שתף קטע נבחר

עיבוד מחשב: מיכל וולבה

חגיגה, לא אירופית / מר עולם

פעם בשנתיים, הקבוצות ברחבי אירופה נכנסות לכוננות ספיגה. הסיבה? אליפות אפריקה שבגללה עשרות שחקנים ברחבי היבשת נעלמים לחודש שלם. איזה ליגות מושפעות הכי הרבה? למה גם השחקנים מפסידים מכך? ומה קורה למי שמסרב להגיע לטורניר?

מארק יוז, מנג'ר סטוק סיטי, היה עצבני מאוד בשבת שעברה, אחרי ההפסד 2:0 בגביע מול וולבס. הוא לא הבין מדוע לשלושה שחקנים חשובים מקבוצתו לא הותר לשחק בגלל אליפות אפריקה שתיפתח רק שבוע לאחר מכן, בעוד שחקנים אפריקנים אחרים בקבוצות אחרות, שיחקו באותו יום בלי שום בעיות.

 

יוז רצה להציב בהרכב מול וולבס מליגת המשנה את מאמה ביראם דיוף הסנגלי, חלוץ נבחרת חוף השנהב, ווילפרד בוני והקיצוני המצרי, רמדאן סובחי. סטוק פנתה להתאחדויות של שלוש המדינות, אולם רק זו של סנגל השיבה בחיוב ונענתה לבקשה.

 

האוהדים מרוצים. הקבוצות? קצת פחות (צילום: AP) (צילום: AP)
האוהדים מרוצים. הקבוצות? קצת פחות(צילום: AP)

 

מחוף השנהב וממצרים הגיעה תשובה שלילית. הם דרשו שהשחקנים יתייצבו לאימונים שבועיים לפני תחילת האליפות ולא יום אחד מאוחר יותר, בדיוק כפי שקובע תקנון פיפ"א. "יש התאחדויות שהולכות לקראת הקבוצות, אבל יש כאלו שלא מוכנות להקשיב", התלונן יוז. "המצב הזה אינו הוגן וחוסר העקביות גורם לכך שלכמה קבוצות בפרמייר-ליג יש יתרון על פני האחרות. החוק צריך להיות שווה לכולם". אבל זו הבעיה הקטנה יחסית בכל מה שקשור לאליפות אפריקה, שתפתח בשבת בגאבון ותסתיים ב-5 בפברואר.

 

הבעיה החמורה יותר היא שיש לא מעט שחקנים שהחליטו על דעת עצמם, כך לפחות הם טוענים, שהם מוותרים על ההשתתפות באליפות. ומדובר בכוכבים של ממש כמו ג'ואל מאטיפ, הבלם הקמרוני של ליברפול, וקוואדו אסמואה, קשר יובנטוס ונבחרת גאנה. השניים הודיעו להתאחדויות שלהם כי אין להם כוונה להגיע לאליפות, כי יותר חשוב להם להתמקד בקריירה בקבוצות והם לא רוצים להסתכן בלאבד את המקום בהרכב.

 

נעלם לאפריקה. מאמה ביראם דיוף (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
נעלם לאפריקה. מאמה ביראם דיוף(צילום: gettyimages)

 

הבעיה עם אליפות אפריקה שהיא מתקיימת מדי שנתיים, מאמצע ינואר ועד לשבוע הראשון של פברואר, כשהליגות באירופה נמצאות בעיצומן. הקבוצות באירופה מאוד לא אוהבות את המצב הזה, שכל שנתיים השחקנים האפריקנים שלהן "נעלמים" לכמה שבועות. אולם אין להן הרבה מה לעשות, כי באפריקה לא מוכנים להזיז את האליפות לחודשי הקיץ. מזג האוויר לא מאפשר לקיים את המשחקים בקיץ כמעט בכל מדינות היבשת.

 

הכל מונע מאינטרסים

לפיפ"א חשב מאוד לשמור על האינטרסים של ההתאחדות האפריקנית, ולכן לקבוצות האירופאיות אין דרך למנוע מהשחקנים להתייצב לאליפות. אם הן יעשו זאת וההתאחדות באפריקה תתלונן בפני פיפ"א, על השחקן ייאסר לשחק בקבוצה שלו בכל תקופת אליפות היבשת. הפתרון ה"יצירתי" הוא לבקש מהשחקן עצמו להודיע על רצונו לוותר על ההשתתפות באליפות. אבל זה לא כל כך פשוט כמו שזה נשמע. בהרבה מקרים שחקנים שעושים צעד כזה מיד מוקעים במדינות שלהם כ"רודפי בצע" או אף "בוגדים" ויכולים להיות מושעים לתקופות ארוכות מהנבחרת הלאומית.

 

"כמובן ששמחתי כשג'ואל מאטיפ הסביר לי שבגלל סכסוך עם ההתאחדות הוא יישאר איתנו. אבל אני מדגיש שההחלטה הזו התקבלה על ידו באופן עצמאי", אמר יורגן קלופ, מנג'ר ליברפול. ועכשיו שכל אחד יחשוב לבדו האם מאטיפ הגיע להחלטה בכוחות עצמו, או שקיבל עצות כאלו ואחרות. אז מאטיפ יישאר בליברפול וישחק בשבועות הקרובים כרגיל, אולם קלופ יצטרך להסתדר בלי סאדיו מאנה הסנגלי, החלוץ שנרכש ב-34 מיליון ליש"ט, שכבש עד עתה 9 שערי ליגה והוסיף עוד 5 בישולים והוא אחד ממצטייני העונה, כאשר ליברפול רודפת אחרי צ'לסי במאבק האליפות.

 

קיבל בשורה מצוינת. קלופ (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קיבל בשורה מצוינת. קלופ(צילום: רויטרס)

משחקו האחרון של מאנה במדי ליברפול היה ה-2:2 מול סנדרלנד ב-2 בינואר, כשהבקיע את השער השני. לאחר מכן הצטרף לחבריו בנבחרת שמתכוננים לאליפות היבשת, וכמובן שיחמיץ את המשחק החשוב מול מנצ'סטר יונייטד ביום ראשון. אם סנגל תעפיל לגמר אליפות אפריקה, מאנה יחמיץ לא פחות מ-8 משחקים של ליברפול, מהם ארבעה בליגה. זו ללא ספק מכה קשה לליברפול, שמפנטזת על זכייה בתואר המקומי.

 

החשש בליברפול הוא לא רק מההיעדרות של מאנה, אלא גם ממה שיקרה לו במהלך הטורניר בגאבון. משום כך המועדון הצמיד אליו את דייב גאלי, מי שהיה הפיזיותרפיסט הבכיר של הקבוצה בעשור הקודם. תפקידו של גאלי הוא לדאוג שמאנה יחזור בריא ושלם ובכושר טוב בתחילת פברואר. אם נחזור למאטיפ, קלופ טוען כי היה לו קל יותר לוותר על אליפות אפריקה מאחר והוא נולד וגדל בגרמניה, לאם גרמניה ואב קמרוני, והוא הרבה יותר גרמני מקמרוני. "זה שונה בהשוואה לשחקנים שנולדו וגדלו באפריקה", הסביר קלופ.

 

גם אם זה נכון, העובדה היא שמאטיפ הוא רק אחד משמונה משחקני נבחרת קמרון שהודיעו כי הם מעדיפים להישאר בקבוצות שלהם באירופה וסירבו להצטרף לנבחרת, למרות שזומנו ע"י המאמן הבלגי הוגו ברוס. השבעה האחרים הם אלן ניום מווסט ברומיץ', אנדרה אונאנה מאיאקס, אריק צ'ופו-מוטינג משאלקה, אנדרה זמבו-אנגיסה ממארסיי, איברהים אמאדו מליל, גי רולאן אסמבה מנאנסי ומקסים פונג'ה מבורדו. רובם, אגב, נולדו בקמרון, והזעם כלפיהם במדינה הוא עצום. ברוס הזועם אמר: "השחקנים הללו הציבו את האינטרס האישי שלהם לפני האינטרס הלאומי ולפני הנבחרת. ההתאחדות שומרת לעצמה את הזכות לנקוט נגדם בצעדים בהתאם לתקנון פיפ"א".

 

יחסרו שמונה שחקני סגל. נבחרת קמרון (צילום: getty images) (צילום: getty images)
יחסרו שמונה שחקני סגל. נבחרת קמרון(צילום: getty images)

 

בסופו של דבר ההתאחדות הקמרונית לא עשתה דבר, כנראה כדי שלא לקלקל את היחסים עם המועדונים באירופה. אולם ברור שבלעדי השחקנים הללו הסיכוי של "האריות הבלתי ניתנים להכנעה" להצליח בגאבון קטן מאוד. מצד שני אפשר להבין את השחקנים. כריסטיאן אטסו, קשר נבחרת גאנה שמשחק בניוקאסל כמושאל מצ'לסי, אמר: "ברוב המקרים השחקנים שיוצאים לאליפות שמתקיימת באמצע העונה, מאבדים את המקום שלהם בהרכב, כי מישהו אחר משחק במקומם במשך כמעט חודשיים. ואז הם חוזרים ונאלצים לשבת על הספסל. זה מצב מטריד מאוד, בעיקר את השחקנים הזרים".

 

פגיעה קשה בקבוצות ובשחקנים

אטסו כבש 3 שערים העונה במדי המגפייס, שמדורגת במקום השני בליגת המשנה באנגליה, ויצא לפני כשבוע למחנה האימונים של "הכוכבים השחורים". שלוש קבוצות הפרמייר-ליג שנפגעו באופן הקשה ביותר בשל אליפות אפריקה הן סטוק סיטי, סנדרלנד והאלופה לסטר. לכל אחת מהן יש שלושה נציגים באליפות. ודווקא בשלב הקריטי הזה של העונה, כשלסטר נאבקת בתחתית כנגד הירידה, היא נפרדה משלושה שחקני מפתח: האלג'יראים ריאד מאחרז ואיסלאם סלימאני והגנאי דניאל אמרטיי.

 

הוא דווקא כן יהיה. אנדרה איוו (צילום: AP) (צילום: AP)
הוא דווקא כן יהיה. אנדרה איוו(צילום: AP)

 

מאחרז, כדורגלן העונה באנגליה, שהוכתר בשבוע שעבר לכדורגלן השנה באפריקה, כבש 7 שערי ליגה העונה. סלימאני, החלוץ שנרכש ב-29 מיליון ליש"ט מספורטינג ליסבון, כבש 6 שערים. בלעדיהם, יהיה לקבוצה של קלאודיו ראניירי הרבה יותר קשה בחודש הקרוב. המזל של ראניירי הוא שניגריה לא העפילה לאליפות בגאבון, ולכן החלוץ אחמד מוסא, שהבקיע בשבת את הצמד בניצחון 1:2 על אברטון בגביע, ימשיך לעמוד לרשותו. וכך גם ווילפרד אנדידי, הקשר הניגרי בן ה-20 שנרכש מגנק ב-15 מיליון ליש"ט.

 

גם אנטוניו קונטה, מאמן צ'לסי, היה מאושר כאשר נבחרת ניגריה נכשלה במוקדמות ולא העפילה לאליפות. המשמעות היא שויקטור מוזס, אחד המצטיינים העונה, ימשיך לשחק כהרגלו. צ'לסי סבלה בשנים האחרונות לא מעט בשל אליפות אפריקה, כאשר כוכבים כמו דידייה דרוגבה, מייקל אסיין וסלומון קאלו, עזבו באמצע העונה לתקופה של כמה שבועות והחמיצו לא מעט משחקים חשובים.

 

פעם זו הייתה הבעיה בעיקר של הקבוצות מצרפת ובלגיה. אולם בשנים האחרונות מספר השחקנים האפריקנים בקבוצות הפרמייר-ליג רק הלך וגדל ולכן לא מפתיע שרק ארבע קבוצות לא ייפגעו כלל מהאליפות: צ'לסי, טוטנהאם, סוונזי ומנצ'סטר סיטי – וזאת אחרי שיאיא טורה הודיע על פרישתו מנבחרת חוף השנהב. בסך הכל יופיעו באליפות 23 שחקנים מהפרמייר-ליג, שיא של כל הזמנים.

 

פרש מהנבחרת. יאיא טורה לאחר הזכייה ב-2015 (צילום: AP) (צילום: AP)
פרש מהנבחרת. יאיא טורה לאחר הזכייה ב-2015(צילום: AP)

 

צרפת היא עדיין הליגה שממנה מגיעים הכי הרבה שחקנים לאליפות אפריקה, לא פחות מ-37

(לא כולל את אלו שמגיעים מהליגה הצרפתית השנייה). מהליגה הבלגית מגיעים 15, מהליגה האיטלקית 13, מהליגה הספרדית 10 וגם ומהבונדסליגה 10. ואם מדברים על הבונדסליגה, בשבת בערב ימשוך את מלוא תשומת הלב פייר אמריק אובמיאנג, הכוכב הכי גדול של גאבון, הנבחרת המארחת, שתפתח את דרכה במשחק הפתיחה מול גינאה ביסאו.

 

אובמיאנג, שנולד בצרפת לאב שהגיע מגאבון, הוא כמובן השחקן החשוב ביותר של בורוסיה דורטמונד, מלך שערי הבונדסליגה, שכבש כבר 20 שערים העונה ב-22 משחקים. המזל של דורטמונד הוא שבמקרה הגרוע ביותר אובמיאנג יחמיץ שלושה משחקי ליגה, שכן פגרת החורף בגרמניה תסתיים רק ב-21 בינואר. ואולי זה הפתרון הנכון ליתר הליגות באירופה, ללכת בעקבות הגרמנים ולקיים פעם בשנתיים פגרת חורף של 30 יום. כי אם הגרמנים יכולים, אין סיבה שלא לעשות זאת גם במקומות אחרים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: getty images
אליפות אפריקה
צילום: getty images
מומלצים