שתף קטע נבחר
הוסף כתבה

ההימור של ספרטה פראג, המבחן של בן־חיים

עם כל הכבוד למה שעשה בארץ, לאוהדים הצ'כים השם טל בן־חיים לא אומר כלום. הקשר/חלוץ חייב להבין שעליו לעבוד הרבה יותר קשה ממה שהתרגל כדי להצדיק את הסכומים ששילמו עליו

סיפור הליגיונרים היוצאים בסערה לכבוש את היבשת מתוך אמונה שלמה בכישרון הטמון ברגליהם, וחוזרים בתוך זמן קצר לארצנו, הפך לריטואל קבוע בשנים האחרונות. חוסר היכולת לתפוס את פערי הרמות בין ליגת העל (שברור לכולם שאינה באמת "השישית באירופה") לבין הליגות אליהן הם יוצאים, גורם לכישלון כל פעם מחדש. לא פעם הדבר היחיד שחסר לכדורגלן הישראלי הוא פשוט להבין שבשביל להצליח בענף הזה צריך לעבוד קשה.

 

מועדון הכדורגל המועטר ביותר בליגה הצ'כית (המדורגת במקום ה-11 באירופה עפ"י דירוג אופ"א) אשר בשורותיו שיחקו כוכבים כמו: קארל פובורסקי, פטר צ'ך ופאבל נדבד קיבל השבוע החלטה לרכוש את טל בן חיים מליגת העל שלנו (המדורגת במקום ה־22 באירופה עפ"י דירוג אופ"א) ולהפוך אותו לכדורגלן המרוויח בתולדות הכדורגל הצ'כי. הבחירה שעשתה ספרטה פראג, הנחשבת לאחת הקבוצות הבכירות בליגה, עשויה להיתפש כתמוהה ולעורר לא מעט שאלות בקרב אוהדיה הרבים שספק אם שמעו פעם על הכדורגלן הישראלי בן ה-28, שלראשונה בקריירה שלו חותם במועדון מחוץ לארצו. נשאלת השאלה מדוע בחרו ראשי המועדון הצ'כי לפתוח את הכיס ולשים את כספם דווקא על בן חיים?

 

 (צילום: האתר של ספרטה פראג) (צילום: האתר של ספרטה פראג)
(צילום: האתר של ספרטה פראג)
 

 

חלק מהתשובות ניתן לקבל כאשר בוחנים את מצבה של ספרטה פראג בשנים האחרונות. למרות הרזומה העשיר שלה, שכולל לא פחות מ-36 אליפויות (24 מהן בצ'כוסלובקיה) ו־19 גביעים (15 מהם בצ'כוסלובקיה), בשלוש השנים האחרונות היא אינה מצליחה לזכות באליפות, ומעמדה הבכיר לאורך השנים נפגע לא מעט בעשור האחרון, כאשר הצליחה להשיג 3 אליפויות בלבד. (2007, 2010, 2014). את העונה החולפת סיימה במקום השלישי, במרחק 12 נקודות מהאלופה סלביה פראג.

 

המספרים הלא מחמיאים הללו שלחו את ראשי המועדון ללמוד נתונים של שחקני מפתח ברחבי היבשת, שהצליחו לספק מספרים יפים בעונה החולפת. המבט בגרף הנתונים של טל בן חיים הצליח לעורר עניין רב.

15 שערי הליגה שהציבו אותו כסגן מלך השערים, 47 מסירות המפתח (מקום 4 בליגה), 41 האיומים למסגרת (מקום 4 בליגה), 223 הדריבלים, מתוכם 127 מוצלחים (מקום 1 בליגה) ו־14 השערים שכבש מתוך הרחבה (מקום 1 בליגה יחד עם קיארטנסון) הצליחו ככל הנראה לשכנע את מועדון הצמרת הצ'כי שבן חיים הוא האיש המתאים ביותר.

 

לאוהדי הכדורגל הישראלי הכישרון של בן חיים מוכר כבר שנים רבות. את העונות הנפלאות שלו במדי הפועל ומכבי ת"א זוכרים האוהדים הרבים שאהבו ושנאו אותו לסירוגין כשהחליט לחצות את הכביש, אך לצד היכולות המרשימות שלו ולמספרים שסיפק ישנן גם תכונות האופי הבעיתיות. העצבים, ההצגות, הצהובים על דיבורים מיותרים וחוסר הריכוז פגעו בשחקן לא פעם ומנעו ממנו להצליח יותר. רבים ממבקריו יטענו שזו גם הסיבה שהחוזה הראשון שלו בחו"ל נחתם רק העונה בגיל מאוחר יחסית.

 

את ההחלטה לרכוש אותו ספרטה פראג כבר קיבלה. עכשיו תורו של בן חיים לקבל את ההחלטות החשובות והמכריעות בקריירה שלו. אך גם אם יחליט לזנוח את הדברים הקטנים שמנעו ממנו להתקדם זה לא יספיק. הוא יהיה חייב להבין שעליו לעבוד הרבה יותר קשה ממה שהתרגל בליגה שלנו (בכל זאת הוא קופץ לליגה המדורגת 11 מקומות מליגת העל). המהירות הידועה שלו על הקו תהיה חייבת לבוא לידי ביטוי הרבה יותר מ־1143 הריצות המהירות בעונה החולפת (מקום 41 בליגה), 6.8 ק"מ בממוצע ב־67 דקות בממוצע למשחק, בהן שיחק העונה, לא יספיקו לקצב בצ'כיה, ו־68 האיומים לשער (מקום 11 בליגה) שסיפק העונה לא בטוח שישביעו את רצונם של אנשי הצוות המקצועי.

 

אם יבחר בן חיים להתמקד בשיפור נקודות התורפה ויצליח להביא לידי ביטוי את התכונות המופלאות שלו, ייהנו בספרטה פראג מתוצאות ההימור שעשו הקיץ. אם ימשיך לסמוך על רק על הכישרון המולד שלו, לא יפנים שפערי הרמות גדולים ולא יעבוד קשה באימונים כדי להפוך משחקן ישראלי טוב לכוכב של ממש, לא מן הנמנע שסיפור הלגיונר היוצא בסערה לכבוש את היבשת וחוזר בתוך זמן קצר לארצנו ישוב על עצמו גם כאן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים