שתף קטע נבחר
הוסף כתבה

נקמות ספורטיביות עשויות להשפיע על האליפות

ההיסטוריה של הכדורגל הישראלי עשירה במקרים של חיסול חשבונות בין הקבוצות השונות. כיצד זה יכול להשפיע על המאבק בין בית"ר לבאר שבע?

רק הפועל באר שבע ובית"ר ירושלים נותרו במאבק האליפות השנה. אין ספק שלמפגש ביניהן בשבוע הבא תהיה השפעה רבה על זהות הזוכה בכתר, אולם מבט אל המשחקים הנוספים המצפים לשתי הקבוצות, מגלה שלפחות לשתי קבוצות בפלייאוף העליון יש חשבון נוקב עם באר שבע, והן היו מעדיפות שבית"ר תזכה בתואר. וזאת, כמו שאומרים במקומותינו, "לא מאהבת מרדכי אלא משנאת המן".

 

הקבוצה הראשונה לה יש חשבון פתוח עם באר שבע היא מכבי תל אביב. בעונת 2016 נאבקו השתיים על האליפות, כאשר זכורה פרשת משחק חצי הגמר בין בני סכנין למכבי תל אביב  שבו המכבים לא החזירו כדור חוץ לאחר פציעה של שחקן סכנין וכבשו שער. ארבעה ימים מאוחר יותר נפגשו הקבוצות בדוחא, וסכנין השיגה 0:0 בבונקר הירואי. שבוע קודם לכן שיחקה סכנין משחק פתוח ויפה לעין מול באר שבע והפסידה 4:1. צחוק הגורל הוא שמחזור הסיום הועיד לבאר שבע משחק מול אותה סכנין.

 

ג'ון אוגו (צילום: עוז מועלם)
הפועל באר שבע(צילום: עוז מועלם)

 

באותה שעה התמודדה מכבי תל אביב עם מכבי חיפה, או יותר נכון עם הרכב טלאים של הירוקים. שבועיים קודם לכן "דאגו" מספר משחקני חיפה לספוג את הצהוב החמישי כדי שיוכלו לשחק בגמר הגביע. בבלומפילד הבינו מהר מאוד שהישועה לא תגיע מטרנר, אך בינתיים צצה אפשרות לסגירת חשבון עם מכבי חיפה על אותן 10:0 מיתולוגי משנת 1988. כשהתוצאה עמדה על 0:6 לצהובים בדקה ה-65 זה לא היה רחוק מביצוע. כצפוי, באר שבע ניצחה ללא קושי את סכנין וזכתה באליפות לאחר ארבעים שנה. באותה עונה הייתה באר שבע ה"מאמי" הלאומית, אלא שהאליפות השנייה ברצף והשלישית שבדרך הפכו את באר שבע לקבוצה פחות "חביבה", והיא המשיכה להרגיז את הצהובים כאשר חגגה להם על הראש אליפות בעונת 2017 במגרשם הביתי בנתניה.

 

נראה שלצהובים מתל אביב נותר אתגר אחד העונה, והוא לתקוע לבאר שבע מקל בגלגלים. שתי הקבוצות ייפגשו בעוד שבועיים בטרנר, ותהיו בטוחים שמכבי תבוא עם מוטיבציית יתר. הקבוצה השנייה שלה יש חשבון פתוח עם באר שבע היא מכבי נתניה. בעונת 2013 הורידה באר שבע את נתניה לליגה הלאומית, כאשר במחזור האחרון גברה עליה 0:3. העונה הן שוב ייפגשו במחזור האחרון בטרנר, וזו הזדמנות לנקמה נתנייתית.

 

הסיטואציה הנוכחית מחזירה אותי לעונת 2010, אז נאבקו מכבי חיפה והפועל תל אביב על תואר האליפות (היו ימים יפים בירוק ובאדום), ומכבי תל אביב הייתה יכולה להשפיע על הזוכה בכתר. הירוקים לא התקשו לנצח את מכבי 0:2 בבלומפילד, ומחזור לסיום העונה נערך הדרבי התל אביבי. שחקני מכבי לא יצאו מרחבת ה- 16 והעיפו כדורים לכל כיוון, העיקר לקלקל להפועל. המשחק הסתיים ב-0:0, אולם שבוע לאחר מכן ערן זהבי כבש בדקה ה-93 בטדי מול בית"ר ירושלים והעניק לאדומים את האליפות.

 

ערן זהבי בהפועל (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
ערן זהבי בהפועל(צילום: עוז מועלם)

 

החשבון הפתוח הגדול ביותר הוא בין בית"ר ירושלים להפועל תל אביב, עוד מ-1984. באותה עונה נאבקו מכבי חיפה ובית"ר ירושלים על אליפות ראשונה בהיסטוריה. חיפה פיגרה ב-13 נקודות בתום הסיבוב הראשון, אולם הצטרפותם של זאהי ארמלי וציון מרילי עזרה לירוקים לדהור קדימה, ושני מחזורים לסיום הם היו במרחק שתי נקודות מהירושלמים. לבית"ר ששיחקה אז בימק"א היה משחק קל על הנייר מול הפועל תל אביב שגמרה את העונה. באותה שבת הייתי בשער 11 בבלומפילד במשחק של גארבג'-טיים של מכבי תל אביב מול שמשון תל אביב. אוהדי מכבי כלל לא התעניינו במשחק, אלא האזינו לשירים ושערים ולהתפתחויות בימק"א.

 

בדקה ה-60 היה איתות מימק"א, והשדר אומר: "שימו לב: הפועל תל אביב 1 בית"ר ירושלים 0". מימיי לא ראיתי את שער 11 צוהל כך בכול של האדומים, מפני שבאותה עונה בית"ר ירושלים הייתה הקבוצה השנואה ואילו מכבי חיפה הייתה ה"סינדרלה". הסיוט של בית"ר נמשך והפועל כבשה עוד שני שערים, ובשער 11 בבלומפילד התחבקו האוהדים והתנשקו משנאה לאידם של הירושלמים. מכבי חיפה ניצחה ביהוד ועלתה למקום הראשון, ושבוע לאחר מכן זכתה באליפות ראשונה לאחר ניצחון בקריית אליעזר על מכבי רמת עמידר. לאוהדי בית"ר ירושלים הוותיקים יש עד היום צלקת נפשית מאותו משחק. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן שוורץ
ברק בכר
צילום: ראובן שוורץ
מומלצים