שתף קטע נבחר

אי אימון: ג'ורדי קרויף מאבד את זה

טירון, כך כינה מיץ' גולדהאר, הבעלים של מכבי ת"א, את ההולנדי, שעומד להפסיד עוד אליפות. ההחלטה לגביו תתקבל רק בסיום העונה, אבל בסביבתו הבהירו: "ג'ורדי בכל מקרה לא ימשיך, הוא מרגיש שמיצה את עצמו". ההולנדי למקורביו: "באחד הימים אספר את מה שקרה ביום האחרון של חלון ההעברות". וגם: המתיחות עם אצילי

מיץ' גולדהאר צפה שלשום (ראשון) בנתניה מקרוב בקבוצת המיליונים שלו לראשונה העונה, אבל הוא לא חיכה לשריקת הפתיחה למשחק נגד הפועל חיפה (2:1) כדי להגיד מה הוא חושב עליה. הבוס של מכבי ת"א כינה את המאמן שלו ג'ורדי קרויף "טירון", הבהיר שההחלטות לגביו יתקבלו רק בתום העונה וציין כי הוא לא מרוצה ממה שקורה במועדון, עליו הוא שופך עשרות מיליוני שקלים מדי שנה.

 


לטבלת ליגת העל

 

כבר עכשיו ברור כי אי זכייה באליפות בפעם השלישית ברציפות, למרות תקציבים גדולים בפערים משמעותיים מהיריבות, תסיים את דרכו של קרויף במועדון, אבל על פי מקורביו הוא יעזוב בכל מקרה בשל תחושת מיצוי, כנראה הדדית.

 

טירון. קרויף (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
טירון. קרויף(צילום: עוז מועלם)

גולדהאר ישב שלשום מעל הספסל של מכבי וראה מגובה הדשא כיצד ההימור שלו, להעמיד מאמן חסר ניסיון על קופה של 150 מיליון שקל, כשל. הוא הבחין כיצד הקיפאון של ג'ורדי וההבעה ההמומה שלו על הקווים מובילים להפסד של הקבוצה.

 

בסביבתו של המאמן ידעו לספר כי עוד לפני שריקת הפתיחה הוא היה מודע למצב הרוח של הבוס, שהבהיר כי הוא לא מרוצה מהיכולת שרחוקה ממימוש הפוטנציאל. "אני לא שמח עם מה שקורה בשנים האחרונות", הצהיר גולדהאר ושלח חץ ברור לעברו של המאמן, שלבטח הבין את המסר.

 

אינפו מכבי תל אביב ()

 

קרויף ניסה בסיום להוריד את הלהבות: "אתם חושבים שהוא יעביר ביקורת נגדי בתקשורת? זו לא ביקורת אישית כלפיי. הוא לא נוהג לעשות כך, זו לא הדרך שלו. הוא התכוון לומר שהקבוצה יכולה לעשות יותר ושיש לנו יותר מדי עליות וירידות. גולדהאר היה יכול לראות בעיניים שלו את הבעיות שיש לנו בהרבה משחקים במהלך העונה. אנחנו טובים שישים דקות ואז מאבדים שליטה ונקודות. זה קרה לנו המון פעמים, בעיקר כשהובלנו. זה כואב במיוחד כי כשהוא פה אתה רוצה לתת תצוגה בשבילו, אבל זה הלך הפוך ממה שרצינו".

 

אבל זה לא רק המשחק ביום ראשון. גולדהאר ראה בשנים האחרונות כיצד מיליוני שקלים יורדים לטימיון, שחקנים שנרכשו בסכומי עתק שוחררו ללא תמורה, ולכן כבר העונה המדיניות שלו הייתה של השאלות שחקנים וכמה שפחות תשלומים על העברות. בעונה הבאה התקציב יצומצם בצורה ניכרת בהתאם לחוקי הפייר-פליי שתכניס המינהלת וכוללים תקרת שכר. קרויף יודע את זה, ואחד מחבריו הקרובים העריך: "ג'ורדי בכל מקרה לא ימשיך, גם אם יזכה באליפות. הוא מרגיש שמיצה את עצמו, עשה הכל ורוצה להמשיך. שני הצדדים שבעים אחד מהשני".

 

גולדהאר ומנספורד צופים במשחק (צילום: עוז מועלם)
מיליונים ירדו לטימיון. גולדהאר ביציע בנתניה(צילום: עוז מועלם)

 

בפגישה שנערכה בקיץ במשרדיו של גולדהאר בטורונטו הסכים קרויף לרדת מעמדת המנהל המקצועי למאמן על הקווים. זה קרה אחרי התאקל עם ליטו וידיגאל, בסיום גמר הגביע בטדי, וההיגיון מאחורי ההחלטה היה שאם קרויף לא מסתדר עם המאמנים תחתיו, עדיף שהוא עצמו ילבש את הטרנינג.

 

ג'ורדי יסגור בקיץ שש עונות בקריית-שלום, ואפשר לחלק את התקופה הזאת לשני חלקים שונים במהותם. בשלוש השנים הראשונות קרויף הצליח לבנות כמעט מחדש מועדון חזק, סגור והישגי. הוא הנחית מאמנים תותחים כמו אוסקר גרסיה, פאולו סוזה ופאקו אייסטרן, ובעיקר נהנה מהעליונות של ערן זהבי כדי לזכות בשלוש אליפויות. בהמשך הוא הפסיד שתי אליפויות להפועל באר-שבע כמנהל מקצועי, עם בחירות פחות טובות של מאמנים כמו שוטה ארבלדזה ו-וידיגאל, והעונה כמאמן, דווקא כשהליגה נחלשה, מכבי היא לא הצלחה גדולה בלשון המעטה. כישלון בליגה האירופית עם שער אחד בלבד בשלב הבתים, הדחה בשמינית גמר הגביע מול מכבי חיפה, וכשנותרו תשעה משחקים לסיום העונה, מכבי ת"א רחוקה חמש נקודות מהמקום הראשון תוך השגת הסטטיסטיקה החלשה ביותר בעידן ג'ורדי במכבי, כולל התקפה שכבשה 45 שערים בלבד.

 

עם רגל אחת בחוץ. קרויף (צילום: גיל נחושתן) (צילום: גיל נחושתן)
עם רגל אחת בחוץ. קרויף(צילום: גיל נחושתן)

ניהול משחק רדום ולא יעיל

קרויף טען כי הנחית את סטיב מקלארן על מנת שיעזור לו בשנת הרוקי שלו, אבל הרומן נגמר די מהר למרות שמי ששימש כמאמן נבחרת אנגליה לא מצא לעצמו ג'וב אחר. במקומו החליט קרויף למנות לעוזר את חברו קרלוס גרסיה, שפרש רק העונה ממשחק פעיל ומעולם לא אימן. יחד עם העוזר הנוסף, דני פויאטוס, לשעבר מאמן הנערים של ריאל מדריד, מדובר בכוורת טירונית של ממש, שלא מסוגלת להפרות את ג'ורדי בתובנות מקצועיות.

 

בשיחות סגורות לאחר המשחק נגד הפועל חיפה אמר קרויף כי הוא לוקח על עצמו את ההפסד. בחמשת המשחקים האחרונים איבדה מכבי שמונה נקודות (הפסדים להפועל חיפה ולרעננה, תיקו באשדוד), בין היתר בגלל ניהול המשחק הרדום והלא יעיל של קרויף. אף אחד מהחילופים שלו לא הביא ישירות נקודות, כשרק עכו וסכנין יכולות להתהדר גם הן בנתון המביך הזה. מכבי לא הבקיעה כבר שלושה משחקים ברציפות במחצית השנייה, וקיים פער גדול בין היכולות לפני ואחרי ההפסקה. קרויף מגיב מאוחר מדי, ואז מגיע הלחץ עם חילופים כפולים שלא מצליחים. נגד חיפה, במצב של 1:1, הוציא קרויף את ניק בלקמן ויובל שפונגין והכניס במקומם את אלירן עטר ואופיר דודזאדה, אבל המצב, כמו שאומרים, השתפר לרעה. ג'ורדי שינה את שיטת המשחק משלושה בלמים לקו של ארבעה שחקני הגנה, אבל דווקא אז חיפה הייתה מסוכנת יותר וניצחה.

 

מאמני הקבוצות היריבות מספרים כי ההכנה מול מכבי קלה למדי, מאחר שידוע מי האסים שלה: דור מיכה ואלי דסה. "אנחנו צריכים לשים דגש על שניהם. ברגע שמצליחים לסגור אותם, כל המשחק של מכבי נעול", אמר אחד המאמנים. הבעיה מבחינת קרויף היא שמיכה ודסה לא נמצאים בשיא כושרם הגופני מכיוון שהיו פצועים במהלך העונה, ולכן קשה לסמוך רק עליהם.

 

אלי דסה חוגג שער (צילום: עוז מועלם)
קל להתכונן למכבי - רק לסגור את דסה(צילום: עוז מועלם)

 

קרויף בנה מערכת מסודרת, שהייתה מודל לחיקוי במועדונים אחרים בליגה, אבל בדבר אחד הוא מקפיד ליפול כמעט בכל שנה – בחירת הזרים. השישה ששיחקו העונה בקבוצה לא ימשיכו כנראה שנה נוספת. וידאר קיארטנסון ופרדראג ראיקוביץ' מקווים לעזוב אחרי שיקבלו חשיפה על במת המונדיאל, אבל לא בטוח שזה יקרה בכושרם הנוכחי. טינו-סוון סושיץ', שהגיע כתקווה גדולה, נחתך כבר בינואר, ובקיץ צפויים ללכת בעקבותיו ז'אן סילבן באבן, חוסה רודריגס וכריסטיאן באטוקיו, שאפילו לא היה שלשום בסגל. היחיד שעוד נראה טוב הוא בלקמן, שהגיע על תקן של ישראלי, אבל גם הוא נמצא בירידה וינסה בקיץ לקבל חוזה באנגליה.

קרויף אמר כי רצה לצרף בינואר יותר משחקן אחד (גידי קאניוק), אבל זה לא קרה. הסיבה? "ביום מן הימים, כשאעזוב את מכבי, אספר", הבטיח המאמן.

 

מתיחות עם עומר אצילי

גם הרכש הישראלי לא ממש הפיק עד כה תוצרת ראויה. עומר אצילי, שהחלים מפציעה, רצה לחזור לפעילות כבר בתחילת החודש אבל קרויף לא מיהר לשלב אותו, מה שיצר מתיחות ביניהם. לפני כשבועיים וחצי אצילי העלה פוסט לרשתות החברתיות עם מסר ברור למאמן, למרות שידע שלא יהיה בסגל למשחק הקרוב: "שמח לחזור חזק ורעב יותר מתמיד ישירות למאני טיים של העונה. לא יכול לחכות כבר למשחק הקרוב לעזור לקבוצה". ג'ורדי לא אהב את זה וזימן אותו לשיחה.

 

במכבי טענו כי מדובר בהמתנה להחלמה מלאה, ואחרים הסבירו כי אצילי לא מוצא את מקומו במערך שכולל שני חלוצים בלי שחקני אגף, אבל בשורה התחתונה הרכש הגדול ביותר של מכבי העונה, שהגיע במיליון דולר מגרנדה, זעם על אי הכללתו בסגל. בסופו של דבר נערכה שיחת פיוס, וקרויף אמר לאצילי בין היתר: "לא הרגשתי שאתה מוכן. נקיים בפגרה משחק אימון להכניס אותך לעניינים, ותחזור לסגל נגד מכבי נתניה".

 

עדיין פצוע? לא בטוח. אצילי (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
עדיין פצוע? לא בטוח. אצילי(צילום: ראובן שוורץ)

 

ברשימת הלא מרוצים נמצאים גם עטר ודודזאדה, שעולים מהספסל ומשחקים בחוסר ביטחון וחשק, וגם מיכה שמעדיף לשחק בעמדה קדמית ולא כמגן שמאלי. הוותיקים טל בן-חיים וברק יצחקי הפכו מזמן לנערי פוסטר, וארון שוינפלד, שהגיע תמורת 800 אלף דולר, לא תורם כלום, בדיוק כמו שגיב יחזקאל שהגיע בסכום זהה מהפועל ת"א והושאל בינתיים לקריית-שמונה.

 

קרויף מבין שאין לו בסגל הנוכחי ווינר: "אנחנו צריכים לנצח כקבוצה. אין לנו

שחקן שמסוגל לנצח לבד, אבל להרבה קבוצות אין את השחקן הזה והן מנצחות". ולמרות הכל, הוא לא מרים ידיים: "לא מסכים שאיבדנו את האליפות, נוכל לצמצם את הפער מהמובילות אם נדע לחבר שני ניצחונות בשני המשחקים הקרובים נגד נתניה ובאר-שבע".

 

ראיקוביץ', שיצא למשחק של נבחרת סרביה נגד מרוקו, פירסם התנצלות על העימות עם אוהדים שלשום אחרי המשחק: "עשיתי טעות קשה על המגרש, עליה אני מתנצל, ועוד טעות מחוץ למגרש שעליה אני באמת מתחרט".


פורסם לראשונה 20/03/2018 11:39

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי רוקח
ג'ורדי קרויף
צילום: אבי רוקח
מומלצים