שתף קטע נבחר
הוסף כתבה

האם צריך להימנע מלבצע כפיפות בטן?

אחד הנושאים היותר שנויים במחלוקת הוא האם כפיפות בטן פוגעות בגב או לא. מה יש למחקרים להגיד לנו בנושא?

בשנים האחרונות אנשי מקצוע רבים החלו להמליץ על הימנעות מביצוע כפיפות בטן. ההנחה העיקרית שלהם מתבססת על כך שלעמוד השדרה יש מספר מינימלי של כפיפות אותו הוא יכול לסבול, ואם נעבור את המספר הזה נגרום לפציעה בגב התחתון. כתוצאה מכך, אותם אנשי מקצוע טוענים כי יש לשמור את תנועת הכפיפה לתנועות בסיסיות במהלך היום, כגון התכופפות לקשירת שרוכים, ולא "לבזבז" את הסיבולת של עמוד השדרה על הווריאציות השונות של כפיפות בטן.

 

כדי להתמודד עם חוסר הוודאות והמיתוסים סביב הנושא, ד''ר בראד שונפלד, חוקר בעל שם עולמי בתחום הכוח והעלייה במסת שריר, פירסם סקירה מחקרית במגזין Strength and conditioning journal בשנת 2016 בה ניסה לעשות סדר בדברים. שונפלד טוען כי ההנחות סביב כפיפות בטן מגיעות ממחקר משנת 2001, שם החוקרים בדקו מה קורה לעמוד שדרה של חזיר במידה ומבצעים תנועת כפיפה ופשיטה מספר רב של פעמים. לאחר מספר רב של כפיפות, התרחשו מספר פריצות דיסק באיזור הגב התחתון. לאחר מכן סיכמו החוקרים כי מומלץ להימנע מתרגילי כפיפה, כדי למנוע פציעה בגב התחתון.

 

שרירי בטן (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שרירי בטן(צילום: shutterstock)

 

אז למרות שהתוצאות נראות מבטיחות, ונראה כאילו כפיפות בטן באמת "שוברות" את הגב, ישנן הרבה בעיות עם ההנחיה שיצאה מהמחקר. ראשית, המחקר בוצע על עמוד שדרה של חזיר ולא של בן אדם. שנית, הניסוי בוצע על עמוד שדרה מחוץ לגוף, כלומר החוקרים שמו פיזית עמוד שדרה של חזיר במכונה ייעודית וכיפפו אותו. בגוף האדם עמוד השדרה לא פועל לבדו, והוא מוקף במסה ענקית של שרירים שנקראת זוקפי הגו (באנגלית – ERECTOR SPINAE) אשר תפקידם למנוע פציעה בגב, ולהתנגד לכוחות הפועלים על הגב כמו כוחות דחיסתיים וגזירתיים. יתר על כן, נמצא במספר מחקרים כי תנועה כפיפת בעמוד השדרה (כאשר הוא נמצא בתוך הגוף) גורמת לאספקה של חומרי הזנה לדיסקים, פעולה אשר עשויה דווקא לתרום להתאוששות ומניעת דלקות באיזור הגב התחתון.

 

רקמות עמוד השדרה הן בעלות יכולת הסתגלות לעומס מתמשך, ולכן יכולות להתמודד עם עומס עולה לאורך זמן. בנוסף,

כמות הכפיפות שביצעו החוקרים על עמוד השדרה כלל אלפי כפיפות ופשיטות של עמוד השדרה, וזה מנוגד למה שקורה בשטח – 4-3 סטים של בין 10 ל-30 חזרות, עם מנוחה בין האימונים שם מתרחשת ההתאוששות וההתחזקות.

 

זאת ועוד, אותם מומחים המתנגדים לכפיפות בטן טוענים כי תרגילים סטטיטיים, כגון בטן סטטית על שלל הווריאציות שלה, מספיקים כדי להגדיל ולחזק את שרירי הבטן. עם זאת, הודגם במספר רב של מחקרים כי כיווץ דינמי גורם לעלייה גדולה יותר בשריר ובכוח לעומת כיווץ סטטי, כך שאלו המחפשים להגדיל את שרירי הבטן צריכים לבצע גם תרגילי כפיפות. נוסף על כך, שונפלד מציין במאמרו כי למיטב ידיעתו לא קיימים מחקרים אשר בדקו קשר ישיר בין ביצוע כפיפות בטן לבין פציעה בגב התחתון, ולכן כל עוד אין ראיה ממשית כנגד ביצוע כפיפות, אין סיבה לא לבצע. בנוסף מציין שונפלד כי ישנם גורמים יותר משמעותיים שעשויים להשפיע על הנזק לגב, ביניהם גיל המתאמן, מין, רמת כושר גופני ועוד.

 

לפיכך, ניתן להסיק מספר מסקנות פרקטיות: ראשונה, אין מה לפחד מפציעה בגב התחתון כאשר מבצעים כפיפות בטן. שנייה, אלו המחפשים להגדיל בצורה מקסימלית את שרירי הבטן, צריכים לבצע גם כפיפות בטן. שלישית, יש להימנע מהתרגיל אך ורק במידה ויש כאבים בזמן הביצוע או במידה ויש נזק קיים בגב התחתון. קיימת הסכמה בקרב החוקרים בתחום כי מומלץ להימנע מתרגילים שגורמים לכאב, או להימנע מתרגילים שעשויים להחמיר בעיה קיימת.

 

לעמוד האינסטגרם שלי:

https://www.instagram.com/manor_noam/

 

*חשוב להתייעץ עם מדריך לפני כל עבודה בחדר כושר

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים