הצעירים שמשתלבים בעולם המדע העכשווי
הם בעלי סקרנות, מוטיבציה ויכולות, וצופים להם עתיד מזהיר בעולם המדע והמחקר. בדקנו מה גורם לבני נוער להימשך למעבדות באוניברסיטה ומה השלב הבא מבחינתם
בשיתוף מרכז מדעני העתיד
שקד עלי רז, היא אמנם תלמידת י"ב בכפר הירוק, אבל מזה שלוש שנים פוקדת את אוניברסיטת תל אביב ומשתתפת במחקר באחת המעבדות במוסד האקדמי שחוקר את מחלת האלצהיימר. עלי רז עושה זאת כחלק מתוכנית אלפא - מיזם משותף של מרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס ושל האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך.
במסגרת תוכנית אלפא תלמידי תיכון מצטיינים ומחוננים משתלבים במעבדות המחקר המובילות באוניברסיטאות ברחבי הארץ ושותפים במחקרים פורצי דרך בתחומים מדעיים.
לרגל עיצומה של תקופת ההרשמה לתוכניות מרכז מדעני העתיד - אלפא, אידיאה ואודיסיאה, שמסתיימת ב-19 בינואר, ביקרנו במעבדה כדי להבין קצר יותר על הפעילות של הצעירים.
"המהות של התוכנית היא השתלבותם של התלמידים והתלמידות בעולם המחקר המדעי העכשווי. אנחנו למעשה מכשירים את דור העתיד", אומרת טל כץ, מנהלת פדגוגית של אוניברסיטת תל אביב לנוער. "אנחנו מביאים לכאן תלמידים שיש להם את היכולת, הסקרנות והמוטיבציה הרלוונטיות, וצופים להם עתיד מזהיר בעולם המדע והמחקר".
את עבודת המחקר שלה עושה התלמידה שקד עלי רז במעבדתו של פרופסור דן פרנקל, המחלקה לנוירוביולוגיה ובית הספר סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב. המעבדה חוקרת מחלות ניווניות של המוח כמו אלצהיימר, פרקינסון, תרשת נפוצה, תוך התמקדות בסוג מסוים של תאים שנקראים תאי גליה - תאים שתומכים בתפקוד מערכת העצבים המרכזית על מנת לייצר לנו את כל התנועות והמחשבות של היומיום.
"סיימתי את שלב עבודת המחקר שאותו עשיתי במשך שנתיים כשהייתי בכיתה י' ו-י"א ועכשיו אני בשנת י"ב של התוכנית בה אני ממשיכה למעשה את המחקר", מסבירה עלי רז, "המחקר הראשון שעשיתי עסק בפגיעת כלי דם במוח במחלת האלצהיימר. ניסינו למעשה לבדוק האם אנחנו רואים פגיעה בכלי הדם. השנה - אני ממשיכה את המחקר במהלכו אנחנו מסתכלות על סוג מסוים של תאים, בודקות האם הם נמצאים במוח ואיזה תפקיד הם משחקים במחלה. בשלב הזה כבר יש לי יותר ניסיון אז יוצא שאני עובדת הרבה בצורה עצמאית".
עלי רז מספרת על העבודה במעבדה: "אני אוהבת להיות פה ונהנית מאוד מהעבודה. זו הזדמנות מדהימה מבחינתי כי אני לומדת המון גם ברמת הפרקטיקה וגם ברמת הידע". על השאלה מה היא רוצה להיות כשתהיה גדולה, עלי רז מתקשה לענות. "אני לא יודעת", היא מודה, "המחקר הזה חשף אותי לעוד תחום שאולי אני יכולה להתעניין בו בעתיד, אבל יש לי עוד זמן להחליט".
אלון רבינוביץ, דוקטורנט שנה רביעית במעבדה ליווה כמה וכמה תלמידים ותלמידות בתוכנית אלפא, והחשיבות שלה, הוא אומר, עצומה. "לקחת חברה צעירים ולחשוף אותם לעולם המדע זה דבר ראשון בתהליך שמערכת החינוך צריכה לעבור. הם מקבלים כאן כלים שעוזרים להם לענות על השאלות של עצמם, המקום הזה מרחיב להם את הידע והדמיון. התוכנית הזו בסופו של יום הופכת את התלמידים האלה למדענים הרבה יותר חושבים והרבה יותר טובים, שבעתיד הלא רחוק יפתחו את הכלכלה והתעשייה של מדינת ישראל".
בשיתוף מרכז מדעני העתיד