שתף קטע נבחר
הוסף כתבה

מכבי חיפה מציגה: שלישיית מה קשור ההולנדית

מאס ורוטן צברו שמונה נקודות מ־36 אפשריות (22 אחוזי הצלחה) – ביחד הם שווי ערך לחצי לוזון. שחר, איש יקר, שוב נעקץ והפעם על־ידי מו אלאך שמכר לו לוקשים

אם יש דבר שקשה לי להבין זה למה אנשים כל כך מופתעים ממה שקורה במכבי חיפה. הרי הכתובת הייתה מרוחה כבר מזמן על הקיר ובגדול, רק שאף אחד כנראה לא טרח לקרוא אותה. שנים שהיא סובלת מסימפטומים של מועדון חולה מאוד, ויעידו על כך עשרת המאמנים שעבדו בה מאז עזיבתו של אלישע לוי ב-2012. הנתון הזה מבטא אולי יותר מכל את הפאניקה הגדולה, איבוד העשתונות המוחלט, חוסר האונים ואובדן הדרך, ובמצב עניינים שכזה ממש לא מפליא שהתוצאות הפוכות לגמרי מהמצופה.

 

כדי להסביר כיצד הידרדרה חיפה לשפל כל כך גדול צריך לבחון חלק מההחלטות שהתקבלו בשנה וחצי האחרונות, מכיוון שלדעתי רובן נועדו מראש לכישלון וניתן להגדירן אפילו כהזויות לחלוטין. עם כל הצער שבדבר, אין מנוס מלהטיל את עיקר האחריות על הנשיא יענק'לה שחר, איש יקר שבנה אימפריה מפוארת במו ידיו, אלא שבגלל הנאיביות הרבה שלו הפך בדרך ל"נעקץ" סדרתי, כשגורמים אינטרסנטים עושים עליו סיבוב פעם אחר פעם. בתחילת העונה שעברה הוחלט לבצע "מהפכה ניהולית" בניסיון לחקות אולי את הצלחת מכבי ת"א, ולמרות שהמחשבה הייתה נכונה הביצוע היה גרוע מאוד. מאז נחתו בחיפה לא פחות מחמישה אנשי מקצוע זרים ולא מוצלחים במיוחד, בלשון המעטה, והמצב רק הלך והחמיר עד שהקבוצה מצאה את עצמה מסובכת בתחתית.

 

מינויים הזויים. רוטן ומאס (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
מינויים הזויים. רוטן ומאס(צילום: עוז מועלם)

 

הטעות הראשונה הייתה הבחירה בטור קרלסן הנורווגי לשמש כמנהל טכני/ספורטיבי/מקצועי או איך שלא קוראים לתפקיד המעורפל הזה. האיש עבד בעבר תקופה קצרה בפרדריקסטאד מארץ הולדתו עד שהתפטר על רקע חילוקי דעות עם המאמן. בהמשך עבד כמה חודשים במונאקו עד שהתפטר גם ממנה ב-2013 ומאז לא עסק כלל בתחום. יתרה מכך, התמחותו העיקרית היא בכלל כסקאוט, מה שהופך את המינוי לתמוה עוד יותר וחסר כל סיכוי. עוד לפני פתיחת העונה הוא פיטר (חילוקי דעות כמובן) את רוני לוי, שזכה לא מזמן עם הקבוצה בגביע המדינה, ומינה במקומו את רנה מולנסטין ההולנדי - בחירה בלתי מתקבלת על הדעת מאחר שהוא כבר פוטר בעבר מברונדבי, אנז'י מחצ'קאלה ופולהאם ולא אימן כלל בשנתיים הקודמות.

 

כצפוי, מולנסטין נפרד גם מחיפה בטרם עת בעקבות רצף אומלל של ניצחון בודד בשמונה משחקים, אך זה לא הפריע לקרלסן להישאר נאמן לדרכו ולהמשיך בקו של מאמנים בעלי רזומה בעייתי. הבא בתור היה מיודענו גיא לוזון, שבשנים האחרונות לא הצליח להשלים עונה באף קבוצה - פוטר מסטנדרד ליאז' ומצ'רלטון והתפטר מהפועל ת"א, אז למה להאמין שהפעם הסוף יהיה שונה? הירוקים של לוזון השתחלו לפלייאוף העליון ברגע האחרון, סיימו במקום השישי, ואז קרלסן החליט לנטוש - צעד ממש לא מפתיע שניתן היה לחזות אותו מראש. בכל אופן, לוזון דווקא נשאר ושרביט הניהול הועבר בתחילת העונה לידי מו אלאך - על פניו איש ראוי ובעל ניסיון רב, אך בדיעבד גם המוח שמאחורי תרגיל "העוקץ ההולנדי".

 

הפתיחה לא הייתה מעודדת, קצב צבירת הנקודות היה נמוך, פיטוריו של לוזון כבר נראו באופק ואלאך הזעיק את רוב מאס, ששיתף איתו פעולה בעבר בוויטסה. מאס היה אמור לשמש לכאורה כעוזר מאמן, אבל מהר מאוד מצא עצמו עומד על הקווים לאחר שהישראלי נשלח הביתה כצפוי כשבמאזנו 41 אחוזי הצלחה.

ולאיזה גדולות ונצורות אפשר היה לצפות מההולנדי שהתפקיד גדול עליו בכמה מידות? למאס ניסיון מועט מאוד והוא כלל לא עבד מאז שקאמבור מליגת המשנה בהולנד פיטרה אותו לפני יותר משנה בשל מאזן דל של 3 נצחונות ב-10 משחקים. אלאך לא הבין שכל דקה קריטית, התמהמה עם החלטותיו והצוללת הירוקה המשיכה לשקוע לאיטה כשמאמנה הזמני משיג ניצחון בודד בשבעה משחקים.

 

מילא אם אלאך היה מצליח בסופו של דבר להנחית כאן מאמן ראוי, אבל הוא העלה בחכתו את פרד רוטן (עוד אחד מיוצאי ויטסה) וזה כבר שיא השיאים, ההחתמה ההזויה מכולן והחותמת הרשמית ששחר הוא אכן "נעקץ" סדרתי. אנשים כנראה הסתנוורו מכך שרוטן אימן במועדונים גדולים והחמיצו אי אילו פרטים קטנים שיכולים להאיר באור קצת שונה את מינויו: האיש פוטר בעבר משאלקה ומפ.ס.וו איינדהובן, עבד לאחרונה באל שבאב מאיחוד האמירויות ופוטר גם משם לפני שנה ומשהו בעקבות רצף מביך של שבעה משחקים ללא ניצחון, כולל השפלות ביתיות לא שגרתיות של 7:3 ו-4:0. אם לא די בכך, הרי שמאז קיץ 2013 אימן בסה"כ עונה וחצי במצטבר וניהל בתקופה זו כ-60 משחקים בלבד. עוקץ או לא עוקץ?

 

נשגב מבינתי כיצד מאמן שנזרק ע"י השייח'ים מדובאי מצא פרנסה דווקא אצל שייח' שחר, שעדיין מנסה להבין איך יכול להיות שהרכש "הנוצץ" שלו הביא עד כה רק ניצחון אחד בשבעה משחקים (כולל הגביע). ובכלל, מאס ורוטן צברו 8 נק' מ-36 אפשריות (22 אחוזי הצלחה), ביחד הם שווי ערך לחצי לוזון, ואם מצרפים אליהם גם את אלאך ניתן להרכיב בקלות את שלישיית "מה קשור" ההולנדית. אחרי הביזיון בדרבי חזר רוטן פעמים רבות על המנטרה "חייבים להישאר ביחד", אולי מחשש לעתידו, אבל אני חושב שממש לא חייבים ושעדיף להיפרד כידידים לפני שיהיה מאוחר מדי וחיפה תיאלץ לשחק בימי שישי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
העוקץ ההולנדי. אלאך
צילום: אביהו שפירא
מומלצים