שתף קטע נבחר

הסרט הטורקי של רוביניו

פעם הוא נחשב ליורש של פלה, וריאל מדריד ומנצ'סטר סיטי בנו עליו שיהיה הסופרסטאר שלהן. היום הוא כבר בשלהי הקריירה, אבל מקווה שדרך הקבוצה החדשה שלו - סיבאספור הטורקית - יגיע למונדיאל. וזה עוד לפני שדיברנו על ההסתבכות המשפטית שלו באיטליה

לפני קצת יותר מעשור רוביניו נחשב לאחד הכדורגלנים הטובים בעולם. הכוכב הברזילאי, שפלה בכבודו ובעצמו הכתיר אותו כיורשו, נחשב לדבר הגדול הבא בכדורגל העולמי. בשנים האחרונות הוא קצת ירד מתחת לרדאר והנה השבוע, ממש לפני שהוא חוגג יום הולדת 34, חתם רוביניו בקבוצה הטורקית הצנועה סיבאספור, כאשר מעל ראשו מרחפת עננה כבדה. לפני כחודשיים גזר עליו בית המשפט באיטליה עונש מאסר של תשע שנים, אחרי שהוא וחמישה ברזילאים אחרים נמצאו אשמים באונס קבוצתי של בחורה אלבנית בת 23 בדיסקוטק במילאנו. המקרה אירע לפני חמש שנים, בתקופה בה רוביניו שיחק במילאן.

 

רוביניו שהה בברזיל בעת פרסום העונש, ובשל העובדה שבין ברזיל ואיטליה אין הסכם הסגרה, הוא נותר חופשי. מעבר לכך, החוק באיטליה קובע כי גזר הדין לא יופעל עד אשר יסתיימו כל הליכי הערעור. רוביניו, שטוען לאורך כל הדרך כי הוא חף מפשע ולא היה לו כל קשר לאונס, מתכוון כמובן לערער. ויש לו זכות לשני ערעורים. מה שבטוח, ייקח בין שנתיים לשלוש עד שההליכים הללו יסתיימו. למרות זאת, עורכי הדין שלו בדקו שאין סכנה שייעצר אם יעזוב את ברזיל, ורק אז איפשרו לו לחתום בסיבאספור.

 

רוביניו במדי הנבחרת (צילום: AP) (צילום: AP)
רוביניו במדי הנבחרת(צילום: AP)

 

באופן טבעי, המעבר עורר התעניינות עצומה בטורקיה. כשרוביניו נחת בשדה התעופה בעיר סיבאס, שנמצאת כ-900 ק"מ מזרחית לאיסטנבול, המתינו לו אלפי אוהדים נרגשים. יו"ר סיבאספור, מצ'נון אוטיקמאז, אמר: "יש התרגשות אדירה ברשתות החברתיות, גם מבחינת האוהדים וגם מצד התקשורת. זו העברה שמציבה את הכדורגל הטורקי בראש החדשות בכל העולם". את עניין האונס והמשפט הוא כמובן לא הזכיר...

 

מי שהמליצו לרוביניו לחתום דווקא בסיבאספור היו שני חבריו, סיסיניו ורוברטו קרלוס, איתם שיחק בעבר בנבחרת ברזיל. "הם אמרו לי שזה מועדון טוב ושיש לו אוהדים מצוינים. ההמלצה שלהם עזרה לי להחליט". רוברטו קרלוס, עימו שיחק רוביניו גם בריאל מדריד, אימן את סיבאספור כשנה וחצי בלי הצלחה גדולה. הוא היה זה שהביא לקבוצה את סיסיניו, המגן הימני ששיחק גם הוא בעבר בריאל מדריד וגם ברומא.

 

רוברטו קרלוס. המליץ לרוביניו על סיבאספור (צילום: getty imgaes) (צילום: getty imgaes)
רוברטו קרלוס. המליץ לרוביניו על סיבאספור(צילום: getty imgaes)

 

צריך לומר: למרות שהוא כבר בן 34, רוביניו הוא עדיין שחקן מצוין. לפני שלוש שנים הוא היה שותף לזכייה של גוואנגז'ו אברגראנדה באליפות סין ובשנתיים האחרונות הוא אחד המצטיינים של אתלטיקו מיניירו הברזילאית. את עונת 2016 הוא סיים עם 25 כיבושים, יותר מכל שחקן אחר בברזיל. הוא גם הבקיע את שער הניצחון בדרבי מול קרוזיירו בגמר אליפות מחוז מינאס ז'ראיס. רוביניו סיים את השנתיים שלו בקבוצה עם 38 שערים ב-109 משחקים. סיבאספור, שמדורגת במקום השמיני בליגה הטורקית, מצרפת לשורותיה שחקן נהדר שיוכל לעזור לה להתקדם בדירוג ואולי אף להיאבק על מקום בליגה האירופית, אבל לא יותר מזה. אגב, אם סיבאספור תעפיל לליגה האירופית, יהיה מעניין לראות אם היא תוגרל מול יריבה איטלקית, והאם במקרה כזה רוביניו יסתכן בנסיעה לאיטליה לאור מצבו המשפטי המסובך...

  

התשובה לרונאלדיניו? לא ממש

מה שבטוח, החזרה של רוביניו לכותרות היא גם הזדמנות להיזכר בקריירה המרשימה אבל המפוספסת של הכישרון העצום הזה. צריך לזכור שמבחינת ריאל מדריד, שרכשה אותו ב-2005, הוא היה אמור להיות התשובה לרונאלדיניו, שבאותם ימים עשה קסמים במדי ברצלונה. רוביניו היה אז בן 21 וכוכב על בברזיל, אחרי שהוליך את סנטוס לאליפות מדהימה. אף אחד לא ישכח לעולם איך התעלל במגיני קורינתיאנס בגמר ה"ברזילייראו" ב-2002 כשהוא בסך הכל בן 18. פלה, כאמור, הכוכב הכי גדול של סנטוס אי-פעם, הכתיר אותו כיורשו. התקשורת כינתה אותו "פלזיניו", כלומר "פלה הקטן".

 

מוצג בריאל מדריד. זה לא הלך (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
מוצג בריאל מדריד. זה לא הלך(צילום: gettyimages)

 

אחרי שלוש שנים ושתי אליפויות בסנטוס, שילמה עבורו ריאל מדריד 24 מיליון אירו – אז זה היה סכום עתק – והעניקה לו את החולצה מספר 10. בעונתו הראשונה במדריד הוא כבש 14 שערים ונראה כמו הדבר הגדול הבא. אוהדי ריאל חשבו בהתחלה שהוא המשיח החדש, אבל מהר מאוד התברר שמדובר בילד מעט מפונק, שהתרגל להיות ה"דרלינג" של אוהדי סנטוס ולא הבין שריאל זה סיפור אחר לגמרי. בכל זאת, זו הייתה קבוצת ה"גלקטיקוס", עם זידאן, רונאלדו, בקהאם וראול. הוא ציפה לקבל יחס של כוכב-על, וכשזה לא קרה, וכאשר המאמנים העזו להוריד אותו לספסל, הוא התמרד. רוביניו הסתכסך בריאל עם פאביו קאפלו ולאחר שלוש עונות ושתי אליפויות דרש לעזוב, כשהתברר לו שהיה בסך הכל קלף מיקוח בניסיון של הנשיא רמון קלדרון להביא את כריסטיאנו רונאלדו לקבוצה.

 

רוביניו היה באותן שנים כל מה שחובבי הכדורגל הברזילאי אהבו: שחקן זריז ומהיר, עם כידרור מהפנט, פדלאדות מימין ומשמאל, מסירות בעקב, בישולים ושערים. וכמובן ריקודי סמבה על המגרש אחרי כל שער. בשלוש השנים שלו בריאל רק שני שחקנים כבשו יותר ממנו, ראול ורוד ואן ניסטלרוי. ורק שחקן אחד, גוטי, בישל יותר ממנו. על התקופה שלו במדריד סיפר לא מכבר רוביניו בראיון ל"דיילי מייל" האנגלי: "מאוד חיבבתי את דייויד בקהאם. שנינו לא ידענו לדבר ספרדית אבל ההבנה בינינו הייתה מדהימה. תירגלנו ביחד בעיטות חופשיות אחרי האימונים. בזה הוא היה טוב ממני, אבל הוא לא ידע לכדרר כמוני!"

 

דייויד בקהאם. BFF (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
דייויד בקהאם. BFF(צילום: רויטרס)

 

ואז, ב-1 בספטמבר 2008, ביום האחרון של חלון ההעברות, חתם רוביניו במנצ'סטר סיטי, בדיוק ביום שבו המועדון נרכש ע"י המשקיעים מאבו דאבי. זו הייתה ההעברה היקרה ביותר עד אז בפרמייר ליג – 32.5 מיליון ליש"ט (42 מיליון אירו), וסיטי ניצחה במאבק על רוביניו את צ'לסי. עד אז רומן אברמוביץ' מעולם לא הפסיד בקרב על שחקני העל. רוביניו זכה אז גם לחוזה השמן ביותר בהיסטוריה של הליגה האנגלית – 160 אלף ליש"ט לשבוע.

 

רוביניו היה הסופרסטאר הראשון שהבעלים מהמפרץ הפרסי הנחיתו במנצ'סטר סיטי, במטרה להפוך לקבוצה המצליחה ביותר באנגליה ובאירופה. הוא אמנם כבש כמה שערים יפים ונתן כמה הופעות מרשימות, אבל הרומן הקצר עם אנגליה הסתיים מהר מאוד. בעונתו הראשונה הברזילאי כבש 16 שערים לפני שברח ממנצ'סטר בגלל מזג האוויר האנגלי והעימותים הנצחיים עם המאמן רוברטו מנצ'יני.

 

רוברטו מנצ'יני. הבריח את הכוכב (צילום: גטי אימגס) (צילום: גטי אימגס)
רוברטו מנצ'יני. הבריח את הכוכב(צילום: גטי אימגס)

 

רוביניו סיפר על שיחותיו עם השייח' מנסור, יו"ר סיטי: "דיברתי איתו כמה פעמים והוא אמר לי שהוא מתכוון לרכוש את קאקה ואת לאו מסי. קאקה היה קרוב, אבל מסי... אני חושב שמסי היה גדול עליהם, אבל האמנתי בפרויקט. לשייח' מנסור הייתה אז את השאיפה להיות המועדון הגדול בעולם, ותראו איפה הם היום. יש להם את המאמן הטוב בעולם, פפ גווארדיולה, והם לא פחות טובים מכל קבוצה אחרת כיום".

 

התחנה הבאה שלו הייתה מילאן, שרכשה אותו ב-2010 ב-18 מיליון אירו. המניות של רוביניו כבר היו בירידה, אולם העונה הראשונה שלו באיטליה הסתיימה עם 14 שערים ואליפות מרשימה. ארבע שנים שיחק רוביניו במדי ה"רוסונרי", ובסך הכל כבש 32 שערים. בעונת האליפות של מילאן הוא שיתף פעולה עם זלאטן איברהימוביץ', שעליו הוא מספר: "הוא תמיד אמר שהוא היה זה ששיכנע את הנהלת מילאן לרכוש אותי. האם הוא שחצן? כן, אבל בדרך נחמדה. זה הביטחון העצמי שלו. הוא כל מה שחלוץ צריך להיות: ווינר ושואו-מן. באחד האימונים הוא החליט להיאבק מול ג'נארו גאטוזו בג'ו-ג'יטסו. גאטוזו המשוגע התנפל עליו, אבל זלאטן, שיש לו חגורה שחורה, ניצח. כי זלאטן תמיד מנצח".

 

זלאטן איברהימוביץ'. תמיד מנצח (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
זלאטן איברהימוביץ'. תמיד מנצח(צילום: רויטרס)

 

בכל השנים הללו רוביניו שיחק בנבחרת ברזיל, כשהשיא מבחינתו היה בקופה אמריקה ב-2007. ברזיל הגיעה לטורניר בוונצואלה בלי קאקה ורונאלדיניו, ורוביניו בן ה-23 קיבל על עצמו את האחריות. הוא נבחר לשחקן המצטיין של האליפות וזכה בתואר מלך השערים. בגמר ניצחה הסלסאו את ארגנטינה 0:3. 28 שערים כבש רוביניו ב-100 משחקיו במדי הנבחרת. רק חמישה שחקנים בכל ההיסטוריה לבשו יותר פעמים ממנו את המדים המפורסמים. משחקו האחרון בנבחרת היה בדיוק לפני שנה, מול קולומביה ב-26 בינואר 2017. וזה היה משחק ראשון אחרי כשנה וחצי של היעדרות. בסגל למונדיאל 2014 הוא לא נכלל. מה סיכוייו להיות בסגל למונדיאל הקרוב ברוסיה?

 

רוביניו: "אם המאמן צ'יצ'ה יזמן אותי, אני ארגיש בשמיים. ברזיל חייבת לחזור למקומה הטבעי. כולם זוכרים מה קרה נגד גרמניה ב-2014. כל אחד זוכר איפה הוא היה באותו יום של ה-1:7. אני הייתי בבית של חברים. וזו הייתה המכה הכואבת ביותר שהכדורגל הברזילאי חטף מעודו".

 

עם וויליאן ורוברטו פירמינו בנבחרת. יהיה במונדיאל? (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
עם וויליאן ורוברטו פירמינו בנבחרת. יהיה במונדיאל?(צילום: רויטרס)

 

ועל עצמו הוא אמר: "אני יודע שהרבה אנשים ציפו שאזכה בכדור הזהב. כי כשפלה מדבר,

אנשים מקשיבים. היו כאלו שעשו השוואות בינינו, אבל אין פלה חדש וגם לא יהיה, לא היום ולא אף פעם. הוא הגדול מכולם. אני חושב שכן מימשתי את הפוטנציאל שלי. בכל הקבוצות בהן שיחקתי הייתי אלוף – חוץ ממנצ'סטר סיטי. החרטה היחידה שיש לי היא שלא הצלחתי להעניק תואר לאוהדי סיטי".

 

ועכשיו, אחרי שחגג ביום חמישי את יום הולדתו ה-34, מתפנה רוביניו, האיש שכבש 261 שערים ב-795 משחקים, לפרק הסיום בקריירה שלו. ומי יודע איזה סרט טורקי עוד מחכה לנו, על המגרש ובבית המשפט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים