איורי הילדים שהפכו לעבודות אומנות
המורה אלינור נאור רתמה את ילדי הכיתה שלה וביקשה מהם להפוך את המפלצות שמפחידות אותם לגיבורות של סיפור חייהם. בשלב הבא שלחה את האיורים למאיירים מקצועיים שהפכו, בהתנדבות, את האיורים ליצירות אמנות שמאדירות את הילדים
היכן הסתתרה המפלצת שלכם בילדות ואיך קראתם לה? המפלצות של תקופת הילדות הן חלק חשוב מהעולם המופשט שילדים ממציאים לעצמם – החשיבה האבסטרקטית שמאפשרת להם להתמודד עם פחדים שונים שהם אינם יודעים להסביר אותם בשל גילם הצעיר, וגם כדי לנסות ולהבין את עולם המבוגרים המורכב.
אלינור נאור, מורה בכיתה ג' בבית הספר הממלכתי-קהילתי מצפה גולן ביישוב בני יהודה, החליטה להפוך את המפלצות לגיבורות של הילדים ולאפשר להם להשתמש בהן ככלי להעצמת התכונות האישיות שהיו רוצים לעצמם, והכול בעזרת איור המפלצות שכל ילד וילדה יצרו בדמיונם.
הפרויקט נולד כהמשך ליוזמה שהחלה בבית הספר "בן גוריון" בבת ים, על ידי המורים אורי שור ואביטל בן דרור, בהשראת פרויקטים דומים בעולם. נאור פנתה אליהם והם סייעו בבניית תכנית העבודה ויצירת התהליך.
הוא מבוסס על שיתוף פעולה עם מאיירים מקצועיים מרחבי הארץ שהתנדבו לפרויקט והפכו את איורי הילדים לעבודות אומנות מושקעות. בחלקו השני של הפרויקט הילדים יתכתבו עם המאיירים בעקבות היצירה האמנותית. שיא הפעילות יהיה בתערוכה משותפת של עבודות הילדים והמאיירים - זו לצד זו, בסיוע עמותת "לכיתה", פלטפורמה למימון המונים ליוזמות חינוכיות.
איך מעניקים ל-27 תלמידים בכיתה אחת תחושת ביטחון והרגשה אישית של "הכל אני יכול/ה?"
"זה לא פשוט, אין ספק, אבל השאיפה שלי היא לאפשר לכל תלמיד ותלמידה בכיתה תחושת מסוגלות וביטחון להגשים את שאיפותיו.
"רוח ההתנדבות, פרגון והכרת תודה הם חלק בלתי נפרד מהשיח היומי שלי בכיתה והציטוט מד"ר סוס - 'אם לי לא יהיה אכפת לאף אחד לא אכפת' - מלווה את התלמידים בכיתה בכל צעד שלהם. הפרויקט המפלצתי מאפשר להם לראות שלאנשים אכפת מהם, אם זה המאיירים, התורמים או חבריהם לכיתה.
"החלום שלי הוא שהם יצאו מכאן עם ערכים של כבוד, סבלנות וקבלת האחר לסביבתם – מתוך ידיעה שהם זכאים לחוות את אותן תחושות בדיוק, שמעריכים ומכבדים אותם".
למה דווקא מפלצות?
"מטרת היוזמה היא להעצים רגשית את התלמידים. 'המפלצות' עוזרות לפתח את החשיבה היצירתית ועולם הדימיון של הילד, מה שמקדם ומשפר מיומנויות שפה - כתיבת וקריאה, וגם מלמד על ערכים, כמו קבלת האחר, שונות, דעה קדומה ואפליה, הכרת תודה, כבוד, שיתוף פעולה ועוד.
"הילדים רואים שלכל אחד ואחת מאיתנו יש מפלצות אישיות מה שמאפשר ליצור דיאלוג רגשי עם התלמידים ובינם לבין עצמם ובכך להעצים, להכיר ולטפל בכל תלמיד בצורה אישית, אבל גם ללמוד בצורה חברתית על הסביבה שלנו".
איך הגעת אל המאיירים ומה היו התגובות שלהם?
"פרסמתי, בעזרת חברים, פוסט בפייסבוק שעבר דרך אנשים פרטיים וגם בקבוצות, כמו איגוד מקצועות האנימציה, מה שמאוד עזר כי המאיירים לא הפסיקו לפנות בהתלהבות ובהתרגשות מההזדמנות לעזור ולשמח ילדים".
אורי סופר, אחד המאיירים, שמח מאוד לקחת חלק בפרויקט הזה: "אהבתי לקרוא את הסיפורים על המפלצות. כשאנחנו ילדים כל העולם נראה לנו חדש, מסקרן, מוזר וכאוטי, ובפרויקט הזה יצא לי לטעום שוב את הטעם הזה של הפליאה הילדית מהעולם".
שחם רובין אומר כי מבחינתו לתת פרשנות קוהרנטית לאבחנות המאוירות של התלמידים זה תהליך מסקרן. "לפרש קווים וכתמים לכדי איברים ספציפיים או אובייקטים, מתוך הציורים הנאיביים שלהם זה מאתגר מחד ומאידך, זהו מסע מרתק לתוך הראש ויכולת הביטוי הרישומית שלהם".
אנה אלכסנדרוביץ הוסיפה שהפרויקט מיוחד מבחינתה משום שהוא "מהווה התחלה של יישום מודל חינוכי הרבה יותר טוב ונכון לבתי הספר בהם קיימת לצערי אכזריות בקרב הילדים ולא תמיד יש קבלה של ה'שונה' או ה'אחר'. התרגשתי מאוד לקרוא כיצד תיארו התלמידים את מפלצותיהם, כל אחד פתח את הדלת לעולם שלו".
עוד מאיירים שהשתתפו בפרויקט: רעות גת, מתן כהן (Matan Kohn), מאשה ארקוליס, עומר נורליאן, אביב אייזנברד אדלר, סוניה גרישצ׳נקו, איה אורבך, נגה כהן, יפעת אבנון, יעל מסינג, יעל נאמן, יוהנה פוקילה (Johanna Puukila), דניאל סוויד, קורל אוקסמן, דנית מנג'ם, יערה גולדברגר.
מה צריך לקרות כדי שתגשימו את החלום שיוביל להצלחה?
"כדי להכין את התערוכה יש צורך בהדפסה איכותית על קאפה של המפלצות המאוירות, כפול 27 תלמידים ומאיירים. כך נוכל להרים תערוכה מכבדת עבור הילדים והמאיירים שיגיעו לפעילות משותפת עם הילדים. מכיוון שאנחנו גרים ברמת הגולן, נצטרך גם הסעה שתעזור למאיירים להגיע עד הגולן הרחוק.
"המטרה היא שהתלמידים יחוו תחושת מסוגלות אישית, חיזוק ביטחון עצמי, שיתוף פעולה ושיפור בכישורי שפה - זו תהיה הצלחה. לכן יש חשיבות מאוד גדולה ליום השיא של הפרויקט, התערוכה שתהווה לא רק מפגש אמנותי מרגש ומעורר חשיבה, אלא גם יגרום לילדים להרגיש חשובים, בעלי ערך ומיוחדים - המפלצת שלהם הפכה לאיור בתערוכה שאנשים באים במיוחד כדי לצפות בה ובמפלצות של חבריהם".