שתף קטע נבחר

למרות הכול: 10 רעיונות לליל סדר חוויתי

לעדכן בהכנות במהלך היום את סבא וסבתא, לשתף את הילדים, לתאם עם המשפחה המורחבת איפה מחביאים את האפיקומן בכל בית ולהתלבש חגיגי, למרות שלא יוצאים לשום מקום. ליל סדר משפחתי - גרסת 2020

ליל הסדר הוא אירוע משפחתי ומהווה במשפחות רבות סיבה להתכנסות רחבה של בני משפחה מדורות שונים, אך השנה נכפה על כולנו לחגוג ליל סדר מצומצם.

 

מספר דרכים כדי להתמודד עם המצב החדש והלא מוכר:

 

1. תקשורת לפני לילד הסדר

כבר היום לא לוותר על קשר אינטנסיבי עם ההורים ועם בני המשפחה. כבר עכשיו להתחיל להתכונן ביחד לליל הסדר, לשתף אחד את השני בתכניות לערב ולתת להורים לתרום לסדר שלכם מניסיונם ככל האפשר.

 

חשוב לתת להם להרגיש נחוצים ומשמעותיים בתהליך ההכנה. לדוגמה להתייעץ עם אמא על המתכון שלה למרק עם קניידלך ולהתייעץ עם אבא על החזרת ועם אחותך על צבע הכלים ועריכת השולחן, לדבר על התפריט לליל הסדר וביחד לעבור את התהליך של ההכנות. ממש כבר בימים אלו להיכנס לאווירה ולחלוק את חווית ההכנות יחד ככל הניתן.

 

2. ביום הסדר עצמו להיות בקשר ככל הניתן

להתקשר ולעדכן בהכנות, להעלות תמונות וסרטונים אחד לשני של המשפחה והילדים על ההכנה, על העבודה במטבח, על סידור השולחן. פעולות אלו יתרמו לאווירה המשפחתית של שותפות.

 

פסח (צילום: shutterstock)
שלחו סרטונים ותמונות לבני המשפחה(צילום: shutterstock)

3. הסברים לילדים

מאחר וכל התקופה האחרונה הסברנו לילדים שלנו על המצב שעלינו לשמור על סבא וסבתא ולהישמר ממפגשים עם אנשים בכלל ומבוגרים בפרט, חשוב להסביר לילדים שלמרות ייחודיות ומשפחתיות החג, לא נוכל הפעם להיפגש פיזית עם בני המשפחה אבל נוכל למצוא הרבה דרכים אחרות כדי להיות ביחד בחג. אל תסתירו מהם כמובן את המצב ותתייעצו איתם מה יעזור להם להרגיש ביחד למרות המרחק הפיזי.

 

4. לשתף את הילדים

שתפו את הילדים בדרכים שהם רוצים בכל זאת לפגוש מרחוק את סבא וסבתא בחג, לדוגמה לילדים הקטנים: דרכים ויזואליות כמו להשאיר כיסא לסבא וסבתא מסביב לשולחן, ציור של המשפחה לחג וישיבה סביב השולחן. הציעו לילדי הבית לכתוב ברכות לבני הדודים, לסבא וסבתא ובני המשפחה לחג ולדאוג להעביר לכולם במהלך היום.

 

עוד בנושא:

כך תתמודדו בפרק ב' עם משבר הקורונה

זום עם ילדי הגן: ימי הולדת בעידן קורונה

הורים מגלים מה יעשו ביום שאחרי הקורונה

 

5. ליל סדר וירטואלי

מי שבאפשרותו ויכול - לקבוע זמן מסוים בליל הסדר שכולם עולים ביחד בזום או בשיחת טלפון משותפת, לדוגמה בקטע מסוים של קריאת ההגדה (ארבעת הבנים, מה נשתנה וכדומה). אפשר גם בחלק מהברכות, למשל סבא מברך וכולם עונים, אפשר לתת לילד הצעיר לשיר מה נשתנה או לקבוע לשיר משותף. מאוד מאתגר לחגוג ככה את ליל הסדר אבל חשוב לזכור שזו גם חוויה חד פעמית והתנסות במשהו לא שגרתי.

 

6. סידור השולחן

שתפו את הילדים בסידור השולחן. אל תוותרו על המפות, פרחים וכל מה שאתם אוהבים לשים על שולחן החג. תנו לילדים לערוך אתכם את השולחן ולהיות חלק מהאווירה של ליל הסדר.

 

נסו לשתף כמה שיותר את הילדים בהכנות ובערב עצמו (צילום: shutterstock)
נסו לשתף כמה שיותר את הילדים בהכנות ובערב עצמו(צילום: shutterstock)

7. אל תוותרו על הלבוש החגיגי

כולנו כבר שבועות לבושים בבגדי בית ואין שום סיבה שהחג הזה לא נרגיש חגיגיים. כדאי להתלבש לליל הסדר כאילו אתם יוצאים מהבית או מארחים בעצמכם את בני המשפחה. לא לוותר על הלבוש החגיגי במלואו ולהשקיע לקראת החג.

 

8. אפיקומן

אם במשפחה המורחבת יש עוד ילדים, אפשר לתאם בין המבוגרים מראש איפה מחביאים את האפיקומן בכל הבתים ולקבוע שעה מדויקת שכולם ביחד מחפשים את האפיקומן. ממש לחפש עם מצלמות פתוחות כאילו מחפשים ביחד. זה ייתן תחושה של משחק משותף.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

9. להתחבר להגדה ולסיפורי ההגדה

לזכור שסדר פסח מלכתחילה מאוד סימובלי. אפשר להוסיף סמלים ששייכים להתמודדות ולמשפחה בתקופה הזו. אפשר לראות איך סמלי ההגדה משקפים חוויה של ההתמודדות שלנו בימים אלו. אפשר גם להוסיף סמלים שיסמלו את הקשר עם בני המשפחה או לבחור סמל שיופיע על השולחנות של בני המשפחה השונים ויהיה סמל ל"ביחד" שלהם.

 

10. לתת לילדים לשחק

על מנת להקל מעט על הילדים שנמצאים במתכונת מצומצת בשונה למה שרגילים בליל סדר, אפשר להכין ליום זה משחקים סביב סמלי ההגדה. חידונים מתוך הסיפורים, ציורים עם משמעות מההגדה ועוד. עוד אופציה היא לתת לילדים לכתוב חידונים משלהם על החג, על המנהגים המשפחתיים ועל המסורת שלכם וכמובן תעזרו במידת הצורך. הפיצו את החידונים בין בני המשפחה בבתים השונים ובכך כולכם תהיו באווירת החג המשפחתי.

 

אתם מכירים את הילדים שלכם, ולכן זה בדיוק הזמן להיות יצירתיים, לעוף עם הרעיונות של בני הבית ולהפוך את הערב לחגיגה משפחתית אמיתית, כי אחרי הכל - זו המטרה של החג.

 

תזכרו, ההנחיות של משרד הבריאות הן עבורכם ועבור היקרים לכם, כדי לשמור על הבריאות שלהם. עוד מעט זה יעבור ולכן חשוב מאוד להסתכל על כך שאתם לא לבד בסיטואציה, עם שלם בארץ ובעולם נמצא כעת באותה תחושה וחוגג את הליל סדר לא כפי שרגיל. חג שמח לכולם.

 

הכותבת היא עובדת סוציאלית ואשת טיפול ביחידה הקהילתית בנט"ל, המסייעת בימים אלו לנפגעי חרדה וטראומה. קו הסיוע - 1-800-363363

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אל תוותרו על החגיגיות
צילום: shutterstock
מומלצים