שתף קטע נבחר

אסטרטגיית החופש הגדול שכדאי להכיר

אם אתם לא רוצים למצוא את הילדים שלכם נמצאים מול המסכים ברוב שעות היום זה הזמן לקחת אותם לשיחה ולתכנן לו"ז הגיוני. נשמע מורכב? אל תצפו שהם יספרו לכם על המטרות והחלומות שלהם, אלא פשוט עזרו להם לגלות את הדברים שיעניינו אותם. כך תעשו זאת נכון

קיבלתי השבוע את המייל הבא שלדעתי משקף חרדה אמיתית שקיימת מצד ההורים: "שלום אבינועם. אנחנו הורים לילד מקסים בכיתה ו' ולמען האמת בעקבות החופש הגדול שעבר אנחנו מאוד חוששים ממנו. לא הגענו מוכנים וגם סמכנו על הילד שלנו שהייתה שלו שנה נהדרת מבחינה לימודית, אלא שכבר ביום הראשון הרגשנו שמשהו התפספס לנו.

 

"הגיעו אלינו לבית כמה חברים שלו והם החלו בטורניר של משחקי 'פורטנייט' שנמשך פשוט שעות על גבי שעות. זה היה נורא. אי אפשר היה להפסיק את זה, ובסוף אחרי שהם שיחקו מעל שש שעות רצוף, הרגשנו שאנחנו חייבים לעצור אותם אז ניתקתי את המכשיר מהשקע, מה שגרם להתפרצות נדירה מצד הילד שלי שהחל לנבל את הפה ולדבר אלינו בחוסר כבוד לפני החברים שלו.

 

כתבות וטורים נוספים - בפייסבוק הורים של ynet

 

"לאחר מכן החלו בבית מלחמות ומאבקים תמידיים: הילד רצה בכל יום לשחק עוד ועוד ב'פורטנייט' ואנחנו ניסינו למנוע ממנו, עד שהגענו לפשרה שאנחנו מאפשרים לו לשחק בכל יום רק שעתיים, בנוסף כמובן לשאר הזמן שהוא בילה מול הטלוויזיה או הסמטרפון שלו.

 

"אקצר ואומר שהמאבקים הללו שבכל ללא היינו רגילים אליהם הובילו לעוד היתקלויות בינינו ולדפוס התנהגות שבכל פעם הפתיע אותנו מחדש.  מצאנו את עצמנו במאבקים יומיים עם הילד שלנו, מה שגרם לנו לעגמת נפש רבה ורק רצינו שתתחיל כבר שנת הלימודים וייגמר החופש שחיכינו לו בכדי שנוכל סוף סוף להיות עם הילד שלנו בנחת. אבקש כל עצה שתוכל לעזור לנו".

 

פורטנייט (צילום: shutterstock)
לא מיצינו?(צילום: shutterstock)

הפחד מהחופש הגדול

כמה פעמים יצא לי לשמוע הורים שמפחדים מהחופש הגדול. מבחינתם מדובר בסיוט בגלל שאין להם מושג איך להתחיל בכלל ולהתמודד עם הסיטואציה בה הילד שהיו רגילים לפגוש בשעות הקבועות אחרי בית הספר, פתאום מסתובב להם בין הרגליים ורואה אותם בשעות אחרות. פתאום הנוכחות שלו מעיקה עליהם כי הוא כבר מבין ומסתכל ועוקב ויש לו דעה.

 

אבל כמו כל התמודדות או התחלה חדשה, גם החופש מצריך וחייב אסטרטגיה ותכנון מוקדם. אי אפשר פשוט לזרום אל החופש. להתנגש בו. להישאב אליו. למרות שבהתחלה המילים "אסטרטגיה" ו"תכנון" נשמעות זרות לגמרי לחופש, הן בכל זאת ההפכים המשלימים שידאגו להפוך לכם אותו לגן עדן במקום לגיהינום בבית.

 

שבו עם הילדים מראש, קחו דף ועט ותתחילו לדבר איתם על משאבי הזמן שעומדים לרשותם. אל תחכו שהם יספרו לכם על החלומות ועל כל היעדים שלהם, כי הם לא. ספרו להם איזו הזדמנות נפלאה החופש מספק להם לעודד את כל התחביבים והדברים שבדרך כלל אין להם זמן להתעסק איתם בגלל בית הספר, המבחנים, השיעורים וכל רעשי הרקע שנקראים "שנת הלימודים".

 

הילדים נשארים לבד בבית? כמה כללים:

 

 

אין ילד שאין לו תחביב: ספורט, צילום, רכיבה, חיות, טלוויזיה, טבע, חלל, מוזיקה, מה שבא להם. נסו לתאם מראש את הזמן שבו הילדים שלכם הולכים לשבת מול המסך או מול המחשב. הסבירו להם את ההשלכות הבריאותיות ומדוע ישיבה ממושכת של שעות יכולה בסופו של דבר להזיק להם. זה לא מורכב כל כך לגרום לילד להבין שאתם באותו צד ורוצים בטובתו. כל מה שצריך זה לדבר אליו ולא לדבר מעליו. להסביר ולא להטיח בו פקודות.

 

קראו עוד:

17 דברים שלמדתי כמורה

"גיל ההתבגרות מעצבן מאוד"

החרם הזה הוא עליי

 

דבר חשוב נוסף: החופש הוא זמן מצוין לעבוד עם הילדים על חשיבה ביקרותית. מן הסתם אתם לא הולכים להיות לידם ולראות אלו תכנים הם הולכים לראות בטלוויזיה, באינטרנט, בקבוצות הוואטסאפ או בנטפליקס. וזה שאתם לא שם, לא אומר שזה לא קיים: תכנים מיניים, פורנוגרפיים או זוועות אחרות שהייתם מזדעזעים לו הייתם יודעים שהילדים שלכם הולכים להיתקל בהם.

 

הסבירו להם בדיוק את כללי המוגנות ברשת: מתי הנורה האדומה צריכה להידלק להם ומתי עליהם להזיק עזרה. נראה לכם מובן מאליו? ממש לא ואתם מוזמנים לשמוע על מאות המקרים של ילדים שנפגעו מגלישה ברשת כתוצאה מחוסר הכנה וכתוצאה מכך שההורים שלהם שלא ידעו שהם באמת לא יודעים כמעט כלום בכל מה שנוגע לבטיחות ברשת.

 

 

החופש הוא קודם כל מתנה מופלאה לקבוע שיחה ישירה ופשוטה עם הילדים שלנו: בית קפה, חוף הים, קניון או סתם בחצר הבית או במטבח. בניגוד לימים הרגילים שהם חוזרים מותשים, עצבניים, עייפים מבית הספר ובמצב צבירה של "עזבו אותי", כאן יש לנו הזדמנות לתפוס אותם במצב רוח ידידותי יותר.

 

זו ההזדמנות לנסות ולהשלים פערים בנוגע לילדים שלנו: האם אנחנו יודעים מי הם החברים הטובים שלהם? מהם החלומות שלהם? הפחדים הגדולים שחוו השנה? המצבים המביכים? המשמחים? ובכלל, מה הם חושבים עלינו ועל הבית שלנו: לא בקטע של לתת לנו ציונים אלא כדי להיפתח ולנסות לדייק את מערכת היחסים המשותפת שלנו.

 

אם נתמצת את העניין יש לנו בדיוק שתי דרכים להיכנס לחופש: אחת קצרה שהיא ארוכה - פשוט לזרום ולהישאב אליו ללא תכנון והכנה מראש ואז לגלות כל מיני תרחישים שלא לקחנו בחשבון.

 

השנייה ארוכה אבל קצרה: להתכונן אליו, לשבת עם הילדים, לתכנן את הזמנים, לתאם ציפיות בנוגע לשעות השימוש במחשב, לדבר איתם על חשיבה ביקורתית ולנצל את ההזדמנות בכדי להתקרב אליהם באמת ולתת להם את התחושה שאתם שמחים שסוף סוף יש לכם הזדמנות אמיתית לבלות איתם יותר.

 

שיהיה לנו חופש מהנה ובעיקר גדול.

 

הכותב הוא נשוי ואב לשלושה ילדים, מחנך, חבר מערכת "הגיע זמן חינוך" ויזם חינוכי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
דברו אליו ולא מעליו
צילום: shutterstock
מומלצים