקה אחרת.
אפשר גם לתת לילד לבחור חוזקה שמעניינת אותו. מעבודה עם ילדים, כולל ילדי גן, אני חייבת להעיד שהם מדוייקים מאוד בזיהוי האזורים שכדאי להם לקחת קדימה, לעיתים אפילו יותר מאשר לגבי החוזקות שלהם.
ד"ר ניבה דולב, ראש המחלקה לחינוך במכללה האקדמית כנרת