שתף קטע נבחר

זוארץ לא כשיר

שינו זוארץ, המועמד היחיד ש"מתמודד" על ראשות ההתאחדות, מחויב להצהיר כי לא הייתה לו זיקה לקבוצה בשנתיים שחלפו. בפועל הוא היה מעורב בניהול מכבי פ"ת ובמרמורק. ההתאחדות: "הוא חתם". זוארץ העדיף לא להגיב

"אני לא מתקרב לאזור של ההתאחדות והמינהלת כי זה הכל פוליטיקה, ואני לא אוהב את זה". כך צוטט בחודש פברואר האחרון משה (שינו) זוארץ, היחיד שהגיש אתמול את מועמדותו לתפקיד יו"ר ההתאחדות הבא.

 

ה"מהפך" האידיאולוגי שעבר המועמד תוך פחות מארבעה חודשים לא ממש מפתיע. גם היו"ר היוצא, עופר עיני, נשאל קצת לפני ש"התנדב" לתפקיד אם יסכים לקבלו, והשיב בנחרצות: "הכל כן, רק לא זה!" אלא שמהר מאוד הקשרים, המקורבים והאינטרסנטים למיניהם עשו את שלהם.

 

שינו זוארץ (צילום: אורן אהרוני)
עבר "מהפך". שינו זוארץ(צילום: אורן אהרוני)

 

כארבעה חודשים חלפו מאותו ראיון, והאיש ששומר מרחק מהגוף שמנהל את הכדורגל הישראלי התאהב בו עד מעל לראש. הוא אפילו גייס כמה עורכי דין למאבק מול התקנון, שאינו מאפשר למי שהייתה לו זיקה לאחת הקבוצות בליגות המקצועניות שנתיים קודם לכן, להגיש מועמדות.

 

בנוסף, כל מועמד נדרש לחתום על תצהיר שבו מופיע הסעיף הבא: "לא הייתה לי זיקה לאחת מקבוצות הליגות המקצועניות בהתאחדות לכדורגל בשנתיים שקדמו למתן תצהירי זה". החתימה צריכה להיעשות בפני עורך־דין, בו מאשר המועמד שאם לא יצהיר אמת, הוא יהיה צפוי לעונשים הקבועים בחוק. זוארץ טען אתמול כי חתם על התצהיר "בצורה אחרת". מה זאת אומרת? על זה הוא לא רצה לדבר. מההתאחדות דווקא נמסר: "זוארץ חתם על התצהיר שמדבר על זיקה וניגוד עניינים".

 

לזוארץ (46) יש הרבה יותר מזיקה, ולא לקבוצה אחת אלא לשתיים. בעונה שחלפה הוא היה מעורב בניהול מכבי פ"ת מליגת העל, וכספונסר היה פעיל גם בהפועל מרמורק מהלאומית. כשנשאל לפני חודש על אותה זיקה כפולה, שלמעשה אינה מאפשרת לו להגיש מועמדות, הוא ענה: "לא יכול להסביר כי אני לא משפטן. אני מסתמך על חוות דעת משפטיות והן אומרות שאין שום בעיה". די דומה לבדיקת פוליגרף במכון שבחר הנבדק. לשאלתי אתמול מדוע לא ביקש חוות דעת מהיועץ המשפטי של ההתאחדות, הוא בחר לא להגיב.

 

ועדת הכשירות והמבחן של פינס

"בחירות" בהתאחדות הן לא בדיוק חזות הדמוקרטיה, אלא יותר בנוסח הבולשביזם. כל מועמד יודע שכדי לזכות בתפקיד עליו לקבל קודם את ברכת מרכזי הפועל ומכבי, שמתאמים ביניהם עמדות ואינטרסים. כוחם של נציגי הקבוצות בהצבעה הוא בהתאם לליגה שבה הן משחקות, אבל מכיוון שהם כפופים למרכזים - דרמה גדולה לא תהיה שם. ההצבעה עצמה תתקיים ב־31 ביולי, כשהכל למעשה כבר יהיה סגור. לכן לא פלא שיומיים לפני המועד האחרון להגשת מועמדות זוארץ הוא המתמודד היחיד, שמתגאה בשיעורי תמיכה של 90 אחוז מהקבוצות - מספרים שמזכירים בחירות במדינות חשוכות.

 

כשמדובר על חבירתו של זוארץ לפוליטיקה שכה הרתיעה אותו, אי אפשר שלא לשוב ולהזכיר את הפגישה המשולשת שקיים לפני כחודש, בבית קפה סמוך לביתו של אלי טביב, שלמרות הרשעתו בפלילים והמגבלות שהוטלו עליו ממשיך לעשות צחוק מההתאחדות. מלבד שניהם נכח שם אחד המומחים הוותיקים בניהול השכונתי של ממשלת הכדורגל, שטרן חלובה. זו הייתה "פגישה חברית", מסר אז בתגובה זוארץ, שמבטיח היום להוביל את ההתאחדות ל...דרך חדשה.

 

מי שאמורה להחליט בסופו של דבר אם המועמד כשיר, לפי התקנון, זו ועדה בת שלושה חברים בראשות השופטת בדימוס אסתר דודקביץ', השופט בדימוס אלון רום ורו"ח אמיר חייק. לכאורה, עבודתה של ועדה כזו הייתה אמורה להיות פשוטה: זוארץ אינו עונה לדרישות הסף וברור שמועמדותו פסולה. אלא אם כן התקנון הוא בגדר המלצה שנתונה לפרשנויות ולהתפלפלויות.

 

עושים ממנה צחוק. משרדי ההתאחדות (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
עושים ממנה צחוק. משרדי ההתאחדות(צילום: עוז מועלם)

 

מדוע זוארץ עצמו לא פנה ישירות ליועץ המשפטי של ההתאחדות עו"ד עמית פינס, בטרם הגיש מועמדות, והעדיף ייעוץ משפטי חיצוני? גם לשאלה הזאת הוא העדיף לא לענות אתמול. מההתאחדות נמסר: "היועץ המשפטי לא נדרש לנושא מאחר שהדבר אינו בתחום סמכותו ולא נדרש לכך על־ידי הוועדה". ראש קטן.

מכיוון שחברי ההנהלה, שחלק ניכר מהם מיודד עם זוארץ, לא דרשו הסברים מהיועץ המשפטי שלהם, הרמתי את הכפפה. "הסמכות אינה נתונה בידי", השיב עו"ד פינס. "כשהמועמדות תגיע אליי, אדאג שכל החומר הרלוונטי יגיע לוועדה".

 

זוארץ הוא בעליה של C-DATA, חברה מצליחה העוסקת בהפצת מוצרי מחשוב, תקשורת ואבטחת מידע. לפני עשר שנים לערך, כשאבי לוזון נבחר ליו"ר ההתאחדות, הוא החליפו בתפקיד יו"ר מכבי פ"ת למשך מספר שנים. לוזון, למי ששכח, נאלץ להיפרד מלשכת יו"ר ההתאחדות בגלל סעיף הזיקה לאותה קבוצה.

 

דווקא בשנתיים האחרונות הפך זוארץ לאחד האנשים החזקים במכבי פ"ת. בין השאר הוא ייצג אותה בבוררויות, ניהל מו"מ עם שחקנים ואפילו התגאה במעורבותו הפעילה. אבל כשראשות ההתאחדות עלתה על הפרק, הוא הצהיר: "אני ספונסר ולא בעלים, אני חושב שגם נושא הזיקה שלי למועדון כזה או אחר לא תהווה מכשול".

 

"מכבי פ"ת פרויקט חיי"

אז בעלים או ספונסר? הנה כמה ציטוטים שהופיעו בשמו של זוארץ, ובוודאי יסייעו ליועץ המשפטי של ההתאחדות לגבש המלצה, ולחברי ועדת הכשירות לקבל הכרעה. במאי אשתקד, למשל, זוארץ אמר: "אין למכבי פ"ת קהל שיביא לנו הכנסות וכל ההכנסות שלנו מספונסרים או מאיתנו". כלומר הוא אינו רואה עצמו כספונסר, אלא כבעלים.

 

באותה הזדמנות הוא גם חשף את דרך ניהול המו"מ שלו (כספונסר כמובן): "כשיושב מולי שחקן שגדל אצלי בבית ואני שואל אותו אם הוא רוצה להישאר במכבי פ"ת והוא מסביר לי שהוא רוצה להתקדם לקבוצה גדולה ולשדרג את שכרו, אני לא מסוגל לעצור בעדו... כשישבתי עם דור אלו, הבנתי שאם אשאיר אותו זה יהיה בכוח, ולא אעשה את זה... אני זה ששלחתי את קובי רפואה לקורס מאמנים ולהשתלמויות ומיניתי אותו למאמן ילדים ואז לנוער".

 

שינו זוארץ ועמוס לוזון (צילום: עוז מועלם)
ספונסר או בעלים? שינו זוארץ עם עמוס לוזון(צילום: עוז מועלם)

 

בינואר השנה סיפר ה"ספונסר" זוארץ ברדיו על מעורבותו הישירה בניהול מכבי פ"ת בעונה החולפת: "לא הייתי מעז להביא את יוסי בניון אם המאמן לא היה תמים דעים לגביו. המשא ומתן איתו היה הכי קל שהיה לי". ועל הבוררות עם גידי קאניוק הוא הוסיף: "קאניוק רצה שאשווה לו את ההצעה של הפועל חיפה ואחר־כך את ההצעה של מכבי ת"א". בכתב ההגנה לתביעת מכבי פ"ת, טען פרקליטו של הקשר, עו"ד אייל אברמוב, כי מי שייצג את הקבוצה במו"מ עם פחטקור טשקנט היה זוארץ. גם לכל הסוגיות והציטוטים הנ"ל העדיף אתמול המועמד לראשות ההתאחדות לא להתייחס, וסיבותיו עימו.

 

בשנתיים האחרונות, כפי שמתברר לא רק בבוררויות, זוארץ היה הרבה יותר מסתם ספונסר במכבי פ"ת. האם זה אומר שיוכל להתנתק ממנה רגשית? ובכן, גם לשאלה הזו - למזלה של ועדת הכשירות - האיש שמנסה להתנער מאותה זיקה סיפק תשובה בראיון שהעניק לפני שנה בדיוק. "אין לי כוונה לעזוב את מכבי פ"ת כל עוד אני בריא ומרגיש שאני יכול לתמוך במועדון". אמר אז זוארץ, ואף הכריז בהתרגשות: "מכבי פ"ת היא פרויקט חיי".

 

הייתה לו זיקה

הציטוטים של זוארץ המעידים על מעורבותו הישירה בשתי קבוצות, ושלפי התקנון מונעים ממנו להיבחר כיר"ר התאחדות

 

14.4.17

"המטרה היא ששחקנים שלא ימצאו מקום בפ"ת ישחקו במרמורק. הם ישחקו, יתפתחו ונחזיר אותם חזרה לליגת העל"

 

12.5.2017

  • "אין למכבי פ"ת קהל שיביא לנו הכנסות וכל ההכנסות שלנו מספונסרים או מאיתנו".
  • "כשיושב מולי שחקן שגדל אצלי בבית ואני שואל אותו אם הוא רוצה להישאר במכבי פ"ת והוא מסביר לי שהוא רוצה להתקדם לקבוצה גדולה ולשדרג את שכרו, אני לא מסוגל לעצור בעדו"
  • "כשישבתי עם דור אלו, הבנתי שאם אשאיר אותו זה יהיה בכוח, ולא אעשה את זה"
  • "אם מכבי פ"ת והפועל מרמורק יהיו באותה הליגה, אני לא רואה את עצמי נשאר בשתיהן"

 

שינו זוארץ מכבי פתח תקווה  (צילום: אורן אהרוני)
"אני זה ששלחתי את קובי רפואה לקורס מאמנים". זוארץ(צילום: אורן אהרוני)

 

30.1.18

  • "יוסי בניון חתם לעונה וחצי. אם אבי לוזון לא היה רוצה, זה לא היה קורה. כמו שאם אני לא הייתי רוצה, זה לא היה קורה"
  • " לא הייתי מעז להביא את יוסי בניון אם המאמן לא היה תמים דעים לגביו. המשא ומתן עם איתו היה הכי קל שהיה לי"
  • "ביום חמישי קאניוק רצה שאשווה לו את ההצעה של הפועל חיפה, בשבת הוא רצה שאשווה לו את ההצעה של מכבי תל אביב".

 

2.2.2018

  • "אני זה ששלחתי את קובי רפואה לקורס מאמנים ולהשתלמויות ומיניתי אותו למאמן ילדים ואז לנוער".
  • "גידי קאניוק רצה שאשווה לו את ההצעה של הפועל חיפה ואחר-כך את ההצעה של מכבי תל-אביב".
  • "אין לי כוונה לעזוב את מכבי פ"ת כל עוד אני בריא ומרגיש שאני יכול לתמוך במועדון". אמר אז זוארץ, ואף הכריז בהתרגשות: "מכבי פ"ת היא פרויקט חיי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אהרוני
שינו זוארץ
צילום: אורן אהרוני
מומלצים