שתף קטע נבחר

פליט מאריתריאה חתם בסייקלינג אקדמי

אווט גרברמדין עבר מסע תלאות קשה וכעת הוחתם על חוזה מקצועני מלא בקבוצת הרכיבה על אופניים הישראלית: "אני עוד לא מאמין שזה קורה, חיכיתי להזדמנות הזו כל חיי"

הפליט מאריתריאה קיבל את הזדמנות חייו. קבוצת האופניים המקצוענית הישראלית "סייקלינג אקדמי" החתימה את הרוכב אווט גרברמדין (25), אחד הכישרונות הצעירים הבולטים ביותר שצמחו במדינה המזרח אפריקנית. גרברמדין יהיה הרוכב ה-24 והאחרון בסגל של הקבוצה לעונת המרוצים החשובה ביותר בתולדותיה שעומדת להתחיל בעוד פחות משבועיים. הוא יחליף את אלוף טורקיה, אמט אורקן, שפרש ממנה בעקבות לחצים פוליטיים ואיומים על רקע משבר נאום טראמפ.

 

גרברמדין, שעבר מסע תלאות קשה וכעת חתם על חוזה מקצועני מלא, אמר: "אני עדיין לא יכול להאמין שזה קורה לי. חיכיתי להזדמנות הזו כמעט כל חיי. חוויתי לא מעט ימים של אפלה ויאוש שבהם כמעט ואיבדתי תקווה שהיום הזה יגיע, אבל עכשיו אני מרגיש שכל התלאות שעברתי היו מחיר ראוי".

 

"התלאות שעברתי היו מחיר ראוי". גרברמדין (צילום: סרג'יו גול) (צילום: סרג'יו גול)
"התלאות שעברתי היו מחיר ראוי". גרברמדין(צילום: סרג'יו גול)

 

הבעלים והמייסד של סייקלינג אקדמי, רון בר און, אמר: "מדובר ברגע בעל חשיבות רבה לקבוצה, הרבה מעבר להחתמה של עוד רוכב מוכשר וצעיר לסגל מהרבה בחינות. הצטרפותו של אווט לשורות אקדמי משקפת את מהותה של הקבוצה וערכיה. רוכב שמקבל מאיתנו הזדמנות לממש חלום שכמעט ונשבר בדרך הארוכה והקשה שעבר. עבורנו זה רגע מרגש מאין כמותו ואנחנו משוכנעים שאווט יוכל עתה להציג לעולם האופניים את כשרונו יוצא הדופן". 

 

סיפורו של הרוכב האריתראי החדש של אקדמי הוא מאבק מתמשך נגד כל הסיכויים מתחילתו ועד סופו. הוא גדל בכפר קטן באריתריאה ועבד כילד בחוותו הקטנה של אביו, שם צעד קילומטרים ארוכים לבית הספר. האב אסף לבסוף כסף לרכוש לבנו אופנים משומשים, כדי שיוכל להגיע במהירות חזרה מלימודיו ולעבוד.

"רכבתי מאד מהר", סיפר אווט. "חברים סיפרו לאבא שאני רוכב כל כך מהר ושאני מתרסק המון".

 

ברח מהעוני וממלחמת האזרחים. גרברמדין (צילום: סרג'יו גול) (צילום: סרג'יו גול)
ברח מהעוני וממלחמת האזרחים. גרברמדין(צילום: סרג'יו גול)

 

עוני כבד ומלחמות אזרחים חסמו את דרכם של כישרונות רבים אחרים, וגרברמדין שחשש שכך יהיה גם גורלו. בשל כך, ב-2013 הוא החליט להימלט לאחר שהשתתף במירוץ באיטליה אליו הוזמנה קבוצתו. הוא ניסה את מזלו בדנמרק, ואחר כך ברח לשבדיה בתקווה שיוכל לקבל מקלט מדיני. במשך כשנה וחצי נאלץ להסתתר בדירת ידידים בשבדיה מחשש שייעצר ויגורש. "הכרחתי את עצמי לאכול מעט מאד, הייתי ממש על סף רעב, כי ידעתי שלשבת באפס מעשה בתוך דירה קטנה יוביל אותי מהר מאד לעלות משקל ולאבד כל סיכוי לחזור אי פעם להתחרות. גם ככה היה לי ברור שאני מסכן את הקריירה שלי בניתוק מהאופניים", סיפר גרברמדין, "אבל איזו ברירה הייתה לי? פשוט ישבתי ולימדתי את עצמי שבדית כדי לשפר את סיכויי לקבל מעמד חוקי בבוא היום".

 

כאשר קיבל כעבור קרוב לשנתיים מעמד חוקי והעז לצאת לחופשי, הקדיש אווט ימים כלילות לאיסוף ומכירת בקבוקי בירה ריקים. כעבור שלושה חודשים מכר כמות מספקת של בקבוקים כדי לקנות זוג אופניים, קסדה ונעלי רכיבה. "התאמנתי שעות על שעות כדי לחזור לכושר", הוא נזכר.

 

את ההזדמנות היחידה לחזור להתחרות קיבל מקבוצה חובבנית מספרד בשם "מרקו פולו". הצטיינותו פתחה לו שער לקבוצת עתודה כווייתית קטנה בשם "כוויית קרטושו". גם בשורותיה הצטיין והתגלה כמטפס מוכשר, שלמרות שנות ההיעדרות הצליח להתברג במיקומים מפתיעים בוולטה של מדריד. בטור הפורטוגלי שנחשב לאחד הארוכים והקשים בעולם סיים לפני כל רוכביה של סייקלינג אקדמי עצמה, למעט שניים. בסיום העונה התפרקה הקבוצה הכווייתית ואווט נותר ללא קבוצה.

  

מייסד ומנהל סייקלינג אקדמי, רן מרגליות, אמר: "מזה שנתיים לפחות אנחנו מחפשים דרך לצרף רוכב אפריקאי. כמות הכישרונות הגדלים ביבשת היא לא פחות ממדהימה ואני שמח שהצלחנו לצרף כישרון כזה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סרג'יו גול
אווט גרברמדין
צילום: סרג'יו גול
מומלצים