שתף קטע נבחר
הוסף כתבה

קרויף בנה והרס

ההולנדי עשה מהפכה גדולה בתחילת הדרך במכבי ת"א, אבל מהר מאוד נדבק בחיידק הבינוניות הישראלית. הזניח את מחלקת הנוער, נכשל שוב ושוב ברכש והסתמך על הנסים של זהבי. לא פלא שבאר־שבע עקפה בסיבוב

כדי להבין את "אשמתו" של ג'ורדי קרויף בעובדה שמכבי ת"א "רק" במקום השני במרחק שבע נקודות מבאר־שבע, אני מציע את מבט הלווין מלמעלה, על מנת לראות את המערכת כיום ואת שורשיה. המחולל של המערכת כולה הוא כידוע מיץ' גולדהאר, שעוד לפני ג'ורדי למד על בשרו את נפלאות הכדורגל הישראלי. כל עסקני הביצה מכרו לו מכל הבא ליד, מאמנים מקומיים ומעל כולם אבי נימני הנערץ עליו, שלא הצליח להביא את הצהובים אפילו קרוב לחזונו של הקנדי.

 

האיש לא סתם שווה מיליארדים ואחרי הקורס המזורז בשכונה הים תיכונית הבין שרק ייבוא צוות זר ירים כאן מועדון מקצועני. הנבחר היה ג'ורדי, אז מנהל קבוצה קטנה בקפריסין, אך עם שם גדול וקשרים לרוב. הגדרת התפקיד שלו הייתה להפוך את המועדון למקצועני בכל הגילאים או בהגדרת מקורבים "להיפטר מכל סממן ישראלי אפשרי בניהול ובאימון". הוא הביא מאמנים ברמה גבוהה והטמיע במכבי ת"א שיק אירופי שהכדורגל שלנו לא הכיר עד היום.

 

 (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
(צילום: ראובן שוורץ)

 

אבל אחרי שנתיים, בעיקר בתקופת פאולו סוזה, הבינוניות הישראליות נדבקה קצת בג'ורדי, שראה באיזו קלות הושגה האליפות. הוא הפסיק לנסות לשפר שחקנים והסתמך על הנסים של ערן זהבי. בתקופת פאקו זה כבר היה ברור כשמש. קרויף לא קידם את מכבי ת"א ולא טיפל בנקודות התורפה של הקבוצה, רק כי ידע שיש לו את זהבי שיטשטש את כל הרעות.

 

שלוש עמדות מרכזיות מכבי לא השכילה להביא כבר שנים. חלוץ 9 אמיתי שיגרד את הישגיו של ראדה פריצה בשנה הראשונה (שגם הוא חלוץ בינוני מינוס באירופה). קשר אחורי אמיתי דמוי ג'ון אוגו מבאר־שבע והסתפקות בגל אלברמן. ומגן שמאלי? עוד מימי גרסיה מחפשים. אלה דברים שג'ורדי הזניח שנים, רק כי היה שרוי בנוחות של שסידר לו זהבי. הוא לא חשב מה יקרה ביום שהכוכב הגדול יעזוב.

 

ואז הגיע סלבישה יוקאנוביץ', שאיתו הקבוצה נראתה כמו אלתור מהתחלה. הניסים של זהבי הביאו את מכבי לליגת האלופות, אבל קרויף שוב לא זיהה את הבעיות. מכבי נחשפה במערומיה, הרכש החלש נכשל, הישראלים היו נחותים ביסודות. הכישלון פשוט הידהד ומכבי הייתה רחוקה מאוד מלהציג יכולת ראויה למעמד הזה והתבזתה. עצם ההשתתפות בליגת האלופות פגעה בהישגים בליגת העל ועלתה באובדן נקודות. וכאן באמת זו ציפיה מינימלית ממנהל מקצועי לדאוג לחלוקת העומס על סגל רחב ואיכותי. בנקודת הזמן הזו גולדהאר היה אמור להבין שג'ורדי הגיע למיצוי במכבי, אך החליט לא לבצע זעזוע.

 

והנה, הבחירות הרעות של קרויף נמשכו העונה. הרכישות של וידאר קיארטנסון וחאריס מדוניאנין נראו כמתוך לחץ או בשליפה ולא ממש קידמו את מכבי. לא הגיע זר שנותן תחושה שלמנהל המקצועי יש מערך סקאוטינג איכותי. גם המשאב הטבעי – מחלקת הנוער – לא טופל במקצועיות מאז ימי גרסיה ורק העונה הובא מנהל מקצועי מהולנד.

 

אין ספק שג'ורדי קרויף קידם את מכבי ת"א והיה גורם מרכזי בהפיכתה לקבוצה מקצוענית קטנה במונחים אירופים, אך נראה שזה גבול יכולתו וזה כבר לא מספיק. בינתיים באר־שבע יישרה קו ועקפה אותו בלי לאותת. אם גולדהאר רוצה להחזיר עטרה ליושנה, הוא חייב מישהו חדש ורענן עם רעיונות חדשים. הגיע הזמן ליורש. תודה על כל מה שנתת, ג'ורדי. היה מרתק. היה נחמד...נקסט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן שוורץ
קרויף עם בן חיים
צילום: ראובן שוורץ
מומלצים