שתף קטע נבחר
הוסף כתבה

כבר יש לנו זכייה היסטורית במונדיאל

נכון שלא הכל מושלם וכל עוד מדובר בבני אדם יהיו טעויות פה ושם, אבל המסר שהעבירה הטכנולוגייה החדשה (VAR) בטורניר ברוסיה: אי אפשר לעצור את הקידמה, והכדורגל יעבור בהדרגה שינוי דרמטי ומבורך

אמנם הטורניר רק בעיצומו, אבל מבין כל האירועים, השערים, השערוריות וההפתעות ניתן לקבוע כבר עכשיו בוודאות שמונדיאל 2018 ייזכר בזכות ה-VAR.

 

לפני הטורניר היו קולות שטענו כי השימוש בטכנולוגיה יהרוס את המשחק, יעצור אותו בכל הזדמנות ויהפוך את ענף הספורט שכולנו אוהבים לאיטי ומסתכל. בפועל, השימוש ב־VAR בפורמט הנוכחי לא פוגע באופן דרמטי בשטף המשחק.

 

חדר הבקרה של שופטי הווידאו (צילום: רויטרס)
חדר הבקרה של שופטי הווידאו(צילום: רויטרס)

 

בזמן שבו משחק ממשיך להתנהל כרגיל, צוות שופטים יושב ועובר על התמונות דרך מספר רב של מסכים ובוחנים אם הייתה אמורה להישרק עבירה, האם היה נבדל, האם הנפילה ברחבה הייתה עבירה או התחזות וכו'. רק בשבוע החולף, באמצעות השימוש ב-VAR, נפסל פנדל של ניימאר שהתחזה ברחבה, אושר שער שוויון של ספרד אחרי בדיקה אם היה נבדל, ונשרקו לא מעט פנדלים עקב שימוש במצלמות.

 

יש לציין שכל עוד שמי שמקבל את ההחלטות אם היה צריך להשתמש ב-VAR הם בני אדם, יכולים עדיין להתרחש טעויות שיגרמו לאנשים לפקפק בשיטה. כמו כן, השימוש בטכנולוגיה החדשה בא לידי ביטוי במקרים מאוד ספציפיים, ולא נבדקים אירועים אחרים, כמו פגיעה ללא כדור, שדינם לרוב כרטיס אדום. התעלמות מכך בעצם נותנת לגיטימציה לבצע עבירות מסוג אלה.

 

אולם במצב הקיים כיום בעולם הכדורגל ישנם המון מקרים של טעויות שיפוט במשחקים מכריעים שחורצות גורלות – הן עבור הקבוצות, השחקנים, מפעלים וכמובן עבור האוהדים. כולנו זוכרים שערים היסטוריים לא מוצדקים, כגון יד האלוהים של דייגו מראדונה, שהביאה את גביע העולם לארגנטינה, העלייה של צרפת למונדיאל על חשבון נבחרת אירלנד עם שער לא חוקי שנכבש באמצעות נגיעת יד של תיירי הנרי, ועוד אינספור מקרים (בליגה האנגלית ישנן טעויות שיפוט קריטיות כמעט מדי משחק, מה שמשפיע באופן ישיר על התוצאות).

 

אמנם אלו רגעים שיהיו חקוקים בכדורגל העולמי, אבל יש לחשוב תמיד על הצד השני שנפגע מכך וכמובן בטוהר הספורטיביות. כפי שפיפ"א מקפידה שלא יהיה שימוש בחומרים אסורים כדי למנוע הטיית תוצאות, גם טעויות שיפוט גורמות להטיית תוצאות ובאחריותה (ובאחריות אופ"א) לעשות את המקסימום כדי למגר את טעויות השיפוט עד כמה שניתן.

 

אין ספק שה-VAR עוד לא מושלם, ייקח זמן לשפר אותו ואולי לעולם לא נגיע למצב של מאה אחוז דיוק (כל עוד ההחלטות מתקבלות על ידי שופטים בשר ודם), אבל רוב ההחלטות שמתקבלות כיום נכונות ועושות צדק עם הקבוצות. המסר שמונדיאל 2018 העביר לצופים, לשחקנים ולשופטים על השימוש ב-VAR הועבר בבירור – הכדורגל השתנה, ולכן השיפוט צריך להשתנות בהתאם. בין אם זה ייקח שנה, שנתיים או יותר – העתיד כבר כאן, ואין צורך או סיבה לעצור את הקידמה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים