דור העתיד של החוקרים כבר כאן
הם עדיין בגיל ההתבגרות אבל מלבד מפגש עם חברים ולימודים בבית הספר, הם מגיעים למעבדות וחוקרים נושאים מורכבים, כמו השפעת השעון הביולוגי וכלי הדם במוח
בשיתוף מרכז מדעני העתיד
ההרשמה לתכניות מרכז מדעני העתיד מסתיימת היום (א'), וחשבנו לנצל את ההזדמנות לשיחה על מחקרים פורצי דרך ולימודים לתארים אקדמיים בגילאי תיכון.
"מדובר על הרשמה לשלוש תוכניות - אודיסיאה, אלפא, ואידאה", אומר אלי פריד, מנכ"ל מרכז מדעני העתיד. "המרכז שלנו הוקם על ידי קרן מיימונידיס, שהחליטה לפני כשש שנים להשקיע משאבים ומאמצים רבים בטיפוח אוכלוסיית המחוננים והמצטיינים במדינת ישראל.
"החזון שלנו הוא ליצור קהילת בוגרים, חוקרים, מדענים, אנשי תעשייה וחברה, שישפיעו וייקחו חלק בפריצות הדרך הגדולות בישראל ובעולם במאה ה-21".
איזה סוג של תלמידים משתתפים בתכניות שלכם?
"אנחנו מחפשים תלמידי כיתות ח' וט', עם ברק בעיניים שחושבים על מדע, שנושמים מדע, שאוהבים להיות במעבדות, שאוהבים ללמוד. תלמידים שיש להם הרבה מאוד מוטיבציה. הם כמובן צריכים להיות תלמידים מבריקים וכאלו שרוצים להשקיע הרבה מאוד מאמץ בלימודים ובהכרת האקדמיה.
פריד מציין, כי התוכניות כוללות חלק אקדמי, חלק חברתי וטיפוח הצד הרגשי. "אנחנו חושבים שהדברים הולכים זה עם זה", הוא אומר. "בכל תכנית אנחנו עובדים כמובן על מיומנויות קוגניטיביות, אקדמיות ומחקריות, אבל אנחנו בעצם מפוקסים גם על המיומנויות הרחבות, אם זה אישיות או בין אישיות. דברים כמו ניהול זמן, הצגה בפני קהל, התמדה, מוסר עבודה, עבודה בצוות ותקשורת בין-אישית. הם כולם דברים מאוד חשובים בתכניות".
"הכל עניין של סדרי עדיפויות"
לורן ריימן לומדת בכיתה י"א בתיכון ליד"ה ליד האוניברסיטה העברית בירושלים. היא משתתפת בתכנית אלפא וחוקרת בתחום ביולוגיה באוניברסיטה העברית לנוער. "המחקר שלי הוא על האם יש השפעה על השעון הביולוגי, על חדירות מחסום דם מוח. שזה בעצם האם יש שינוי בתדירות של כלי הדם במוח בהתאם לשעות ביממה", היא מסבירה.
"המחקר שלי מהווה בסיס לייעול של תרופות שייעודן במוח, בכך שנראה שיש שעות מסוימות שבהן התרופה באמת יכולה להיכנס לרקמת המוח ולהיות יעילה יותר".
למה בחרת דווקא במחקר הזה?
"בחרתי בתחום הביולוגיה כי זה תחום שמאוד מעניין אותי. אני מרחיבה ביולוגיה גם בבית הספר. הוצאו לי מספר אופציות למעבדות, ואני בעצם בחרתי את המעבדה שהכי הלהיבה אותי".
שירז ברוך לומדת בכיתה י"ב, בית-ספר יגאל אלון - מקיף ו', ראשון לציון. בנוסף, היא לומדת בתוכנית אודיסאה באוניברסיטת תל אביב במסלול הסייבר. "התוכנית מאפשרת לתלמידים מגיל החטיבה להיחשף לתכנים אקדמאים בתחום המדעים", היא מספרת. "בנוסף, אנחנו מבצעים פרויקטים בתחומים נוספים שהם בעצם נותנים לנו מעבר, וגם יש לנו סמינרים וכל מיני פעילויות העשרה שתורמים לנו לגיבוש החברתי".
איך הלימודים משתלבים בחיי היום יום?
"אני חושבת שהכול זה עניין של איך אתה מנהל את הזמן שלך נכון. הכל עניין של סדר עדיפויות, וגם לדעת שלפעמים צריך לוותר על דברים מסוימים כדי שדברים יותר דחופים יקרו. הכל עניין של איך אני מנתבת את הזמן שלי בצורה נכונה".
ריימן מספרת, כי "בהתחלה, כשנכנסתח למעבדות ולעולם המדעי שאלתי את עצמי - לאן נכנסתי? על מה הם מדברים? אבל לאט לאט, ככל שנכנסים לתחום, ככל שקוראים יותר מאמרים, יותר מבינים בעצם מה קורה אז אתה נהיה בעצם דובר השפה המדעית ואתה פשוט נהיה חלק מזה, והגילאים הם כבר לא עניין".
ברוך: "התוכנית דורשת המון יכולת מחשבתית אבל הדבר הכי חשוב זה התמדה. ברגע שיש אמונה עצמית ורצון אפשר להשיג כל דבר. חשוב, גם בנות, לא לפחד מתחום המדעים. אני יודעת שיש קצת חשש אבל באמת שאני חושבת שבנות שוות לבנים ואנחנו לא פחות יכולות ולא פחות טובות".
פריד מדגיש, כי יש ליווי של הצעירים, גם אחרי שהם מסיימים את התוכניות. "הקמנו רשת בוגרים, ויש לנו כיום 720 בוגרים ברשת אסכולה. כל הבוגרים והבוגרות זוכים לליווי צמוד במהלך השנים, מסוף התוכנית לתוך השירות הצבאי, עם הרבה מאוד מפגשים עם התעשייה, עם אנשי אקדמיה מובילים ועם המגזר הציבורי. אנחנו רואים את זה כיעד שבסוף יתרום בצורה משמעותית למדינה בתחומים שהם בגדר אינטרס לאומי: ביטחון, כלכלה, חברה, מדעים וטכנולוגיה".
תוכניות מרכז מדעני העתיד מופעלות באוניברסיטאות השונות ברחבי הארץ, כמיזם משותף של מרכז מדעני העתיד, משרד החינוך, ומערך הסייבר במשרד ראש הממשלה. כאמור, ההרשמה לתוכניות מסתיימת היום (א') ומתבצעת דרך אתר מרכז מדעני העתיד.
בשיתוף מרכז מדעני העתיד