שתף קטע נבחר
הוסף כתבה

המשימה האחרונה של ונגר

כדי להוכיח שהוא עדיין רלוונטי ולשמור על מקומו בארסנל, המנג'ר הצרפתי לא יכול לפספס את המקום בין ארבע הראשונות בליגה

בחודש אוקטובר האחרון, לאחר הניצחון באמירויות על צ'לסי, היה נראה כי ארסנל אולי בדרך לעונה שונה מהרגיל. עניין זה קיבל חיזוק כאשר בחודש דצמבר, לפני משחקי חג המולד, התותחנים נשארו צמודים לצמרת ולמקום הראשון. אך כמו כל עונה ב-13 השנים האחרונות, הגיעו חודשים פברואר-מארס והתותחנים שוב הודחו בשמינית גמר ליגת האלופות והתרסקו בליגה. אך בניגוד לשנים קודמות, בהן בחודש אפריל הלונדונים היו בעמדה של להבטיח את המקום בין 4הראשונות, הם נמצאים כיום רק במקום השישי בליגה, כששלב הבתים באלופות בעונה הבאה נראה בסכנה.

 

לאחרונה גם לאוהדים נמאס, והם החלו למחות נגד האיש שלטענתם אחראי לכך שמאז האליפות האחרונה ב-2004 המועדון כבר לא רלוונטי - המנג'ר הצרפתי ארסן ונגר. מחאות אלה של הקהל לא עשו כ''כ רושם על ההנהלה של המועדון, שדווקא בתקופה זו הציעה למנג'ר הצרפתי חוזה לשנתיים נוספות, כאשר ההחלטה שלו לגבי עתידו צפויה להתקבל בקרוב.

 

ארסן ונגר (צילום: Getty Images) (צילום: Getty Images)
ארסן ונגר(צילום: Getty Images)

 

למשחק ביום ראשון באמירויות מול מנצ'סטר סיטי צפויה להיות חשיבות מכרעת בנוגע לעתידו של הצרפתי, כאשר לפי הפרסומים, במקרה של הפסד יחליט ונגר לא לחדש את חוזהו במועדון. "אני כאן כבר 21 שנה, ככה שאני לא צריך להגיד שארסנל זו האופציה הראשונה שלי. מצד שני אני גם צלול מספיק כדי לקבל את ההחלטה ולהבין שאם יגידו לי לא להישאר אז לא אשאר. אכבד כל החלטה של המועדון", התייחס השבוע ונגר לשאלות על עתידו.

 

ונגר נמצא בעונתו ה-21 ברציפות כמאמן התותחנים, כאשר רק אלכס פרגוסון האגדי כיהן זמן ארוך יותר בקבוצה, במנצ'סטר יונייטד. יריבו הגדול של ונגר, מנג'ר מנצ'סטר יונייטד ז'וזה מוריניו, נשאל השבוע אם עזיבת ונגר תהיה זה סופו של עידן המאמנים הנשארים לזמן רב, ואמר: "כשוונגר יעזוב את ארסנל, לא נראה יותר מאמנים שיעבדו כ''כ הרבה זמן בקבוצה אחת, אלא גג 10-7 שנים. זה הפך בלתי אפשרי במציאות של היום, לא רק מבחינת המאמנים אלא גם מבחינת הבעלים של הקבוצות. יש לי ספקות לגבי דור המאמנים של היום, על איך הם ישתלבו במועדונים, אתה צריך מאמנים עם תכונות חזקות".

 

מקדם צעירים בחסד

ואכן ונגר נחשב למאמן מזן מיוחד, על רקע היכולת שלו להתמיד באותו מועדון כ''כ הרבה שנים למרות כישלונות לא מעטים. מאז ומתמיד נחשב ונגר כמקדם שחקנים ובעיקר כישרונות צעירים. כבר בתחילת דרכו כמאמן במונאקו היה אחראי לטיפוחם של שחקנים רבים כתיירי הנרי ודויד טרזגה. יחד עם זאת גם הצליח להביא הצלחה מקצועית כאשר זכה עם הקבוצה מהנסיכות באליפות ב-1988 ובגביע הצרפתי ב-1992.

 

"אני חייב לו את הקריירה שלי, לא הייתי מגיע לאן שהגעתי בלעדיו. לא כל מאמן היה לוקח אותי אחרי החצי שנה שחוויתי ביובנטוס", אמר בעבר הנרי. "ונגר הוא המאמן הכי מוצלח של ארסנל. אמנם עצוב קצת לראות את מה שקורה שם כיום, אבל אני בטוח שהוא האדם הנכון להוציא אותם מהמצב הזה", טען שחקן העבר והפרשן כיום גארי נוויל.

 

תיירי הנרי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
תיירי הנרי(צילום: רויטרס)

  

מאמן חסכן 

נקודת החוזק העיקרית של ונגר היא בעצם גם הנקודה החלשה שלו - אהבתו העיוורת לצעירים וקידום שחקנים גרמו לו לשינוי פאזה בכל הנוגע לסגל לאחר תום תקופת הייבורי והסגלים הנוצצים, והוא החל לייבא לארסנל שחקנים צעירים בסכומים פעוטים יחסית וזנח את עידן התארים. החלטה זו גרמה למועדון לשחק כדורגל אטרקטיבי אך חסר תכלית וחסר בגרות - דבר שהוביל לתקופה העקרה למדי של התותחנים עד היום.

 

אין מאמן שהכניס כסף למועדון כמו שוונגר הכניס ממכירת שחקנים. גם כשההנהלה הודיעה לו כי יש מזומנים לבזבז, ונגר שכ''כ התאהב בתדמית החליט כי הוא חוסך והמשיך לייבא שחקנים צעירים מהאקדמיות המובילות בעולם, בעיקר בצרפת וספרד. זה אמנם גרם לכך שלארסנל יהיה דור של שחקנים כמו פברגאס, הקטור ביירין, מתיה פלאמיני, ת'יאו וולקוט, ארון ראמזי ועוד - אך כל מכירה בסכום גבוה של שחקן מפתח נענתה ברכש צעיר שלא ברור אם יצליח לפגוע או לא -ודבר זה גרם להיחלשות של התותחנים משנה לשנה. "תמיד מדברים על הכישרונות הצעירים שוונגר מחתים, אבל ארסנל זקוקה לקליברים ולמנהיגים", אמר אגדת העבר של התותחנים איאן רייט והעביר ביקורת על מדיניות ההחתמות של ונגר.

 

בשנים האחרונות ניסה ונגר לשנות קונספציה והלך על שחקנים בכירים יחסית בסכומים גבוהים - אלכסיס סאנצ'ס נרכש מברצלונה ב-40 מיליון אירו, מסוט אוזיל הגיע מריאל מדריד ב-50 מיליון ובקיץ האחרון היה זה הבלם הגרמני שקודראן מוסאפי שהגיע מוולנסיה ב-40 מיליון, אך נראה כי זה מעט מדי ומאוחר מדי. בשנים בהן הכסף נשפך כמו מים והמחירים בשוק רק עולים, לארסנל אין את האיכות הנדרשת להוות אלטרנטיבה לקבוצות העשירות באירופה, ולמרות

ההכנסות הגבוהות, גם לא למיליונריות בפרמייר-ליג.

 

המחליף האולטימטיבי  

אם ארסן ונגר אכן יעזוב, ישנם כמה מועמדים מרכזיים להחליפו בתפקיד ואולי להחזיר את ארסנל לטופ הפרמייר-ליג. לורן בלאן, מאמנה לשעברה של פ.ס.ז', ומנואל פלגריני, לשעבר מאמנן של מנצ'סטר סיטי ו-ויאריאל, הוזכרו כמועמדים, וכמוהם שחקני העבר של התותחנים דניס ברגקאמפ ותיירי הנרי ומאמן מונאקו, לאונרדו ז'ארדים הפורטוגלי.

 

ז'ארדים נראה כמו היורש האולטימטיבי לוונגר בארסנל. בדומה לוונגר, גם הוא מגיע ממונאקו איתה עבר שלוש שנים נהדרות, ונמצא אולי בדרך לאליפות גדולה, ראשונה של הקבוצה מאז שנת 2000. כמו ונגר, גם הוא מתמחה בשיתוף שחקנים צעירים וכדורגל התקפי ותוסס. והדבר אולי הכי חשוב: הוא הדיח לפני שנתיים את ארסנל בשמינית גמר ליגת האלופות ועשה אותו דבר השנה למנצ'סטר סיטי. כמו כן, הוא נחשב לכוח עולה בשוק המאמנים ביבשת כיום ונראה כאיש הבשל להחליף את הצרפתי הוותיק אצל התותחנים. ז'ארדים עצמו סירב להתייחס לאפשרות כי ימונה למאמנה של הקבוצה, ואמר כי רק האליפות עם מונאקו בראש מעייניו - אך גם רמז כי הוא לא יהיה "פרגוסון של מונאקו". באנגליה כבר מסמנים אותו כפייבוריט למשרה.

 

ארסנל נמצאת בתקופה הכי חשוכה שלה תחת ונגר, כאשר בנוסף לתבוסה הקשה שלה בשמינית גמר ליגת האלופות, 10-2 בסיכום לבאיירן מינכן, הפסידו התותחנים ב-4 מ-5 המשחקים האחרונים שלהם בליגה. ונגר נמצא במלכו. מצד אחד הוא יודע שעוד שנה כמאמן התותחנים יכולה למנף אותו כלוזר גדול, מצד שני בשנים האחרונות די נכנסה בו ההבנה של עולם הכדורגל של היום, בו צריך איכות בשביל תארים ובשביל איכות צריך לשלם. כדי שהוא בכלל יוכל לחשוב על השלמת תהליך זה, הוא צריך לגרום לכך שארסנל תהיה בין ארבע הראשונות, מה שתמיד עשתה תחתיו, אחרת החבל יונח על הצוואר ויגרום לו להבין שזמנו בכדורגל של היום תם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים