שתף קטע נבחר

יושב לו בראש: מה עובר על טוני ווקאמה?

הופעה בצ'מפיונס הייתה אמורה להיות הפיצוי לוויתור על הכסף הגדול בסין. מאז אותה החמצה בנגיחה בדקות הסיום במאריבור, טוני ווקאמה לא פוגע, ובאר-שבע יחד איתו. הערב (20.00) בפלזן יש לניגרי הזדמנות להוכיח מחדש שהוא גדול על ישראל

בכדורגל, סנטימטר-שניים יכולים לשנות לא רק תוצאה של משחק, אלא אולי אפילו עונה שלמה.

 

 

ברגעים האחרונים של הפועל באר-שבע במאריבור פגשה הקרחת של טוני ווקאמה את הכדור, מפגש שיכול היה להיות שווה עלייה היסטורית לשלב הבתים בליגת האלופות. יסמין הנדנוביץ', שוער מאריבור, הצליח איכשהו להגיע עם קצה הכפפה למקום הנכון וצבט חזק בלב של הניגרי.

 

אותה נגיחה שלא הפכה לשער, וההדחה בעקבותיה, משפיעה על הקבוצה של ברק בכר עד היום, גם על ווקאמה. עד אותו רגע החלוץ נראה כמו אחד השחקנים הטובים ביותר שדרכו אי־פעם בישראל, אבל מאז אותה החמצה משהו עובר עליו.

 

ווקאמה הוא עדיין שחקן אדיר, כמה משחקים לא ישנו זאת, אבל הירידה בחודש הראשון של העונה פוגעת בתוצרת של האלופה.

 

עדיין שחקן אדיר, אבל משהו עובר עליו. ווקאמה (צילום: שי מוגילבסקי) (צילום: שי מוגילבסקי)
עדיין שחקן אדיר, אבל משהו עובר עליו. ווקאמה(צילום: שי מוגילבסקי)

 

נחזור שבוע אחורה, למצב הבקעה אחר, הרבה פחות נוח. במשחק מול מאריבור בטרנר החלוץ כבש את אחד השערים היפים של קבוצה ישראלית באירופה, עם בעיטה אדירה מהאוויר מחוץ לרחבה. גארי ליניקר, כוכב נבחרת אנגליה בעבר, צייץ באותו ערב ל־6.5 מיליון העוקבים שלו בטוויטר: "לכו צפו בפצצה של שחקן באר־שבע טוני ווקאמה".

 

החלוץ היה בכושר טוב אפילו עוד יותר מאשר בעונה שעברה, אותה סיים עם 14 שערים ו־10 בישולים. בחמשת המשחקים הראשונים במוקדמות ליגת האלופות הוא היה אחראי – עם שער או בישול – לשבעה מתוך עשרת הכיבושים של הקבוצה. סחב את באר־שבע על גבו במעלה השלבים. בזכות היכולת הנפלאה הוא אפילו זומן לראשונה לנבחרת ניגריה, אבל ארבעה ימים מאוחר יותר הגיעה ההדחה שיושבת לו טוב־טוב בראש.

 

דריבלים בלי שערים

בארבעת המשחקים בליגה בהם שותף העונה (במחזור הראשון קיבל מנוחה) הוא לא הבקיע אפילו שער אחד. יותר מזה, הוא השחקן שבעט הכי הרבה פעמים לשער (15) מבלי להבקיע. מעבר לאכזבה מאי ההעפלה, שלפי גורמים הקשורים לאלופה גרמה לו לפספס מענק של מאות אלפי יורו, קרה הקיץ דבר נוסף שעשוי להשפיע על מצב רוחו. זה קרה בתחילת חודש יולי.

 

אחת הקבוצות מהליגה הסינית הגישה הצעה כספית לבאר-שבע עם בקשה לצרפו מיידית. הניגרי ניגש למשרדי המועדון וביקש לא להתאמן כיוון שרצה מאוד שהעסקה תצא לפועל. מדובר בלא מעט כסף.

 

השחקן שבעט הכי הרבה פעמים לשער (15) מבלי להבקיע (צילום: AFP) (צילום: AFP)
השחקן שבעט הכי הרבה פעמים לשער (15) מבלי להבקיע(צילום: AFP)

 

אלונה ברקת וברק בכר לא היו חייבים לשוחח ביניהם, למרות שעשו זאת כמובן, כדי להסכים שלא יוכלו להתמודד עם עזיבה של שחקן כל כך דומיננטי. אחרי שמאור בוזגלו עזב, לאבד גם את ווקאמה למשחקי מוקדמות הצ'מפיונס זו מכה מקצועית קשה. למחרת ברקת ובכר שוחחו עם השחקן, ששוכנע להישאר גם בזכות המענק השמן שחיכה לו אם יגיע לשלב הבתים, וגם בעקבות שיחת מוטיבציה מהמאמן שעיקרה "סין יכולה לחכות, ליגת האלופות לא". בראיון הטלוויזיוני אחרי ההדחה מול מאריבור ווקאמה אמר בעצמו: "לא עזבתי לסין כי רציתי להגיע לליגת האלופות".

 

וואקמה כבר חווה בעבר סיטואציה שבה היה עם רגל וחצי בקבוצה גדולה יותר, עם חוזה שמן יותר, אך בסופו של דבר המעבר נשאר. זה קרה בחלון העברות של ינואר 2015, כשעל תקן הקבוצה המתעניינת הייתה אותה הפועל באר שבע. ביום האחרון של מועד העברות הוא כבר הגיע למשרדי המועדון בבירת הנגב ואף הצטלם עם צעיף הקבוצה, אך בסופו של דבר נשאר ברעננה, כי אלונה ברקת לא הצליחה לפנות לו מקום במכסת הזרים שלה. מאותו רגע בו המעבר לא התממש הוא כבש שלושה שערים בששת המשחקים בהם שיחק עם רעננה עד תום אותה עונה.

 

בן והבה, ששיחק עם וואקמה ברעננה, מספר על אותה תקופה: "אחרי שהעניין עם באר-שבע לא יצא לפועל, טוני נכנס למשרד של אשר אלון ואמר לו: 'אל תדאג אשר. זה לא יצא לפועל הפעם, אבל אני אמשיך לעבוד קשה ובסוף אתה תקבל עליי אפילו יותר כסף. אני בטוח בעצמי'. אחרי חצי עונה זה קרה, ובאר-שבע באמת קנתה אותו. אני מכיר את טוני, אני יודע שהעניין הזה עם הליגה הסינית לא גרם לו לעבוד פחות קשה. ברעננה הוא היה הכוכב שלנו, בפור גדול על כולם, ולמרות זאת עבד כמו סוס".

 

והבה. "הוא יחזור לעצמו" (צילום: יובל חן) (צילום: יובל חן)
והבה. "הוא יחזור לעצמו"(צילום: יובל חן)

 

"בנוגע למה שקורה איתו עכשיו, זאת ירידת מתח ועייפות מצטברת", מוסיף והבה, "יש תקופות שהולך יותר ויש תקופות שדברים הולכים קצת פחות טוב. הוא יחזור לעצמו וזה יקרה מהר, אני רק מקווה שזה יקרה אחרי המשחק נגדנו".

 

לא מן הנמנע שקבוצות פשוט למדו לשחק לעצור אותו. מי שהצליח לעמוד במשימה במחזור השלישי הוא המגן הימני אלעד גבאי, שניטרל את וואקמה במשחק שבסופו של דבר הסתיים עם ניצחון של מהראן ראדי בתוספת הזמן "קבוצות עושות התאמות כשהן מתמודדות עם טוני וואקמה", סיפר גבאי, "צפינו בסרטונים שלו וניסינו ללמוד את התנועות שלו, אבל זה מאוד מאוד קשה כי הוא שחקן מגוון ולא צפוי. לא משנה כמה שתתכונן, הוא יכול לתפוס יום ואי אפשר יהיה לעצור אותו".

 

"לדעתי סתם עושים רעש מזה שהוא כרגע לא בפורמה טוובה", הוסיף המגן, "עוד משחק אחד או שניים הוא יתן צמד וישכחו מזה. חד משמעית - הוא שובר השוויון הכי גדול שיש בליגת העל".

 

וואקמה משאיר את גבאי מאחור. "עוד מעט יתן צמד וישכחו מזה" (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
וואקמה משאיר את גבאי מאחור. "עוד מעט יתן צמד וישכחו מזה"(צילום: ראובן שוורץ)

 

כרגע באר-שבע במקום השישי עם 8 נקודות ושני ניצחונות בלבד מחמישה משחקים, שניהם 0:1. את בני־יהודה היא ניצחה בזכות שער עצמי, ומהמשחק מול אשקלון יצאה עם כל הנקודות רק בזכות שער של מהראן ראדי בתוספת הזמן. מספר הקבוצות שהבקיעו יותר ממנה גדול מאלה שכבשו פחות ממנה.

 

כמו הדיבורים בזמנו על כך שמכבי ת"א תלויה יותר מדי בערן זהבי, כך אפשר לומר על ווקאמה ובאר־שבע. כמות השערים והבישולים העצומה שלו, בעונה שעברה וגם באירופה העונה, חסרה. אם הוא לא שם כדי להציל את המצב - המשחק תקוע. וקבוצות עושות התאמות כדי לעצור את הניגרי. למשל, אחרי שהתעלל בלודוגורץ, ביצע מאמן הבולגרים שינויים בגומלין שמטרתם העיקרית לשתקו. קבוצות מציבות עליו שמירה כפולה, לעיתים משולשת.

 

שכנעה את ווקאמה להישאר. ברקת (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
שכנעה את ווקאמה להישאר. ברקת(צילום: הרצל יוסף)

 

ווקאמה יוזם, אין ספק. גם היום, אחרי החודש הפחות מוצלח שלו, הוא בין מובילי הליגה בדריבלים מוצלחים, עובר שחקנים ללא הפסקה בזמן שהכדור ממוגנט לרגל. ווקאמה הוא ממחזיקי הכדור הגדולים

 שידע הכדורגל הישראלי, ותמיד יישאר כזה, אבל בבאר־שבע התרגלו למספרים גבוהים של שערים ובישולים, כאלה שחסרים במשחקים האחרונים.

 

גם ווקאמה עצמו זקוק למספרים האלה כדי להתקדם. בבאר־שבע אין, כמובן, אדם אחד שרוצה לראות אותו עוזב, אבל בזמן הסירוב להצעה הסינית ראשי הקבוצה נתנו לשחקן להבין שאם תגיע הצעה טובה בינואר הם יהיו גמישים יותר. מספרים מביאים הצעות טובות, בטח אם יגיעו גם בשלב הבתים של הליגה האירופית. הערב בפלזן יש לווקאמה הזדמנות כזו. גם לבאר־שבע – אולי התקדמות באירופה תהיה התמריץ החדש של הכוכב הגדול ביותר בקבוצה להישאר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים