שתף קטע נבחר

"היה לי קשה עם התואר שהעמיסו עליי, השוער הטוב בעולם לגילו"

צפו: פרדראג ראיקוביץ' כבר לא ילד, בן 22, ואחרי כמעט שלוש עונות במכבי תל אביב הסרבי חושב על היעד הבא. לפני כן הוא רוצה להודות לג'ורדי ("מקצוען נפלא ואדם מיוחד"), לקחת אליפות ("באר שבע לא כזו טובה, הסגל של בית"ר קצר מדי") ולשפר עמדות בנבחרת לקראת המונדיאל

 

לפני כשנתיים וחצי, פרדראג ראיקוביץ' בן ה־19 הגיע למכבי תל אביב עם משא כבד של ציפיות. כולם מכירים את הכינוי שדבק בו והפך לסוג של עקיצה לעברו בהמשך, "השוער הטוב בעולם לגילו", אותו קיבל אחרי שזכה עם נבחרת סרביה במונדיאל עד גיל 20. הוא השאיר מאחור את סרט הקפטן של הכוכב האדום בלגרד ונחת בקריית שלום תמורת 3 מיליון אירו.

 

"אני יכול להגיד שהיה לי קשה עם התואר הזה שהעמיסו עליי", אומר הסרבי בראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet. "כולם ציפו ממני להרבה, ואני מקווה שעכשיו כולם מרוצים".

 

היום הוא כבר בן 22, ואם לא יהיו הפתעות מיוחדות מדובר בעונתו האחרונה במכבי ת"א. זה יהיה המשך ישיר למהפכה שתתחולל הקיץ במועדון, עם סיום דרכו של ג'ורדי קרויף והפרידה המתוכננת מכל הזרים. אבל המקרה של ראיקוביץ' שונה משל שחקני החיזוק האחרים – כי העזיבה שלו תהיה במטרה להמשיך בהתקדמות לעבר היעדים שסימן לעצמו.

 

"לפעמים הרגשות משתלטים"

"אני לא משוגע? אתה בטוח?" זורק ראיקוביץ' ומשחרר חיוך גדול בחדר. הוא באמת נראה כמו ילד טוב נגוטין (העיר בה נולד), אבל כנראה הצדק איתו: כולם זוכרים את התקרית בה דחף את יוסי אבוקסיס, ולפני פגרת הנבחרות התעמת עם אוהדי קבוצתו בעקבות ההפסד להפועל חיפה. "לפעמים הרגשות משתלטים עליך", הוא מסביר. "ברור לי שזו פריבילגיה ששמורה רק לאוהדים, והשחקנים חייבים להתעלות. עשיתי כמה טעויות שעלו ביוקר נגד הפועל חיפה".

 

יכול להיות שההפסד הזה עלה לכם באליפות?

"אני חושב שאנחנו נזכה באליפות. אנחנו לא קבוצה מבולגנת, ואם נהיה ביחד ונישאר אגרסיביים נוכל לנצח כל יריבה. באר שבע הייתה קבוצה טובה בשנתיים האחרונות, אבל העונה היא לא כזו טובה. נכון שהתחלנו את העונה רע, אבל יש הבדל גדול בין הפתיחה, אז היינו בפער שבע נקודות מבאר שבע, לבין התקופה הנוכחית. הוכחנו את האופי שלנו".

 

ראיקוביץ' (צילום: עוז מועלם)
ראיקוביץ'. אנשים זוכרים לו את התקריות החריגות(צילום: עוז מועלם)

 

ואם קבוצה אחרת תחגוג בסיום העונה?

"כישלון. מכבי צריכה לקחת אליפות כל עונה. קבוצות משחקות מולנו בונקר, אבל בפלייאוף יש איכות גבוהה".

 

מאז שהגעת מכבי לא לקחה אליפות.

"אולי זה אני, מזל רע".

 

לא הזכרת את בית"ר ירושלים.

"הפועל חיפה ובית"ר ירושלים עוד נלחמות על הגביע, וזה יהפוך את הדברים לקשים מאוד עבור בית"ר. אין לה סגל טוב מספיק כדי להתמודד על שני תארים, הוא קצר מדי".

 

ראיקוביץ'. "אין לבית"ר סגל טוב מספיק כדי להתמודד על שני תארים" (צילום: יובל חן) (צילום: יובל חן)
ראיקוביץ'. "אין לבית"ר סגל טוב מספיק כדי להתמודד על שני תארים"(צילום: יובל חן)

 

"כשהגעתי הייתי מבולבל"

אתה חושב שאתה מנהיג, אחד שיוכל להחזיק את מכבי בפלייאוף העליון?

"אני יכול לקחת את האחריות, הוכחתי את האופי שלי. אני נותן הכל בכל משחק, ויכול לדחוף את השחקנים להיות טובים יותר בדרך לאליפות".

 

הציפיות ממך היו עצומות, אבל ספגת המון ביקורות בשנים שלך בישראל.

"כשהגעתי הייתי מבולבל. רק בן 19, מאוד צעיר, כל דבר היה לי קשה. החודשיים הראשונים שלי לא היו פשוטים, זו הייתה הפעם הראשונה מחוץ לסרביה עבורי, אבל התאקלמתי והפכתי לטוב יותר, הרבה יותר יציב, אנשים כבר מבינים מה אני שווה. לא אכפת לי מה אנשים אחרים שאני לא אוהב אומרים עליי".

 

הופתעת מההודעה על ג'ורדי?

"למרות שהוא עדיין לא עוזב, אני רוצה להודות לו על כך שהביא אותי למכבי. הוא מקצוען נפלא ואדם מיוחד שעזר להפוך את מכבי למה שהיא היום – מועדון גדול. אני בטוח שהוא יצליח בכל מקום אליו ילך, אבל לפני שזה יקרה כולנו חייבים להתאמץ במיוחד כדי לאפשר לו לעזוב עם עוד תואר".

 

גולדהאר ומנספורד צופים במשחק (צילום: עוז מועלם)
גולדהאר (משמאל) במשחק. ראיקוביץ' היה רוצה לראות אותו יותר(צילום: עוז מועלם)

 

ומה בנוגע לגולדהאר?

"בקיץ האחרון באוסטריה ראינו אותו, הוא בכלל לא דיבר איתי. הייתי רוצה לראות את הבעלים ביציע, תומך בנו ואומר משהו טוב לפני או אחרי משחקים. אני מבין שהוא אדם עסוק, אולי זו הדרך בה גולדהאר עובד, ואני מכבד אותה. בכוכב האדום הבעלים היה סרבי וראינו אותו כל הזמן, והייתי מאחל לנו שגולדהאר יגיע לכל משחק".

 

הפרמייר־ליג כמקפצה

כפי שציינו בפתיחה, השוער הסרבי כבר מכין את הקרקע לקראת עזיבה, והוא לגמרי בסדר עם זה. "הפרידה תהיה טובה לשני הצדדים, לצאת לדרך חדשה ואתגר חדש. צברתי כבר הרבה ניסיון, עם ליגת האלופות, הליגה האירופית וליגת העל, אז יהיה טוב מבחינתי לעבור לתחנה הבאה, להוכיח את עצמי בליגה טובה יותר", הוא מבהיר.

 

הסוכן שלך אמר שאתה יכול לשחק בריאל מדריד, ברצלונה ובאיירן מינכן.

"אני צריך עוד שלב אחד כדי להגיע לרמות האלה, אני צריך לשפר את משחק הרגל ועוד כל מיני פרטים קטנים כדי להתקדם. אוכל להגיע למקומות האלו אחרי שאעבור לליגה טובה יותר, למשל לשחק בברייטון או בקבוצת אמצע טבלה אחרת בפרמייר־ליג, מה שיכין אותי לרמות הכי גבוהות. אני מקווה להיות שם בסיום המסע שלי".

 

קרויף. מכבי ת"א לא הסכימה שראיקוביץ' יעזוב לגלאטסראיי בקיץ (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
קרויף. מכבי ת"א לא הסכימה שראיקוביץ' יעזוב לגלאטסראיי בקיץ(צילום: עוז מועלם)
 

 

התקבלה עבורך הצעה בסך 5 מיליון אירו, ומכבי ת"א דרשה 9 מיליון.

"נכון, גלאטסראיי הגישה את ההצעה ביום האחרון של חלון ההעברות הקיץ. אני מבין את מכבי, היא לא הייתה יכולה למצוא ברגע האחרון שוער אחר. לא כעסתי, הבנתי את המועדון".

 

אתה חושב שאתה שווה 9 מיליון אירו?

"ממש לא. ליגת העל טובה, אבל זו לא אירופה ולכן קשה לשלם סכומים כאלו. באופן ריאלי, אולי צריך לשלם עליי כפול ממה שמכבי שילמה, 6 או 7 מיליון זה סכום הגיוני".

 

ואתה באמת חושב שישלמו עליך סכומים כאלה?

"כן. באירופה זה כבר לא נחשב להרבה כסף. אני חושב שהרבה תלוי במה שיקרה איתי במונדיאל".

 

ולדימיר סטויקוביץ'. יציב בעמדת השוער הראשון של סרביה (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
ולדימיר סטויקוביץ'. יציב בעמדת השוער הראשון של סרביה(צילום: אורן אהרוני)

 

איבד את הכפפות

ובאמת, עם כל המאמץ שמשקיע ראיקוביץ' במאבק האליפות, באופק הוא כבר רואה את המונדיאל הקיץ. אבל הדברים הידרדרו עבורו בחודשים האחרונים – ממי שנלחם על עמדת השוער הראשון בנבחרת סרביה והתחלק בה עם אקס מכבי חיפה ולדימיר סטויקוביץ', הוא נדחק בשני משחקי ההכנה השבוע לעמדת השוער השלישי המיובש, בזמן שסטויקוביץ' ומרקו דמיטרוביץ' מאייבאר ראו מגרש. נראה שהוא ייסע לרוסיה, אבל כרגע עושה רושם שיחמם שם את הספסל.

 

יש סיכוי שתהיה השוער הבכיר של סרביה במונדיאל?

"לעולם לא אגיד שאני הכי טוב, ולסטויקוביץ' יש יותר ניסיון ממני. אני חושב שהוא יפתח את הטורניר, כי הוא שיחק במשחקים הגדולים במוקדמות והיה טוב, אבל אף פעם אי אפשר לדעת מה יקרה. אני מקווה שאשחק, זה חלום. גם אם לא אשחק, זה כבוד גדול להיות ברוסיה".

 

הבית לא פשוט – ברזיל, שווייץ, קוסטה ריקה.

"יש לנו לוח משחקים טוב, המשחק נגד ברזיל יהיה האחרון. נפתח נגד קוסטה ריקה והמשחק הזה יקבע הרבה. הדברים הקטנים קובעים בטורנירים כאלה, כמו אנרגיות ואופי".

 

פרדראג ראיקוביץ' (צילום: עוז מועלם)
"אני חושב שסטויקוביץ' יפתח במונדיאל". ראיקוביץ'(צילום: עוז מועלם)
 

 

מי תזכה במונדיאל?

"לגרמניה יש סגל טוב. אולי ברזיל, ככה ככה. ספרד? זה אפשרי".

 

מסי או רונאלדו?

"מסי. אני אוהב את איך שהוא משחק, אלגנטי, שחקנים נופלים לידו. רונאלדו מכונה, נותן תמיד הכל, אבל אני מעדיף את מסי".

 

למה נבחרת ישראל לא מגיעה לטורנירים גדולים?

"אני כבר מכיר את השחקנים בארץ והם טובים, אבל לא מספיק חזקים פיזית. היחיד שאולי יכול לשחק בנבחרת סרביה הוא ערן זהבי".

 

ערן זהבי. "הישראלי היחיד שאולי יכול לשחק בנבחרת סרביה" (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
ערן זהבי. "הישראלי היחיד שאולי יכול לשחק בנבחרת סרביה"(צילום: עוז מועלם)

 

"שמח שהגעתי לפה"

ראיקוביץ' נחשב לדמות אהובה מאוד בחדר ההלבשה, וכבר יודע יפה לשלב בין מוזיקה מזרחית למוזיקה הסרבית. "אני נהנה לשמוע אייל גולן ועדן בן זקן. השיר האהוב עליי הוא 'בלבלה'".

 

מי החבר הכי קרוב שלך בקבוצה?

"אלי דסה, אנחנו יוצאים ביחד למסעדות. אני עדיין בקשר יומיומי עם המנטור שלי, ניקולה מיטרוביץ', שמשחק היום בוויסלה קראקוב".

 

"נהנה לשמוע אותה". עדן בן זקן ()
"נהנה לשמוע אותה". עדן בן זקן

 

חברתו של השוער הצעיר היא דוגמנית־על סרבית, אנה צאקיץ', שמתגוררת איתו בראשון לציון. "היא עושה עבודות בטורקיה, שוודיה ויוון. גם היא תגיע למונדיאל".

 

בר רפאלי של סרביה?

"ברור".

 

בלגרד או תל אביב?

"אני אוהב ללכת פה לים ולמסעדות. החיים טובים מאוד כאן, עם מזג האוויר והאנשים שרוצים לעזור. אני שמח שהגעתי לפה. אבל את בלגרד אני אוהב יותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עוז מועלם
פרדראג ראיקוביץ'
צילום: עוז מועלם
מומלצים