שתף קטע נבחר
הוסף כתבה

הטופ 5 של המונדיאלים

מהבכורה של פלה בגיל 17, דרך השלושער של ג'ף הארסט ועד "יד האלוהים". רגע לפני המונדיאל ברוסיה, קבלו את הטורנירים והרגעים הבלתי נשכחים בתולדות הגביע העולמי

20 מונדיאלים נערכו משנת 1930 ועד היום. רגע לפני האירוע הגדול ברוסיה, זה הזמן לדרג חמשת הטורנירים הזכורים ביותר לפני כן, נציין את אלה שלא נכנסו לדירוג, אבל ראויים לאזכור:

 

1. מונדיאל 2006: זינאדין זידאן מעלה את צרפת ליתרון במשחקו האחרון בקריירה, אך רואה את מרקו מטראצי משווה ומאוחר יותר מורחק גם בכרטיס אדום לאחר שנוגח בחזהו של אותו מטראצי. איטליה גוברת על צרפת בפנדלים וזוכה בפעם הרביעית בתולדותיה בגביע.

 

מראדונה מול שילטון האנגלי (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
מראדונה מול שילטון האנגלי(צילום: gettyimages)

 

2. מונדיאל 2014: האירוע הבולט של הטורניר התרחש בכלל בחצי הגמר. ברזיל, שמתייצבת כאחת המועמדות לזכייה בטורניר הביתי, מובסת – ללא כוכבה, נימאר הפצוע – 7:1 לגרמניה. משחק שהוביל לבנייה מחדש בנבחרת הברזילאית. בגמר עצמו, ליאו מסי מפספס הזדמנות לקרוא תיגר על מעמדו של דייגו מראדונה כאליל הכדורגל הארגנטינאי, וארגנטינה מפסידה בתוספת הגמר לגרמניה.

 

3. מונדיאל 2002: ברזיל מציגה לראווה את רונאלדו - השחקן המושמץ מהמונדיאל הקודם שמסיים הפעם כמלך השערים, אך גם את ריבלאדו, רונאלדיניו (שכובש שער בלתי נשכח מול סימאן האנגלי), קאפו ורוברטו קרלוס. מנגד, מיכאל בלאק ואוליבר קאן, שזוכה בפרס השוער המצטיין של הטורניר, מובילים את גרמניה לגמר, אך מפסידים 2:0 לאחת הנבחרות הברזילאיות המלהיבות בכל הזמנים. המארחות האסיתיות – יפן ודרום קוריאה – מפתיעות ומעפילות לשלבים המאוחרים בטורניר, כאשר הקוריאנים מדיחים – לאחר שערוריות שיפוט - את איטליה וספרד.

 

4. מונדיאל 1974: הולנד, בהנהגתו של יוהאן קרויף, מציגה לעולם את שיטת ה"טוטאל-פוטבול", ומעפילה לגמר. לאכזבת הקהל הישראלי שאהד את הנבחרת הכתומה באותו הטורניר, מפסידים ההולנדים לנבחרת גרמניה המערבית של בקנבאואר 1:2.

 

5. מונדיאל 1954: הונגריה, בהנהגתו של פרנץ פושקאש, נותנת תצוגות במהלך הטורניר, לרבות הבסת גרמניה המערבית 3:8, ואף מובילה על אותה הנבחרת במשחק הגמר 0:2, אבל מפסידה בסופו של דבר 3:2 ורואה את גרמניה מניפה לראשונה את גביע העולם. ברבע הגמר נפגשות ברזיל והונגריה, במשחק שנחשב לאחד האלימים בתולדות הטורניר ונודע בשם: "הקרב של ברן".

 

מקום חמישי: מונדיאל 1966

משחק הגמר: אנגליה זוכה, לעיני הקהל הביתי, בפעם היחידה בתולדותיה בטורניר, לאחר ניצחון בהארכה 2:4 על גרמניה המערבית. ג'ף הרסט הבקיע שלושער לזכות האנגלים, ועד היום הוא היחיד שכבש את כמות השערים הזו בגמר הטורניר. הגמר זכור בעיקר בשל השער השלישי של הרסט, שהובקע בהארכה. אותו שער אושר למרות שלא ברור האם הכדור עבר את הקו או לא.

 

עוד לפני כן הבקיע ובר הגרמני שער שנוי במחלוקת בדקה ה-90. לטענת האנגלים - ידו של שחקן גרמני נגעה בכדור בטרם עבר את קו השער. השופט פסק כי השער חוקי והנבחרות יצאו להארכה, שם כאמור, נהנו האנגלים משיפוט לטובתם. אירועים בולטים נוספים:

 

1. צפון קוריאה המפתיעה מנצחת את איטליה ומעפילה עד לרבע הגמר, שם היא מודחת עם 5:3 ע"י פורטוגל, לאחר שהובילה כבר 0:3. במשחק זה שפט מנחם אשכנזי.

 

2. פורטוגל מציגה את אאוזביו, שמסיים עם 9 שערים ועם מלכות השערים, ומודחת בחצי הגמר ע"י האלופה הנכנסת.

 

3. הגביע עצמו נגנב לפני פתיחת הטורניר אך אותר בהמשך בתוך שיח בלב לונדון.

 

4. ברזיל, אלופת שני הטורנירים האחרונים, מודחת בשלב הבתים, בין היתר בשל הפציעות מהן סבל כוכבה, פלה.

 

מקום רביעי: מונדיאל 1970

הגמר: נבחרת ברזיל, שיש האומרים שהייתה הנבחרת הטובה ביותר שניסתה לזכות בגביע, מביסה את איטליה 1:4 וזוכה בפעם השלישית. אירועים בולטים:

 

1. איך לא, ההופעה הראשונה (והיחידה) של ישראל בטורניר. אמנם לא העפלנו לשלב הבא, אבל השגנו שתי נקודות יקרות ושער יחיד של שפיגלר מול השוודים.

 

2. אחד מ"כמעט-השערים" הזכורים בתולדות הטורניר. פלה מבחין, במשחקו הראשון בטורניר, כי שוערה של נבחרת צ'כלוסובקיה יצא משערו ומנסה להבקיע מחצי מגרש. הכדור אמנם כמעט נכנס, אבל הניסיון נכנס לפנתיאון ומהווה מאז חיקוי לחלוצים אחרים. זה היה הטורניר האחרון של פלה והוא סיים אותו כשחקן המצטיין עם ארבעה שערים וחמישה בישולים.

 

גרד מילר (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
גרד מילר(צילום: Gettyimages)

 

3. הטורניר הראשון ששודר בצבע והראשון בו הותר לבצע חילופים, מה שתרם לאטרקטיביות המשחק.

 

4. ז'אירז'יניו, חברו לחוד של פלה, כבש שער בכל משחק בטורניר, כולל בגמר. הישג שלא שוחזר מאז.

 

5. גרד מילר, שסיים כמלך השערים, הבקיע שלושער בשני משחקים שונים ונבחרתו מערב גרמניה הייתה שותפה לאחד המשחקים הזכורים במונדיאל, כאשר הפסידה 4:3 לאיטליה במשחק שבו כל קבוצה ביצעה מהפך בתורה וחמישה מתוך שבעת השערים הובקעו בזמן ההארכה.

 

מקום שלישי: מונדיאל 1958

הגמר: אחד המשחקים הרומנטיים בתולדות הטורניר. ברזיל, שמציגה כישרון בן 17 העונה לשם אדסון ארנצ'יס דו נסימנטו, או בקיצור - פלה, מביסה את שוודיה הביתית 2:5 וזוכה בגביע לראשונה בתולדותיה. פלה מבקיע שניים מהשערים. אירועים בולטים נוספים:

 

1. הטורניר היחיד שבו השתתפו כל הנבחרות הבריטיות.

 

2. כוכב הנבחרת הצרפתית, ז'סט פונטיין, מבקיע שישה שערים כבר בשלב הבתים ומוביל את צרפת למקום הראשון בבית. צרפת נעצרת בחצי הגמר ע"י ברזיל ומסיימת במקום השלישי (פלה הבקיע שלושער). פונטיין מסיים עם 13 שערים, שיא שלא נשבר עד היום.

 

3. ברית המועצות, בהופעת בכורה בטורניר, מנצחת במשחק מכריע וטעון 0:1 את אנגליה בשלב הבתים, מעפילה לרבע הגמר ומודחת ע"י שוודיה.

 

מקום שני: מונדיאל 1998

הגמר: צרפת זוכה לראשונה (ובפעם היחידה בתולדותיה) בגביע לאחר שמביסה בסטד דה-פראנס את ברזיל 0:3. עד היום, קיימות תיאוריית קונספירציה באשר להיעלמות של רונאלדו מהגמר– לדעת רבים, השחקן הטוב בעולם באותה התקופה. מקלקול קיבה ועד לחץ שהביא לקריסה לפני העלייה על הדשא. מנגד, המשחק מציג לעולם את מי שייזכר כאחד מהפליימקרים הטובים בהיסטוריה, זינאדין זידאן, שכובש צמד ומנצח על החגיגות.

 

אירועים בולטים אחרים:

1. ניגריה המפתיעה מסיימת במקום הראשון בבית המוקדם, שכלל את ספרד, פארגוואי ואת הנבחרת שסיימה במקום הרביעי במונדיאל הקודם – בולגריה. בהמשך, היא מובסת 4:1 ע"י דנמרק ומודחת.

 

בבטו מנחם את רונאלדו (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
בבטו מנחם את רונאלדו(צילום: gettyimages)

 

2. חמש נבחרות עורכות בטורניר זה את הופעת הבכורה שלהן ואחת מהן, נבחרת קרואטיה, אף זוכה במקום השלישי. כוכבה, דאבור שוקר, מסיים כמלך השערים.

 

3. שתי היריבות על איי פוקלנד, ארגנטינה ואנגליה, נפגשות בשמינית הגמר. סימאונה מתחזה, בקהאם מורחק ואנגליה מפסידה לארגנטינה בבעיטות הכרעה. שחקן צעיר בשם מייקל אואן כובש את אחד מהשערים לזכות אנגליה, לאחר מבצע אישי יפהפה, וזוכה בתואר השחקן הצעיר המצטיין של הטורניר.

 

4. איראן וארה"ב נפגשות למשחק מתוח פוליטית בשלב הבתים. שחקני שתי הנבחרות מצטלמים לפני המשחק והאירוע משמש כאחד הטיעונים להעניק לכדורגל את פרס נובל לשלום (שבסוף הולך לברק אובאמה) שנים לאחר מכן.

 

מקום 1: מונדיאל 1986

הגמר: מראדונה, שנבחר לשחקן המצטיין בטורניר, אמנם לא מבקיע במשחק האחרון, אבל ארגנטינה מנצחת 3:2 את גרמניה המערבית וזוכה בגביע בפעם השנייה.

 

אירועים בולטים נוספים:

 

1. רבע הגמר בין ארגנטינה לאנגליה הפך עם השנים למונדיאל הזכור ביותר. מארדונה מבקיע שני שערים אלמותיים ברבע הגמר מול אנגליה. אחד בסלאלום מחצי המגרש והשני – באמצעות היד. גארי ליניקר האנגלי מסיים כמלך השערים, אבל לא מצליח לסייע לנבחרתו להפעיל לחצי הגמר.

 

2. חוסה באטיסטה האורוגוואי מחזיק עד היום בשיא הזמן הכי קצר על המגרש עד לספיגת כרטיס אדום – פחות מדקה.

 

3. דנמרק מרשימה בשלב הבתים, עם הפרש שערים מצטבר של 1:9 במה שנחשב ל"בית המוות" של הטורניר, אך מובסת בשמינית הגמר 5:1 על ספרד ומודחת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים