שתף קטע נבחר
הוסף כתבה

לצמצם את הליגה ל־10 קבוצות

במצב הקיים, כמחצית מהקבוצות מאבדות עניין בשלב מוקדם של העונה והרמה נמוכה. ליגה קטנה תסדר יותר משחקים מושכי קהל ותעלה את הרייטינג

יש לצמצם לעשר את מספר הקבוצות בליגת העל. ארבעה סיבובים ושתי יורדות יוסיפו עניין ומתח, ויעלו את רמת המשחקים. ליגת העל במתכונתה הנוכחית כוללת 14 קבוצות, המשחקות ביניהן בשני סיבובים, ולאחר מכן מתבצעת חלוקה לפלייאוף עליון, הכולל שש קבוצות ופלייאוף תחתון עם שמונה קבוצות.

 

שיטת המשחקים הנוכחית גורמת לכך שבדרך כלל כמחצית מקבוצות ליגת העל מאבדות עניין וכתוצאה מכך המשחקים בין הקבוצות שיש להן על מה לשחק לבין אלה שכאמור איבדו עניין מוכרעים בדרך כלל לטובת הקבוצות שעדיין מצויות במאבקי האליפות או ההישרדות.

 

יקוב סילבסטר בית
יותר משחקים בין הגדולות. סילבסטר(צילום: ראובן שוורץ)

 

כמו כן, משחקות בליגה קבוצות שרמתן נמוכה ואינה מצדיקה את מקומן בליגת העל. לפיכך, הצעתי היא לצמצם את מספר הקבוצות בליגת העל לעשר, כאשר הקבוצות יערכו ארבעה סיבובים ויהיו שתי יורדות.

 

השיטה נהוגה בליגות הבכירות בשווייץ ואוסטריה למעט הבדל אחד. באוסטריה רק קבוצה אחת יורדת, ואילו בשווייץ קבוצה אחת יורדת והלפני אחרונה מתמודדת במאבקי פלייאוף עם הקבוצה השנייה בליגת המשנה.

 

שתי הליגות הנ"ל במקומות ה־11 וה־12 בהתאמה בדירוג אופ"א למדינות, ומקדימות ליגות בכירות כמו הולנד ויוון. הנכס הגדול ביותר של הכדורגל הישראלי הוא הקהל. לחמש קבוצות: מכבי חיפה, בית"ר ירושלים, הפועל ת"א, מכבי ת"א והפועל באר שבע יש קהל אוהדים גדול שיכול למלא אצטדיונים, ואין לזלזל גם באוהדים של קבוצות דוגמת מכבי נתניה ובני יהודה. כאשר יש מתח ועניין, הקהל ממלא את המגרשים, גם אם רמת הכדורגל נותרת בינונית.

 

בשיטת המשחקים הנהוגה כיום נערכים בסך הכל 240 משחקים, כאשר 182 משוחקים במסגרת הליגה הרגילה ו־58 בפלייאוף. צמצום הליגה לעשר קבוצות בארבעה סיבובים יוריד את מספר המשחקים ל־180 בלבד, כלומר 75% מהכמות המשוחקת כיום, אולם האיכות ורמת העניין תעלה לאין שיעור.

 

בשיטה זו ייערכו 40 משחקים בין הקבוצות הגדולות (דבר שלא מובטח בשיטה הקיימת ), כלומר באופן סטטיסטי יהיה בכל מחזור משחק גדול ולא יהיו קבוצות חלשות, אלא ייוותרו קבוצות בינוניות שבכוחן להקשות על חייהן של הגדולות.

 

כתוצאה מכך רמת האינטנסיביות והמאמץ שיידרשו מהשחקנים תהיה גבוהה יותר, ולהערכתי עובדה זו תעלה בהכרח את רמת המשחק. כמוכן מספר הקבוצות שיאבדו עניין לקראת סיום הליגה יפחת באופן משמעותי. הקטנת מספר הקבוצות בליגת העל תביא גם בהכרח לעלייה ברמת הליגה הלאומית שכיום היא נמוכה מאוד.

 

לסיכום, מדובר בוויסות נכון של מספר הקבוצות בליגת העל ובליגה הלאומית, שייעלה בהכרח את רמתן ואת מידת העניין בהן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עוז מועלם
אוהדי באר שבע
צילום: עוז מועלם
מומלצים