שתף קטע נבחר

בעלות גנים פרטיים: "לא יהיה לילדים לאן לחזור"

התשלומים השוטפים, כמו שכר דירה ומשכורות לסייעות, עדיין ממשיכים אך ההורים דורשים לקבל את הכסף בחזרה. יו"ר ארגון גני הילדים הפרטיים אומרת באולפן ynet: "מבחן התוצאה יהיה שכשנסיים את המשבר. לא יהיה לילדים לאן לחזור כי לא נעמוד בזה"

 

 

בהתאם להנחיות, ההורים נמצאים עם הילדים בבית. מהצד השני, גננות בגנים הפרטיים מקבלות דרישה מההורים לבטל את התשלומים וטוענות שלא יצליחו לשמור על העסק, גם אחרי שהמצב יחלוף, אם לא יהיו תשלומים שוטפים.

 

"משפט המפתח למדינה מתקדמת זה החוזק שלה ביחס שלה לחלשים", אומרת קרן אוחנה-איוס, יו"ר ארגון גני הילדים הפרטיים ובעלת גן. "ואני, יחד עם שני ארגונים נוספים, מייצגת גוף מאוד גדול של גננות ושל מטפלות שכרגע יושבות בבית כתוצאה מהחלטת ממשלה שלצערי הרב לא מקבלת אחריות על המגזר הפרטי לגילאי לידה עד שלוש. הילדים יושבים עם ההורים. לבי עם ההורים אבל אנחנו באותו צד".

 

מצד שני זה גן פרטי שמתפקד כעסק.

"לגמרי. אנחנו כבר כמה שנים טובות יושבים על המשוואה של לאחוז במקל בשני קצותיו - האם אנחנו עסקים פרטיים? האם אנחנו מוסדות חינוך? כל עוד המדינה לא קבעה מדיניות אחידה כלפינו, בהמשך לחוק הפיקוח או כל הסדר אחר, אנחנו תמיד נשארים כמו אלה שיושבים על הגדר שאף אחד לא רואה אותנו.

 

"אנשים חייבים להבין שכל מה ששומעים בתקשורת בנוגע לאחוזי האבטלה הגבוהים, להורים שיושבים בבית ולמצוקת הילדים שחסרה להם תעסוקה - הכל מתנקז אלינו".

 

ארגז חול (צילום: shutterstock)
"המדינה חייבת להתערב"(צילום: shutterstock)

אנחנו עלולים להיות בצד הזה עד יוני. על איזה הפסד אנחנו מדברים?

"בענף אנחנו מתקיימות אך ורק מתשלומי ההורים. זאת אומרת שאנחנו לא מתוקצבים כמו במגזר הציבורי. אנחנו מוציאים מהשקל הראשון עד השקל האחרון, וברגע שיעצרו תשלומים זה אומר שכל המגזר הזה עלול לקרוס.

 

"מבחן התוצאה יהיה שכשנסיים את המשבר. לא יהיה לילדים האלה לאן לחזור כי אנחנו לא נעמוד בזה. גננת שתצטרך לשלם לבעל הבית שכירות מאוד גבוהה, לתת לעובדות שלה תשלום על חופשה מאולצת, לא כולן עומדות בתנאים האלו".

 

סדנת צילום ביתית - בעזרת הנייד

 

יש לך גן, כמה ילדים הולכים לגן הזה?

"יש לי גן ילדים פרטי שיש לו כיתת בוגרים של 25 ילדים, תינוקיה של 12 ילדים ותשע מטפלות שכולן כרגע בבית. יש לי שכירות, ארנונה עסקית, שוטף ומשכורת. בחודש אפריל נצטרך לשלם את מרץ ואף אחד לא ירחם עלינו. כשמדברים על דחייה של מע"מ ומס, אנחנו מדברים על תשלומים עתידיים אבל אצלנו במדינה משלמים רטרואקטיבית. כלומר שאם לא אפקיד שכר אפריל בעצם לא אוכל לטפל במה שהיה".

 

על איזה סדר גודל מדובר?

"בשלב הראשון יהיה פער של עשרות אלפי שקלים ואחר כך מאות אלפי שקלים. בהמשך נראה מסגרות בפשיטת רגל ובקריסה ואז נבין שבסופו של יום אמהות שיושבות עכשיו בבית ומאוד נהנות מזמן האיכות עם הילדים שלהן כנראה יצטרכו להמשיך לשבת בבית וליהנות מזמן האיכות עם הילדים שלהן כי המסגרת לא תצליח להתרומם ולחזור לפעול.

 

"המדינה חייבת להתערב. כל ההטבות או ההקלות שפורסמו בימים האחרונים זה אצבע בעין, סליחה שאני אומרת את זה. להגיד לעסק שהוא מקבל 6,000 שקלים במחזור של 300 אלף ולבוא ולעמוד מול מטפלת שיש לה בבית עשרה ילדים שבקושי מסיימת את החודש ומשתכרת פחות משכר מינימום ולא עומדת בקריטריונים, זו תחושה באמת לא טובה של האוכלוסייה החלשה".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים