שתף קטע נבחר
הוסף כתבה

האיש בראש הפירמידה אשם במצב של מכבי חיפה

יעקב שחר הוא איש יקר ותרומתו למועדון היא בלתי נתפסת, אבל כדי להחזיר למועדון לקדמת הבמה הוא חייב למצוא איש מקצוע שינהל עבורו את הקבוצה לטווח ארוך ולזוז הצידה

למכבי חיפה יש השנה סגל שחקנים שלא נופל מאף קבוצה בליגת העל, ובכל זאת, גם הפעם היא מצליחה להפסיד לקבוצות תחתית ולהתבטל לחלוטין מול מכבי ת"א תוך הצגת כדורגל משעמם וחסר מעוף. בניגוד לשנים האחרונות, יעקב שחר נתן לגיא לוזון צ'ק פתוח להחתים כל שחקן שרצה. לוזון לא רצה להסתכן והעדיף להחתים שחקנים מוכחים ומנוסים כדי שיובילו את הקבוצה למאבק על האליפות. אז למה זה לא קורה? האם שוב צריך שינוי בעמדת המאמן? (התשובה היא כן, אבל לא רק).

 

הסגל הנוכחי עמוס מדי. שני הישראלים הבכירים של הקבוצה (בוזגלו וגרשון) עוד לא ראו דשא, וכבר בכל שבוע שחקנים מתמרמרים כשהם יושבים ביציע. ככל הנראה בינואר ישוחררו 3-2 שחקנים מהסגל, אבל עד אז מקורבים יביעו תדהמה על כך ששוב ורמוט/ קהת/קאיו מצאו את עצמם מחוץ לסגל. בעיה נוספת בסגל העמוס היא עצירת ההתקדמות של שחקני בית צעירים. נטע לביא - שכבר הוכתר כקפטן הבא של הקבוצה - כבר לא מזכיר את אותו שחקן נחוש מלפני שנתיים. מוחמד עוואד, שמי שלא ראה אותו משחק בנוער כנראה לא מבין כמה כישרון יש לו, מתקדם במסלול הבטוח אל עבר קבוצות אמצע הטבלה, בדיוק כמו גוזלן וריאן הכשרוניים שלא מצאו את מקומם בחיפה.

 

יעקב שחר. כלום לא הולך (צילום: ראובן כהן) (צילום: ראובן כהן)
יעקב שחר. כלום לא הולך(צילום: ראובן כהן)

 

כל הבעיות האלה הן רק סיפמטומים של הבעיה המהותית והמרכזית של הקבוצה בשנים האחרונות – ההנהלה המקצועית, או יותר נכון, היעדר ההנהלה המקצועית. נגיד והייתם חברי דירקטוריון בחברה עסקית גדולה שנמצאת במשבר עמוק של מספר שנים. המנכ"ל כבר החליף את כל הסמנכ"לים, את מנהלי המחלקות ואת רוב העובדים בחברה, אך החברה לא מתרוממת וממשיכה להיכשל. ברור שכחברי דירקטוריון הייתם מפנים אצבע מאשימה על עבר המנכ"ל ומראים לו את הדלת, אז למה המקרה של חיפה שונה? אם בכל שנה מחליפים שני מאמנים וחצי סגל ועדיין הקבוצה מדשדשת, למה זה לא מובן מאליו שגם כאן מי שעומד בראש הפירמידה אשם?

 

יעקב שחר הוא איש יקר ותרומתו למועדון היא בלתי נתפסת, אבל כדי להחזיר למועדון לקדמת הבמה הוא חייב למצוא איש מקצוע שינהל עבורו את הקבוצה לטווח ארוך ולזוז הצידה (באמת הצידה, לא כמו עם קרלסן). במצבה של מכבי חיפה, מנהל מקצועי הוא לא תוספת נחמדה, הוא הכרחי. שחר הרי לא היה מעיז לפתוח את העונה בלי מאמן על הקווים, אז איך הוא הרשה לעצמו להתחיל את העונה בלי מנהל מקצועי אחרי שמוניוס הבריז מהכרמל?

 

מדיניות רכש, מערך סקאוטינג וקידום צעירים הם לא דברים ששחר, בן דב או לוזון צריכים או יכולים להתעסק בהם. בניית שלד לסגל שירוץ ביחד כמה שנים, שילוב שחקני נוער בבוגרים והקניית DNA לקבוצה (כי ל-DNA החיפאי של שנות ה-90 ותחילת האלפיים כבר אין זכר) הם תהליכים מקצועיים שדורשים תכנון ארוך טווח וסבלנות, שני אלמנטים שלא נראו בכפר גלים בעשור האחרון. שחר מסתכל על הטווח הקצר, רוצה תוצאות מיידיות ומחליף מאמנים ושחקנים שלא מביאים תוצאות. בסופו של דבר ההתנהלות הזאת מובילה לתוצאה הפוכה של כשלונות שחוזרים על עצמם תוך בזבוז כספים מיותר עבור התרת חוזים. שחר חייב להסתכל לטווח הארוך, להישאר בעמדת הבעלים ולמצוא את הדמות המקצועית שהוא סומך עליה כדי שתנהיג את המועדון בשנים הקרובות. שחר כבר ניסה לעשות את הכל בעצמו ושום דבר לא עבד - הגיע הזמן לזוז הצידה, למען הקבוצה והאוהדים.

 

אז למה בכל זאת אני חושב שצריך להחליף מאמן? פשוט מאוד, גיא לוזון לא מאמן מספיק טוב בשביל מכבי חיפה, והמשחק ביום ראשון מול מכבי ת"א הראה את זה בבירור. על הדשא היו 11 שחקנים טובים לבושים בירוק לבן, אבל לא היה שום דבר שהזכיר קבוצת כדורגל. אז למען התוצאות בטווח הקצר שכל כך חשובות לשחר, הוא חייב למצוא עכשיו מאמן מנוסה ומקצועי שינסה להציל משהו מהעונה הזאת, כי אם מכבי חיפה תגיע למחזור העשירי עם 10 נקודות בקופה, זה כבר יהיה מאוחר מדי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים