הנערה שמנסה להילחם בחיידקים
היא רק בת 16 אבל כבר משתתפת במחקר באוניברסיטה וחולמת להיות רופאה. איך זה עובד בפועל ואילו תכונות נדרשות כדי להגיע למעבדה בגיל כל כך צעיר?
בשיתוף מרכז מדעני עתיד
"המטרה של המחקר בו אני לוקחת חלק היא לבחון את המנגנון המולקולארי שנמצא בתוך תא החיידק בעת התקפה ולראות אם האוכלוסייה שנדבקה 'מלשינה' לחיידקים שלא נדבקו וככה גורמת להם לעמידות מסוימת", כך מספרת איילת גרינברג.
היא תלמידת כיתה י"א במדרשיית הרטמן לבנות שבירושלים, רק בת 16 אבל כבר לוקחת חלק במחקר שמתבצע במעבדה למיקרו ביולוגיה באוניברסיטה העברית, במסגרת תוכנית אלפא של מרכז מדעני העתיד.
לרגל עיצומה של תקופת ההרשמה לתוכניות מרכז מדעני העתיד - אלפא, אידיאה ואודיסיאה, שמסתיימת ב-19 בינואר, קיבלנו הצצה למעבדה כדי להבין איך בדיוק הדברים עובדים. התוכניות מופעלות כמיזם משותף של מרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס, האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך ומערך הסייבר במשרד רה"מ.
"התוכנית מספקת לתלמידים המחוננים והמצטיינים ביותר בשכבת הגיל שלהם מענה קוגניטיבי, רגשי, חברתי ותמיכה במהלך תקופת המחקר שנמשכת כשלוש שנים", מסבירה ד"ר שירה הירש, מנהלת תוכנית אלפא באוניברסיטה העברית בירושלים. "התלמידים בתוכנית נכנסים בפעם הראשונה בחייהם למעבדות מחקר באקדמיה והופכים מצרכנים של ידע שיושבים בכיתה, שומעים את המורה, קוראים בספר או רואים מצגת, ליצרנים של ידע שיועבר על ידם לדורות הבאים.
"הם אמורים להצליח לנהל את עצמם, זה לא בית ספר - אנחנו לא רודפים אחריהם. מי שלא יגיש בזמן את העבודה - לא תהיה לו עבודה, מי שלא יבוא בזמן למעבדה - לא יהיה לו מחקר. יש גם איזשהו פער של ידע שהם צריכים להתמודד איתו כשהם נכנסים למעבדות ואנחנו משתדלים לתמוך. הם בעצם צריכים לשבת בבית לבד, לקרוא מאמרים עם תוכנת תרגום עד שהם צולחים מאמר אקדמי. זה לא פשוט גם לדוקטורנטים בתחילת דרכם, אבל לשמחתנו יש לנו קבוצה מצוינת של תלמידים עם מוטיבציה וקוגניציה מאוד גבוהות".
עמידות לאנטיביוטיקה
אושר פיאקסל, דוקטורנטית במעבדה והמנחה של איילת מסבירה על המחקר עליו עובדות השתיים: "כולנו יודעים שאנחנו נמצאים בעידן של עמידות לאנטיביוטיקה ומחפשים תחליפים לטיפול הזה. אחת מהאופציות הקסומות היא שימוש בווירוסים שתוקפים חיידקים בלבד. הבעיה היא שבסופו של דבר גם לזה תהיה אולי עמידות, אז אנחנו שואפים ליצור טיפולים כמה שיותר יעילים שיהיו יותר קרובים למאה אחוז. כשאת תוקפת את החיידק באמצעות אותם וירוסים הוא לא מצליח להגיב כי מנגנון התגובה שלו חסום וכך מגבירים את היעילות".
גרינברג הצטרפה לתוכנית אלפא לפני שנתיים, היא עברה מחנה קיץ של שבועיים באוניברסיטה העברית ואז השתלבה במעבדה של פרופסור סיגל בן יהודה. "החוויה לעבוד עם סטודנטים ודוקטורנטים זו היא מדהימה, מספקת ומלמדת מאוד העבודה במעבדה נותנת הרבה ידע והזדמנות ללמוד דברים שלא בהכרח הייתי לומדת בבית ספר. החלום שלי זה לעסוק ברפואה ולהתמחות בילודה. זה משהו שמאוד מושך אותי".
על העבודה המשותפת עם תלמידי אלפא אומרת פיאסקל: "בסופו של דבר מדובר בילדים בני 16-15. זה לא אותו הדבר כמו לעבוד עם סטודנט בשנה ראשונה למדעים ביו רפואיים. עם זאת מדובר בחברה מורעבים למדע שבאים ללמוד. הם סקרנים בטירוף ואני חושבת שזה אחד הדברים החשובים שהפרויקט הזה עושה, הוא מנגיש, מספק אינפורמציה וידע שילדים בדרך כלל לא נחשפים אליו ברמה כזו וזה מאוד מיוחד לדעתי".
"השאיפה שלנו היא לייצר את הדור הבא של מדעני העתיד של מדינת ישראל בכל התחומים", מסכמת ד"ר הירש. "אנחנו מצפים שיגיעו חזרה לאוניברסיטאות, יקימו כאן מעבדות ונוכל לשלוח אליהם תלמידי אלפא בדורות הבאים".
בשיתוף מרכז מדעני העתיד