"האובססיה לאיתור מחוננים עברה כל גבול"
ילדי כיתות ב' עברו אתמול מבחן מחוננים, וד"ר אייל דורון חושב שהגיע הזמן לשנות את השיטה. "מערכת חינוך יקרה, נעשה הכול שתהיה זאת השנה האחרונה שילדים נבחנים רק על יכולות קוגניטיביות מסוימות, ולא על מגוון של יכולות"
ראיון באולפן ynet על מבחני המחוננים:
ככה זה לא יכול להמשך.
ילדי כיתות ב' עברו אתמול מבחן מחוננים. ההורים לחוצים, למה לא בעצם? בעוד כמה חודשים יודיעו ל-3% מהילדים שהם מחוננים ומצטיינים, ול-97% מהילדים יודיעו שהם לא מחוננים, לא מצטיינים, לא מיוחדים, סתם כאלה ילדים רגילים, ושיהיה להם בהצלחה בחיים.
הטירוף הזה נמשך, כי ההורים יודעים שמי שמחונן יקבל יחס מיוחד והשקעה מיוחדת והם גם צודקים. אני בעד העבודה המדהימה של אגף המחוננים והמצטיינים כמשל וכמודל, אבל היא רק מדגישה לנו את גודל ההחמצה והאפשרות לטפח כל ילד בדרכו לעבר חלומו ואושרו שלו.
אם בן אדם נכנס לכיתה ולא מאמין בפוטנציאל שכל ילד יכול להיות מעולה, הוא צריך לשלול לעצמו את הרישיון לעמוד מול ילדים. בעיני, עד שיוכח אחרת, כל ילד יכול להיות מעולה, וצריך לתת לו את ההזדמנות להגיע לזה.
אמא ואבא יקרים, שיעורי-הבית היחידים שלכם הם לעזור לילדים שלכם לגלות מה הם באמת אוהבים בחיים. הדרך מאוד מתקצרת כשאוהבים משהו להיות גם מצוין בו.
מערכת חינוך יקרה, נעשה הכול שתהיה זאת השנה האחרונה שילדים נבחנים רק על יכולות קוגניטיביות מסוימות, ולא על מגוון של יכולות. יש המון דברים חשובים, כמו אינטליגנציה רגשית וכישורים בין-אישיים, גישור, מתמטיקה, התעמלות, אמנויות לחימה, בישול וגם עיצוב. יש מצטיינים בכל התחומים.
כל ילד הוא מצוין, רק צריך לעזור לו לגלות במה.
ד"ר אייל דורון, חוקר חשיבה יצירתית ומוכנות לעולם החדש, מפתח שיטת SEISEI