שתף קטע נבחר
הוסף כתבה

לכו תבינו את מכבי ת"א של ספאחיה

הצהובים חזרו לשלוט בריבאונד, קלעו נקודות קלות במתפרצות, הצליחו לשבש את השלשות של הרוסים ומיעטו לאבד כדורים. אז למה הם בכל זאת הפסידו בבית לחימקי הקצרה?

יושב לו הפרשן החובב בביתו, ממולל את זקנו המאפיר, שב ומגרד את פדחתו, חוזר וצופה במשחק, חורש את דף הסטטיסטיקה, שותה קפה, ועוד קפה ומנסה לענות לשאלת מיליון הדולר – למה מכבי ת"א הפסידה לחימקי מוסקבה?

 

בשבוע שעבר כתבתי שאם מכבי שולטת בריבאונד וקולעת יותר מ־85 נקודות – היא מנצחת. זה היה נכון ל-11 המשחקים האחרונים. עד יום חמישי. אבל כבר אז הוספתי שזו סטטיסטיקה שקרנית. אז בטח שלא בגלל זה היא הפסידה.

 

פייר ג'קסון אלכס טיוס מכבי תל אביב חימקי מוסקבה (צילום: אורן אהרוני)
שחקני מכבי ת"א יורדים מתוסכלים(צילום: אורן אהרוני)

 

מכבי חזרה לשלוט בריבאונד. זה לא מקרי. לאחר תקופה ארוכה רואים שיש מאמץ קבוצתי לחזור לדומיננטיות שאפיינה את הקבוצה בתחילת העונה. ואכן, מכבי לקחה יותר כדורים חוזרים בהגנה (23:25) וניצלה את זה לנקודות קלות במתפרצות. גם את ריבאונד ההתקפה (14:18) ניצלו הצהובים לנקודות בהזדמנות שנייה (19:23). כלומר הקטע הזה מכוסה. זה לא בגלל זה.

 

מכבי שוב הלבישה שלושה שחקנים שלא שיחקו. כבר התרגלנו שהרוטציה מתקצרת והפעם היא התקצרה עוד יותר, כאשר החמישייה שסיימה את המשחק (תומאס, רול, קיין, טיוס וג'קסון) שיחקה במצטבר 142 דקות. אולי העייפות היא הסיבה לטעויות בסיום, לאיבודי הכדור ולחוסר הריכוז? מבט על ההרכב של חימקי מגלה ששבד, גיל, מרקוביץ', תומאס ו־ואצלב שיחקו 146 דקות במצטבר, והדבר האחרון שאפשר להגיד על שבד שהוא לא היה בפוקוס אחרי 37 דקות. אז זה לא זה.

 

חימקי זורקת הכי הרבה לשלוש ביורוליג (27 למשחק), שמתוכן נכנסות 9.72. הפעם היא זרקה 30 ונכנסו 8 בלבד, כלומר מכבי הצליחה לשבש את משחק השלשות של הרוסים. אז זה גם לא זה.

 

הסוד מתחיל להתגלות בזריקות לשתיים. חימקי היא בין ה"ביישניות" ביורוליג מהטווח הזה – מקום 14 – עם 35 זריקות למשחק, שמתוכן נכנסות 18(51%). מול מכבי היא קיבלה 42 זריקות וקלעה 27 (64%). איך זה קרה? למכבי משחק חצי מגרש די מבולגן, לכן הקבוצה של ספאחיה משתדלת לרוץ הרבה וצריכה לשם כך הרבה ריבאונדים (כפי שראינו, שתי המשימות הוגדרו כהצלחה).

 

דיאנדרה קיין מכבי תל אביב (צילום: ראובן שוורץ)
לא הצליח לעצור את שבד. קיין(צילום: ראובן שוורץ)

 

אממה? זה אומר שהפוזשנים של מכבי קצרים. גם התקפת חצי המגרש נגמרת מהר תוך מהלך אחד בלי הרבה מסירות: חסימה לפיק־אנד־רול וזריקה של קול, ג'קסון או רול. התוצאה היא שחימקי קיבלה הרבה הזדמנויות להגיב. וכאן מגיעים לשבד. קיין אמור להיות השומר המצטיין של מכבי. לא מספיק. נכון, גם הכוכב הרוסי לא ממש שומר, אבל הנזק שהוא עושה עצום. הוא עובר את קיין כמו שלואיס המילטון עובר טסט. קל.

תוך כדי שבד מצפה לעזרה של טיוס ומיד מחפש את מאלקולם תומאס. אם יש רוטציה של נמוך על תומאס הוא מטביע. אם גבוה, הוא מוסר לגיל. ומי שומר על גיל? רול ותומאס הם לא בדיוק שחקני הגנה מחוננים. בגילי, לזיכרון יש חיים משלו, אז אומר בזהירות שכל הנקודות של גיל היו עם מבט פנוי לסל. פעם אחת פרחוסקי עמד מולו והוא הטביע עליו.

 

ספאחיה הצליח חלקית בתוכנית המשחק שלו: שליטה בריבאונד וריצה תוך מספר נמוך של איבודים. הוא לא הצליח להתיש את חימקי, שהגיעה עם סגל חסר מאוד, ונתן יותר דקות לתומאס ולטיוס על חשבון בולדן ופרחוסקי ההגנתיים. למעשה, המאמן לא חילק את הדקות בצורה טובה.

 

אולי אפילו היה מקום לנסות את שגב האתלטי על גיל. נכון ששגב קשור להתקפה כמו שאבי ביטר קשור לעידון, אבל ממילא ה"שיטה" של מכבי בנויה על הברקות של בודדים, וכמשימה הגנתית הוא אולי יכול היה להיצמד ולנטרל את לגיל, שלא מוביל כדור ומגיע מהצד החלש.

 

אז הציוות ההתקפי של מכבי עבד. מכבי השיגה סקור גבוה אבל גם חטפה. אז לגבי שאלת מיליון הדולר – למה מכבי הפסידה? כי ככה זה ילדים, לפעמים מה שרוצים לא מתגשם. תתרגלו.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן שוורץ
סדרת טעויות. ספאחיה
צילום: ראובן שוורץ
מומלצים