שתף קטע נבחר

עמיר פלג

אלונה בישלה דייסה / פלג בחמישי

מה שווה ה"חקירה" של באר שבע בפרשת צדק, למה הבלם שאכל אותה שותק, ואילו שאלות שהצגתי ליצרן האמריקאי לא זכו לתשובה

הבדיחה

ברקת מנקה את עצמה

רבות דובר השבוע בממצאי ה"תחקיר" שביצעה הפועל באר שבע, ואשר בסיומו יצא המועדון בהודעה לתקשורת שכותרה: "ממצאי בדיקת האירוע קובעים חד משמעית: שיר צדק נפל קורבן לטעות בייצור". בדיחה, חד משמעית!

 

ראשית, קצת סדר בתאריכים: ב-26 בספטמבר 2017 כינסה אלונה ברקת מסיבת עיתונאים ובישרה על הודעה שהתקבלה מאופ"א "לפני מספר ימים", ולפיה התגלה חומר אסור בבדיקה שנערכה לשיר צדק אחרי המשחק מול מאריבור במוקדמות הצ'מפיונס. מדוע חיכתה הבעלים מספר ימים? שאלה מצוינת. ליתר ביטחון, היא גם ניסתה להכניס לקלחת את רופא הנבחרת ד"ר מרק רוסנובסקי. נשמה.

 

 (איור: אופיר בגון) (איור: אופיר בגון)
(איור: אופיר בגון)

 

ב-11 בדצמבר הורשע הבלם ע"י אופ"א והורחק לשמונה חודשים, ובאר שבע הודיעה שתשקול לערער. השקילה עלתה בתוהו. ב-8 בפברואר 2018 הודה המועדון: אנחנו סיפקנו לו את תוסף המזון עם ההורמון האסור אוקטופמין, בתום לב, אבל האחריות היא של היצרן בפלורידה. תמו ארבעה חודשים וחצי של ערפול חושים, נעבור לממצאים שפירסמה הקבוצה, ושמישהו בטח יעשה עליהם פעם סדרת טלוויזיה: ההורמון.

 

לפי בדיקת המועדון, מדובר בתוסף מזון בשם "אקסטרים שוק" המיוצר בחברת "פלמטו קאנינג" בפלורידה, בשתי גרסאות. אחת עם אוקטופמין שמשווקת בארה"ב, והשנייה בלעדיו ומיועדת לישראל. להודעה צורף מכתב תשובה של נשיא החברה, ג'ונתן גרינלואו, לפניית באר שבע, שבה נאמר כי עקב ייצור של שתי הגרסאות במקביל, "יש בהחלט אפשרות שמספר בקבוקים היו עלולים להיות עם תווית שגויה". את הנוסח ההיפותטי הנ"ל תירגמו התחקירנים של ברקת למסקנה הנחרצת: "הממצאים הוכיחו מעבר לכל ספק שצדק נפל קורבן לטעות בייצור".

 

אלא שבמכתבו של גרינלואו מופיע עוד משפט שחשוב להתעכב עליו: "מאוד לא היינו רוצים שהבחור הצעיר הזה ייענש בגלל מה שהיה עלול להיות פגם בייצור". כלומר הדוד מאמריקה אינו רק יצרן תוספי מזון שמסוגל להדביק עליהם תוויות שגויות ולהעלות השערות, אלא גם ספק שמנסה לסייע ללקוחות במצוקה. מכיוון שכך, שלחתי השבוע מייל לגרינלואו עם השאלות הבאות:

 

האם הודעתך כי ייתכן שהבקבוק שהגיע לישראל נשא תווית שגויה היא אפשרות תיאורטית או ממצא של תחקיר עובדתי?

מכיוון שאוקטופמין עלול להיות מסוכן לאוכלוסיות מסוימות, האם נקטתם אמצעים כדי להבטיח שבקבוקונים עם תוויות שגויות לא יימכרו יותר לציבור בישראל?

מהי תגובתך לקולות בישראל הדורשים מהפועל באר־שבע לתבוע את חברתכם בגין הנזק שנגרם לה?

 

ליתר ביטחון גם התקשרתי לחברה, פעמיים, וביקשתי מבחורה בשם קאני ומבחור בשם רולנד לדבר עם גרינלואו. בשתי הפעמים נאמר לי שאינו במשרד, אז השארתי מספר טלפון. תשובות לשאלות המטרידות לא קיבלתי. אולי בטעות הדביקו אותן על לוח המודעות.

 

ארבעה חודשים וחצי של ערפול חושים. ברקת (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
ארבעה חודשים וחצי של ערפול חושים. ברקת(צילום: אורן אהרוני)

 

הסיפור הזה לא פחות ממדהים. חברה אמריקאית מדופלמת שנוסדה ב-1927 – לא רופא אליל מהעולם השלישי – מודה שייתכן כי תוויות תמימות הוצמדו בטעות לבקבוקונים המכילים חומרים מסוכנים. אילו דבר כזה היה קורה לספורטאי אמריקאי, נראה לכם שהחברה לא הייתה נדרשת לעצור מיד את המכונות, לחשוף את מקור התקלה, ולהוריד מהמדפים את כל הבקבוקונים שעלולים לשאת תווית שגויה? אוקטופמין, כפי שמעיד רופא מומחה, עלול לגרום לאנשים מסוימים בעיות בלחץ הדם עד כדי דום לב! בתום לב.

 

בהודעה לתקשורת צירפה הפועל באר שבע צילום מאחור של שני בקבוקוני "אקסטרים שוק", שאחד מהם הכיל אוקטופמין והשני לא. מה הקשר שלהם למקרה דנן, איך הגיע לארץ הבקבוקון שסיבך את המועדון ומי סיפק אותו לצדק? התחקיר הנוקב לא חושף. "אם מישהו אומר משהו, שיציג אסמכתאות", אמר לי שלשום תמיר סיטי, יבואן מורשה של תוספי מזון. "הרבה מאוד אנשים הביאו את התוסף הזה באמצעות האינטרנט, ויש גם מי שנוסעים לחו"ל ומביאים בכמויות". אקסטרים שוק. בשורוק.

 

והכי מגוחך זה שברקת, המתגאה ב"שקיפות מלאה", לא העבירה את הבדיקה לוועדה חיצונית ובלתי תלויה, אלא החליטה לחקור את עצמה. שזה בערך כמו שראש הממשלה יבקש מצוות חנפניו לבדוק כיצד הגיעו למעונו סיגרים ומשקאות חריפים במאות אלפי שקלים.

 

צדק עצמו, בניגוד לרושם שניסו ליצור ה"תחקירנים" וכמה חצרנים, יוצא רע מאוד מהסיפור. הקפטן המנוסה ידע היטב מי סיפק לו את תוסף המזון, אך שיתף פעולה עם ניסיונות ההתחמקות של המועדון. בתמורה הוא קיבל במסיבת העיתונאים חיבוק מהבעלים. "אני אוהבת אותך ומאמינה בתום לבך", אמרה לו האחות תרזה, והבטיחה שתעזור לו להיאבק על חפותו. לא על חפותה כמובן.

 

קיבל חיבוק מהבעלים. צדק (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
קיבל חיבוק מהבעלים. צדק(צילום: אורן אהרוני)
 

 

כמו הבעלים, גם הבלם לא מוצא לנכון להשיב לשאלות. לפי אחד הפרסומים, צדק אמר השבוע לחבריו: "אנשים פיקפקו ביושר שלי אבל האמת יצאה לאור. לאורך כל הדרך שמעתי דיבורים מצד אנשים שניחשו מה קרה ופגעו בי". מעניין באמת מי אשם בפקפוקים, בניחושים ובעוד כמה שאלות שחבריו כנראה לא שאלו אותו. עם חברים כאלה, מי צריך את זכות השתיקה?

 

בינתיים לא נותר לנו אלא להסתמך על הניסוח של נשיא יצרנית תוספי המזון "פלמטו", שהפועל באר שבע נשענת עליו, ולפיו "יש בהחלט אפשרות שכמה בקבוקונים היו עלולים להיות עם תווית שגויה". זאת אומרת שגם יש בהחלט אפשרות ששיר צדק לא היה היחיד.

 

הגורו

גרנט משמח את ההודים

"אני תמיד אומר שכדורגל שייך לאוהדים. בעלים מתחלפים, מאמנים מתחלפים, שחקנים משתנים, האוהדים נולדים ומתים עם הקבוצה וזאת העבודה שלי לעשות את האנשים שמחים". כך אמר אברם גרנט בחודש שעבר, עם הגיעו לנורת'איסט יונייטד, שהייתה שקועה במקום הלפני אחרון בטבלה ההודית. לפי הדיווחים, הבעלים של הקבוצה הטיל עליו משימה: פלייאוף עליון.

 

כמה ימים אחר כך גרנט כבר התראיין לכלי התקשורת בארץ, מכר להם מעשיות על אצטדיונים מלאים ונקב במספרים כמו 70 אלף צופים במגרש אחד ו-40 אלף באחר. אז מה אם למשחק הביתי הראשון שבו נכח הגיעו 5,103 צופים. אכן, נורת'איסט היא התשובה ההודית להפועל רעננה.

 

למשחק הביתי הראשון שבו נכח הגיעו 5,103 צופים. גרנט (צילום: AFP) (צילום: AFP)
למשחק הביתי הראשון שבו נכח הגיעו 5,103 צופים. גרנט(צילום: AFP)

 

אבל גרנט אוהב כידוע לשמח את האוהדים ובמשחק הבית השני נגד קולקטה השינוי כבר הורגש, כאשר יציעי האצטדיון הענק ע"ש אינדירה גנדי בעיר גווהאטי התמלאו ב-4,293 צופים. הבאזז המטורף נמשך גם במשחק הבא שאירחה נורת'איסט, מול צ'נאין, ושאליו כבר נהרו (שום קשר למנהיג ההודי הנודע) לא פחות מ־3,211 איש.

 

לפני שבועיים הגיעה לגווהאטי נציגת העיר פונה, השנייה בטבלה, וכנראה בזכות אוהדיה נרשמה עלייה חדה במספר הצופים – 3,532, ואתמול נסגר המעגל. נורת'איסט אירחה את דלהי דינמוס, שלמרות שמה הנוצץ שקועה במקום האחרון. האצטדיון היה ריק, למרות שזה לא היה עונש רדיוס, ובאתר הרשמי של הליגה עדיין לא הופיע אמש המספר הרשמי של הצופים. אולי עיגלו לאפס.

 

והתוצאות: גרנט וקבוצתו שוב הפסידו, הפעם לסוגרת הטבלה שהשתוותה בנקודותיה לנורת'איסט, אבל אי אפשר לומר שהגורו מישראל לא עשה את העבודה שלו. מאז שהוא הגיע יש בהודו הרבה יותר אוהדים שמחים. של היריבות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: הרצל יוסף
אלונה ברקת
צילום: הרצל יוסף
מומלצים