שתף קטע נבחר

תחזור, תחזור / "נקודות משחק"

ההידרדרות המהירה מהפסגה למקום ה-839 בעולם, ניסיונות השיקום המפרכים והדמעות בשלוש לפנות בוקר מול יציעים כמעט ריקים. הקאמבק של אנדי מארי יגיע לנקודת רתיחה באליפות ארה"ב שתיפתח ביום שני

 

לפני פחות משנתיים אנדי מארי היה על גג העולם. הוא ניצח את נובאק ג'וקוביץ' בגמר טורניר סוף השנה, שהיה גם קרב ראש בראש ראשון מסוגו על המקום הראשון בעולם. שניהם היו שותפים לתקדים: מעולם לפני כן לא קרה ששני טניסאים נאבקים ביניהם על הפסגה במשחק האחרון של השנה.

 


 

מארי לקח את כל הקופה ודאג לפזר קונפטי על עונה מושלמת. הייתה מידה גדולה של סמליות בניצחון הזה: השנה שלו הייתה כל כך טובה שלא יכלה להסתיים אחרת. רשימת תשעת התארים שבה זכה כללה פריטים שכל כוכב טניס עם שאיפות להיכנס לספרי ההיסטוריה חולם שיהיו לו בארון: ווימבלדון, מדליית זהב אולימפית, שלושה תוארי מאסטרס ואליפות טורניר סוף השנה - הספק פנומנלי. פסיפס ההצלחות הזה הורכב ממאזן 9:78 מדהים והכניס לו לחשבון הבנק יותר מ-13 מיליון דולר.

 

2016: אנדי מארי על גג העולם, עם הרבה קונפטי (צילום: EPA) (צילום: EPA)
2016: אנדי מארי על גג העולם, עם הרבה קונפטי(צילום: EPA)

 

אם הייתם יכולים לטוס במנהרת הזמן למארי זולל הגביעים של חורף 2016 ולעדכן אותו שבקיץ 2018 הוא יגיב בבכי חסר מעצורים על ניצחון על המדורג 93 מריוס קופיל בשמינית גמר טורניר וושינגטון, הוא היה מסרב להאמין שהדברים יכולים להידרדר במהירות כזאת. אבל זה היה האפקט הדרמטי שגרמה הפציעה שלו בירך, אותה לא השאיר לגמרי מאחוריו עד היום.

 

המשחק נגד קופיל נמשך יותר משלוש שעות ובגלל עיכובים כתוצאה מהגשם, שדחה גם את פתיחתו בשלוש שעות, הסתיים בשעה 3.01 לפנות בוקר זמן מקומי. כ-100 צופים שהיו באצטדיון הכמעט ריק בוושינגטון ראו את מארי, שגם בימיו היפים כמכונת קו אחורי דורסנית הרשה לעצמו להראות רגשות בנסיבות כאלה ואחרות, מכסה את פניו במגבת ונותן לדמעות לצאת. מהמשחק הבא שלו נגד אלכס דה מינאר האוסטרלי, שתוכנן להתקיים פחות מ-16 שעות אחר כך, החליט לפרוש. "אני לא יודע איך מצפים ממך להתאושש מזה", הוא הסביר.

 

אנדי מארי (צילום: AP)
2018: דמעות על המגרש ב-3 לפנות בוקר(צילום: AP)

 

באוגוסט 2017 הוא עוד דורג במקום הראשון בעולם, והצניחה בדירוג הייתה השתקפות מצערת של הקשיים בתהליך השיקום. תוך פחות משנה שבה השתתף בארבעה טורנירים בלבד מארי נפל למקום ה-839, וההופעה הצפויה שלו בפלאשינג מדו היא הראשונה שלו בגראנד סלאמים מאז ווימבלדון בשנה שעברה, כל זה אחרי ארבעה טורנירים גדולים שנערכו בלעדיו. בחודש ינואר הוא עבר ניתוח במלבורן, ההערכה המוקדמת דיברה על שובו לסבב באפריל או מאי - ובסוף זה קרה רק ביוני. כמה ימים לפני הניתוח שעבר הוא העלה לחשבון האינטסגרם תמונה של עצמו כילד, וניסה להסביר דרכה את הגעגוע העז למגרשים ("לא הבנתי עד החודשים האחרונים כמה אני אוהב את המשחק הזה").

 

מחלקת התאוששות

החזרה לא הייתה חלקה. אחרי 342 ימים בחוץ מארי הפסיד לניק קיריוס בסיבוב הראשון בקווינס, לקייל אדמונד בשמינית הגמר באיסטבורן, ולווימבלדון הוא כבר לא התייצב. מארי הסביר שלמרות ההתקדמות הגדולה שעשה החליט לאחר דיונים עם הצוות שלו ש"לשחק במשחקי הטוב מחמש מערכות יכול להיות קצת מוקדם מדי בתהליך ההתאוששות. עשינו כל מה שיכולנו כדי לנסות להיות מוכנים בזמן".

 

חלק גדול מהיכולת של מארי לסמן את אליפות ארה"ב כמקום שבה שינה את כיוון הספינה נוגע לסוגיית הכושר הגופני, ולאופן ההתמודדות שלו עם משחקי הטוב מחמש מערכות. מאז ווימבלדון 2017 מארי שיחק בחמישה משחקים שנמשכו שלוש מערכות, שלושה מתוכם ארכו יותר משעתיים וחצי. אחד מהם היה הניצחון המרשים שהשיג בוושינגטון על אדמונד, שנכנס לנעליו כמחבט הבריטי הבכיר, נמצא במגמת עלייה רצינית בחודשים האחרונים ומדורג כרגע במקום ה-16.

 

ככה הוא נראה בגראנד סלאם האחרון שלו. מארי (צילום: EPA) (צילום: EPA)
ככה הוא נראה בגראנד סלאם האחרון שלו. מארי(צילום: EPA)

 

מארי נשמע מעודד במיוחד אחרי הניצחון על אדמונד, שנראה כמו נקודת מפנה קטנה בדרכו המחודשת אל חלון הראווה של הענף: "בלי קשר לתוצאה, רציתי להכתיב יותר נקודות, לנסות להשתמש בחבטת כף היד שלי, להיות קרוב יותר לקו הבסיס. אני חושב שעשיתי את זה, במיוחד בכמה רגעים חשובים במערכה השלישית".

 

היה מקום להטיל ספק באופטימיות הזאת אחרי ההפסד שלו ללוקאס פוי בסיבוב הראשון בסינסינטי, שהראה שהוא עדיין לא נמצא במקום שבו הוא רוצה להיות. לפי עיתונאי ה"דיילי טלגרף" צ'ארלי אקלהשר מארי אמנם "התחיל להפגין את כישורי ההגנה הנהדרים שהפכו לכרטיס הביקור שלו", אבל גם התכופף והתכווץ מכאבים. עוד לפני הוא פרש מטורניר המאסטרס בטורונטו. "הוא עדיין טוב, גם אם הוא לא 'המדורג ראשון בעולם אנדי מארי', שזכה בהכל בסוף 2016", אמר פוי. "עדיין מאוד קשה לנצח אותו". מארי, מבחינתו, התעקש שהוא נמצא עדיין בשלב מוקדם של ההתנעה מחדש.

 

אנדי מארי קווינס (צילום: gettyimages)
"הוא עדיין טוב". מארי בפוזה לא מעודדת(צילום: gettyimages)

 

אחרי אותו משחק מארי החליט לוותר במפתיע גם על הכרטיס החופשי לטורניר בווינסטון-סיילם, שהתקיים בלעדיו בנוכחות שחקנים שמפגשים מולם היו יכולים להעניק לו ביטחון וזמן הרצה חשוב, כמו פאבלו קרניו-בוסטה ואדמונד. הוא העדיף להתרכז באימונים מאשר להתיש את עצמו לפני ההזנקה של אליפות אינטנסיבית כל כך.

 

רכבת הרים

עקב בצד אגודל, זה תיאור אחד שאפשר להדביק לקאמבק של מארי. המיקום הנוכחי בדירוג, 382, משקף את הצד העגום של הניסיון הזה, שבאליפות ארה"ב יגיע לצומת חשוב. ההגרלה האירה לו פנים וזימנה לו בסיבוב הראשון מדורג נמוך ממנו כמתנה: ג'יימס דאקוורת' האוסטרלי מהמקום ה-445 בעולם. בהנחה שינצח אותו, מארי יפגוש את פרננדו ורדסקו או פליסיאנו לופס הספרדים. רק בסיבוב השלישי הוא ייתקל באתגר משמעותי - חואן מרטין דל פוטרו - שחקן שבנה עם מארי יריבות מרתקת.

 

ב־2016 הם היו שותפים לשני משחקים אפיים, הראשון בגמר האולימפי (גם אז מארי חגג ניצחון בדמעות) והשני בחצי גמר גביע דייויס (אז דל פוטרו היה זה שעמד אחרון בזירה). מפגש ביניהם גם השנה הוא פוטנציאל לקלאסיקה נוספת בחילופי תפקידים, כשהפעם מארי מנסה לפלס את דרכו חזרה לצמרת, ודל פוטרו כבר נמצא שם אחרי כל התלאות שעבר. "דלפו" יכול לשמש עבור מארי מודל להתאוששות וצמיחה מתוך המורכבות הפיזית: גם הוא נאלץ להתמודד עם מצבים רפואיים קשים וידע להתגבר על הכל באופן מעורר השראה, כל הדרך עד למקום השלישי בעולם.

 

יכול לתת למארי השראה. דל פוטרו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
יכול לתת למארי השראה. דל פוטרו(צילום: AFP)

 

והוא לא היחיד שמארי צריך לבחון בתקופה הזאת. ג'וקוביץ', אחד היריבים המרים של מארי לאורך השנים, סבל מפציעה במרפק ונותח ביד. זה לקח לו קצת זמן, היו כמה מעצורים, אבל בסוף הגיעה ההתפוצצות בווימבלדון שהסתיימה בהנפה מרגשת. היא יכולה לתת למארי זריקת מוטיבציה, ותזכורת לכך שיכול להיות חשוך לפני עלות השחר. סטן ואוורינקה, השחקן הראשון שמארי ניצח מאז שחזר למגרשים, מתחיל לעלות על הגל רק לאחרונה אחרי הניתוח שעבר בברך. מבלי להשוות בין חומרת המקרים מארי יכול לנסות להתנחם בעובדה שהוא לא לבד (גם אם זה לא מועיל לו בשום צורה), אלא חלק מגל פציעות שכלל גם את מילוש ראוניץ' וקיי נישיקורי.

 

לא מזמן העלה מארי לאינסטגרם סרטון מנסיעה ברכבת הרים יחד עם הקולגה האוסטרלי ניק קיריוס בפארק שעשועים באוהיו. בעיצומו של המשבר המקצועי הגדול בחייו רכבת אחרת תיקח אותו השבוע לנסיעה מסוג שונה, נסיעת מבחן. אחרי שמצא את עצמו בוכה על מגרש טניס בסביבות 3 לפנות בוקר, המטרה מבחינתו תהיה להחזיר את אנדי מארי בגרסה הישנה והמוכרת, לא הפצועה והחבולה, לפריים טיים של הטניס העולמי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים