שתף קטע נבחר

עיבוד מחשב: מיכל וולבה

והרי התחזית / "מר עולם"

הגרלת שלב הבתים של ליגת האלופות סיפקה כמה בתים מעניינים: מי תעוף ב"בית המוות"? מה יעשה ניימאר ומה פיספסה ב"ש? נדב יעקבי מנתח

ההגרלה שנערכה אתמול (חמישי) במונאקו יצרה כמה בתים מרתקים בליגת האלופות, כולל שניים שניתן לכנות אותם "בתי מוות". כאלה שיש בהן שלוש קבוצות חזקות, מה שאומר שאחת מהשלוש לא תעפיל לשמינית הגמר. מדובר בבית 3 שכולל את צ'לסי, אתלטיקו מדריד ורומא. ובית 8 שבו ישחקו אלופת אירופה ריאל מדריד, בורוסיה דורטמונד וטוטנהאם.

  

מצד שני יש גם את "הבית האפור", בית 7, שכולל את מונאקו, פורטו, בשיקטאש ולייפציג. ארבע קבוצות שכל אחת מהן יכולה להעפיל לשלב הבא ואף אחת מהן לא מסעירה את הדמיון – בהנחה שקיליאן אמבאפה לא יישאר במונאקו.

 

 

ליגת האלופות תצא לדרך ביום שלישי ה-12 בספטמבר, כשכבר בערב הפתיחה מצפה לנו משחק ענק: ברצלונה נגד יובנטוס, שיחזור של גמר הצ'מפיונס ב-2015, שבו בארסה ניצחה 1:3. וגם שיחזור של רבע הגמר מהעונה שעברה, שבו יובה גברה על בארסה 0:3 בסיכום שני המשחקים.

 

מי יעצור אותם בדרך לתואר? (צילום: גטי אימג'ס) (צילום: גטי אימג'ס)
מי יעצור אותם בדרך לתואר?(צילום: גטי אימג'ס)

 

 

בית 1 – בנפיקה, מנצ'סטר יונייטד, באזל, צסק"א מוסקבה

לז'וזה מוריניו יש בדרך כלל מזל בהגרלות. כך קרה לו גם הפעם. מנצ'סטר יונייטד אומנם סיימה רק במקום השישי בפרמייר ליג, אבל בזכות הזכייה בליגה האירופית קיבלה את הכרטיס לליגת האלופות. מוריניו מפנטז איך הוא משחזר את מה שעשה לפני למעלה מעשור כשאימן את פורטו, כשעונה אחרי הזכייה בגביע אופ"א הוליך את הקבוצה לזכייה בליגת האלופות. אבל זה יהיה קשה.

 

מה שכן, את שלב הבתים צריכה יונייטד לעבור בלי בעיות מיוחדות. למוריניו יהיה מפגש אישי מעניין עם בנפיקה, שאותה אימן תקופה קצרה בתחילת הקריירה, אבל בסופו של דבר זוהי הגרלה מצויינת עבור "השדים האדומים".

 

מוריניו. מפנטז על זכייה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מוריניו. מפנטז על זכייה

 

הוותיקים ייזכרו כמובן בגמר גביע האלופות ב-1968, כאשר יונייטד ניצחה את בנפיקה 1:4 בגמר בוומבלי והייתה לקבוצה האנגלית הראשונה שזוכה בגביע

האלופות. בנפיקה תתמודד מול באזל וצסק"א של ביברס נאתכו על הכרטיס השני לשמינית הגמר, וגם בשל הניסיון והמסורת יש לה יתרון קל.

 

עולות: מנצ'סטר יונייטד, בנפיקה

 

בית 2 – באיירן מינכן, פריז סן ז'רמן, אנדרלכט, סלטיק

ניימאר ירכז כמובן את מירב תשומת הלב בבית הזה. השחקן היקר ביותר בעולם הגיע לפ.ס.ז' כדי להצליח בליגת האלופות. צריך לזכור שמאז הגעתם של הקטארים לקבוצה מעיר האורות לפני 6 שנים, היא לא הצליחה לחלוף על פני שלב רבע הגמר. ניימאר כיכב בחצי גמר ליגת האלופות מול באיירן ב-2015 והבקיע בשני המשחקים. גם נגד סלטיק היו לו משחקים גדולים.

 

באיירן, אחת המועמדות הבכירות לזכייה בתואר, אמורה לצלוח את שלב הבתים בלי בעיות מיוחדות, כמו תמיד. במיוחד כאשר אנדרלכט וסלטיק לא אמורות להיות יריבות קשות במיוחד.

 

ניימאר. השחקן המסקרן ביותר בעולם (צילום: מתוך הטוויטר) (צילום: מתוך הטוויטר)
ניימאר. השחקן המסקרן ביותר בעולם(צילום: מתוך הטוויטר)

 

מבחינתו של קרלו אנצ'לוטי יהיה זה מפגש מרתק מול אחת מקבוצותיו לשעבר. אבל צריך לזכור שאנצ'לוטי לא נחשב בזמנו להצלחה ענקית בפריז סן ז'רמן.

סלטיק, אלופת אירופה ב-1967, תצליח לגרד כמה נקודות במבצרה הביתי בגלאזגו, אבל המסורת שלה במשחקי החוץ בשנים האחרונות היא בעיקר של תבוסות מפוארות.

 

עולות: באיירן מינכן, פ.ס.ז'

 

בית 3 – צ'לסי, אתלטיקו מדריד, רומא, קרבאח

לקרבאח, הנציגה הראשונה אי פעם של אזרבייג'אן בשלב הבתים של ליגת האלופות, צפוייה חווייה מטלטלת. גם לארח בבאקו שלוש מקבוצות הפאר של אירופה וגם להתארח באולמפיקו ברומא, בסטמפורד ברידג' בלונדון ובוואנדה מטורופליטנו, האיצטדיון החדש של אתלטיקו. מעבר לחוויה אין כמעט ספק שקרבאח תסיים במקום הרביעי והאחרון, והקרב על שני המקומות הראשונים יהיה בין צ'לסי, אתלטיקו ורומא. על פניו אין פערים גדולים בין השלוש ולכן זה אמור להיות אחד משני הבתים המעניינים ביותר.

 

היתרון של אתלטיקו הוא הנסיון וההצלחות שלה בשנים האחרונות. מאז 2014 היא הגיעה פעמיים לגמר ובעונה שעברה הגיעה לחצי הגמר. אגב, ב-2014 אתלטיקו ניצחה את צ'לסי בחצי הגמר (0:0 במדריד, 1:3 בלונדון), כאשר אחד מגיבורי הניצחון היה דייגו קוסטה.

 

קוסטה. עתידו לא ברור (צילום: AP) (צילום: AP)
קוסטה. עתידו לא ברור(צילום: AP)
 

 

קוסטה כיכב בשלוש העונות האחרונות בצ'לסי, אבל כרגע הוא לא בתכניות של אנטוניו קונטה. קוסטה הציר על רצונו לחזור לאתלטיקו, אבל גם אם העיסקה תצא לפועל, זה לא יקרה לפני ינואר, כאשר עונש איסור ההעברות של הקולצ'ונרוס יסתיים. מה שאומר שקוסטה לא ישחק בשני המפגשים בין הקבוצות – למרות שהוא יככב בכותרות הראשיות. עוד שחקן שב-2014 שיחק במדי אתלטיקו מול צ'לסי ומאז החליף קבוצות הוא השוער הבלגי טיבו קורטואה. ויש כמובן את הספרדים הרבים שמשחקים בצ'לסי (מוראטה, פדרו, מרקוס אלונסו, אספיליקואטה) שיוסיפו עניין למפגשים הללו. באשר לרומא, מי שאמור לסייע לה במיוחד מול אתלטיקו הוא מונצ'י, המנהל הספורטיבי החדש, שבמשך שנים עשה את התפקיד בסביליה.

 

עולות: אתלטיקו מדריד, צ'לסי

 

סימאונה. יהיה בשמינית (צילום: AFP) (צילום: AFP)
סימאונה. יהיה בשמינית(צילום: AFP)

 

בית 4 – יובנטוס, ברצלונה, אולימפיאקוס, ספורטינג ליסבון

בעונה שעברה הדיחה יובנטוס את ברצלונה ברבע הגמר. היא ניצחה 0:3 בבית וסגרה סיפור עם 0:0 בקאמפ נואו. מי שכיכב באותו ניצחון היה פאולו דיבאלה הארגנטיני, שכל הקיץ היה על הכוונת של בארסה, אבל לבסוף נשאר בטורינו. בברצלונה עדיין מנסים לעכל את העזיבה של ניימאר ולא בטוח שעוסמאן דמבלה יצליח להוות תחליף של ממש, לפחות לא בהתחלה.

 

לארנסטו ולוורדה, המאמן החדש, צפויה עונה לא פשוטה, וצמד ההפסדים מול ריאל מדריד בסופר קופה הוכיח זאת. מה שכן, ל"צ'ינגורי" יהיה מרגש לחזור לאצטדיון של אולימפיאקוס, הקבוצה אותה הוליך לזכייה בשלוש אליפויות ושני גביעים ביוון בין 2009 ל-2012. לבארסה יהיה גם מפגש מעניין מול ספורטינג ליסבון, שאליה עבר המגן הצרפתי ז'רמי מתייה.

עולות: ברצלונה, יובנטוס

 

עונת מבחן לברצלונה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
עונת מבחן לברצלונה(צילום: רויטרס)

 

בית 5 – ספרטק מוסקבה, סביליה, ליברפול, מאריבור

אם הכדור שנגח טוני ווקאמה בדקה ה-89 היה נכנס. אם יסמין הנדנוביץ', השוער בן ה-39 וחצי של מאריבור, לא היה מגיע עם היד אל הכדור. אם כל זה היה קורה...

 

אם כל זה היה קורה, אפשר היה להתחיל להתכונן לביקור של ליברפול, עם יורגן קלופ ומוחמד סאלח המצרי באצטדיון טרנר ב-17 באוקטובר. ושבועיים לאחר מכן אלפי אוהדי הפועל באר שבע הנרגשים היו מתייצבים באיצטדיון אנפילד המיתולוגי, לא מאמינים שזה קורה להם. אבל במקום זה, מאריבור תהיה זאת שתשחק מול ליברפול וסביליה בבית הזה.

 

קלופ. לא יהיה בטרנר (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קלופ. לא יהיה בטרנר(צילום: רויטרס)

 

ליברפול חוזרת לליגת האלופות לאחר הפסקה של שלוש שנים והיא תיפגש עם סביליה, הקבוצה שניצחה אותה בגמר הליגה האירופית של 2016. זה היה הפסד כואב מאוד עבור יורגן קלופ, שמאמין ששנה וחצי לאחר מכן יש לו קבוצה טובה יותר.

 

ספרטק מוסקבה יכולה להפתיע ולהיות חת העולות לשמינית הגמר. אבל לא מאריבור. מבחינת אלופת סלובניה ההישג הגדול הוא העלייה לשלב הבתים. מבחינתה המקום השלישי ייחשב לזכייה בתואר.

 

עולות: ליברפול, סביליה

 

עשו את שלהם בעצם ההעפלה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
עשו את שלהם בעצם ההעפלה(צילום: רויטרס)

 

בית 6 – שחטאר דונייצק, מנצ'סטר סיטי, נאפולי, פיינורד

פפ גווארדיולה זכה פעמיים בליגת האלופות בתקופה בה אימן את ברצלונה, אבל מאז הזכייה האחרונה שלו ב-2011 עברו כמה שנים טובות של כישלונות. עם באיירן מינכן הוט הגיע שלוש פעמים ברציפות לחצי הגמר. עם מנצ'סטר סיטי בעונה שעברה הוא נעצר בשמינית הגמר.

 

העונה לא יהיו תירוצים. זו העונה השנייה של פפ בסיטי והוא חייב להביא תוצאות, גם בליגה וגם באירופה. המועדון השקיע מאות מיליונים בשחקני רכש ועל הנייר סיטי היא אחת המועמדות לזכות העונה בליגת האלופות.

 

חייב להביא תוצאות (צילום: AP) (צילום: AP)
חייב להביא תוצאות(צילום: AP)

 

שני המשחקים מול נאפולי אמורים להיות תאווה לעיניים: מפגשים בין שתי קבוצות סופר התקפיות, שמשחקות כדורגל טכני מרהיב וכובשות הרבה שערים.

סיטי ונאפולי גם אמורות להעפיל לשלב הבא. שחטאר ופיינורד הן קבוצות טובות, אבל בלי מספיק עומק בסגלים שלהן.

 

עולות: מנצ'סטר סיטי, נאפולי

 

 

בית 7 – מונאקו, פורטו, בשיקטאש, ר.ב. לייפציג

מונאקו הדהימה כאשר העפילה בעונה שעברה לחצי הגמר, אבל אף אחד לא מאמין שהיא מסוגלת לשחזר את ההישג המדהים, במיוחד לאור עזיבתו הצפוייה של קיליאן אמבאפה, החלוץ הנפלא שלה, שנמצא על סף סיכום בפריז סן ז'רמן. וזה לאחר עזיבתם של ברנרדו סילבה, בנז'מין מנדי וטימואה בקאיוקו. מי שנשאר במונאקו הוא החלוץ הקולומביאני רדאמל פלקאו, שלו מצפה מפגש כפול מרגש מול קבוצתו לשעבר פורטו, עימה זכה בליגה האירופית. פלקאו כבש 72 שערים ב-87 משחקים במדי פורטו, קבוצתו הראשונה באירופה.

 

מי שמתכוונת להמשיך את מסע ההצלחות שלה גם באירופה היא סגנית אלופת גרמניה, ר.ב. לייפציג. הקבוצה שרק לפני שנתיים הייתה בליגה השנייה, מתכוננת למשחקיה הראשונים אי פעם באירופה. למרות חוסר הניסיון שלה, לייפציג היא קבוצה חזקה ועשירה (בעיקר בזכות התמיכה של קונצרן רד בול), והאוהדים שלה לא יכולים לחכות למשחק הראשון בליגת האלופות. לשמחתם של הגרמנים הם קיבלו הגרלה נוחה יחסית שתקל עליהם את המשימה להעפיל לשמינית הגמר.

 

עולות: לייפציג, מונאקו

 

התחזית: אפור (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
התחזית: אפור(צילום: רויטרס)

 

בית 8 – ריאל מדריד, בורוסיה דורטמונד, טוטנהאם, אפואל ניקוסיה

זה שריאל מדריד תעפיל מהבית הזה, זו כמעט אקסיומה. ריאל נמצאת בתקופה מדהימה, משחקת כדורגל פנטסטי והשאיפה היא להיות הקבוצה הראשונה מאז באיירן מינכן ב-1976 שזוכה בגביע האלופות שלוש פעמים ברציפות.

 

מה שכן, ריאל הוגרלה לבית לא קל, והמשחקים מול טוטנהאם ודורטמונד לא יהיו פשוטים. לא בבית ולבטח לא בחוץ. אגב, כשטוטנהאם תארח את הבלאנקוס זה יהיה המשחק הראשון אי פעם של ריאל מדריד בוומבלי, שהוא כרגע האיצטדיון הביתי של הספרס, עד השלמתו של ווייט הארט ליין החדש.

 

ריאל מדריד רוצה לשמור על התואר (צילום: גטי אימג'ס) (צילום: גטי אימג'ס)
ריאל מדריד רוצה לשמור על התואר(צילום: גטי אימג'ס)

 

דלה עלי הוזכר בעבר כמועמד לריאל, אבל זה לא קרה ועלי יחד עם הארי קיין יקוו שההופעה של טוטנהאם העונה בצ'מפיונס תהיה טובה יותר מזו של העונה שעברה, כשהם לא צלחו את שלב הבתים. עבור שניים משחקני ריאל, גארת' בייל ולוקה מודריץ', המפגשים מול טוטנהאם יהיו מיוחדים, שכן זו הקבוצה ממנה הגיעו לספרד.

 

דורטמונד, עם אקס מכבי ת"א פטר בוס על הקווים, מקווה שהעזיבה של דמבלה לברצלונה לא תחליש אותה יותר מדי. לבוס, אגב, זה יהיה ביקור ראשון בקריירה בברנבאו. בדורטמונד הזכירו אתמול שב-2012 הם הגיעו לגמר בוומבלי אחרי שעברו בית חזק שכלל את ריאל מדריד, מנצ'סטר סיטי ואיאקס.

 

פטר בוס. הגרלה קשה (צילום: גטי אימגס) (צילום: גטי אימגס)
פטר בוס. הגרלה קשה(צילום: גטי אימגס)

 

ומה לגבי אפואל ניקוסיה? לאלופת קפריסין אין אשליות בקשר לאפשרות להעפיל מבית שכזה לשמינית הגמר, למרות ההצלחה הפנומנלית מלפני 6 שנים. לפחות לחסוס רואדה, שחקן בית"ר ירושלים עד לא מכבר, יהיו חוויות לספר לנכדים.

 

עולות: ריאל מדריד, טוטנהאם

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים