שתף קטע נבחר
הוסף כתבה

עולים עם הנוער

רוב המועדונים זונחים את מחלקות הנוער ושופכים את הכסף הגדול על רכש. במ.ס אשדוד לא רק מגדלים שחקנים ומשאירים אותם בסגל, הם גם נותנים להם את המפתחות להוביל. כבוד!

בעבר, קבוצות הכדורגל התבססו בעיקר על שחקני בית. שחקנים שעברו בכל מחלקות הילדים והנוער של המועדון, וכשהגיעו לאזור גיל 16־18 עלו לקבוצה הבוגרת. עם הפיכת הכסף למרכיב החשוב ביותר בעולם הכדורגל, החלו קבוצות גם לרכוש שחקנים שגדלו בקבוצות אחרות. כיום, לפחות בישראל, "שחקני בית" זה פאסה. זה רטרו. יש שיגידו מושג בלי ערך. משהו שנשאר אי שם בשנות ה־90.

 

הקבוצות בישראל משקיעות סכומים זעירים במחלקות הנוער ביחס לתקציב המועדון, ואת הכסף הגדול שמים ברכש. כך, למשל מכבי ת"א, המועדון הגדול בישראל מבחינת כמות התארים והקהל. במקום לתת צ'אנס לחלוצים צעירים כמו דור ג'אן ומתן חוזז, השקיעו שלושה מיליון יורו ברכישת חלוץ זר. הם יכולים היו לפחות להשאירם כגיבוי מהספסל – שני שחקני בית צעירים בני 20 שיעלו בטירוף לכל משחק ויתנו כל מה שיש להם, גם עם משכורת החייל הנמוכה שהם מרוויחים, במקומם של ברק יצחקי ועדן בן בסט, שני שחקנים מבוגרים יחסית, שנרכשו בלא מעט כסף ובכלל לא מצליחים לתרום מהספסל.

 

 (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
(צילום: אורן אהרוני)

 

באופן כללי, כמה שחקני בית יש בסגל של במכבי העונה? חמישה מתוך 25! דור מיכה הוא היחידי הנחשב לשחקן הרכב וגם זה לא תמיד. מכבי ת"א היא המייצגת של המדיניות הרווחת בקבוצות הכדורגל בישראל – מוטב לרכוש שחקנים במקום להשקיע את הכסף על שחקני הבית. מנגד, נותרו כמה קבוצות בישראל, בהן יש רוב לשחקני הבית בסגל על פני שחקנים שלא גדלו במועדון. הבולטת שבהן היא מ.ס אשדוד, בה יש כ־15 שחקני בית בסגל, כאשר ישנם עוד עשרה מושאלים שבעצמם יכולים להשתלב בקבוצה הבוגרת.

 

יש עתיד

נתון זה הופך את אשדוד לעוף מוזר בכדורגל הישראלי. נדמה היא נשארה אי שם בשנות ה־90, אז הקבוצות שיחקו עם כמה שחקני בית בהרכב ובסגל. לכן מגיעה למועדון הזה מילה טובה. הוא לא רק מגדל שחקנים ומשאיר אותם בסגל, הוא נותן להם את המפתחות להוביל את הקבוצה להישגים. זה לא ששחקני הבית האשדודים הם תוספת לבסיס זר שעליו נבנתה הקבוצה. הם ממש הלב הפועם של הקבוצה.

 

 

כך למשל בחלק ההתקפי ניתן למצוא את דין דוד שחורר רשתות בליגה הלאומית, ולמרות שבליגת העל התקשה למצוא את הרשת, המשיך לקבל את אמון המאמנים והחזיר עם שער לרשתה של מכבי חיפה.

ניב זריהן היה מנקודות האור הבודדות של אשדוד בעונת הירידה (14/15), ולמרות שאשתקד בליגה הלאומית איכזב ולא המשיך ביכולת הטובה – המשיך לקבל את האשראי בהרכב, ועל פי הדיווחים האחרונים האלופה הפועל באר־שבע שמה עליו עין ומתכננת לרכוש אותו בעתיד.

 

אור אינברום כבש בעונה שעברה 14 שערי ליגה בלאומית. העונה טרם הבקיע בליגה, אך באשדוד כפי שאמרתי נתנו את המפתחות לשחקני הבית, וילכו עימם עד הסוף. אינברום ממשיך לקבל אשראי ואל תתפלאו אם ינסוק בקרוב וישתיק את המבקרים.

 

האחרונים הם הבולטים ביותר בקרב שחקני הבית האשדודים. תוסיפו אליהם את גדי קינדה שחוזר מפציעה היישר למרכז השדה האשדודי, את תום בן־זקן שהופך למגן ימני לגיטימי בליגת העל, את משה אוחיון הוותיק שגם בגיל 33 מקבל אשראי כשחקן בית מוביל בקישור האחורי, וצעירים דוגמת הבלם ניר ברדע והחלוץ בנצי מושל – ותקבלו בסיס של שחקני בית שמוביל קבוצה בליגת העל בישראל. אם אשדוד תשמור על הבסיס הקיים גם בעונה הבאה, ותקשט אותו ב־2־3 זרים שיבואו כדי לשדרג ולא לתפוס מקום של צעיר, אזי היא תהפוך לקבוצה מובילה ולגיטימית בליגת העל.

 

עם קצת סבלנות

הגנתית, יואב ג'רפי (בן 23 בסך הכל) וההגנה שלו שמרו על רשת נקייה ב־6 מתוך 14 המחזורים. ההגנה מורכבת במחזורים האחרונים מבן זקן וברוצ'יץ' בעמדות המגנים, ובמרכז ההגנה שיחקו מיקי סירושטיין וחאתם עאבד אלחמיד. בן זקן סך הכל בן 22, ברוצ'יץ' בן 24, סירושטיין בן 27 ואלחמיד בן 25. חוליית הגנה צעירה שאם תישאר יחד גם בשנים הבאות תמשיך להשתפר ולהיות מתואמת יותר.

 

בהתקפה אשדוד משחקת עם חלוץ 9, שני שחקני כנף, ופליי־מייקר. מדובר בקבוצת ההתקפה הגרועה בליגה עם 9 שערי זכות, בצוותא עם רעננה ואשקלון, אך בניגוד אליהן אצלה הפוטנציאל נושק לשמיים. דין דוד בעמדת החלוץ מראה ניצוצות של חלוץ מרכזי אמיתי, שיודע להחזיק כדור עם הגב לשער, לנצל טעויות של בלמים בשבריר השנייה ולהתמקם נכון ברחבה. זריהן ומושל הם שחקני כנף אשר משלימים אחד את השני בתכונותיהם. אצל זריהן בולטת לטובה יכולת הבעיטה ממרחק, יכולת המסירה והדריבל הנהדר, ואצל מושל בולטת הזריזות והתנועה ללא כדור, כך שלאשדוד יש גיוון התקפי עם שחקן טכני דוגמת זריהן באגף אחד ובאגף השני בנצי מושל האתלטי והמהיר.

 

בעמדת הפליימיקר משחק דן ביטון הצעיר (21), לא שחקן בית, אבל גם אצלו הפוטנציאל בשחקים בעזרת יכולת ניהול משחק ההתקפה ורגל השמאל הנהדרת שלו. הבעיה היחידה של הרביעייה הזו היא הרגל המסיימת. אשדוד היא אחת הקבוצות שהחטיאו הכי הרבה העונה, אך אין סיבה לדאגה משום שהם כן מגיעים למצבים. ברגע שהשחקנים יגלו קור רוח מול השער ויתחילו לכבוש, אשדוד תטפס למעלה בטבלה, ומי יודע אולי תשתחל אל הפלייאוף העליון.

 

מבחינת זרים, אין ספק שמלבד ברוצ'יץ' אשדוד נכשלה עם כולם, ולראייה שלושת הבלמים (ניבאלדו, גאלוביץ' ואיבקוביץ') עזבו. לדעתי אשדוד זקוקה לזר בכיר בעמדת הבלם שיפנה את סירושטיין לעמדתו המקורית בקישור לצד גדי קינדה, וקשר זר שמתמחה בהרס התקפות יריב וניהול משחק מאחור, מה שאין לאשדוד היום מלבד משה אוחיון.

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אהרוני
ניב זריהן
צילום: אורן אהרוני
מומלצים