לעוף על המים: הכירו את האמריקה קאפ
"מחוץ לרדאר": עם תקציבים של מאות מיליוני דולרים, הימאים הטובים בעולם וסירות משוכללות שטסות על המים, האמריקה קאפ היא תחרות השייט היוקרתית והחשובה בעולם ומגרש המשחקים של עשירי תבל. הערב זה מתחיל
השנה הייתה 1851 ולונדון בדיוק אירחה את התערוכה הגדולה במסגרתה הוצגו החידושים האחרונים מרחבי העולם בתחום התעשייה. הרוזן המנומס, שבאותם ימים עמד בראש קבוצת השייט המלכותית של בריטניה, הזמין את קבוצת השייט של ניו יורק שזה עתה הוקמה לבקר בתערוכה, להתרשם מהמתקנים של קבוצתו וגם להשתתף בתחרות שייט מסביב לאי וייט השוכן לחופי בריטניה בה תוענק למנצחת גביע בשווי של 100 פאונד.
המרוץ המדובר עורר עניין רב והפך למעין תחרות בין העולם הישן אותו ייצגו הבריטיים, לעולם החדש של ארצות הברית. אפילו המלכה ויקטוריה הגיעה לצפות וראתה במו עיניה את הסירה האמריקאית, מקדימה את 14 הסירות האחרות, חוצה ראשונה את קו הסיום ואת חברי הקבוצה הניו יורקית מניפים בפעם הראשונה את הגביע שזכה מיד לשם "גביע אמריקה", כשמה של הסירה המנצחת. יעברו עוד 132 שנים עד שהאמריקנים יואילו בטובם להיפרד מהגביע שאותו כבר חיברו לרצפת המועדון מרוב ניצחונותיהם הרצופים.
מאוכזבת מההפסד של בני ארצה, המלכה ויקטוריה שאלה את אחד מהנוכחים במקום: "מי סיים במקום השני?", התשובה שלו הפכה למוטו של האמריקה קאפ: "הוד מלכותה, אין מקום שני". ואכן, באמריקה קאפ, המקום השני לא מעניין אף אחד - ניצחון הוא האופציה היחידה ושום דבר אחר לא נחשב.
ראש הממשלה השתכר בחגיגות הניצחון
166 שנים לאחר השקתה, האמריקה קאפ היא אירוע הספורט הוותיק בעולם והגביע המוענק בסיומו הוא מושא התשוקה הגדול ביותר של כל שייט.
במרוצת השנים התקבע הפורמט הנוכחי של האמריקה קאפ, מספר סירות המשתתפות בסדרת תחרויות כשהמנצחת זוכה להתמודד בקרב ראש בראש בסדרת שיוטים מול האלופה המכהנת. לאלופה ישנה הזכות לבחור את האתר בו ייערכו שיוטי הגמר, בתחום כמו שייט שבו להיכרות עם השטח ולתנאי הרוח יש משקל רב, מדובר ביתרון משמעותי.
ב-132 השנים הראשונות מאז היווסדות האמריקה קאפ, אפשר היה לקרוא לתחרות "ניו יורק וכל היתר". הקבוצה הניו יורקית האדירה זכתה בתואר 25 פעמים ברציפות מ-1851 ועד ל-1980. רק ב-1983 הצליחה קבוצה אוסטרלית ערמומית, לא מעט בזכות חשיבה מחוץ לקופסא בפיתוח, להציג סירה מהירה במיוחד שהכניעה את האמריקנים.
השמחה באוסטרליה הייתה עצומה, ראש הממשלה הכריז בזמן שהיה שתוי לגמרי בפאב על יום חג לאומי והודיע כי למחרת אף אחד לא צריך להגיע לעבודה. "מי שהבוס שלו בכל זאת יכריח אותו להגיע, שיגיד לי ואני אטפל בו", הודיע ראש הממשלה המאושר.
מלבד התחרותיות העזה, דבר נוסף שאפיין את האמריקה קאפ עוד מימיו המוקדמים היה הכסף הרב שמושקע בו. תחרות השייט החשובה והיוקרתית בעולם הפכה במרוצת השנים למגרש המשחקים של מיליארדרים, שמשקיעים הון תועפות בפיתוח הסירות ובגיוס של הימאים ואנשי הצוות הטובים ביותר.
בין האנשים שהיו מעורבים באמריקה קאפ לאורך השנים ניתן למנות את הבנקאי המפורסם ג'יי פי מורגן, טד טרנר, המייסד של רשת CNN, ותומאס ליפטון שהקים את מותג התה המפורסם הקרוי על שם משפחתו. הבעלים של האלופה המכהנת, אורקל האמריקאית, הוא לארי אליסון שמדורג במקום השביעי ברשימת עשירי העולם עם הון מוערך ב-55 מיליארד דולר.
המעורבות העמוקה של עשירי העולם והרצון העז לנצח בכל מחיר, הפכו את האמריקה קאפ בדומה למרוץ המכוניות פורמולה 1 לתחרות הנשענת על טכנולוגיה לא פחות מאשר על יכולת אנושית. גם אם יש בקבוצה שלך את הימאים הטובים בעולם, זה לא יספיק לניצחון אם הסירה שלך לא מהירה דיו, ולכן מושקעים סכומי עתק בפיתוח הסירות.
התקציבים של הקבוצות הגדולות שמתחרות השנה על הגביע עמד על אזור ה-100 מיליון דולר שהושקעו בפיתוח ובהעסקה של צוותים גדולים הכוללים לעיתים מעל ל-100 איש. כוכבי העל של השייט כמו למשל בן איינסלי, ארבע פעמים אלוף אולימפי, שעמד בראש הקבוצה הבריטית, זוכים למשכורות בנות שבע ספרות.
הסירות המשתתפות כיום בתחרות בנויות למעשה על פלטפורמה של סירת קטמרן, אך שני דברים מרכזיים הופכים את הסירה למכונה משומנת שלמעשה עפה על המים. ראשית ישנו ההידרופויל, מעין כנף שיושבת בתוך המים, מייצרת עילוי ומוציאה את הסירה מהמים. למעשה השייטים אינם מפליגים על גוף של סירה, אלא על משטח שמוריד את החיכוך במים ומאפשר שיוט מהיר הרבה יותר. סירה כזו מסוגלת להגיע למהירות של מעל ל-70 קמ"ש.
הדבר השני הוא שאת המפרש הוותיק מחליף כיום כנף, המזכיר כנף של מטוס, אלא שבניגוד לכלי הטייס הוא מוצב בצורה ורטיקאלית. מכיוון שלסירה ולכנף ישנם עיצובים קבועים שבהם צריכות כל הקבוצות להשתמש, מרבית הכסף הולך על הפיתוח של ההידרופויל ושל מערכות השליטה בסירה.
אז עם כל הטכנולוגיה המשוכללת הזו איפה נכנסים בעצם הימאים עצמם? חוקת התחרות קובעת כי הסירה צריכה להיות מופעלת על ידי כוח ידני ולא כוח של מכונה. בשל כך ששת חברי הצוות בסירה, החובשים קסדות ונראים יותר כמו נהגי מרוצים מאשר שייטים, נדרשים לעבודה פיזית סיזיפית של פמפום בלתי פוסק - מה שמצריך מהם כמובן אימונים ספורטיביים מפרכים ויכולת אירובית מושלמת.
הקאמבק הגדול בהיסטוריה
למרות שהאלופה המכהנת, אורקל, מגיעה מארה"ב, היא בחרה לערוך את התחרות השנה בברמודה, צעד שעורר לא מעט ביקורות. כך או כך, עומר ברנד, שייט ישראלי מקצועני, שנכח באתר במהלך שיוטי המוקדמות, מספר על אירוע ספורט בהפקה שכמוה עוד לא ראה: "הוקם שם מתחם ענק עם במה מרכזית שלא הייתה מביישת מופע של להקת רוק גדולה. הכול מוקף באזורי ישיבה עם פופים וכיסאות כדי שיהיה לצופים נוח".
"כבר בתחילת היום יש הסברים וחידונים לקהל, אחר כך חברי הקבוצות מתיישבים על הבמה ועורכים איתם מעין מסיבת עיתונאים. השיוטים עצמם מוקרנים על מסכי ענק עם פרשנות חיה וכמובן שמסביב יש המון דוכני אוכל, שתייה, אלכוהול וחנויות מזכרות. אפילו הקימו אזור הפעלה ענק לילדים עם סירות קטנות שהן יכולים להצטלם בתוכן עם כל הציוד. בערב יש הופעות מוזיקה וכל ההפנינג הזה נמשך מדי יום מעשר בבוקר עד סביבות עשר בלילה. הכרטיסים אגב לא יקרים במיוחד בין 20 ל-40 דולר, כמובן שאם אתה רוצה להתפנק בטריבונות הקרובות לקו הסיום או בחדרי VIP אתה כבר תשלם הרבה יותר".
בסיומן של התחרויות המוקדמות נקבע כי מי שתתמודד עם אורקל באמריקה קאפ שנפתח היום היא הקבוצה מניו זילנד. מדובר בשחזור של מפגש הגמר מהאמריקה הקאפ הקודם ב-2013 שנחשב לאחד הגדולים בהיסטוריה, אם לא הגדול שבהם.
זוכרים את הקאמבק של קליבלנד מול גולדן סטייט בגמר ה-NBA בעונה שעברה? תתכוננו ליותר. ניו זילנד הגיעה למרוץ ב-2013 ברמת מוכנות גבוהה מאוד, אחרי סדרה ארוכה של תחרויות. הפתיחה הייתה כולה שלה והיא עלתה ליתרון של 1:8, מרחק ניצחון אחד מהתואר. אלא שאז דווקא האופי הנחמד והמתחשב של הניו-זילנדים היה להם כנראה לרועץ וגרם להם לבצע טעות נוראה.
האמריקנים הגישו בקשה ליום חופש אחד לצורך תיקון הסירה ושיפוצה - הניו זילנדים הסכימו ואיפשרו למעשה ליריבתם לערוך את כל התיקונים הנדרשים כדי להציג סירה מנצחת. האמריקנים לא הסתפקו בתיקון הסירה וגייסו במיוחד למחצית השנייה של המרוץ את בן איינסלי, כאמור גדול השייטים האולימפיים בהיסטוריה, כדי לשמש כהגאי שלהם. עם סירה תקינה ומהירה במיוחד ושייט אגדי, האמריקנים ניצחו בשמונת השיוטים הבאים, הפכו את תוצאת הסדרה ל-8:9 וחוללו את אחד הקאמבקים הגדולים ביותר בתולדות הספורט.
ניו זילנד ההמומה עבדה קשה מאוד כדי לנקום השנה על ההפסד האכזרי ההוא. אופי ההתנהלות של הקבוצה הוא מעט שונה ביחס לאחרות. הניו זילנדים רואים באמריקה קאפ כפרויקט לאומי ופחות גחמה של בעלי הון, וכפועל יוצא גם המדינה לוקחת חלק במימון הקבוצה. הסירה עצמה מפותחת רק בניו זילנד ולמעט שייט אחד כל חברי הצוות הם ניו זילנדים. גם המשכורות לחברי הקבוצה אגב הרבה יותר נמוכות ומזכירות יותר אופי של ספורט אולימפי שבו ייצוג המדינה והרצון לנצח גוברים על פני הרצון להרוויח כסף רב.
לתפקיד ההגאי של הקבוצה מונה פיטר ברלינג, שייט צעיר בן 26 בלבד, אך כבר עכשיו אחת מהסנסציות הגדולות של ענף השייט. ברלינג זכה במדליית הזהב האולימפית בריו בדגם ה-49er ובארבע אליפויות עולם רצופות בדגם. "ברלינג הוא האקס פקטור של הקבוצה הזו", אמר עליו השייט האוסטרלי הוותיק, ג'ון ברטרנד שהיה חבר בקבוצה שזכתה באמריקה קאפ ב-1983, "הוא פשוט תופעה, האינסטינקטים והכישרון הטבעי שלו הם פשוט נדירים".
בצד השני האמריקאי ייהנו מלבד מהמשאבים הבלתי נגמרים של המיליארדר אליסון גם מכישורי השייט המעולים של ההגאי האוסטרלי ג'יימס ספיתהיל (37), פעמיים אלוף עולם בשייט, טיפוס כריזמטי ושנון שהפך ליקיר העיתונאים בגלל התשובות המשעשעות שלו לשאלות קלישאתיות. כדי להיות מוכן לאופי העכשווי של השיוטים שנראים ממש כמו תעופה על פני המים, ספיתהיל אף לקח מספר שיעורי טיסה.
"ספיתהיל הוא טיפוס מדהים, הוא תמיד מוצא פיתרון לבעיות", אמר עליו לורן צ'טילון, אחד המהנדסים שעובד עם קבוצת אורקל, "יש לו תחושה פנימית כשמשהו לא בסדר בסירה וגם אם לנו נראה שהכול בסדר, אנחנו נמשיך לבדוק ולרוב יתברר שהוא צדק". נתון נוסף שמשחק לצד האמריקנים הוא ניצחונם בשיוטי המוקדמות שמעניק להם נקודת בונוס בשיוטי הגמר.
"קשה לנחש הפעם מי תנצח", אומר ברנד, "עד לא מזמן הייתי מהמר על האמריקנים אבל אחרי שראיתי את היכולת של הניו-זילנדים אני באמת לא יודע. הם נראים פשוט מצוין. מצד שני לאמריקנים יש את הניסיון והמסורת".
האמריקה קאפ ייפתח הערב (שבת, 20:00), בשני שיוטים ויועבר בשידור ישיר בערוץ Fox Sports. הקבוצה הראשונה שתנצח בשבעה שיוטים תזכה בגביע.